Konopne „drewno” docenione. The True Green w gronie najlepszych start-upów
The True Green – firma będąca spółką portfelową Green Lanes – otrzymała za stworzenie substytutu drewna twardego na bazie konopi włóknistych, tytuł najlepszego startupu w Polsce w kategorii environment. Wszystko w ramach siódmej edycji konkursu Start-up Challenge. Jury oceniło zwycięski projekt jako bezkonkurencyjny na europejskim rynku.
The True Green to spółka odpowiedzialna za rozwój technologii drewna z łodyg konopi, utworzona w ramach holdingu Green Lanes, czyli firmy typu venture building, działającej w szybko rozwijającej się branży konopnej. W drodze po zwycięstwo w konkursie, którego wyniki ogłoszono podczas 14. edycji Europejskiego Kongresu Gospodarczego, pokonała aż 145 startupów. Innowacyjne rozwiązanie, które opracowała spółka, zwyciężyło w kategorii environment.
- Zwycięstwo w Start-up Challenge to dla nas wyjątkowe wyróżnienie i docenienie naszej ciężkiej pracy oraz informacja zwrotna o tym, że współczesny rynek potrzebuje nowoczesnych rozwiązań. Głęboko wierzymy, że ta wygrana otworzy przed nami nowe perspektywy i już wkrótce będziemy mogli zaprezentować nasz produkt szerszej publiczności – mówi Piotr Pietras, prezes spółek The True Green oraz Green Lanes.
Kompozyty na bazie łodyg konopi włóknistej, z powodzeniem mogą być w przyszłości używane w meblarstwie i budownictwie. Zainteresowanie rozwiązaniem po stronie przemysłu już jest duże, tym bardziej, że twardość takiego drewna jest wysoka – plasuje się między dębiną a bukiem. Spółka The True Green, poza zaproponowaniem nowego, alternatywnego i drewnopodobnego materiału budulcowego do szerokiego zastosowania, chce swoim projektem przyczynić się do ochrony drzew i lasów.
- Planujemy uruchomienie zakładu produkcyjnego drewna z konopi w Polsce, jednocześnie
będącego pierwszym tego typu zakładem w Unii Europejskiej. Kolejne chcielibyśmy
wybudować już na terenie Francji lub Hiszpani. W tym roku chcemy zgłosić trzy patenty, zamówić sprzęt i rozpocząć budowę fabryki. Prowadzimy negocjacje z inwestorem branżowym, który ma wnieść aktywa przyspieszające uruchomienie produkcji. Złożyliśmy też wniosek do EIC Acceleratora o finansowanie. Park maszynowy, R&D i zgłoszenia patentowe powodują, że nasze potrzeby na tę chwilę to ok. 4 mln zł – dodaje Piotr Pietras.
Start-up Challenge to inicjatywa Europejskiego Kongresu Gospodarczego, kierowana do młodego biznesu. Chęć udziału w tegorocznej edycji konkursu zgłosiło blisko 150 startupów, do półfinału zakwalifikowano po trzy firmy w każdej z pięciu kategorii. Finalnie, nagrody trafiły do pięciu spółek.
Adaptico wprowadza na polski rynek nowoczesne systemy lamp ostrzegawczych do suwnic
Indyjski gigant zbuduje w Żaganiu fabrykę
Ultrakompaktowe wózki podnośnikowe
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.
Fundusze unijne
Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.
Ochrona środowiska
Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić
Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.