Komunikaty PR

Przedsiębiorca wobec państwa – Fundacja ProjektPL opublikowała raport z badań

2022-06-10  |  16:00
Biuro prasowe
Do pobrania komunikat ( 0.04 MB )

 

 

Fundacja opublikowała raport „Polski przedsiębiorca: przedstawiciel elity czy członek społeczeństwa?”. Wynika z niego, że przedsiębiorcy mają spory dystans do państwa: nie wierzą, by urzędnicy działali głównie w interesie obywateli, ani by państwo koncentrowało się na tworzeniu dobrych warunków rozwoju dla firm. Biznesmeni nie potępiają też zmiany rezydencji podatkowej, aby uzyskać niższe podatki. 

 

Choć niespełna 3% przedsiębiorstw sformułowała przekaz o misji firmy, to w ponad 23% biznesów istnieje nieformalna misja społeczna. Pytani o kręgi, wobec których przedsiębiorcy czują się zobligowani do odpowiedzialności, przedsiębiorcy rzadko wymieniali pra­cowników, a jeszcze rzadziej - państwo i lokalną społeczność. Lecz choć zaledwie 13% firm współpracuje regularnie z organizacjami społecznymi lub sama orga­nizuje jakieś inicjatywy, to aż 96% przedsiębiorców angażuje się osobiście we wsparcie akcji społecznych i charytatywnych.

 

Publikacji raportu towarzyszył panel, w którym uczestniczyli naukowcy, przedsiębiorcy i politycy. Ich zdaniem jednym z głównych problemów jest niechęć przedsiębiorców do zrzeszania się w organizacje, które byłyby partnerami do dialogu z władzami. – To bardzo utrudnia budowanie współpracy państwa i biznesu – stwierdziła posłanka Jadwiga Emilewicz.

 

Słaba współpraca oznacza m.in. brak sprawnego przepływu informacji. – W rezultacie przedsiębiorcy nie uczestniczą np. w procesie wypracowywania rozwiązań prawnych. Ich głosy pojawiają się kilka miesięcy za późno, najczęściej dopiero, kiedy projekt aktu prawnego wychodzi z Senatu – powiedziała.

 

Adam Zych, prezes ProjektPL uważa, że brak wzajemnego zaufania między biznesem i władzą ustawodawczą oraz wykonawczą staje się szczególnie niekorzystny w sytuacjach trudnych. – Dziś państwo i biznes są jak dwie łódki wpływające na morze międzynarodowego kryzysu gospodarczego – powiedział. – Jeżeli nie uda się zharmonizować ich kursów, znaleźć funkcjonującej platformy współpracy, to Polsce grozi strata rozpędu gospodarczego.

Fundacja Projekt PL chce w ramach stałej akcji „Etos przedsiębiorcy” inicjować dyskusje i szukać odpowiedzi na pytanie o tożsamość polskiego przedsiębiorcy i wspierać postawy, które sprzyjałyby lepszej współpracy środowisk biznesowych z instytucjami państwa.

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Problemy społeczne BRAK ZDJĘCIA
2024-04-25 | 15:00

ZNAMY NOMINOWANYCH DO NAGRODY KORCZAKA W 2024 ROKU

ZNAMY NOMINOWANYCH DO NAGRODY KORCZAKA W 2024 ROKU   W tym roku do Nagrody Korczaka wypłynęło wyjątkowo dużo zgłoszeń – 147 osoby i instytucje z całego kraju. Jak podkreśla Uczelnia Korczaka – organizator konkursu
Problemy społeczne ŁOWCY METEORYTÓW W NOWYM PROGRAMIE EDUKACYJNYM DLA SZKÓŁ
2024-04-22 | 11:00

ŁOWCY METEORYTÓW W NOWYM PROGRAMIE EDUKACYJNYM DLA SZKÓŁ

Warszawa, 18 kwietnia 2024 Fundacja Nauka. To Lubię ogłosiła dzisiaj uruchomienie nowego programu edukacyjnego dla szkół podstawowych i średnich pt. „Łowcy
Problemy społeczne Mieszkańcy Pomorza wypożyczą nieodpłatnie sprzęt rehabilitacyjny .
2024-04-12 | 06:00

Mieszkańcy Pomorza wypożyczą nieodpłatnie sprzęt rehabilitacyjny .

Szacuje się, że w Polsce żyje ponad 4 miliony osób z niepełnosprawnościami i ograniczeniami ruchowymi. Z tej liczby około 200.000 osób, to mieszkańcy Pomorza. Dlatego

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.