Komunikaty PR

Projekt „Teatr Światła” dał zwycięstwo polskim studentom architektury w Internat

2020-09-25  |  01:00

Julia Giżewska, Dominik Kowalski i Paweł Białas – studenci Wydziału Architektury Politechniki Śląskiej w Gliwicach znaleźli się w gronie laureatów regionalnych prestiżowego konkursu International VELUX Award 2020. Ich projekt „Teatr światła” zyskał uznanie międzynarodowego jury i zwyciężył w kategorii „Badania nad światłem naturalnym” w regionie Europa Wschodnia i Bliski Wschód. To piąty sukces polskich studentów w tym największym konkursie architektonicznym.

Do konkursu napłynęło 579 projektów zgłoszonych przez 250 szkół z 60 krajów. Międzynarodowe jury,
w składzie: Odile Decq ze Studio Odile Decq (Francja), Nora Demeter z Demeter Design Studio (Węgry), Sebastian Adamo z Adamo-Faiden Architects (Argentyna), Juri Troy z Juri Troy Architects (Austria) i Martin Pors Jepsen z VELUX A/S (Dania) wybrało dziesięcioro zwycięzców i przyznało jedno wyróżnienie. Projekty zgłaszano w dwóch kategoriach: „Światło naturalne w budynkach” i „Badania nad światłem naturalnym”. Trzyosobowy zespół studentów Wydziału Architektury Politechniki Śląskiej reprezentowany przez: Julię Giżewską, Dominika Kowalskiego i Pawła Białasa, wygrał międzynarodową rywalizację w kategorii „Badania nad światłem naturalnym” w regionie Europa Wschodnia i Bliski Wschód.  Opiekunem naukowym zwycięskiego zespołu był dr inż. arch. Jerzy Wojewódka, prof. Politechniki Śląskiej.

Projekt polskich studentów „Teatr światła” dotyka problemu zanieczyszczenia sztucznym światłem współczesnego świata i jego głównym celem jest podniesienie poziomu świadomości w tym temacie. Studenci postanowili  przeanalizować problemem zanieczyszczenia sztucznym światłem nocnego nieba. Pomysł polega na stworzeniu rozległego land artu, dającego odwiedzającym możliwość obserwowania fragmentu nieba niczym spektaklu – spektaklu światła. Jako lokalizację studenci wybrali jedno z nielicznych, kompletnie ciemnych miejsc w Europie – Izerski Park Ciemnego Nieba w Polsce. W zamyśle miejsce ma wyzwalać emocje i uświadamiać ludziom braki związane z naturalnym światłem i ciemnością, z których nie zdają sobie sprawy lub zapominają na co dzień. Cała idea została połączona z symboliką teatru.

”Od lata sztuczne światło zanieczyszcza atmosferę – właśnie dlatego, chcieliśmy stworzyć COŚ co pozwoli na dostrzeganie piękna nie tylko nocnego firmamentu, ale także światła dziennego zmieniającego się wraz z porami dnia. Pozornie drobne gwiazdy, ciała niebieskie czy Droga Mleczna są równie warte uwagi co unikatowość zimowego słońca. Zależało nam na tym, aby pokazać że ciemność, jest tak samo ważnym elementem środowiska naturalnego jak powietrze, gleba, woda i skały…” – opisują swój projekt studenci.

”Projekt jest odwołaniem do starożytnego teatru, który stwarzał widzowi możliwość oglądania różnego rodzaju scen i emocji, które niejako kulminowały się jako oczekiwane katharsis. Analizując różnorodność tego procesu, stworzyliśmy pusty okrąg, umożliwiający widzom obserwację różnych, indywidualnie wybranych fragmentów nieba. Podobnie jak w sztuce, najlepszym sposobem, aby coś zobaczyć i poczuć, jest stworzenie więzi między widzem a dziełem sztuki, którym w tym przypadku jest wszechogarniające niebo. Do okręgu teatralnego prowadzi długa drewniana ława, będąca swoistym przewodnikiem, pozwalającym zatrzymać się w każdym momencie drogi i podziwiać rozpraszające się wokół piękne światło. Projekt jest jedynie tłem dla światła, narzędziem do jego obserwacji, spokojnym miejscem do odpoczynku” – dodają studenci.

