Komunikaty PR

Przełomowe badanie. Polscy właściciele ciężarówek chcą elektryków

2025-01-29  |  09:10
Biuro prasowe
PIRE
PIRE
PIRE
PIRE

Jeszcze 2-3 lata temu trudno było znaleźć właściciela ciężarówki dopuszczającego myśl o zamianie jej na elektryczną. Przez ten czas najwidoczniej wiele się zmieniło. Z badania przeprowadzonego przez Polską Izbę Rozwoju Elektromobilności, którego wnioski są uznawane w branży za przełomowe, wynika, że już dwóch na pięciu właścicieli firm transportowych jest gotowych na elektro-transformację branży. Wpływ na to ma m.in. coraz lepsza opinia Polaków o elektrykach osobowych. Żeby miłośnikom zielonej transformacji nie było tak błogo, to przewoźnicy wymieniają całą listę wad i zagrożeń elektrycznej rewolucji.

Zaskakujące wyniki pochodzą z opinii wyrażonej przez szeroką grupę reprezentującą całą branżę. Badanie w ramach Projektu ZERO przeprowadzono wśród polskich przedsiębiorstw z sektora transportu, spedycji i logistyki. Odpowiedzi udzieliło 200 przedsiębiorców. 40 procent z nich deklaruje gotowość do transformacji rynku motoryzacyjnego, w tym 14 procent twierdzi, że jest zdecydowanie przygotowane na wdrożenie pojazdów elektrycznych do swoich firm.

„Jesteśmy zaskoczeni. Wiedzieliśmy, że podejście przewoźników zmienia się, ale nie zakładaliśmy, że aż 40% jest gotowe na e-rewolucję w świecie ciężarówek. Choć producenci pojazdów inwestują w swoje elektryczne pojazdy dostawcze, to nadal ten sektor kojarzy się z technologią silników napędzanych ropą. Okazuje się jednak, że kierowcy i właściciele firm transportowych coraz częściej zauważają korzyści i są otwarci na zmiany” – mówi Krzysztof Burda prezes Polskiej Izby Rozwoju Elektromobilności.

Zleceniodawcy raportu mówią, że powodem zmiany podejścia branży transportowej do elektryków są docierające praktycznie z każdej strony pozytywne opinie użytkowników elektrycznych samochodów osobowych. Mówią oni też o minusach – że są droższe w zakupie i mają krótszy zasięg na „pełnym baku”. Wymieniają jednak przede wszystkim plusy. Autem elektrycznym taniej przejedziemy 100 km, są one tańsze w eksploatacji i mniej awaryjne. Do tego mają dużo lepsze przyspieszenie i są cichsze.

Dopełnieniem wniosku, że branża transportowa „spojrzała” przyjaźnie na elektryki jest wynik pytania o pozytywny wpływ ekologicznych technologii na środowisko. Dostrzega go 80% przedsiębiorców.

Zarządzanie flotą samochodów dostawczych to przede wszystkim konieczność utrzymania ich w ciągłym ruchu. I tu zaczynają się schody dla zwolenników zamiany dystrybutora diesla na wtyczkę. Wśród głównych problemów wdrożenia elektromobilności wymieniane są: niewystarczająca infrastruktura ładowania i niski zasięg baterii w pojazdach elektrycznych ograniczający możliwości transportu na długich dystansach. Niby dwa minusy, jednak ich wyeliminowanie zależy od dwóch niezależnych światów. Zasięg to producenci aut. Stacje ładowania to administracja centralna, samorząd i biznes zarządzający punktami obsługi transportu i operatorzy sieci ładowania. Trzecim zarzutem wobec elektrorewolucji jest brak odpowiednich programów finansowania oraz wysokie koszty wdrażania nowoczesnych technologii.

„Rozbudowa infrastruktury ładowania to kluczowy element sukcesu elektromobilności w Polsce. Bez szerokiej sieci stacji ładowania trudno oczekiwać masowej implementacji pojazdów elektrycznych przez firmy transportowe. To także pewność, że świadczone usługi zeroemisyjne będą możliwe do zrealizowania od strony technicznej, dlatego programy wsparcia trzeba wdrożyć jak najszybciej” – komentuje Krzysztof Burda prezes Polskiej Izby Rozwoju Elektromobilności.

Autorzy raportu wskazują, że transformacja sektora TSL (Transport, Spedycja, Logistyka) wymaga zdecydowanych inwestycji w infrastrukturę ładowania. Bez odpowiedniej sieci elektromobilność może napotykać trudne do przezwyciężenia bariery, zwłaszcza w sektorze transportowym dalekodystansowym. Czas i efektywność operacji są w tej branży kluczowe. Rozbudowa infrastruktury mogłaby nie tylko ułatwić implementację pojazdów elektrycznych, ale również wpłynąć na zaufanie przedsiębiorców do technologii, która stanie się bardziej dostępna i opłacalna w dłuższej perspektywie.

„Rozwój elektromobilności to szansa na połączenie korzyści ekologicznych z ekonomicznymi. Firmy, które już teraz zdecydują się na inwestycje w elektryczne floty, mogą zyskać przewagę konkurencyjną w przyszłości zarówno za sprawą oczekiwań klientów i zmieniających się regulacji” - dodaje Marcin Nowak z Polskiej Izby Rozwoju Elektromobilności.

