Komunikaty PR

Jak szybko i sprawnie planować czas pracy na produkcji?

2023-03-20  |  10:00
Biuro prasowe
Kontakt

Joanna Herrmann
EQ System sp. z o.o.

ul. św. Antoniego 50
41-303 Dąbrowa Górnicza
kontakt|eqsystem.pl| |kontakt|eqsystem.pl
+48 324207420
www.eqsystem.pl

Grafiki czasu pracy już dawno przestały być tylko prezentacją planu pracy dla zbioru pracowników, a stały się jednym z kluczowych elementów aktywnie włączonych w planowanie procesów produkcyjnych. Punktem wyjścia do rozpatrywania grafików czasu pracy w znacznie szerszym kontekście są podstawowe założenia systemów do harmonogramowania procesów produkcji (APS).

Z założeń tych wynika, że dla poprawnego zaplanowania produkcji potrzebne są trzy wymiary: materiały, maszyny i pracownicy. Przetwarzając informacje o potrzebach produkcyjnych, systemy APS generują zapotrzebowania na odpowiednie materiały (BOM), na liczbę roboczogodzin odpowiednich maszyn oraz na odpowiednią liczbę pracowników, posiadających wystarczające kompetencje, aby procesy produkcji należycie prowadzić. Dane te są idealnym materiałem wejściowym do grafików czasu pracy jako wymiar sterujący automatycznymi algorytmami doboru pracowników do zleceń/zadań/czynności na danej jednostce organizacyjnej. Drugim kluczowym elementem wejściowym są reguły Kodeksu Pracy i własne reguły biznesowe danej organizacji. Uzyskane w ten sposób dane wejściowe można poddać odpowiedniemu przetworzeniu przy użyciu scenariuszy planowania w plany pracy pracowników. Takie możliwości posiada XPRIMER.WFA – moduł platformy XPRIMER, autorskiego rozwiązania eq system.

Rozpoczynając pracę automatycznego planowania grafiku, użytkownik wybiera scenariusz zbudowany w oparciu o strategie planowania i kryteria dostosowane do potrzeb organizacji oraz określa ich parametry. Takimi kryteriami mogą być np.: równomierne planowanie niedziel, sobót, świąt, zgodność z domyślną zmianą pracownika, równomierne rozplanowanie normy miesięcznej w danym okresie oraz wybrane parametry z kartoteki pracownika, np. kompetencje/kwalifikacje, plany i wnioski urlopowe, dyspozycyjność i prośby grafikowe czy stawka godzinowa. Dodatkowo algorytm planujący stosuje w planowaniu wybrane przez użytkownika weryfikatory (np. weryfikator dni wolnych od handlu, weekendowego systemu pracy, minimalnej liczby zaplanowanych godzin na dobę, odpoczynków dobowych i tygodniowych czy weryfikatory wynikające z układów zbiorowych, dodatkowych przepisów branżowych lub reguł biznesowych organizacji). Ustalone kryteria z przypisanymi im parametrami oraz weryfikatory są elementem jednej lub wielu strategii planowania czasu pracy, na podstawie których budowane są scenariusze wykonywane przez algorytm tworzy grafik.

Istnieje możliwość stworzenia i zapisania scenariuszy z różnymi strategiami (zawierającymi kryteria i weryfikatory) tak, by podczas planowania grafików użytkownik wybierał scenariusz najbardziej odpowiedni z punktu widzenia celów biznesowych. Po wykonaniu funkcji planowania automatycznego użytkownik XPRIMER.WFA otrzymuje nie tylko ułożony przy zastosowaniu danego scenariusza plan pracy, ale również informację o braku lub zbyt dużej liczbie pracowników w odniesieniu do zapotrzebowania z produkcji. W przypadku kiedy pracowników jest za dużo, istnieje możliwość zaplanowania im pracy przy innych zleceniach lub na innej jednostce organizacyjnej, gdzie być może z powodu absencji, pracowników brakuje. Informację o zbyt małej liczbie pracowników można przełożyć bezpośrednio na zamówienie do agencji pracy tymczasowej. Jeśli plan pracy wykazuje zbyt małą liczbą pracowników, taka informacja powinna trafić z powrotem do systemu APS w celu zmian w planie produkcji, gdzie kryterium optymalizacji staje się dostępność pracowników. Jeśli horyzont czasowy planowania jest odpowiednio długi to uzupełnienie braków w obsadzie może również być wykonane za pomocą podnoszenia kompetencji/kwalifikacji pracowników, których do tej pory nie braliśmy pod uwagę ze względu na ich zbyt niskie kompetencje/kwalifikacje w odniesieniu do potrzeb produkcji. Dopełnieniem bieżącego obrazu dostępności pracowników jest pobieranie danych o absencjach pracowników. Informacje te również mogą być używane jako kryteria działania algorytmów planowania automatycznego w ramach ustalonych strategii i scenariuszy planowania.