Jury o tegorocznej edycji konkursu

„Do konkursu wpłynęło bardzo dużo zgłoszeń, mogliśmy więc wybrać naprawdę rewelacyjne projekty” - podsumowała Odile Decq, przewodnicząca jury.

Jury dostrzegło ogromne zaangażowanie wszystkich uczestników konkurs w rozwiązanie obecnych problemów środowiskowych, społecznych, kulturowych i politycznych poprzez wykorzystanie światła naturalnego, co odzwierciedla jego prawdziwie globalny charakter. Ponadto, jak podkreśliło jury, zwycięzcy zaprezentowali mozaikę różnych podejść do kwestii światła, obejmujących koncepcje futurystyczne, technologie i zastosowania oraz bardziej fundamentalne aspekty architektury: przestrzeń, miejsce i pamięć. W projektach widać było ogromne zaangażowanie zarówno studentów, jak i ich opiekunów, w zagadnienie wykorzystania światła naturalnego. Projekty pokazały, jak wiele jest kierunków i pól zainteresowań, w których światło odgrywa istotną rolę przestrzenną jako wspólny mianownik i źródło inspiracji niezależne od postaw i uwarunkowań geograficznych.

„To świetnie, że w wielu projektach potraktowano światło naturalne jako istotny element architektury. Nie tylko pod względem technicznym, ale także wpływu, jaki wywiera na nasz świat” – powiedział Jury Troy, członek jury.

„Wiadomość o wyróżnieniu jest dla nas ogromną radością i gratyfikacją. Przede wszystkim cieszymy się, że  Jury dostrzegło, a co ważniejsze doceniło naszą pracę. Mamy nadzieję, że przyczyni się to do popularyzacji problemu – jakim jest wpływ sztucznego światła na codzienne życie każdego organizmu. Przez co wzrośnie świadomość społeczna dotycząca tego zagadnienia. Jest to również dla nas ogromny impuls do dalszego rozwoju” – komentują studenci.

”Dla dydaktyka każda doceniona praca studencka ma ogromne znaczenie, bo potwierdza słuszność indywidualnie przyjętej drogi nauczania. To również satysfakcja z zaufania ze strony studentów, bo wybór tutora był dowolny. Do każdego konkursu przystępuje się z nadzieją odniesienia sukcesu, aczkolwiek zawsze towarzyszy temu spory margines obawy czy przyjęte rozwiązanie projektowe zaciekawi jury. Tym większą ma się satysfakcję, gdy w gronie Sędziów zasiadają tak wybitni przedstawiciele architektonicznej palestry. Myślę, że to dla naszego zespołu ogromne wyróżnienie” – powiedział dr inż. arch. Jerzy Wojewódka, prof. PŚ opiekun naukowy zwycięskiego zespołu.

Przed polskim zespołem z Politechniki Śląskiej jeszcze rywalizacja w ramach konkursu globalnego o Grand Prix. Dziesięciu zwycięzców regionalnych zaprezentuje jury swoje projekty osobiście podczas Światowego Festiwalu Architektury. Wtedy jury wybierze jednego zwycięzcę globalnego w każdej z kategorii konkursowych.

International VELUX Award – fakty i liczby

International VELUX Award to konkurs dla studentów architektury, który odbywa się co dwa lata. Od czasu pierwszej edycji w 2004 roku stał się on największym tego rodzaju konkursem na świecie, w którym udział wzięło dotychczas ponad 4500 studentów z ponad 80 krajów, a zgłoszono ponad 5500 projektów. Konkurs od lat cieszy się dużym zainteresowaniem wśród polskich studentów architektury.

