Komunikaty PR

Tylko w co trzecim polskim domu jest równy podział obowiązków

2024-12-18  |  16:10
Biuro prasowe
Kontakt

Ewa Malicka
Rocket Science

Pływacka 3/2
02-633 Warszawa
ewa.malicka|rocketscience.com.pl| |ewa.malicka|rocketscience.com.pl
781453815
https://www.rocketscience.com.pl/

Jedynie 21 proc. mężczyzn i aż dwukrotnie większy odsetek kobiet (45 proc.) deklaruje, że wykonuje większość prac domowych. Z kolei co trzecia przedsiębiorczyni także przyznaje, że wypełnia większość prac domowych samodzielnie, a co piąta ma ich więcej niż rok temu. Równy podział zadań deklaruje 39 proc. mężczyzn, jednak tylko 29 proc. kobiet. Wśród przedsiębiorczyń 34 proc. zauważa w swoim domu równy podział prac domowych. Aż 81 proc. Polek uważa, że obowiązki domowe nie są wyłącznie sprawą kobiet. Raport „Polki i przedsiębiorczość 2024: Obowiązki domowe a równouprawnienie” towarzyszy XVI edycji konkursu Sukces Pisany Szminką.

Aż 45 proc. kobiet wykonuje samodzielnie większość obowiązków domowych

W co trzecim polskim domu funkcjonuje równy podział obowiązków domowych – wskazują wyniki raportu „Polki i przedsiębiorczość 2024: Obowiązki domowe a równouprawnienie”, towarzyszącego XVI edycji konkursu Sukces Pisany Szminką. Częściej wskazują to mężczyźni niż kobiety – 39 proc. mężczyzn i 29 proc. kobiet. Jednak wśród uczestniczek badania prowadzących własną firmę jest to już 34 proc. Aż 45 proc. Polek deklaruje, że wykonuje większość obowiązków domowych samodzielnie. Ten odsetek wśród ankietowanych mężczyzn wynosi tylko 21 proc., a wśród przedsiębiorczyń – 37 proc. Okazuje się, że rodzime przedsiębiorczynie o 5 p.p. częściej mają w swoich domach równy podział obowiązków oraz o 8 p.p. rzadziej wypełniają własnoręcznie niemal wszystkie prace domowe niż przeciętna Polka.

Równy podział obowiązków najczęściej wśród osób w wieku 25-34 lata i mieszkańców dużych miast

Równy podział obowiązków domowych deklaruje 43 proc. wszystkich ankietowanych w wieku 25-34 lata i jedynie 29 proc. w wieku 55-65 lat. W tej grupie wiekowej największy odsetek respondentów przyznaje, że wykonuje wszystkie obowiązki domowe – aż 30 proc. Największy odsetek deklaracji o równym podziale prac domowych odnotowano wśród ankietowanych z miast ze 100-500 tys. mieszkańców – 42 proc., a najmniejszy wśród respondentów ze wsi – 31 proc.

– Różnice w podziale obowiązków domowych w poszczególnych grupach wiekowych wskazują na zmieniające się wzorce społeczne. Młodsze osoby częściej deklarują równy podział obowiązków, co wynika z większej świadomości równości płci i wpływu współczesnych norm społecznych. Starsze pokolenie częściej praktykuje tradycyjny model, w którym jedna osoba – zazwyczaj kobieta – wykonuje większość obowiązków. A duża część tych obowiązków domowych dotyczy opieki i wychowania dzieci – mówi Magdalena Dziewguć, Country Director w firmie Google Cloud Poland, która jest partnerem kategorii Miejsce Pracy Przyjazne Rodzicom. – W konkursie Sukces Pisany Szminką nagradzamy dobre praktyki i wyróżniamy pracodawców, którzy tworzą przyjazne środowisko pracy, sprzyjające równowadze między życiem zawodowym a prywatnym. Wskazujemy firmy, które nie tylko rozumieją wyzwania współczesnych rodziców, ale także podejmują realne działania, aby ułatwić im codzienne funkcjonowanie. Bez równouprawnienia w domu i rodzinie nie będziemy mieli równouprawnienia w pracy.

W kategorii Miejsce Pracy Przyjazne Rodzicom oraz pięciu innych kategoriach otwartych nominacje konkursowe przyjmowane są jeszcze do 31 grudnia. Przedsiębiorczynie i organizacje, które naszym zdaniem zasługują na wyróżnienie, nominować można przez formularz dostępny na stronie konkurs.sukcespisanyszminka.pl.

Kobiety częściej niż mężczyźni przypisują sobie odpowiedzialność za obowiązki domowe

Co siódmy mężczyzna uważa, że obowiązki domowe to głównie odpowiedzialność kobiet (14 proc.). Co ciekawe wśród przedsiębiorczyń ten odsetek jest niższy i wynosi jedynie 11 proc., jednak wśród wszystkich respondentek wynosi już aż o 4 p.p. więcej – 15 proc. Opinię, że obowiązki domowe są przede wszystkim sprawą kobiet podziela aż 18 proc. mieszkańców wsi i jedynie co dziesiąty mieszkaniec dużych miast. Jednocześnie wyniki badania przeprowadzonego przez Socjolożki.pl na zlecenie Fundacji WłączeniPlus wskazują, że trzech na czterech mężczyzn i 81 proc. kobiet uważa, że prace domowe nie są odpowiedzialnością głównie kobiet. Tego samego zdania jest 72 proc. badanych pochodzących z wsi i 87 proc. ankietowanych z miast 100-500 tys. mieszkańców.

