Przedsiębiorca wobec państwa – Fundacja ProjektPL opublikowała raport z badań
Fundacja opublikowała raport „Polski przedsiębiorca: przedstawiciel elity czy członek społeczeństwa?”. Wynika z niego, że przedsiębiorcy mają spory dystans do państwa: nie wierzą, by urzędnicy działali głównie w interesie obywateli, ani by państwo koncentrowało się na tworzeniu dobrych warunków rozwoju dla firm. Biznesmeni nie potępiają też zmiany rezydencji podatkowej, aby uzyskać niższe podatki.
Choć niespełna 3% przedsiębiorstw sformułowała przekaz o misji firmy, to w ponad 23% biznesów istnieje nieformalna misja społeczna. Pytani o kręgi, wobec których przedsiębiorcy czują się zobligowani do odpowiedzialności, przedsiębiorcy rzadko wymieniali pracowników, a jeszcze rzadziej - państwo i lokalną społeczność. Lecz choć zaledwie 13% firm współpracuje regularnie z organizacjami społecznymi lub sama organizuje jakieś inicjatywy, to aż 96% przedsiębiorców angażuje się osobiście we wsparcie akcji społecznych i charytatywnych.
Publikacji raportu towarzyszył panel, w którym uczestniczyli naukowcy, przedsiębiorcy i politycy. Ich zdaniem jednym z głównych problemów jest niechęć przedsiębiorców do zrzeszania się w organizacje, które byłyby partnerami do dialogu z władzami. – To bardzo utrudnia budowanie współpracy państwa i biznesu – stwierdziła posłanka Jadwiga Emilewicz.
Słaba współpraca oznacza m.in. brak sprawnego przepływu informacji. – W rezultacie przedsiębiorcy nie uczestniczą np. w procesie wypracowywania rozwiązań prawnych. Ich głosy pojawiają się kilka miesięcy za późno, najczęściej dopiero, kiedy projekt aktu prawnego wychodzi z Senatu – powiedziała.
Adam Zych, prezes ProjektPL uważa, że brak wzajemnego zaufania między biznesem i władzą ustawodawczą oraz wykonawczą staje się szczególnie niekorzystny w sytuacjach trudnych. – Dziś państwo i biznes są jak dwie łódki wpływające na morze międzynarodowego kryzysu gospodarczego – powiedział. – Jeżeli nie uda się zharmonizować ich kursów, znaleźć funkcjonującej platformy współpracy, to Polsce grozi strata rozpędu gospodarczego.
Fundacja Projekt PL chce w ramach stałej akcji „Etos przedsiębiorcy” inicjować dyskusje i szukać odpowiedzi na pytanie o tożsamość polskiego przedsiębiorcy i wspierać postawy, które sprzyjałyby lepszej współpracy środowisk biznesowych z instytucjami państwa.

Finanse, obowiązki i pogoda: nowe badania pokazują, czym naprawdę stresujemy się w domu

878 miliardów dolarów: tyle wynosi wkład przemysłu piwowarskiego do globalnego PKB

Światło dzienne – naturalny energetyk, który zmieni Twoje życie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Edukacja

Coraz więcej Polaków widzi korzyści płynące z obecności w UE. Co ósmy wciąż jednak nie potrafi ich wskazać
Członkostwo w UE cieszy się wśród Europejczyków rekordowo wysokim poparciem – wynika z tegorocznego Eurobarometru. Korzyści dla swojego kraju dostrzega 74 proc. obywateli Unii – to odsetek najlepszy od początku badań w 1983 roku. A w Polsce jest on jeszcze wyższy. Doceniamy przede wszystkim wkład UE w bezpieczeństwo, nowe możliwości zawodowe i rozwój gospodarczy kraju. Po 21 latach naszej obecności w UE wciąż jednak potrzebna jest europejska edukacja.
Polityka
Zmiany w obowiązku magazynowania gazu mogą obniżyć ceny surowca. To pomoże się przygotować do sezonu zimowego

Elastyczność bez zagrożenia dla bezpieczeństwa energetycznego – tak nową propozycję przepisów dotyczących uzupełniania zapasów gazu przed sezonem zimowym określają jej inicjatorzy z Parlamentu Europejskiego. Europosłowie proponują nieznaczne zmniejszenie wymaganego poziomu zapełnienia magazynów i rozciągnięcie w czasie terminu, w którym trzeba spełnić ten obowiązek. Jak podkreśla Borys Budka, ma to zapobiec spekulacjom na rynku gazu i tym samym pomóc obniżyć ceny surowca.
Konsument
Możliwość zakupu online może zachęcić kolejne grupy Polaków do ubezpieczeń zdrowotnych. Dziś korzysta z nich już prawie 5,5 mln osób

Polska jest jednym z liderów Europy w obszarze cyfryzacji sektora usług medycznych. Świadczą o tym m.in. popularność elektronicznych narzędzi zapewniających dostęp do danych zdrowotnych, e-recept czy wirtualna diagnostyka. Polacy są też otwarci na innowacje w zakresie ubezpieczeń zdrowotnych, z których korzysta już blisko 5,5 mln osób. Za pomocą nowej cyfrowej platformy Medicover chce zachęcić klientów do samodzielnej konfiguracji i zakupu polis online.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.