Konkurs International VELUX Award 2020 organizowany jest w ścisłej współpracy z Międzynarodową Unią Architektów (UIA) oraz Światowym Festiwalem Architektury (WAF) i został uznany przez następujące instytucje edukacyjne: Europejskie Stowarzyszenie Edukacji Architektonicznej (EAAE), Amerykański Instytut Studentów Architektury (AIAS), Architectural Research Centers Consortium (ARCC) oraz Association of Collegiate Schools of Architecture (ACSA).

Więcej informacji na temat konkursu można znaleźć pod adresem iva.velux.com

Cały wywiad ze studentami na temat idei projektu dostępny jest pod linkiem

https://www.velux.pl/profesjonalisci/architekci/aktualnosci/wywiad-z-laureatami-regionalnymi-international-velux-award-2020

Cały wywiad ze studentami na temat idei projektu dostępny jest pod linkiem

https://www.velux.pl/profesjonalisci/architekci/aktualnosci/wywiad-z-opiekunem-naukowym-laureatow-regionalnych-international-velux-award-2020

Wszyscy zwycięzcy regionalni International VELUX Award 2020:

Kategoria „Badania nad światłem naturalnym”:

Europa Wschodnia i Bliski Wschód: The Theater of Light [Teatr światła]

Studenci:        Julia Giżewska, Dominik Kowalski i Paweł Białas

Uczelnia:        Politechnika Śląska

Opiekun:         Jerzy Wojewódka

Państwo:        Polska

Europa Zachodnia: Words to Light – Lucioles [Fireflies] [Słowa do światła — Świetliki]

Studenci:        Xingyu Chen, Matteo, Giglio, Ghil Meynard, Noëlie Seguet-Pey, Nicolas Salha, Raphaël                              Pletinckx, Hiba Nasser i Ghil Meynard

Uczelnia:        Université Catholique de Louvain

Opiekun:         Jean-Luc Capron

Państwo:        Belgia

Afryka: Let There Be Light [Niech stanie się światło]

Studenci:        Emmanuel Ayo-loto i John Ogungefun

Uczelnia:        Obafemi Awolowo University

Opiekun:         Babajide Onabanjo

Państwo:        Nigeria

Ameryki: AQIP – Air Quality Index Pavilion [Pawilon ze wskaźnikiem jakości powietrza]

Studenci:        Mina Onay i Richard Schutte

Uczelnia:        University of Toronto

Opiekun:         Jason Peter King

Państwo:        Kanada

Azja i Oceania: Light Therapy [Terapia światłem]

Studenci:        Qianqian Zhou, Gezi Li, Zhu Chen, Fengming Li i Lurui Lyu

Uczelnia:        Beijing Jiatong University

Opiekun:         Yinan Zhou

Państwo:        Chiny

Wyróżnienie w kategorii „Światło naturalne w budynkach”

Jury przyznało nagrodę specjalną w kategorii „Światło naturalne w budynkach” projektowi z regionu Azja i Oceania.

Wyróżnienie: Melody of the light weaving [Melodia tkana światłem]

Studenci:        Yeonginn Moon, Hagyung Seo, Rayoun Hwang i Sungjoo Han

Uczelnia:        Hongik University

Opiekun:         Tony Woonghee Cho

Państwo:        Korea Południowa

Kategoria „Światło naturalne w budynkach”:

Europa Wschodnia i Bliski Wschód: SUNCITY [SŁONECZNE MIASTO]

Studenci:        Alperen Temur, Nasibe Nur Dündar, Nijat Mahamaliyev I Ezgi Üzümcü

Uczelnia:        Istanbul Teknik Üniversitesi

Opiekun:         Mehmet Cem Altun

Państwo:        Turcja

Europa Zachodnia: Solar Desalination Skylight [Świetlik do odsalania światła słonecznego]

Student:          Henry Glogau

Uczelnia:        Royal Danish Academy of Fine Arts

Opiekun:         David Garcia

Państwo:        Dania

Afryka: A Million Little Lights [Milion światełek]
Student:          Michali Jameson
Uczelnia:        Greenside Design Centre, College of Design
Opiekun:         Jean Wiid
Państwo:        Republika Południowej Afryki

