Jak dobrać właściwą etykietę logistyczną - okiem eksperta
Etykiety logistyczne są źródłem informacji dla systemów zarządzania procesami transportu, logistyki i magazynowania. Jednak, aby systemy te mogły poprawnie działać, etykiety muszą spełniać określone wymagania. Jakie konkretnie i czym się kierować przy ich wyborze? Sprawdźmy, co radzą eksperci.
Nadrukowane na etykietach informacje, zwłaszcza kody, muszą być czytelne. Materiały, z których wykonane są etykiety, muszą z kolei zapewniać odpowiednie przytwierdzenie do jednostek logistycznych. Wybór materiału i technologia drukowania etykiety logistycznej zależą od kilku czynników, w tym warunków atmosferycznych, na jakie będą narażone etykiety, warunków magazynowania i transportu oraz sposobu i warunków aplikacji etykiet na jednostkę logistyczną.
Gdzie sprawdzą się etykiety samoprzylepne, a gdzie oznaczenie bezklejowe?
Najpopularniejszym oznaczeniem logistycznym są etykiety samoprzylepne, których sposób aplikacji do jednostki logistycznej bardzo często jest zautomatyzowany. - W tym przypadku bardzo ważny jest dobór odpowiedniego rodzaju kleju do powierzchni, do której jest przyklejana etykieta. – podpowiada Aleksander Wolny, kierownik Działu Rozwoju Produktu w firmie Etisoft. – Należy także zwracać uwagę, w jakiej temperaturze nastąpi aplikacja. Jeśli etykiety będą umieszczane bezpośrednio na opakowaniach tekturowych, preferuje się stosowanie klejów kauczukowych o podwyższonej adhezji początkowej, które sprawdzają się także przy aplikacji w niższych temperaturach. Z kolei w przypadku aplikacji etykiet logistycznych na folię, można z powodzeniem użyć w tym celu etykiet ze standardowym klejem akrylowym. – dodaje ekspert.
Jeśli jednostką logistyczną są opakowania wielokrotnego użytku, jak np. plastikowe skrzynki, zwykle stosuje się etykiety logistyczne bezklejowe. Wówczas oznaczenie mocuje się w specjalnych uchwytach lub za pomocą samoprzylepnych „kółeczek DUCT”.
Etykiety logistyczne: co się opłaca?
Biorąc pod uwagę względy ekonomiczne, do oznaczeń logistycznych wykorzystuje się najczęściej samoprzylepne etykiety papierowe termiczne lub do termotransferu. Pierwsze z wymienionych stosuje się głównie do oznaczeń krótkotrwałych lub w przypadku, gdy procesy w przedsiębiorstwie wymagają stosowania do druku etykiet logistycznych przenośnych drukarek, zwykle termicznych. – Warto zwrócić uwagę, że w większym stopniu odporny na zarysowania jest jednak nadruk odpowiedniej jakości taśmą termotransferową. Wówczas produkty mogą pozostać w zamkniętych magazynach przez dłuższy czas, bez obawy, że informacje i kody staną się nieczytelne. - zauważa Aleksander Wolny z Etisoft. – W takim przypadku do druku polecamy taśmy woskowe lub woskowo-żywiczne z grupy Carbon. – rekomenduje ekspert.
Jeśli produkty czy jednostki logistyczne są przechowywane w zewnętrznych, otwartych magazynach, gdzie są narażone na działanie czynników atmosferycznych, wówczas najlepszym rozwiązaniem będą etykiety logistyczne foliowe. Jak wynika z doświadczeń ekspertów, najlepiej sprawdzą się etykiety polietylenowy lub polipropylenowe wraz z żywiczną taśmą termotransferową.
Etykiety i oznaczenia w logistyce spełniające potrzeby klienta
Szukając odpowiedniego dla siebie rozwiązania, starajmy się uwzględnić wszystkie przedstawione kryteria, które mają wpływ na jakość oznaczenia. Zawsze przed zaproponowaniem konkretnego rozwiązania warto odpowiedzieć sobie na zasadnicze kwestie. Przede wszystkim zweryfikujmy, w jaki sposób etykiety będą drukowane i aplikowane. Istotną kwestią przy wyborze etykiet logistycznych jest także to, w jakich procesach wewnętrznych i zewnętrznych będą funkcjonowały. Dopiero mając tę wiedzę, możemy przedstawić produkt, który najlepiej się sprawdzi.
tesa przedstawia tesa® 60418
Nowe kompaktowe wózki czołowe
Zakup stali przez internet – jakie są zalety?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Prawo
Ulga na badania i rozwój może być lekiem na rosnące koszty zatrudnienia. Korzysta z niej tylko 1/4 uprawnionych firm
Wysokie koszty zatrudnienia to w tej chwili jedno z poważniejszych wyzwań utrudniających działalność i hamujących rozwój polskich przedsiębiorstw. – Skuteczną odpowiedzią może być ulga badawczo-rozwojowa – wskazuje Piotr Frankowski, dyrektor zarządzający Ayming Polska. Ten instrument umożliwia odliczenie nawet 200 proc. kosztów osobowych, czyli m.in. wynagrodzeń, od podstawy opodatkowania. Ulgę B-+R zna 90 proc. rodzimych przedsiębiorstw, ale korzysta z niej mniej niż 1/4 uprawnionych. Firma, wspólnie z Konfederacją Lewiatan, przedstawiła rządowi szereg rekomendacji działań, które mogłyby te statystyki poprawić.
Farmacja
Diagnostyka obrazowa w Polsce nie odbiega jakością od Europy Zachodniej. Rośnie dostępność badań i świadomość pacjentów
Na podstawie wyników diagnostyki obrazowej, czyli m.in. tomografii komputerowej, USG, RTG czy rezonansu magnetycznego, podejmowanych jest nawet 80 proc. decyzji klinicznych. – Diagnostyka obrazowa będzie miała coraz większe znaczenie w medycynie – mówi prof. nadzw. dr hab. n. med. Jakub Swadźba, założyciel i prezes zarządu Diagnostyka SA. Jak ocenia, ten segment w Polsce jest już na światowym poziomie, a ostatnie lata przyniosły znaczący postęp związany z upowszechnieniem nowych technologii i nowoczesnych rozwiązań.
Ochrona środowiska
Europa przegrywa globalny wyścig gospodarczy. Nowa KE będzie musiała podjąć szybkie i zdecydowane działania
Udział Europy w światowej gospodarce się kurczy. Podczas gdy jeszcze w 2010 roku gospodarki UE i USA były mniej więcej tej samej wielkości, tak dekadę później, w 2020 roku Wspólnota znalazła się już znacznie poniżej poziomu amerykańskiego. – Niedługo jedynym, co Europa będzie mogła zaoferować światu, będą konsumenci – mówi europosłanka Ewa Zajączkowska-Hernik. Jak wskazuje, przywrócenie gospodarczej atrakcyjności UE powinno być priorytetem nowej Komisji Europejskiej, ale nie da się tego pogodzić z zaostrzeniem polityki klimatycznej.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.