Jak dobrać właściwą etykietę logistyczną - okiem eksperta
Etykiety logistyczne są źródłem informacji dla systemów zarządzania procesami transportu, logistyki i magazynowania. Jednak, aby systemy te mogły poprawnie działać, etykiety muszą spełniać określone wymagania. Jakie konkretnie i czym się kierować przy ich wyborze? Sprawdźmy, co radzą eksperci.
Nadrukowane na etykietach informacje, zwłaszcza kody, muszą być czytelne. Materiały, z których wykonane są etykiety, muszą z kolei zapewniać odpowiednie przytwierdzenie do jednostek logistycznych. Wybór materiału i technologia drukowania etykiety logistycznej zależą od kilku czynników, w tym warunków atmosferycznych, na jakie będą narażone etykiety, warunków magazynowania i transportu oraz sposobu i warunków aplikacji etykiet na jednostkę logistyczną.
Gdzie sprawdzą się etykiety samoprzylepne, a gdzie oznaczenie bezklejowe?
Najpopularniejszym oznaczeniem logistycznym są etykiety samoprzylepne, których sposób aplikacji do jednostki logistycznej bardzo często jest zautomatyzowany. - W tym przypadku bardzo ważny jest dobór odpowiedniego rodzaju kleju do powierzchni, do której jest przyklejana etykieta. – podpowiada Aleksander Wolny, kierownik Działu Rozwoju Produktu w firmie Etisoft. – Należy także zwracać uwagę, w jakiej temperaturze nastąpi aplikacja. Jeśli etykiety będą umieszczane bezpośrednio na opakowaniach tekturowych, preferuje się stosowanie klejów kauczukowych o podwyższonej adhezji początkowej, które sprawdzają się także przy aplikacji w niższych temperaturach. Z kolei w przypadku aplikacji etykiet logistycznych na folię, można z powodzeniem użyć w tym celu etykiet ze standardowym klejem akrylowym. – dodaje ekspert.
Jeśli jednostką logistyczną są opakowania wielokrotnego użytku, jak np. plastikowe skrzynki, zwykle stosuje się etykiety logistyczne bezklejowe. Wówczas oznaczenie mocuje się w specjalnych uchwytach lub za pomocą samoprzylepnych „kółeczek DUCT”.
Etykiety logistyczne: co się opłaca?
Biorąc pod uwagę względy ekonomiczne, do oznaczeń logistycznych wykorzystuje się najczęściej samoprzylepne etykiety papierowe termiczne lub do termotransferu. Pierwsze z wymienionych stosuje się głównie do oznaczeń krótkotrwałych lub w przypadku, gdy procesy w przedsiębiorstwie wymagają stosowania do druku etykiet logistycznych przenośnych drukarek, zwykle termicznych. – Warto zwrócić uwagę, że w większym stopniu odporny na zarysowania jest jednak nadruk odpowiedniej jakości taśmą termotransferową. Wówczas produkty mogą pozostać w zamkniętych magazynach przez dłuższy czas, bez obawy, że informacje i kody staną się nieczytelne. - zauważa Aleksander Wolny z Etisoft. – W takim przypadku do druku polecamy taśmy woskowe lub woskowo-żywiczne z grupy Carbon. – rekomenduje ekspert.
Jeśli produkty czy jednostki logistyczne są przechowywane w zewnętrznych, otwartych magazynach, gdzie są narażone na działanie czynników atmosferycznych, wówczas najlepszym rozwiązaniem będą etykiety logistyczne foliowe. Jak wynika z doświadczeń ekspertów, najlepiej sprawdzą się etykiety polietylenowy lub polipropylenowe wraz z żywiczną taśmą termotransferową.
Etykiety i oznaczenia w logistyce spełniające potrzeby klienta
Szukając odpowiedniego dla siebie rozwiązania, starajmy się uwzględnić wszystkie przedstawione kryteria, które mają wpływ na jakość oznaczenia. Zawsze przed zaproponowaniem konkretnego rozwiązania warto odpowiedzieć sobie na zasadnicze kwestie. Przede wszystkim zweryfikujmy, w jaki sposób etykiety będą drukowane i aplikowane. Istotną kwestią przy wyborze etykiet logistycznych jest także to, w jakich procesach wewnętrznych i zewnętrznych będą funkcjonowały. Dopiero mając tę wiedzę, możemy przedstawić produkt, który najlepiej się sprawdzi.

Rosnąca popularność wynajmu wózków widłowych. Koszty, dostępność i serwis decydują o wyborze

Zwyżki nożycowe – co je wyróżnia i do jakich zadań są polecane?

Zobacz, w jaki sposób dobra spawarka laserowa może przyspieszyć pracę w Twojej firmie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Bankowość

Finansowanie Europejskiego Banku Inwestycyjnego wspiera rozwój OZE czy infrastruktury drogowej. Wśród nowych priorytetów bezpieczeństwo i obronność
Od momentu przystąpienia do UE polska gospodarka urosła dwukrotnie – skumulowany wzrost PKB wyniósł 99 proc., a połowa wzrostu wynikała z członkostwa w UE. Duża w tym zasługa Europejskiego Banku Inwestycyjnego, który od 2004 roku przekazał w Polsce 100 mld euro w finansowanie projektów związanych m.in. z efektywnością energetyczną, OZE czy zrównoważonym rozwojem miast. EBI zwiększa też inwestycje w obronność i bezpieczeństwo – w 2024 roku bank zainwestował 300 mln euro w pierwszy polski program satelitarny.
Polityka
Duży udział własności państwowej negatywnie wyróżnia Polskę na tle Europy. Większość Polaków za ograniczeniem wpływu polityków na gospodarkę

Polska negatywnie wyróżnia się na tle krajów UE i OECD pod względem własności państwowej. Państwo kontroluje nie tylko duże, kluczowe dla gospodarki przedsiębiorstwa, lecz również graczy w mniej znaczących sektorach, jak słodycze czy armatura. Zdaniem przedstawicieli FOR „zatruwa” to zarówno gospodarkę, jak i politykę. W badaniach organizacji Polacy wypowiedzieli się proprywatyzacyjnie, choć w przypadku pytań o prywatyzacje dużych firm już nie byli tak zdecydowani.
Transport
Polska jednym z największych rynków aut używanych na świecie. Dwie trzecie kierowców planuje zakup z drugiej ręki

66 proc. konsumentów, którzy w ciągu najbliższych trzech lat chcą zmienić samochód, deklaruje zakup z drugiej ręki – wynika z badania autoDNA. W Polsce na jedno auto nowe, z salonu, przypada pięć używanych. Chociaż rynek wtórny się stopniowo profesjonalizuje, wciąż liczne są nieprawidłowości i próby oszukania kupującego. 81 proc. kupujących deklaruje, że weryfikuje stan auta przed zakupem, ale często jest to bardzo pobieżny proces.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.