Młodzi ludzie potrzebują zostać usłyszani i zauważeni
Dziś można odnieść wrażenie, że kryzys goni kryzys i wszyscy, niezależnie od tego, w jakim jesteśmy wieku, musimy sobie z tym poradzić. Wydaje się, że najtrudniej z tym radzeniem sobie
z rzeczywistością mają jednak młodzi ludzie, którzy stoją u progu dorosłości i mogą odczuwać ogromny wewnętrzny niepokój związany z niepewną przyszłością w świecie pełnym napięć.
Z ostatnich raportów wynika, że co trzeci uczeń w Polsce ma podejrzenie depresji, blisko 40% myślało o odebraniu sobie życia, a co szóste dziecko się okalecza. To tylko niektóre wstrząsające dane zawarte w opracowaniu przygotowanym przez fundację Martyny Wojciechowskiej pt. „Młode głowy. Otwarcie o zdrowiu psychicznym”.
Zdaniem dr Adama Nyckowskiego, adiunkta i kierownika Katedry Wychowania, Kultury
i Profilaktyki na Uczelni Korczaka, w dużej mierze wynika to z trudności w przyswajaniu ogromu informacji w jednym czasie, najczęściej tych negatywnych, które zewsząd atakują młodych ludzi
i wywołują wręcz paniczny lęk.
Dzisiaj wszyscy jesteśmy niejako uczestnikami różnych toczących się wokół sporów i konfliktów, nieustająco analizujemy ludzkie tragedie, które rozgrywają się codziennie jakby na naszych oczach – mówi dr Nyckowski. Aż trudno uwierzyć, że to, czego jesteśmy niemymi świadkami, nie jest jakimś scenariuszem gry komputerowej lub sennym koszmarem. Do tego przerażające fakty, które przekazują media, podawane są w zestawieniu z reklamami gum do żucia i radosnymi obrazkami rodzinnymi, a internet bombarduje młodych odbiorców profilami szczęśliwych, wiecznie uśmiechniętych influencerów o nieskazitelnych sylwetkach i życiorysach. Nie cieszmy się jednak
za długo – oto już za chwilę będziemy mogli obserwować atak hejterski albo aferę w showbiznesie, o której na lewo i prawo histerycznie będą rozpisywać się zasięgowe serwisy internetowe. Programy informacyjne zaczną prześcigać się w przedstawianiu różnych wersji tej samej rzeczywistości, ktoś będzie obrzucał oszczerstwami kogoś zupełnie bezkarnie, a gdzieś tam padnie kolejna instytucja, która miała być nie do ruszenia… Ten szum informacyjny, te ciągłe przepychanki słowne, podziały nie do zakopania, upadające ideały – to wszystko budzi niesamowity dysonans poznawczy i wywołuje ciągły stres.
Jak twierdzi Adam Nyckowski, który od ponad 20 lat realizuje projekty społeczne z udziałem młodzieży, dzisiaj nastolatki i ich nieco starsi koledzy odczuwają non stop zagrożenie, które nadchodzi z różnych stron – zarówno ze świata realnego, jak i wirtualnego. W obu światach muszą się odnaleźć, w obu współistnieć, a do tego spełniać wymagania, które są często nieadekwatne
do czasów, w jakich żyją. Współczesnej młodzieży często zarzuca się, że się nie komunikuje
z otoczeniem, że „siedzi z nosami w telefonach”, a tymczasem oni właśnie tak prowadzą dialog
ze swoimi rówieśnikami, to ich sposób kontaktu, do tego bardzo intensywny - zauważa. W tym wszystkim brakuje bezpiecznych przystani, w których można uzyskać odpowiedzi
na nurtujące młodzież pytania. Dorośli są wiecznie zajęci, niedostępni, a nauczyciele pogrążeni
w apatii i zagubieni.
W szkołach zamiast zbliżać się do młodych ludzi i próbować wspierać ich w rozwiązywaniu problemów, wciąż woli się moralizować i stosować nakazy dostosowania się do sztywnych norm społeczeństwa, którego już nie ma…
Dr Adam Nyckowski uważa, że w aktualnej sytuacji, najważniejszą rolą wychowawców
jest zatem budowanie pomostów międzypokoleniowych, a także zmienianie polskiego systemu edukacyjnego na bardziej relacyjny, nastawiony na wzajemny dialog. Ważne jest też tworzenie wspólnych przestrzeni, w których wszyscy uczą się od siebie nawzajem. Młodzi ludzie chcą zostać usłyszani i zauważeni – jest przekonany przedstawiciel Uczelni Korczaka. Oni mają mnóstwo
do powiedzenia, ale chcą dyskutować o sprawach, które ich poruszają, które ich dotyczą, o tym,
co ważne tu i teraz. Chcą nauczyć się, jak stawać się świadomymi siebie i innych, brania odpowiedzialność za to, co ich dotyczy i co dotyczy świata. Pragną się angażować, co widać choćby po tym, jak tłumnie poszli do urn wyborczych w ostatnich wyborach, albo podczas protestów,
w których licznie uczestniczą, manifestując swoje poglądy na rzecz kwestii klimatycznej,
czy wolności obywatelskich. Młodzi chcą zmieniać świat! Jeśli starsi im na to nie pozwolą, sami sobie wywalczą zmianę pokoleniową – i to szybciej niż wszystkim się wydaje, bo właśnie czasy kryzysowe wywołują rewolucje.
Uczelnia Korczaka – Akademia Nauk Stosowanych powstała w 1993 roku, jako jedna z pierwszych w Polsce uczelni niepublicznych. Założona została przez Towarzystwo Wiedzy Powszechnej – organizację, prowadzącą od lat 50. działalność oświatową i kulturalną wśród dorosłych, dzieci i młodzieży. Głównym pomysłodawcą jej utworzenia był prof. dr hab. Julian Auleytner, który przez wiele lat pełnił funkcję Rektora. Uczelnia Korczaka kształci studentów na kierunkach: Pedagogika, Pedagogika specjalna, Pedagogiczna przedszkolna i wczesnoszkolna, Praca socjalna, Polityka społeczna, a od niedawna także Psychologia. W skład Uczelni Korczaka wchodzi siedem wydziałów i oddziałów zamiejscowych ulokowanych w: Warszawie, Katowicach, Olsztynie, Lublinie, Szczecinie, Poznaniu i Człuchowie. Koncentrujemy się na praktycznej i przydatnej w rozwoju zawodowym edukacji wyższej. Na oferowanych przez nas kierunkach studiów zajęcia prowadzą eksperci i praktycy. Jako instytucja odpowiedzialna społecznie Uczelnia realizuje i promuje zachowania prospołeczne. Razem ze studentami angażuje się w działania wspierające osoby pozostające bez opieki czy wykluczone, w celu poprawy ich sytuacji życiowej. Uczelnia organizuje akcje pomocowe bądź wspiera osoby potrzebujące poprzez współpracę z instytucjami pożytku publicznego. Absolwentami Uczelni Korczaka jest ponad 70 tys. osób zatrudnionych w placówkach edukacyjnych, sektorze społecznym
i samorządach. W skład Grupy Edukacyjnej Uczelni Korczaka wchodzą także inne podmioty. Inspirując się modelem korczakowskiej pedagogiki, jako jedyna szkoła wyższa prowadzimy własne szkoły podstawowe, licea i poradnie psychologiczno-pedagogiczne.
Adam Nyckowski – adiunkt i kierownik Katedry Wychowania, Kultury i Profilaktyki na Uczelni Korczaka, pedagog, trener, animator społeczny, pomysłodawca i redaktor naczelny ogólnopolskiego kwartalnika „Zupełnie Inny Świat”, od ponad 20 lat realizuje projekty społeczne, obszar zainteresowań zawodowych to m.in. dynamika i proces grupowy, przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu dzieci i młodzieży, kulturowo – społeczne aspekty edukacji, pedagogika alternatywna.
Lubi gdy marzenia przyoblekają się w ciało, gdy materializują się idee, kocha przy tym majstrować.

