AkzoNobel potwierdza propozycję przejęcia Tikkurili za 31,25 EUR za akcję
W dniu 28 stycznia br. AkzoNobel złożył Zarządowi spółki Tikkurila wiążącą propozycję przejęcia firmy, aby stworzyć wyjątkową i trwałą wartość dla wszystkich interesariuszy. Propozycja obejmuje ofertę publiczną wykupu za gotówkę wszystkich wyemitowanych i nieumorzonych akcji Tikkurili za cenę 31,25 EUR za akcję, przy całkowitej wartości 1,4 mld EUR.
18 stycznia 2021 r. AkzoNobel ogłosił, że złożył kompleksową, niewiążącą propozycję nabycia Tikkurili i zaprosił Zarząd Tikkurila do podjęcia negocjacji w celu osiągnięcia porozumienia w sprawie rekomendowanej dobrowolnej publicznej oferty przetargowej.
Przeprowadzenie zwyczajowej analizy potwierdziło pogląd AkzoNobel, zgodnie z którym ta wyraźna synergia zostałaby stworzona na podstawie możliwości procesów zakupowych, zwiększonych mocy produkcyjnych oraz połączonych kanałów sprzedaży i dystrybucji. Połączenie spółek zapewniłoby znaczną wartość dla akcjonariuszy, a także stworzyłoby znaczące możliwości przyszłego rozwoju – zarówno dla firmy, jak i jej pracowników – poprzez dostarczanie klientom bardziej innowacyjnych i zrównoważonych rozwiązań.
Proponowana transakcja jest zgodna z priorytetami AkzoNobel w zakresie alokacji kapitału. Oczekuje się, że w pierwszym roku przyniosłaby wzrost zysku za akcję oraz tworzyłaby wartość w kolejnych latach. Propozycja nie jest uzależniona od finansowania, ponieważ byłaby finansowana z istniejących linii gotówkowych i kredytowych – a AkzoNobel utrzymuje docelowy wskaźnik na poziomie 1-2x dług netto / EBITDA.
Kluczowe warunki uruchomienia i realizacji oferty
Złożenie ewentualnej oferty uzależnione jest od spełnienia poniższych warunków wstępnych. Jeśli proces będzie postępował szybko, oferta mogłaby zostać ogłoszona w lutym, a AkzoNobel przewiduje, że okres ofertowy rozpocząłby się jak najszybciej w marcu. Oczekuje się, że transakcja zakończyłaby się w 2021 roku.
Wiążąca propozycja jest uwarunkowana (1) zawarciem przez AkzoNobel i Tikkurila umowy połączenia, na mocy której zarząd Tikkurila rekomenduje akcjonariuszom Tikkurila przyjęcie wiążącej oferty AkzoNobel oraz (2) uzyskanie nieodwołalnego zobowiązania od Oras Invest Oy na przyjęcie wiążącej oferty AkzoNobel.
Zgodnie z obowiązującą propozycją, przyjęcie wiążącej oferty, gdyby zostało ogłoszone, byłoby uzależnione od zwyczajowych warunków, takich jak osiągnięcie 90% poziomu akceptacji, uzyskanie wymaganych zgód regulacyjnych, brak przepisów lub decyzji sądu lub organu uniemożliwiającego transakcję, brak istotnych niekorzystnych zmian dotyczących spółki Tikkurila oraz utrzymanie w mocy umowy połączenia, rekomendowanego przez Zarząd Tikkurila oraz nieodwołalnego zobowiązania ze strony Oras Invest Oy. AkzoNobel zastrzega sobie prawo, według własnego uznania, do zrzeczenia się któregokolwiek z warunków realizacji potencjalnej oferty.
Akcjonariusze zostali poinformowani, że nie ma pewności, że wiążąca propozycja ostatecznie doprowadzi do końcowego porozumienia między AkzoNobel i Tikkurila lub złożenia oferty akcjonariuszom Tikkurila. Warunki oferty, jeśli zostaną ogłoszone, mogą różnić się od warunków określonych w wiążącej ofercie i niniejszym ogłoszeniu.
Obecna umowa połączenia zawarta przez Tikkurila obejmuje procedury umożliwiające oferentowi negocjowanie w przypadku, gdy Zarząd Tikkurila rozważa wprowadzenie zmiany swojej rekomendacji.
Na dzień niniejszego ogłoszenia AkzoNobel nie posiada żadnych akcji Tikkurila.
Doradcy
Doradcami AkzoNobel są HSBC i J.P. Morgan (doradcy finansowi) oraz De Brauw Blackstone Westbroek i Roschier, Attorneys Ltd. (doradcy prawni).

CBAM - szansa czy zagrożenie dla polskiego przemysłu?

MSV 2025 – przemiany w przemyśle, technologie przyszłości i szeroki zakres tematyczny

Rosnąca popularność wynajmu wózków widłowych. Koszty, dostępność i serwis decydują o wyborze
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Trwają dyskusje nad kształtem unijnego budżetu na lata 2028–2034. Mogą być rozbieżności w kwestii Funduszu Spójności czy dopłat dla rolników
Trwają prace nad wieloletnimi unijnymi ramami finansowymi (WRF), które określą priorytety wydatków UE na lata 2028–2034. W maju Parlament Europejski przegłosował rezolucję w sprawie swojego stanowiska w tej sprawie. Postulaty europarlamentarzystów mają zostać uwzględnione we wniosku Komisji Europejskiej w sprawie WRF, który zostanie opublikowany w lipcu 2025 roku. Wciąż jednak nie ma zgody miedzy państwami członkowskimi, m.in. w zakresie Funduszu Spójności czy budżetu na rolnictwo.
Konsument
35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup mieszkania nawet na kredyt. Pomóc może wsparcie budownictwa społecznego i uwolnienie gruntów pod zabudowę

W Polsce co roku oddaje się do użytku ok. 200 tys. mieszkań, co oznacza, że w ciągu dekady teoretycznie potrzeby mieszkaniowe społeczeństwa mogłyby zostać zaspokojone. Jednak większość lokali budują deweloperzy na sprzedaż, a 35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup nawet za pomocą kredytu. Jednocześnie ta grupa zarabia za dużo, by korzystać z mieszkania socjalnego i komunalnego. Zdaniem prof. Bartłomieja Marony z UEK zmniejszeniu skali problemu zaradzić może wyłącznie większa skala budownictwa społecznego zamiast wspierania kolejnymi programami zaciągania kredytów.
Problemy społeczne
Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym

Coraz większa grupa dzieci zaczyna korzystać z internetu już w wieku siedmiu–ośmiu lat – wynika z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. Wtedy też stykają się po raz pierwszy z hejtem, którego jest coraz więcej w mediach społecznościowych. Według raportu NASK ponad 2/3 młodych internautów uważa, że mowa nienawiści jest największym problemem w sieci. Co więcej, dzieci rzadko mówią o takich incydentach dorosłym, dlatego tym istotniejsze są narzędzia technologiczne służące ochronie najmłodszych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.