Komunikaty PR

W spółkach giełdowych zaledwie 6 proc. stanowisk prezesów zajmują kobiety

2022-01-17  |  13:05
Biuro prasowe

Liczba firm należących do kobiet w Polsce na koniec 2021 r. była o 3 proc. mniejsza, niż rok wcześniej i stanowiła 32,5 proc. wszystkich firm, jak wynika z analizy danych z KRS przeprowadzonej przez wywiadownię gospodarczą Dun & Bradstreet. Jednocześnie spadła liczba kobiet na stanowiskach prezesów - z 23,5 proc. do 19,5 proc. - oraz członków zarządów - z 30 proc. do 25 proc. Oznacza to, że aż 80 proc. stanowisk prezesów i 75 proc. stanowisk członków zarządu zajmują mężczyźni, mimo że, wg danych GUS, udział kobiet w polskim rynku pracy wynosi ponad 40 proc.

 

Spadek liczby kobiet na stanowiskach prezesów i członków zarządu dotyczy również spółek notowanych na polskiej Giełdzie Papierów Wartościowych. Zaledwie w 6 proc. funkcję prezesa pełni kobieta, co stanowi spadek o 1,5 proc. w stosunku do ubiegłego roku. Wśród członków zarządów spółek giełdowych kobiety stanowią jedynie 17 proc., co również oznacza spadek w stosunku do 2020 r. o 1 proc.

 

Co 5. przedsiębiorczyni w związku z pandemią musiała zmienić profil działalności

Na spadek aktywności biznesowej kobiet niewątpliwy wpływ miała pandemia. Według raportu Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką na temat sytuacji polskich przedsiębiorczyń aż ⅓ badanych właścicielek i współwłaścicielek firm przyznała, że w ciągu ostatniego roku miała problemy z prowadzeniem działalności, ponad ¼ odnotowała spadek przychodów, a 8 proc. musiało zawiesić działalność. Z kolei co 5. przedsiębiorczyni w związku z pandemią musiała zmienić profil działalności swojej firmy.

 

Rusza druga odsłona kampanii Wiedza Nie Ma Płci

Jednak problemów z obecnością kobiet w biznesie nie można tłumaczyć tylko wydarzeniami ostatnich dwóch lat. Według wyników badań opublikowanych w magazynie „Science” już 6-letnie dziewczynki wierzą w stereotypy płci - np. że z natury są mniej inteligentne od chłopców. Pod wpływem tych wcześnie zakorzenionych przekonań wiele z nich w późniejszym życiu rezygnuje z rozwoju w pewnych dziedzinach czy ścieżek kariery, bo wierzą, że jako kobiety się do tego nie nadają. Więcej o tym, jak nieuświadomione stereotypy wpływają na wychowanie dzieci i o tym, jak im nie ulegać, można dowiedzieć się z pierwszej z cyklu debat w ramach drugiej odsłony kampanii #WiedzaNieMaPlci.

Kampania Wiedza Nie Ma Płci ma na celu wzmacnianie pozycji kobiet w debacie publicznej i zmniejszanie dysproporcji w obecności w mediach specjalistek i specjalistów z różnych dziedzin. To obszar, w którym jeszcze wiele jest do zrobienia - mówi Olga Kozierowska, Prezeska Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką, pomysłodawczyni konkursu Bizneswoman Roku - Według danych z maja 2021 r. aż 75 proc. specjalistów zapraszanych do wypowiedzi w mediach stanowią mężczyźni, a odsetek kobiet w ciągu ostatnich 8 lat wzrósł tylko o 1 proc. Chcemy to zmienić, chcemy pokazać ekspertki, które mają wiedzę również w tematach trudnych, jak sztuczna inteligencja, automatyzacja w biznesie, przyszłość rynku pracy. Czy w ogóle debata, w której biorą udział przedstawiciele tylko jednej grupy, daje wartość słuchaczom? Wartość daje różnorodność.

 

Kampania jest inicjatywą Klubu Champions of Change, działającego na rzecz wspierania różnorodności w biznesie i wyrównywania szans kobiet i mężczyzn na rynku pracy. Klub zrzesza prezesów dużych firm działających w Polsce i powstał z inicjatywy Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką, najstarszej i największej polskiej organizacji wspierającej przedsiębiorczość kobiet.

W ramach kampanii na kanale YouTube Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką będą publikowane debaty z udziałem menedżerek i kobiet biznesu, które porozmawiają o stereotypach, sztucznej inteligencji, przyszłości pracy, automatyzacji w biznesie oraz odkrywaniu i wykorzystywaniu swoich talentów. Część debat poprowadzi dziennikarz Jarosław Kuźniar.

 

Cykl spotkań Wiedza Nie Ma Płci 2022 obejmuje pięć debat: 

  • Nieświadome stereotypy w wychowaniu dziewczynek - 17 stycznia

Ekspertki: Joanna Łukiewicz z NatWest, Katarzyna Zawodzińska z Ekaterra i Marta Życińska z Mastercard

  • Automatyzacja w biznesie - 20 stycznia
    Ekspertki: Agnieszka Pietrzak z Huawei, Magda Kotowska-Gawrylczyk z NatWest i Marta Tylek z Accenture
  • Praca zdalna vs. hybrydowa - 7 lutego
    Ekspertki: Agnieszka Pocztowska z Shell, Karolina Gębura- Nowak z Philip Morris i Agnieszka Mitoraj z Deloitte
  • AI. Jak stereotypy kształtują sztuczną inteligencję i co z tym zrobić? - 10 lutego
    Ekspertki: Agnieszka Piechocka z SAS, Magdalena Kasiewicz z Microsoft i Żaneta Łucka- Tomczyk z Orange - 10 lutego
  • Jak wykorzystać talenty i pozbyć się uprzedzeń - 14 lutego
    Ekspertki: Iwona Dudzińska z Citi Handlowy i Małgorzata Petru z Banku BNP Paribas

 

Dane cytowane w tekście pochodzą z badania Dun & Bradstreet. Analizie poddano dane z rejestru KRS za rok 2021. Badanie przeprowadzono w połowie stycznie 2022 r.

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Problemy społeczne BRAK ZDJĘCIA
2024-04-25 | 15:00

ZNAMY NOMINOWANYCH DO NAGRODY KORCZAKA W 2024 ROKU

ZNAMY NOMINOWANYCH DO NAGRODY KORCZAKA W 2024 ROKU   W tym roku do Nagrody Korczaka wypłynęło wyjątkowo dużo zgłoszeń – 147 osoby i instytucje z całego kraju. Jak podkreśla Uczelnia Korczaka – organizator konkursu
Problemy społeczne ŁOWCY METEORYTÓW W NOWYM PROGRAMIE EDUKACYJNYM DLA SZKÓŁ
2024-04-22 | 11:00

ŁOWCY METEORYTÓW W NOWYM PROGRAMIE EDUKACYJNYM DLA SZKÓŁ

Warszawa, 18 kwietnia 2024 Fundacja Nauka. To Lubię ogłosiła dzisiaj uruchomienie nowego programu edukacyjnego dla szkół podstawowych i średnich pt. „Łowcy
Problemy społeczne Mieszkańcy Pomorza wypożyczą nieodpłatnie sprzęt rehabilitacyjny .
2024-04-12 | 06:00

Mieszkańcy Pomorza wypożyczą nieodpłatnie sprzęt rehabilitacyjny .

Szacuje się, że w Polsce żyje ponad 4 miliony osób z niepełnosprawnościami i ograniczeniami ruchowymi. Z tej liczby około 200.000 osób, to mieszkańcy Pomorza. Dlatego

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.