Program lojalnościowy – sprawdzony sposób na pozyskanie i utrzymanie klientów
Programy lojalnościowe z roku na rok przechodzą prawdziwą rewolucję. Wszystko za sprawą zachodzących zmian w potrzebach Uczestników, trendach w robieniu zakupów, czy też nowych technologiach cyfrowych, które sprawiają, że lojalność w biznesie staje się dla marek coraz bardziej opłacalna.
Rynek programów lojalnościowych w Polsce nieustannie ewoluuje. Jak potwierdza badanie „Trendy sprzedaży, ICAN Institute 2019, tylko w roku ubiegłym aż 83% liderów sprzedaży przekroczyło zakładane plany sprzedażowe o 20%, dzięki inwestycji w programy lojalnościowe. Ponadto na przełomie 3 ostatnich lat liczba firm rozwijająca programy wzrosła z 45% do 65%.
Takie dane napawają optymizmem na kolejne lata. Jednak czy każda formuła programu ma szanse powodzenia?
Bez celu ani rusz!
Podejmując decyzję o zainwestowaniu w rozwój programu lojalnościowego, organizatorzy powinni precyzyjnie określić jego cel oraz wskaźniki efektywności – mówi Mariusz Cichy, Sales Manager Incentive & Rewards w Edenred Polska. Z naszych obserwacji wynika, że najczęściej jest on definiowany poprzez:
- wzrosty sprzedaży
- pozyskanie nowych i lojalnych klientów
- pozyskanie informacji o zachowaniach zakupowych uczestników programu
- zwiększenie świadomości marki i działań wizerunkowych
Programy lojalnościowe na rynku B2B adresowane są do kanałów dystrybucji i sił sprzedaży. Programy zawsze było obecne w branżach FMCG, motoryzacyjnej, telekomunikacyjnej, ale coraz częściej zyskują na popularności w branży: agro-rolniczej, budowlanej, czy finansowej. Obecnie korzystają z nich nie tylko duże marki, ale również mniejsze firmy.
Czas programu kluczem do jego sukcesu
Czas obowiązywania programu powinien ściśle korespondować ze strategią sprzedaży firmy. Jako element „napędzający” sprzedaż – program może być prowadzony przez cały rok, lub wyłącznie w okresie sezonowym.
Na przełomie kilku ostatnich lat obserwujemy zmiany w ogólnej budowie programów lojalnościowych. Jeszcze nie tak dawno większość narzędzi w obszarze B2B ograniczała się do prostej liniowej zasady naliczania wartości nagrody w stosunku do zrealizowanego obrotu. Obecnie coraz częściej stawia się większy nacisk na budowanie więzi z odbiorcą poprzez akcje edukacyjne, grywalizację, quizy lub ankiety. Rozwój systemów IT oraz oprogramowania pozwala na konstruowanie coraz nowocześniejszych aplikacji. Nowe technologie umożliwiają stałą bezpośrednią oraz partnerską komunikację z odbiorcą programu, co przekłada się na tworzenie więzi między Uczestnikiem a Organizatorem i zachowanie partnerskich relacji w kolejnych latach.
Nagroda, po którą sięgają wszyscy
Tradycyjne programy przyzwyczaiły nas do jednej formuły, w której Uczestnicy otrzymują punkty za zdobyty kontrakt, czy też wolumen sprzedaży. W zamian za to otrzymują premię w formie przelewu na konto, zniżek, nagród rzeczowych. Podążając za potrzebą cyfryzacji i usprawnienia logistyki programu - organizatorzy otworzyli się na innowacyjne rozwiązania, oferując uczestnikom nagrodę w postaci przedpłaconych kart premiowych. Co ciekawe, w Polsce już co drugi program lojalnościowy oparty jest na kartach.
Jak Cię widzą tak Cię piszą…
Rosnący wskaźnik zainteresowania przedpłaconymi kartami premiowymi można upatrywać w tym, że jak wynika z badania Mastercard 2019 , ponad 50% Polaków korzysta już z różnych form płatności mobilnych, rośnie też liczba korzystających z usług mobilnych w tym Apple Pay i Google Pay™.
Polacy sięgają po usługi mobilne średnio 10 razy na miesiąc, co wpływa pozytywnie na rozwój branży e-commerce. A skoro rynek zakupowy został już ucyfrowiony – to warto wykorzystać ten trend również w biznesie lojalnościowym.