Ameryki: Bright Roots [Jasne korzenie]

Student:          Alejandro Satt

Uczelnia:        Universidad Andrés Bello

Opiekun:         Javier Del Rio

Państwo:        Chile

Azja i Oceania: Ink and Light [Tusz i światło]

Studenci:        Mingjie Guo, Jingwen Yang, Cong Liu i Ziyong Mou

Uczelnia:        Xi'an University of Architecture and Technology

Opiekun:         Rui Wu

Państwo:        Chiny

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Edukacja Druga edycja eduSensus Education Awards 2024 Biuro prasowe
2024-07-10 | 09:40

Druga edycja eduSensus Education Awards 2024

Od 9 maja można nadsyłać zgłoszenia, doceniając najbardziej kreatywnych i innowacyjnych nauczycieli, dyrektorów, pedagogów oraz szkoły, które w wyjątkowy
Edukacja „W kinie doświadczaj, nie nagrywaj!” Edukacyjny projekt marki Motorola i NAM
2024-07-08 | 14:00

„W kinie doświadczaj, nie nagrywaj!” Edukacyjny projekt marki Motorola i NAM

Warszawa, 8 lipca 2024 r.: Wystartował edukacyjny projekt realizowany przez New Age Media dla marki Motorola w kinach sieci Cinema City. W ramach projektu, na 377 ekranach w 41 obiektach kinowych
Edukacja Odbudowa szkół w Ukrainie – rusza pilotażowy projekt
2024-07-05 | 08:37

Odbudowa szkół w Ukrainie – rusza pilotażowy projekt

Ministerstwo Edukacji i Nauki oraz Ministerstwo Transformacji Cyfrowej w Ukrainie ogłosiły projekt odbudowy ukraińskich szkół na nieokupowanych terenach kraju. Specjalnie powołany w

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

IT i technologie

Przemysł

Koszty instalacji robotów wciąż zbyt wysokie dla firm. Są one jednak świadome konieczności takich inwestycji

Koszty pracy ludzkiej są nadal niskie, a korzyść z instalacji robota na linii produkcyjnej nie jest jeszcze tak duża. To – według raportu Polskiego Instytutu Ekonomicznego – jedna z głównych barier w procesie robotyzacji w Polsce. Jednak dynamicznie rosnące średnie i minimalne wynagrodzenie, a także pogłębiający się niedobór pracowników mogą powoli tę tendencję zmieniać na korzyść robotów. Poza kwestią kosztową wadami, które widzą przedstawiciele firm przemysłowych, są m.in. zależność od stabilnych dostaw energii i technologii zagranicznych dostawców. Problemem nie są jednak kwestie obaw co do wpływu robotów na rynek pracy.

Zdrowie

Załogi Lotniczego Pogotowia Ratunkowego ćwiczą techniki zabiegowe ratujące życie pacjentów. W centrum szkoleniowym odwzorowywane są najcięższe przypadki

Załogi Lotniczego Pogotowia Ratunkowego, które tylko w ubiegłym roku były wzywane do prawie 12 tys. wypadków i pilnych, trudnych przypadków, muszą się ciągle szkolić, żeby być w stanie jak najlepiej pomagać pacjentom m.in. po ciężkich urazach, poparzeniach czy nagłym zatrzymaniu akcji serca. – Szkolenia to podstawa naszego funkcjonowania – podkreśla prof. dr hab. n. med. Robert Gałązkowski, koordynator Mobilnej grupy zabezpieczenia medycznego i wieloletni dyrektor LPR. Lekarze, ratownicy medyczni i pielęgniarze rozpoczęli szkolenia w warszawskim Centrum Edukacji Medycznej – specjalistycznym ośrodku Grupy LUX MED, gdzie mogą ćwiczyć najtrudniejsze techniki zabiegowe, ratujące życie pacjentów, w warunkach jak najbardziej odwzorowujących realia.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.