Komunikaty PR

Co piąte przedsiębiorstwo poligraficzne inwestuje w maszyny i urządzenia

2021-06-22  |  08:00
Kontakt
CCG
CCG

CCG
02-518 Warszawa
clearcom|clearcom.pl| |clearcom|clearcom.pl
512 643 009
CCG

W czasie pandemii Covid-19 co piąta firma poligraficzna podniosła nakłady na odnowienia parku maszyn i urządzeń, a co szósta zwiększyła poziom automatyzacji produkcji. Nieco więcej przedsiębiorstw planuje inwestować w te obszary również w najbliższych miesiącach. W porównaniu do pomiaru przeprowadzonego przed wybuchem pandemii, firmy z tej branży inwestują mniej. Wpływ na to mają prawdopodobnie spadki w sprzedaży krajowej i zagranicznej, ponieważ jak wynika z badania Siemens Financial Services, odnotowało je większość ankietowanych przedsiębiorstw poligraficznych.

Część firm jednak inwestuje

Pandemia koronowirusa w znaczący sposób wpłynęła na wiele branż, w tym również poligraficzną. Mimo spadków w sprzedaży, 19 proc. ankietowanych firm z tej branży podniosło budżet na odnowienia parku maszyn i urządzeń (MiU). Podobna liczba przedsiębiorstw (18 proc.) planuje przeznaczyć większe środki na inwestycje w ten obszar także w najbliższych miesiącach. Nieco mniej (16 proc.) firm z tej branży zwiększyło poziom automatyzacji produkcji, a w przyszłości inwestować w automatyzację chce 22 proc. badanych.

Rok 2020 był dla branży poligraficznej wymagający. Zamrożenie wydarzeń, targów czy rosnąca cyfryzacja większości obszarów to część wyzwań, z którymi musieli zmierzyć się przedsiębiorcy z tej branży. O ile w przyszłości możemy spodziewać się odmrożenia eventów lub targów, to cyfryzacja i przejście do świata online będzie prawdopodobnie postępować. Aby sprostać tym wyzwaniom potrzeba odpowiednich inwestycji w nowoczesny technologicznie sprzęt, który z jednej strony podniesie wydajność i obniży koszty, a z drugiej zwiększy konkurencyjność. Łączenie druku z kanałami cyfrowymi czy jego większa personalizacja to tylko część trendów, które branża może wykorzystać dzięki nowym technologiom – mówi Tomasz Kukulski, Prezes Zarządu Siemens Financial Services w Polsce.

Niższa zdolność firm poligraficznych do konkurowania

Mniejsza skala inwestycji wpływa na konkurencyjność ankietowanych firm. Aktualny pomiar branżowego wskaźnika konkurencyjności Siemens Financial Services w Polsce (Index MiU) wskazuje na niższą ocenę zdolności do konkurowania przedsiębiorstw z tej branży. Sub-indeks MiU dla poligrafii wynosi obecnie 33,05 pkt i jest to spadek o 15,15 pkt w stosunku do pomiaru z marca ubiegłego roku. Wynik poniżej 40 pkt wskazuje, że producenci będą skupiać się teraz i w najbliższej przyszłości przede wszystkim na utrzymaniu obecnego parku MiU, a nie na jego rozwoju. Największy wpływ na obniżenie sub-indeksu miały zmiany w obszarze automatyzacji i odnowień MiU, które z kolei są pochodną spadków w sprzedaży krajowej i zagranicznej.


Mniejszą skalę inwestycji potwierdzają także dane Związku Polskiego Leasingu. Łączne finansowanie udzielone przez branżę leasingową na maszyny poligraficzne spadło w 2020 r. o 20,9 proc. r/r.

Znaczące spadki sprzedaży

Firmy poligraficzne znacząco odczuły pandemię koronawirusa w obszarze sprzedaży. Większe przychody z rynku krajowego odnotowało tylko 6 proc. ankietowanych producentów, a spadki aż 72 proc. Bardziej optymistycznie przedsiębiorcy patrzą w przyszłość, ponieważ blisko 30 proc. spodziewa się wzrostów sprzedaży krajowej. Podobna liczba respondentów (28 proc.) nie przewiduje zmian w tym obszarze, a 24 proc. spodziewa się spadków.

W przypadku sprzedaży zagranicznej wzrost odnotował co dziesiąty producent, a co drugi informuje o spadkach. Z kolei większego eksportu w najbliższych miesiącach spodziewa się ponad 18 proc. badanych, taka sama liczba firm przewiduje również spadki.

Większość dywersyfikuje źródła finansowania

Jak wynika z badania Siemens Financial Services w Polsce, firmy poligraficzne najczęściej finansują inwestycje w maszyny i urządzenia z różnych źródeł (49 proc.), wykorzystując jednocześnie środki własne i kapitał zewnętrzny. Na drugim miejscu są wyłącznie środki własne, z których korzysta 35 proc. ankietowanych. Z kolei tylko ze środków zewnętrznych inwestuje 16 proc. producentów z tej branży.

