44 proc. firm z branży budowlanej planuje inwestycje w maszyny i urządzenia
- Prawie co druga firma działająca w branży budowlanej chce w najbliższym czasie inwestować w zakup maszyn i urządzeń – wynika z najnowszego badania pt. „Inwestycje w branży budowlanej” zrealizowanego na zlecenie Siemens Financial Services w Polsce.
- 60 proc. przedsiębiorstw z branży, finansując zakup sprzętu budowlanego korzysta ze środków własnych, a 55 proc. wybiera również leasing.
- Finansowanie nowych maszyn i urządzeń możliwe jest bez angażowania środków własnych, w ramach specjalnej oferty Siemens Financial Services w Polsce przygotowanej dla branży budowlanej.
„Inwestycje w branży budowlanej” to badanie Siemens Financial Services w Polsce, w ramach którego zapytano respondentów o ich plany na najbliższe 12 miesięcy związane z zakupem maszyn i urządzeń oraz jak zazwyczaj finansują takie inwestycje. Badanie przeprowadzono wśród przedstawicieli małych, średnich i dużych firm z branży budowlanej, w tym wykonawców robót budowlanych.
– Od wielu lat wspieramy firmy z sektora przemysłowego w finansowaniu inwestycji w maszyny i urządzenia. Przez ten czas zdobyliśmy cenne doświadczenie, dzięki któremu nasze rozwiązania są dopasowane do wyzwań, z jakimi mierzą się przedsiębiorstwa. Struktura i specyfika oferowanych produktów wynika także z naszych analiz i badań, którymi chętnie dzielimy się również z przedsiębiorcami, aby ułatwić im podejmowanie ważnych decyzji dotyczących rozwoju ich biznesu. Nasze najnowsze badanie „Inwestycje w branży budowlanej” zrealizowaliśmy m.in. by sprawdzić jak obecnie firmy z branży podchodzą do zakupu maszyny i urządzeń, z czym się mierzą oraz jakie działania pro-ekologiczne podejmują. W odpowiedzi na wyzwania związane z finansowaniem inwestycji przygotowaliśmy dla branży również specjalną ofertę – mówi Łukasz Puławski, Head of Industry Sales w Siemens Financial Services w Polsce.
Firmy budowlane planują inwestować
Jak wynika z badania, zakup maszyn i urządzeń w nadchodzących 12 miesiącach planuje 44 proc. przedsiębiorców z branży budowlanej. Takie inwestycje chce realizować 60 proc. dużych i średnich firm – zatrudniających odpowiednio powyżej 250 i między 50 a 250 osób. Podobne plany ma również 33 proc. małych przedsiębiorstw, których zespół liczy od 10 do 49 pracowników
– Przedsiębiorcy z branży budowlanej w pewnym stopniu poradzili sobie z wyzwaniami, jakie spowodowała pandemia oraz sytuacja geopolityczna. Wykonawców robót budowlanych dotknęło spowolnienie gospodarcze, jednak dostawcy maszyn i urządzeń dla tej branży notowali bardzo wysokie wyniki sprzedaży. Oznacza to, że wyzwania ostatnich kilku lat nie wpłynęły znacząco na zamrożenie inwestycji w sprzęty budowlane. Wyniki naszego badania potwierdzają, że tak będzie również w najbliższej przyszłości – mówi Łukasz Puławski, Head of Industry Sales w Siemens Financial Services w Polsce. – Mniejsza gotowość do zakupu sprzętu przez małe firmy wynika prawdopodobnie także z sytuacji, że liczba ich zleceń zależy w dużej mierze od liczby projektów realizowanych przez wiodących wykonawców, dla których małe przedsiębiorstwa są często podwykonawcami. Obserwujemy również, że mniejsze firmy coraz częściej kupują niewielki sprzęt za gotówkę, co może powodować, że nie postrzegają takich zakupów jako inwestycji – dodaje.
Finansowanie sprzętu budowlanego
Przedsiębiorcy z branży budowlanej najczęściej finansują inwestycje w sprzęt sięgając po środki własne (61 proc.) oraz leasing (55 proc.). Ekspert Siemens Financial Services w Polsce podkreśla, że jeszcze kilkanaście miesięcy temu sytuacja była odwrotna. Większe zainteresowanie leasingiem w latach ubiegłych potwierdzają dane Związku Polskiego Leasingu. Wartość leasingowanych sprzętów budowlanych w całym 2021 roku była wyższa o +32 proc. r/r, a w 2022 niższa o -16 proc. r/r. Według najnowszych danych ZPL w I kwartale 2023 r. wartość sprzętów budowlanych w leasingu była niższa o -10 proc. w porównaniu do I kwartału 2022 roku.
– Wzrost stóp procentowych sprawił, że finansowanie zewnętrzne stało się droższe, przez co mniej dostępne dla części firm z branży budowlanej. Oznacza to, że wyzwaniem dla przedsiębiorców staje się pozyskanie środków na planowane inwestycje. W konsekwencji rośnie znaczenie dopasowanych rozwiązań finansowych, oferowanych przez wyspecjalizowane podmioty. Decydując się na takie wsparcie warto podjąć współpracę z partnerem, który rozumie specyfikę branży, i wybrać rozwiązanie, które pozwala zachować firmie elastyczność finansową i realizować inwestycje bez angażowania kapitału własnego. Jedynym z takich produktów jest Leasing Open RV, czyli finansowanie z otwartą wartością rezydualną. Mniej obciąża on budżet niż tradycyjne formy finansowania dzięki niższej wysokości miesięcznej raty leasingu. Ponadto przedsiębiorca może otrzymać finansowanie bez wkładu własnego i elastycznie zakończyć umowę – wykupując lub zwracając sprzęt, albo przedłużając umowę na kolejny okres – podkreśla Łukasz Puławski z Siemens Financial Services w Polsce.
Dopasowana oferta finansowania
Siemens Financial Services w Polsce przygotował specjalną ofertę finansowania dla branży budowlanej w oparciu o wieloletnie doświadczenie branżowe oraz międzynarodowy know-how. Przedsiębiorcy mogą otrzymać finansowanie na nowe maszyny i urządzenia oraz czasowe powiększenie parku, nawet bez angażowania własnego kapitału. Siemens Financial Services w Polsce zapewnia także niezbędne wsparcie przy odnowieniach i modernizacji obecnego sprzętu. Eksperci firmy pomogą unowocześnić starą maszynę i dostosować jej wydajność do najnowszych technologicznie urządzeń. Ze wsparcia mogą skorzystać zarówno firmy budowlane – przedsiębiorcy z sektora MŚP oraz korporacje, jak i dostawcy maszyn i urządzeń dla tej branży.
Nota metodologiczna:
Badanie z przedstawicielami 100 małych, średnich i dużych firm zrealizował Instytut Badań i Rozwiązań B2B Keralla Research między 8 a 12 maja 2023 r. Uczestnikami badania byli przedsiębiorcy z branży budowlanej – firmy, które inwestują w maszyny i urządzania, wykonawcy robót budowlanych – z całej Polski, zatrudniające ponad 10 osób. Wykorzystano metodę ilościową, technikę standaryzowanych wywiadów telefonicznych (CATI).

