Program lojalnościowy – sprawdzony sposób na pozyskanie i utrzymanie klientów
Programy lojalnościowe z roku na rok przechodzą prawdziwą rewolucję. Wszystko za sprawą zachodzących zmian w potrzebach Uczestników, trendach w robieniu zakupów, czy też nowych technologiach cyfrowych, które sprawiają, że lojalność w biznesie staje się dla marek coraz bardziej opłacalna.
Rynek programów lojalnościowych w Polsce nieustannie ewoluuje. Jak potwierdza badanie „Trendy sprzedaży, ICAN Institute 2019, tylko w roku ubiegłym aż 83% liderów sprzedaży przekroczyło zakładane plany sprzedażowe o 20%, dzięki inwestycji w programy lojalnościowe. Ponadto na przełomie 3 ostatnich lat liczba firm rozwijająca programy wzrosła z 45% do 65%.
Takie dane napawają optymizmem na kolejne lata. Jednak czy każda formuła programu ma szanse powodzenia?
Bez celu ani rusz!
Podejmując decyzję o zainwestowaniu w rozwój programu lojalnościowego, organizatorzy powinni precyzyjnie określić jego cel oraz wskaźniki efektywności – mówi Mariusz Cichy, Sales Manager Incentive & Rewards w Edenred Polska. Z naszych obserwacji wynika, że najczęściej jest on definiowany poprzez:
- wzrosty sprzedaży
- pozyskanie nowych i lojalnych klientów
- pozyskanie informacji o zachowaniach zakupowych uczestników programu
- zwiększenie świadomości marki i działań wizerunkowych
Programy lojalnościowe na rynku B2B adresowane są do kanałów dystrybucji i sił sprzedaży. Programy zawsze było obecne w branżach FMCG, motoryzacyjnej, telekomunikacyjnej, ale coraz częściej zyskują na popularności w branży: agro-rolniczej, budowlanej, czy finansowej. Obecnie korzystają z nich nie tylko duże marki, ale również mniejsze firmy.
Czas programu kluczem do jego sukcesu
Czas obowiązywania programu powinien ściśle korespondować ze strategią sprzedaży firmy. Jako element „napędzający” sprzedaż – program może być prowadzony przez cały rok, lub wyłącznie w okresie sezonowym.
Na przełomie kilku ostatnich lat obserwujemy zmiany w ogólnej budowie programów lojalnościowych. Jeszcze nie tak dawno większość narzędzi w obszarze B2B ograniczała się do prostej liniowej zasady naliczania wartości nagrody w stosunku do zrealizowanego obrotu. Obecnie coraz częściej stawia się większy nacisk na budowanie więzi z odbiorcą poprzez akcje edukacyjne, grywalizację, quizy lub ankiety. Rozwój systemów IT oraz oprogramowania pozwala na konstruowanie coraz nowocześniejszych aplikacji. Nowe technologie umożliwiają stałą bezpośrednią oraz partnerską komunikację z odbiorcą programu, co przekłada się na tworzenie więzi między Uczestnikiem a Organizatorem i zachowanie partnerskich relacji w kolejnych latach.
Nagroda, po którą sięgają wszyscy
Tradycyjne programy przyzwyczaiły nas do jednej formuły, w której Uczestnicy otrzymują punkty za zdobyty kontrakt, czy też wolumen sprzedaży. W zamian za to otrzymują premię w formie przelewu na konto, zniżek, nagród rzeczowych. Podążając za potrzebą cyfryzacji i usprawnienia logistyki programu - organizatorzy otworzyli się na innowacyjne rozwiązania, oferując uczestnikom nagrodę w postaci przedpłaconych kart premiowych. Co ciekawe, w Polsce już co drugi program lojalnościowy oparty jest na kartach.
Jak Cię widzą tak Cię piszą…
Rosnący wskaźnik zainteresowania przedpłaconymi kartami premiowymi można upatrywać w tym, że jak wynika z badania Mastercard 2019 , ponad 50% Polaków korzysta już z różnych form płatności mobilnych, rośnie też liczba korzystających z usług mobilnych w tym Apple Pay i Google Pay™.
Polacy sięgają po usługi mobilne średnio 10 razy na miesiąc, co wpływa pozytywnie na rozwój branży e-commerce. A skoro rynek zakupowy został już ucyfrowiony – to warto wykorzystać ten trend również w biznesie lojalnościowym.
Karty przedpłacone oferują organizatorom programu katalog nieograniczonych nagród, dostępnych od ręki, „tu i teraz”, zgodnie z potrzebami uczestnika. Karty można zatem elastycznie dopasować do danej branży, jak również zawęzić jej zasięg w razie potrzeby.
Obsługa kart nie jest pracochłonna– realizacja zamówienia trwa zwykle 72h, a okres ważności kart to minimum 1 rok. Dzięki temu organizator programu może wręczyć karty uczestnikom na początku programu, a następnie doładowywać je na różne kwoty w różnych odstępach czasu w zależności od osiągniętych wyników.
Karta w portfelu powinna się wyróżniać. Warto zamieścić na niej elementy brandingowe organizatora, chociażby logo firmy. Ładny visual przyciąga uwagę, pozwala również zachować spójność przekazu organizowanego programu.
Jak widać na powodzenie programu lojalnościowego ma wpływ wiele czynników. Nie ma jednej, sprawdzonej formuły programu, którą elastycznie możemy dopasować do potrzeb każdego klienta. Co ja mogę zarekomendować? Aby każdy nowy pomysł, nawet bardzo skomplikowany przedyskutować wcześniej z doradcą – to pomoże nam zmniejszyć straty inwestycyjne – twierdzi Mariusz Cichy.
www.edenred.pl