W porównaniu do pomiaru przeprowadzonego tuż przed wybuchem pandemii, wyraźnie więcej firm poligraficznych zwiększyło dywersyfikację źródeł finansowania. Co istotne, znacząco wzrósł również odsetek przedsiębiorców, którzy planują inwestycje tylko w nowe maszyny, z 37,9 do 64,3 proc. Najnowsze technologicznie maszyny z pewnością pomogą dostosować się do nowych realiów i sprostać wyzwaniom stojącym przed branżą. Warto również pamiętać, że sytuacja firm poligraficznych jest bardzo zróżnicowana. Na przykład poligrafia opakowaniowa jest w dużo lepszej sytuacji niż pozostałe firmy z tej branży. Niemniej rosnąca cyfryzacja i znalezienie nowych rynków zbytu będą wyzwaniami, którym trudno będzie sprostać bez nowych technologii. Kluczowy będzie w tym przypadku także dostęp do elastycznego finansowania zewnętrznego – podsumowuje Anita Grygorowicz, Szef Zespołu Vendorskiego w Siemens Financial Services w Polsce.

 

Nota metodologiczna:

Index MiU przyjmuje wartości w skali od 0 do 100 pkt. Im wyższy odczyt, tym wyższa ocena zdolności firm do konkurowania, bardziej skupiają się one na inwestycjach w rozwój parków maszyn i urządzeń, automatyzacji oraz m.in. zwiększają skalę sprzedaży krajowej i zagranicznej. Progi newralgiczne, które świadczą o dużym wzroście lub spadku konkurencyjności wynoszą odpowiednio 60 pkt i 40 pkt. Konstrukcja indeksu opiera się na ośmiu komponentach, które w różnym stopniu wpływają na końcową wartość informującą o zdolności do konkurowania producenta. Wśród nich są m.in. odnowienia parku maszyn i urządzeń oraz ich częstotliwość, automatyzacja procesów produkcji, sprzedaż krajowa i eksport czy udział oraz dostępność finansowania zewnętrznego.

Badanie z przedstawicielami 100 małych i średnich firm zrealizował Instytut Badań i Rozwiązań B2B Keralla Research we wrześniu 2020 r. Uczestnikami badania byli przedsiębiorcy z branży poligraficznej z całej Polski, posiadający własny park maszyn i urządzań (MiU). Wykorzystano metodę ilościową, technikę standaryzowanych wywiadów telefonicznych (CATI).

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: CCG
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Przemysł Zwyżki nożycowe – co je wyróżnia i do jakich zadań są polecane? Biuro prasowe
2025-03-18 | 12:40

Zwyżki nożycowe – co je wyróżnia i do jakich zadań są polecane?

Zwyżki nożycowe to jeden z kilku typów podnośników koszowych. Cechują się one bardzo kompaktową konstrukcją, dlatego sprawdzają się przy pracach, w których
Przemysł Zobacz, w jaki sposób dobra spawarka laserowa może przyspieszyć pracę w Twojej firmie
2025-01-23 | 11:00

Zobacz, w jaki sposób dobra spawarka laserowa może przyspieszyć pracę w Twojej firmie

Wybór właściwego sprzętu spawalniczego to kluczowy element każdej firmy zajmującej się obróbką metali. Wśród wielu dostępnych na rynku rozwiązań szczególnie
Przemysł Adaptico wprowadza na polski rynek nowoczesne systemy lamp ostrzegawczych do suwnic
2024-12-27 | 17:30

Adaptico wprowadza na polski rynek nowoczesne systemy lamp ostrzegawczych do suwnic

Adaptico to firma z siedzibą w Katowicach, która zajmuje się dystrybucją produktów i systemów zwiększających bezpieczeństwo w zakładach pracy. Firma

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Szkolenie Online IMM

Prawo

UE lepiej przygotowana na reagowanie na klęski żywiołowe. Od czasu powodzi w Polsce pojawiło się wiele usprawnień

Na tereny dotknięte ubiegłoroczną powodzią od rządu trafiło ponad 4 mld zł. Pierwsze formy wsparcia, w tym zasiłki, pomoc materialna czy wsparcie dla przedsiębiorców, pojawiły się już w pierwszych dniach od wystąpienia kataklizmu. Do Polski ma też trafić 5 mld euro z Funduszu Spójności UE na likwidację skutków powodzi. Doświadczenia ostatnich lat powodują, że UE jest coraz lepiej przygotowana, by elastycznie reagować na występujące klęski żywiołowe.

Prawo

Rzecznik MŚP: Obniżenie składki zdrowotnej to nie jest szczyt marzeń. Ideałem byłby powrót do tego, co było przed Polskim Ładem

Podczas najbliższego posiedzenia, które odbędzie się 23 i 24 kwietnia, Senat ma się zająć ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Zakłada ona korzystne zmiany w składkach zdrowotnych płaconych przez przedsiębiorców. Rzecznik MŚP apeluje do izby wyższej i prezydenta o przyjęcie i podpisanie nowych przepisów. Pojawiają się jednak głosy, że uprzywilejowują one właścicieli firm względem pracowników, a ponadto nie podlegały uzgodnieniom, konsultacjom i opiniowaniu.

Handel

Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą

Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.