Duże linie myjące: zintegrowane systemy dla wymagającej produkcji

Nowy model myjni przemysłowej NOYEN: Dlaczego warto zainwestować w kompaktowe rozwiązanie mycia detali

Nowy Prezes Związku Browary Polskie
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Wzrost sprzedaży piw bezalkoholowych idzie w parze z inwestycjami w zieloną energię. Kompania Piwowarska ogranicza ślad węglowy i wspiera lokalne inicjatywy
Kompania Piwowarska kontynuuję realizację strategii „Lepsza Przyszłość 2030”, w której łączy ambitne cele środowiskowe, edukacja konsumentów oraz rozwój segmentu piw bezalkoholowych z realnym wsparciem dla lokalnych społeczności. Firma, będąca liderem polskiego rynku piwa, ogranicza emisję CO₂, zwiększa udział opakowań zwrotnych i angażuje pracowników w wolontariat, w tym m.in. w pomoc dla ofiar powodzi na Dolnym Śląsku.
Handel
D. Joński: Europa musi chronić swój rynek poprzez cła i wysokie standardy bezpieczeństwa dla importowanych towarów. Powinniśmy budować własny przemysł oparty na tańszej energii

Tańsza energia, a przez to niższe koszty produkcji w Europie to jeden z kierunków, który wskazuje Unia Europejska w rywalizacji z tanimi towarami z Azji, głównie z Chin. Jednocześnie rynek Starego Kontynentu powinien być chroniony poprzez zbalansowane cła oraz wysokie standardy bezpieczeństwa stawiane importowanym produktom. Zdaniem europosła Dariusza Jońskiego ważne jest rozwijanie przemysłu w Europie bez względu na narodowość właścicieli. Relacje z Chinami muszą zostać na nowo zdefiniowane i przebiegać na równych zasadach.
Handel
Poprawia się jakość raportów dużych spółek giełdowych dotyczących zrównoważonego rozwoju. Pozostają też obszary do dopracowania

Ekspertki i eksperci z Deloitte’a przeprowadzili analizę ujawnień taksonomicznych spółek notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych, która objęła sprawozdania z działalności za rok 2024 w części dotyczącej zrównoważonego rozwoju. To trzeci rok ujawniania stopnia zgodności przedsiębiorstw z Taksonomią Unii Europejskiej, co przekłada się na zwiększoną jakość i porównywalność prezentowanych danych. Jednocześnie można oczekiwać, że inwestycje zgodne z Taksonomią będą coraz istotniejszym elementem strategii rozwoju przedsiębiorstw w kolejnych latach.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.