Przedsiębiorca wobec państwa – Fundacja ProjektPL opublikowała raport z badań
Fundacja opublikowała raport „Polski przedsiębiorca: przedstawiciel elity czy członek społeczeństwa?”. Wynika z niego, że przedsiębiorcy mają spory dystans do państwa: nie wierzą, by urzędnicy działali głównie w interesie obywateli, ani by państwo koncentrowało się na tworzeniu dobrych warunków rozwoju dla firm. Biznesmeni nie potępiają też zmiany rezydencji podatkowej, aby uzyskać niższe podatki.
Choć niespełna 3% przedsiębiorstw sformułowała przekaz o misji firmy, to w ponad 23% biznesów istnieje nieformalna misja społeczna. Pytani o kręgi, wobec których przedsiębiorcy czują się zobligowani do odpowiedzialności, przedsiębiorcy rzadko wymieniali pracowników, a jeszcze rzadziej - państwo i lokalną społeczność. Lecz choć zaledwie 13% firm współpracuje regularnie z organizacjami społecznymi lub sama organizuje jakieś inicjatywy, to aż 96% przedsiębiorców angażuje się osobiście we wsparcie akcji społecznych i charytatywnych.
Publikacji raportu towarzyszył panel, w którym uczestniczyli naukowcy, przedsiębiorcy i politycy. Ich zdaniem jednym z głównych problemów jest niechęć przedsiębiorców do zrzeszania się w organizacje, które byłyby partnerami do dialogu z władzami. – To bardzo utrudnia budowanie współpracy państwa i biznesu – stwierdziła posłanka Jadwiga Emilewicz.
Słaba współpraca oznacza m.in. brak sprawnego przepływu informacji. – W rezultacie przedsiębiorcy nie uczestniczą np. w procesie wypracowywania rozwiązań prawnych. Ich głosy pojawiają się kilka miesięcy za późno, najczęściej dopiero, kiedy projekt aktu prawnego wychodzi z Senatu – powiedziała.
Adam Zych, prezes ProjektPL uważa, że brak wzajemnego zaufania między biznesem i władzą ustawodawczą oraz wykonawczą staje się szczególnie niekorzystny w sytuacjach trudnych. – Dziś państwo i biznes są jak dwie łódki wpływające na morze międzynarodowego kryzysu gospodarczego – powiedział. – Jeżeli nie uda się zharmonizować ich kursów, znaleźć funkcjonującej platformy współpracy, to Polsce grozi strata rozpędu gospodarczego.
Fundacja Projekt PL chce w ramach stałej akcji „Etos przedsiębiorcy” inicjować dyskusje i szukać odpowiedzi na pytanie o tożsamość polskiego przedsiębiorcy i wspierać postawy, które sprzyjałyby lepszej współpracy środowisk biznesowych z instytucjami państwa.

Światło dzienne – naturalny energetyk, który zmieni Twoje życie

Tylko w co trzecim polskim domu jest równy podział obowiązków

Burger King wchodzi do Zgorzelca
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Transport

Ryanair w tym roku obsłuży rekordową liczbę pasażerów z polskich lotnisk. Przewoźnik nie planuje otwierać połączeń z Radomia
W 2025 roku Ryanair planuje przewieźć 18,3 mln pasażerów z Polski. Nasz kraj jest w czołówce najszybciej rosnących rynków irlandzkiej linii. Największych przyrostów liczby pasażerów Ryanair spodziewa się w Krakowie czy Katowicach. Jednocześnie linia wyklucza obecnie możliwość uruchomienia połączeń z lotniska w Radomiu. – Jeżeli chodzi o infrastrukturę w centralnej Polsce, to na tę chwilę jesteśmy zaspokojeni – mówi Michał Kaczmarzyk, prezes Buzz, Ryanair Group.
Transport
Europejska motoryzacja gotowa do pełnej elektryfikacji. Możliwe zmiany w unijnym prawie dotyczące zeroemisyjności

Mimo coraz częściej pojawiających się prognoz dotyczących częściowego odejścia Europy od elektromobilności Bruksela nadal pozostaje przy stanowisku, że po 2035 roku motoryzacyjny rynek pierwotny będą stanowiły wyłącznie samochody zeroemisyjne. – Nie będzie całkowitego odwrotu od elektromobilności w Unii Europejskiej. W grę wchodzi jedynie pewne poluzowanie norm i przepisów – uważa Adam Holewa, członek zarządu oraz dyrektor ds. motoryzacji w spółce Boryszew SA. Jego zdaniem przemysł motoryzacyjny na Starym Kontynencie jest gotowy do pełnej elektryfikacji.
Problemy społeczne
Na rynku nieruchomości rośnie popularność rewitalizacji. Odnowa dotyczy nie tylko zabytkowych budynków, ale też dawnych terenów poprzemysłowych

Rewitalizacja byłych terenów przemysłowych i budynków jest kluczowym aspektem zrównoważonego rozwoju miejskiego i szansą na zachowanie dziedzictwa kulturowego. Jak podkreślają eksperci Deloitte’a, prawidłowo przeprowadzona rewitalizacja może pobudzić do życia dany obszar miasta i zwiększyć jego atrakcyjność inwestycyjną. Poprawi też jakość życia mieszkańców.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.