Jedną z istotnych korzyści planowania czasu pracy opartego na zaawansowanych algorytmach jest realizacja celów osiągana między innymi dzięki zapewnieniu odpowiedniej obsady z odpowiednimi kompetencjami, w odpowiednim miejscu i czasie do realizacji zadań. Bilansowanie obsady oparte na wiedzy o rzeczywistym zapotrzebowaniu na pracowników (również tymczasowych) przekłada się również na znaczące skrócenie czasu potrzebnego na przygotowanie planu pracy, większą elastyczność i szybkie dostosowanie do dynamicznie zmieniającego się zapotrzebowania na pracę oraz na efektywną kadrę menadżerską (która może skoncentrować się na zadaniach wynikających z ich kompetencji). Więcej informacji o XPRIMER.WFA – dostępne tutaj.

 

Tomasz Jeleń, eskpert eq system w obszarze rozwiązań dla HR

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: EQ System sp. z o.o.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Przemysł Adaptico wprowadza na polski rynek nowoczesne systemy lamp ostrzegawczych do suwnic Biuro prasowe
2024-12-27 | 17:30

Adaptico wprowadza na polski rynek nowoczesne systemy lamp ostrzegawczych do suwnic

Adaptico to firma z siedzibą w Katowicach, która zajmuje się dystrybucją produktów i systemów zwiększających bezpieczeństwo w zakładach pracy. Firma
Przemysł Indyjski gigant zbuduje w Żaganiu fabrykę
2024-12-23 | 08:00

Indyjski gigant zbuduje w Żaganiu fabrykę

To już pewne - międzynarodowy koncern branży motoryzacyjnej zainwestuje w Żagańskiej Strefie Gospodarczej. Mowa o firmie CEFA Poland, będącej częścią grupy Samvardhana
Przemysł Ultrakompaktowe wózki podnośnikowe
2024-12-19 | 11:15

Ultrakompaktowe wózki podnośnikowe

Firma STILL prezentuje nowy podnośnikowy wózek widłowy EXV 10C-16C. Kompaktowe i zwrotne urządzenie zapewnia wysoką wydajność transportu wewnętrznego w ograniczonych

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Przemysł spożywczy

Rośnie konkurencja ze strony ukraińskich producentów żywności na unijnym rynku. To wyzwanie dla polskiego rolnictwa

Zawieszenie ceł przez UE na towary z Ukrainy od czerwca 2022 roku oznacza de facto proces integracji tego kraju z jednolitym rynkiem europejskim, z wyjątkami dotyczącymi kilku produktów rolnych. Oznacza to poważne wyzwania dla polskiego rolnictwa, zwłaszcza że 73 proc. eksportu naszej żywności trafia na rynek unijny. Zdaniem ekspertów w odpowiedzi na tę konkurencję polskie rolnictwo musi postawić bardziej na jakość i innowacje, a nie na niską cenę produktów.

Ochrona środowiska

Zdjęcia satelitarne dobrym źródłem wiedzy o zmianach klimatycznych. Ich zaletami są ujęcie dużego obszaru i regularność dokumentowania

Szczegółowe raportowanie zachodzących przez ostatnie pół wieku zmian klimatycznych i przewidywanie tego, jak warunki życia na Ziemi będą się zmieniały w najbliższych dekadach, stało się możliwe dzięki zdjęciom dostarczanym przez satelity. Z punktu obserwacyjnego, jakim jest orbita okołoziemska, od 1972 roku uzyskuje się dane dotyczące dużych powierzchni. Dzięki nim naukowcy wiedzą m.in. to, że za około pięć lat średnia temperatura regularnie zacznie przekraczać punkt ocieplenia 1,5 stopnia i potrafią wywnioskować, jak wpłynie to na poziom wód w morzach.

Regionalne – Mazowieckie

Większe bezpieczeństwo przechowywanych w magazynach dzieł sztuki. Muzeum Narodowe w Warszawie przeniesie je do nowego budynku

Kupiony ze wsparciem Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego budynek przy ulicy Puławskiej będzie służył Muzeum Narodowemu w Warszawie jako magazyn wielkogabarytowych dzieł sztuki. To tu jeszcze w tym roku mają trafić zbiory z magazynu w Tarczynie, który według opinii NIK nie spełnia niezbędnych norm technicznych. W ciągu dwóch–trzech lat w nowym budynku powstanie także przestrzeń wystawiennicza dla kolekcji mebli i wzornictwa należących do MNW.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.