Uczestnicy badania nie mają wątpliwości, że potencjalny wymóg stosowania pojazdów elektrycznych spowodowałby duże zmiany na rynku firm transportowych. Część z nich upadałaby z powodu braku możliwości sprostania nowym wymaganiom. Z drugiej strony 43 procent respondentów widzi szansę na wzrost liczby przewozów krajowych i zagranicznych oraz szansę konsolidacji rynku. Polska Izba Rozwoju Przedsiębiorczości wskazuje na konieczność monitorowania sytuacji przez zarządzających firmami transportowymi. Zmiany stanowią wyzwanie, ale też możliwości, choćby zapowiadane dofinansowanie zakupu pojazdów, czy instalacji infrastruktury ładowania.

Więcej na: https://pire.pl

Źródło Informacji: Stowarzyszenie Polska Izba Rozwoju Elektromobilności

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Transport Linie lotnicze Corendon Airlines świętowały 20. lecie działalności podczas spektakularnej Gali w Antalya Cosmos Theatre Biuro prasowe
2025-05-26 | 15:30

Linie lotnicze Corendon Airlines świętowały 20. lecie działalności podczas spektakularnej Gali w Antalya Cosmos Theatre

Corendon Airlines, jeden z wiodących europejskich przewoźników lotniczych, uczcił 20. lecie swojego istnienia podczas wyjątkowej gali zorganizowanej w Antalya Cosmos Theatre.
Transport DPD Polska zainstalowała ponad 10 tys. automatów paczkowych w sieci DPD Pickup. Sieć obejmuje już ponad 32 tys. punktów i automatów paczkowych
2025-05-15 | 15:30

DPD Polska zainstalowała ponad 10 tys. automatów paczkowych w sieci DPD Pickup. Sieć obejmuje już ponad 32 tys. punktów i automatów paczkowych

DPD Polska osiągnęła kolejny kamień milowy w rozwoju sieci DPD Pickup. Firma zainstalowała już ponad 10 tys. automatów paczkowych, które razem z punktami tworzą
Transport DPD Mobile z kolejnymi państwami na mapie Europy. Wysyłki międzynarodowe z aplikacji już do 20 państw
2025-02-24 | 08:30

DPD Mobile z kolejnymi państwami na mapie Europy. Wysyłki międzynarodowe z aplikacji już do 20 państw

DPD Polska konsekwentnie rozwija zakres usług w ramach DPD Mobile, zapewniając użytkownikom aplikacji jeszcze większą wygodę w nadawaniu przesyłek międzynarodowych. Od teraz

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Polityka

D. Joński: Nie wiemy, co zrobi Rosja za dwa–trzy lata. Według duńskiego wywiadu może zaatakować kraje nadbałtyckie i musimy być na to gotowi

Zdecydowana większość krajów unijnych wskazuje na potrzebę wzmocnienia zdolności obronnych Europy w obliczu coraz bardziej złożonego geopolitycznego tła. Wywiady zachodnich państw wskazują, że Rosja może rozpocząć konfrontację z NATO jeszcze przed 2030 rokiem. Biała księga w sprawie obronności europejskiej „Gotowość 2030” zakłada m.in. ochronę granic lądowych, powietrznych i morskich UE, a sztandarowym projektem ma być Tarcza Wschód. – W budzeniu Europy duże zasługi ma polska prezydencja – ocenia europoseł Dariusz Joński.

Transport

Duże magazyny energii przyspieszą rozwój transportu niskoemisyjnego w Europie. Przyszłością może być wodór służący jako paliwo i nośnik energii

Zmiany w europejskim transporcie przyspieszają. Trendem jest elektromobilność, zwłaszcza w ramach logistyki „ostatniej mili”. Jednocześnie jednak udział samochodów w pełni elektrycznych w polskich firmach spadł z 18 do 12 proc., co wpisuje się w szerszy europejski trend spowolnienia elektromobilności. Główne bariery to ograniczona liczba publicznych stacji ładowania, wysoka cena pojazdów i brak dostępu do odpowiedniej infrastruktury. – Potrzebne są odpowiednio duże magazyny taniej energii. Przyszłością przede wszystkim jest wodór – ocenia Andrzej Gemra z Renault Group.

Infrastruktura

W Polsce w obiektach zabytkowych wciąż brakuje nowoczesnych rozwiązań przeciwpożarowych. Potrzebna jest większa elastyczność w stosowaniu przepisów

Pogodzenie interesów konserwatorów, projektantów, inwestorów, rzeczoznawców i służby ochrony pożarowej stanowi jedno z największych wyzwań w zakresie ochrony przeciwpożarowej obiektów konserwatorskich. Pożary zabytków takich jak m.in. katedra Notre-Dame w Paryżu przyczyniają się do wprowadzania nowatorskich rozwiązań technicznych w zakresie ochrony przeciwpożarowej. W Polsce obowiązuje już konieczność instalacji systemów detekcji. Inwestorzy często jednak rezygnują z realizacji projektów dotyczących obiektów zabytkowych z uwagi na zmieniające się i coraz bardziej restrykcyjne przepisy czy też względy ekonomiczne.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.