Spoglądając w przyszłość Unii Europejskiej, czyli o wzmocnieniu bezpieczeństwa i konkurencyjności do 2040 roku

Sukces z przeszkodami: Blisko 1/3 polskich przedsiębiorczyń zmaga się z koniecznością udowadniania swojej wartości w biznesie

Czarna Lista Barier: postulaty deregulacyjne Konfederacji Lewiatan
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Bankowość

Rośnie liczba i wartość udzielonych konsumentom kredytów gotówkowych. Gorzej mają się kredyty ratalne oraz te udzielane firmom
Rynek kredytowy w Polsce co do zasady rośnie, choć nierównomiernie. Z danych Biura Informacji Kredytowej wynika, że najlepiej rozwija się segment kredytów gotówkowych dla konsumentów. Wartościowo wzrosła też kwota udzielonych limitów w kartach kredytowych. Według prognoz BIK w całym roku wzrośnie wartość zarówno udzielonych kredytów mieszkaniowych, jak i gotówkowych, choć tych pierwszych poniżej inflacji. Wcześniejsze cięcia stóp procentowych przez RPP nie zmieniły tej prognozy.
Transport
37,5 proc. środków z Planu Społeczno-Klimatycznego trafi na walkę z ubóstwem transportowym. Organizacje branżowe apelują o zmianę priorytetowych projektów [DEPESZA]

Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej z końcem czerwca zakończyło konsultacje Planu Społeczno-Klimatycznego, który otwiera drogę do pozyskania 65 mld zł (11,4 mld euro) z unijnego Społecznego Funduszu Klimatycznego. Polska będzie jego największym beneficjentem, a 37,5 proc. budżetu zostanie przeznaczone na bezpośrednie wsparcie osób narażonych na ubóstwo transportowe. Organizacje branżowe oceniają jednak, że walka z tym zjawiskiem może się okazać nieskuteczna. W toku konsultacji zgłosiły swoje zastrzeżenia co do priorytetów w wydatkach i sposobu wsparcia inwestycji w transport rowerowy.
Prawo
Firmy będą mogły przetestować krótszy tydzień pracy z rządowym wsparciem. Nabór wniosków ruszy w sierpniu

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej uruchamia pilotaż krótszego tygodnia pracy. Zainteresowane wzięciem w nim udziału firmy będą się mogły ubiegać o wsparcie finansowe ze strony rządu. Politycy Nowej Lewicy, którzy są pomysłodawcami testu tego rozwiązania, przekonują, że finalnie zyskają na nim wszyscy, zarówno pracownicy, jak i pracodawcy, a ostrzeżenia o spodziewanych problemach gospodarki są mocno przesadzone.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.