Karty przedpłacone oferują organizatorom programu katalog nieograniczonych nagród, dostępnych od ręki, „tu i teraz”, zgodnie z potrzebami uczestnika. Karty można zatem elastycznie dopasować do danej branży, jak również zawęzić jej zasięg w razie potrzeby.
Obsługa kart nie jest pracochłonna– realizacja zamówienia trwa zwykle 72h, a okres ważności kart to minimum 1 rok. Dzięki temu organizator programu może wręczyć karty uczestnikom na początku programu, a następnie doładowywać je na różne kwoty w różnych odstępach czasu w zależności od osiągniętych wyników.
Karta w portfelu powinna się wyróżniać. Warto zamieścić na niej elementy brandingowe organizatora, chociażby logo firmy. Ładny visual przyciąga uwagę, pozwala również zachować spójność przekazu organizowanego programu.
Jak widać na powodzenie programu lojalnościowego ma wpływ wiele czynników. Nie ma jednej, sprawdzonej formuły programu, którą elastycznie możemy dopasować do potrzeb każdego klienta. Co ja mogę zarekomendować? Aby każdy nowy pomysł, nawet bardzo skomplikowany przedyskutować wcześniej z doradcą – to pomoże nam zmniejszyć straty inwestycyjne – twierdzi Mariusz Cichy.
www.edenred.pl
Branża leasingowa – klęska urodzaju i miliardowego długu
Orbit® i Jakdojade.pl zabierają pasażerów na Orbitę Chillu
Dobre wiadomości ze strefy euro przed Eurowizją – świętem europejskiej piosenki
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Francuskie firmy z potężnym wkładem w polską gospodarkę. Reinwestują tu połowę wypracowywanych zysków i zatrudniają prawie 230 tys. osób
Polska jest dziś dla Francji kluczowym partnerem gospodarczym w Europie Środkowo-Wschodniej. Na naszym rynku francuskie firmy ulokowały blisko połowę wszystkich swoich inwestycji w regionie CEE – obecnie działa ich tu 1,2 tys., tworzą łącznie 227 tys. bezpośrednich miejsc pracy i co najmniej drugie tyle pośrednich, u swoich dostawców i partnerów. Skumulowana wartość bezpośrednich inwestycji francuskich firm w Polsce wyniosła dotąd 108 mld zł. Szybko jednak rośnie, ponieważ przedsiębiorstwa znad Sekwany reinwestują 50 proc. wypracowanych przez siebie zysków, głównie w automatyzację i innowacje środowiskowe – wynika z nowego raportu, opublikowanego przez Francusko-Polską Izbę Gospodarczą we współpracy z Instytutem Debaty Eksperckiej i Analiz Quant Tank.
Transport
Europejski Bank Inwestycyjny stawia na projekty niskoemisyjnej energetyki i bezpieczeństwa. Finansowanie dla Polski to 5 mld euro rocznie
Ponad 85 mld euro w ciągu ostatnich 20 lat zainwestował w Polsce Europejski Bank Inwestycyjny. Środki te przeznaczono przede wszystkim na budowę infrastruktury: dróg czy kolei. Obecnie najwyższy priorytet mają energetyka oraz bezpieczeństwo. Kolejnym etapem powinna być cyfryzacja oraz inwestycje w nowoczesne technologie i podniesienie innowacyjności. Cel to zwiększenie liczby patentów i licencji powstających w Polsce, a w konsekwencji – wzrost konkurencyjności naszego kraju.
Transport
Przed polskimi firmami transportowymi piętrzą się problemy. Obok konkurencji z Ukrainy są nim także liczni pośrednicy działający na unijnym rynku
Jednym z najpoważniejszych problemów firm transportowych jest dziś udział ogromnej liczby pośredników na unijnym rynku. – W sprytny sposób podkupują zlecenia, przetrzymując je do ostatniej chwili, kiedy mogą je dobrze, za niską cenę sprzedać. W efekcie przewoźnik wykonuje fracht o wartości niepokrywającej kosztów takiego transportu – mówi Jan Buczek, prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce. Jak ocenia, polska branża transportowa jest w tej chwili w kryzysie, wywołanym przez cały szereg nakładających się na siebie czynników, w tym także m.in. spowolnienie w europejskiej gospodarce i wyzwania związane z redukcją emisji. Zakłócenia powodowane ostatnimi protestami i blokowaniem polsko-ukraińskiej granicy tylko te problemy potęgują.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.