Co czwarta kobieta ma więcej obowiązków domowych niż rok temu

Wśród badanych mężczyzn 22 proc. deklaruje, że obecnie wykonuje więcej obowiązków domowych niż 12 miesięcy temu, wśród kobiet – 25 proc., a w grupie przedsiębiorczyń odsetek ten wynosi 21 proc. Aż 40 proc. ankietowanych w wieku 18-24 lata i jedynie 11 proc. respondentów w wieku 55-65 lat określa, że liczba wykonywanych przez nich zadań domowych wzrosła w ostatnim roku. Co dziesiąta przedsiębiorczyni deklaruje, że wykonuje w tym momencie mniej obowiązków domowych, niż przed 12 miesiącami – to najwyższy odsetek w porównaniu do innych badanych grup, natomiast wśród mężczyzn jest to 5 proc., a wśród kobiet – i 4 proc.

– Dane pokazują, że podział obowiązków domowych wciąż stanowi dla Polaków wyzwanie. Zauważalny spadek liczby zadań domowych w grupie przedsiębiorczyń może być efektem świadomego zarządzania czasem, delegowania obowiązków i korzystania z zewnętrznego wsparcia. Warto też zwrócić uwagę, na ogromną różnicę w postrzeganiu ról domowych wśród mieszkańców wsi oraz dużych miast – komentuje Olga Kozierowska, pomysłodawczyni konkursu Sukces Pisany Szminką, prezeska Fundacji WłączeniPlus. – W konkursie Sukces Pisany Szminką od lat obserwujemy, jak przedsiębiorcze Polki wprowadzają innowacyjne rozwiązania, które pozwalają im lepiej równoważyć różne role życiowe. To dowód na to, że przedsiębiorczość może być nie tylko drogą do niezależności finansowej, ale również sposobem na budowanie lepszej jakości życia.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Rocket Science
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Problemy społeczne 878 miliardów dolarów: tyle wynosi wkład przemysłu piwowarskiego do globalnego PKB Biuro prasowe
2025-03-12 | 06:00

878 miliardów dolarów: tyle wynosi wkład przemysłu piwowarskiego do globalnego PKB

Branża browarnicza jest ważnym sektorem gospodarki światowej, który wygenerował 0,8% światowego PKB w 2023 r., czyli 878 miliardów dolarów. To więcej niż wg Banku
Problemy społeczne Światło dzienne – naturalny energetyk, który zmieni Twoje życie
2025-02-20 | 17:00

Światło dzienne – naturalny energetyk, który zmieni Twoje życie

Wyobraź sobie, że każdego ranka budzisz się wypoczęty i pełen energii. Co więcej, aby to osiągnąć nie potrzebujesz kolejnej kawy. Wystarczy naturalny, dostępny
Problemy społeczne Burger King wchodzi do Zgorzelca
2024-12-18 | 16:00

Burger King wchodzi do Zgorzelca

W najbliższy piątek Burger King oficjalnie otworzy swoje drzwi dla mieszkańców Zgorzelca. Pierwsza w mieście, wolnostojąca restauracja marki powstała obok Centrum Handlowego Zgorzelec

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Transport

Prawo

Tylko co piąty nakaz powrotu migranta do kraju pochodzenia jest realizowany. UE chce wprowadzić nowe skuteczne procedury

Obecnie w Unii Europejskiej obowiązuje 27 różnych systemów odsyłania migrantów. W efekcie tylko co piąty nakaz powrotu jest faktycznie realizowany. Komisja Europejska zaproponowała wspólny europejski system powrotów, który ma na celu szybsze, prostsze i skuteczniejsze procedury. Nowe przepisy uzupełnią pakt o migracji i azylu przyjęty w zeszłym roku. – Nie rozwiązuje to jednak wszystkich problemów. Konieczna jest restrykcyjna kontrola i wsparcie krajów, żeby zapobiec dalszej migracji – ocenia europoseł Arkadiusz Mularczyk.

Handel

Rekordowy eksport polskiej żywności. Koszty produkcji będą jednak rosły z powodu zmieniających się norm wraz z wprowadzaniem Zielonego Ładu

W 2024 roku eksport polskich produktów i przetworów rolno-spożywczych wzrósł w porównaniu z rokiem poprzednim do rekordowej wartości w euro. Pozytywną dynamikę odnotował handel zarówno z krajami Unii, jak i spoza wspólnoty. Dalsze sukcesy polskich eksporterów będą zależały m.in. od zwiększania udziału produktów wysokoprzetworzonych w zagranicznej sprzedaży. Wszystko zależeć jednak będzie od popytu i międzynarodowych regulacji.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.