Na dyskryminację już niedługo nie będzie nas stać – w Sejmie RP rusza wystawa i premiera raportu “Każdy talent na wagę złota” Związku Przedsiębiorców i Pracodawców

Finanse, obowiązki i pogoda: nowe badania pokazują, czym naprawdę stresujemy się w domu

878 miliardów dolarów: tyle wynosi wkład przemysłu piwowarskiego do globalnego PKB
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

Unijne mechanizmy ułatwiają zwiększenie wydatków na obronność przez europejskie kraje NATO. Ważnym aspektem infrastruktura podwójnego zastosowania
Wydatki na obronność w krajach NATO mają wzrosnąć do 2035 roku do 5 proc. PKB. W dużej mierze będzie to możliwe dzięki Unii Europejskiej, która stworzyła ramy umożliwiające krajom członkowskim realizację celów NATO w zakresie obronności, nie tylko poprzez finansowanie i inwestycje, ale także poprzez elastyczność budżetową. – To pełna synergia, można powiedzieć, że Unia Europejska współfinansuje razem z państwami członkowskimi cele zdolnościowe NATO – ocenia Paweł Zalewski, sekretarz stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej.
Ochrona środowiska
Rusza budowa lądowej infrastruktury dla projektów Bałtyk 2 i Bałtyk 3. Prąd z tych farm wiatrowych popłynie w 2027 roku

Ruszyła budowa lądowej infrastruktury dla morskich farm wiatrowych Bałtyk 2 i Bałtyk 3 rozwijanych przez Equinor i Grupę Polenergia. To przede wszystkim baza serwisowa w Łebie i dwie stacje elektroenergetyczne. Jednocześnie trwają przygotowania do rozpoczęcia prac na morzu. Pierwszy prąd z obu projektów popłynie w 2027 roku, a w kolejce czeka morska farma wiatrowa Bałtyk 1 – największy i najbardziej zaawansowany projekt II fazy rozwoju offshore.
Edukacja
Uczelnie zaczynają wspólnie walczyć ze zjawiskiem mobbingu i dyskryminacji. Ruszają badania nad skalą problemu

Szkoły wyższe chcą aktywniej walczyć ze zjawiskiem mobbingu i dyskryminacji zarówno wobec pracowników, jak i studentów. W ramach projektu Bezpieczna Uczelnia będą się wymieniać dobrymi praktykami w zakresie polityki antymobbingowej. Zostaną przeprowadzone także badania na temat obecnej sytuacji w środowisku akademickim. Dotychczasowe badania prowadzone przez Fundację Science Watch Polska wskazują, że mobbing to dość powszechne zjawisko na uczelniach, które przybiera charakterystyczne dla środowiska formy.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.