Osobowość, stres i roboty
Osobowość, stres i roboty
W psychologii osobowość odnosi się do tych cech osoby, które odpowiadają za stałe wzorce uczuć, myślenia i zachowania (Pervin, 2005).
Słynny model osobowości stworzony przez Costę i McCrae (1992) zakłada istnienie pięciu cech osobowości: ugodowości, która składa się z altruizmu, współczucia, współpracy; sumienności, czyli zorganizowania, niezawodności, ukierunkowania na cel; neurotyczności, którą można opisać jako tendencję do przeżywania przykrych emocji, lęku, martwienia się; otwartości, czyli ciekawości, wnikliwości, chęci doświadczania; ekstrawersji, która składa się z towarzyskości, optymizmu, poszukiwania silnych bodźców (Müller i in., 2018).
Kolejnym, często przywoływanym psychologicznym konceptem jest stres, czyli stan nierównowagi między możliwościami jednostki, a wymaganiami stawianymi przez środowisko (Strelau, 1996, 2009).
Stres związany z pracą jest powiązany z wieloma objawami depresji, takimi jak: bezsenność, obniżona koncentracja, zmęczenie, utrata energii (Jong-Sun, Eun-Jeong, Kyeong-Sook, 2012). Ponadto stres odczuwany przez pracownika wpływa na obniżenie jego wydajności, zwiększa ryzyko popełniania błędów i powoduje wzmożoną nieobecność w pracy (Ajayi, 2018; Park, 2007). Klasyczne już prawo Yerkesa-Dodsona (1908) wskazuje, że stres działa motywująco jedynie do pewnego momentu, a po przekroczeniu punktu krytycznego powoduje spadek wydajności. Punkt ten jest uwarunkowany indywidualnie, stąd istnieje potrzeba odpowiedniego przypisywania stanowisk pracy do możliwości i predyspozycji danej osoby.
Badania nad stresem podkreślają rolę cech psychologicznych, takich jak osobowość w przetwarzaniu i interpretowaniu stresu (Kokkinos, 2007). Ekstrawertyczne osoby w sytuacjach stresowych mają tendencję do optymistycznego myślenia i szukania wsparcia w innych (Gallagher i in., 1990), osoby neurotyczne wolą wówczas skupiać się na emocjach i minimalizowaniu ich, osoby ugodowe poddają się stresowi i nie szukają specjalnie różnych metod na obniżenie dyskomfortu, przyjmując go ze stoickim spokojem. Osoby sumienne szukają konkretnych metod na rozwiązanie problemu i poszukują źródła stresu.
Osobowość wpływa nie tylko na odbiór stresu, ale również na tendencje do postrzegania robotów. Park i współpracownicy (2012) odkryli, że cechy osobowości pracownika wpłynęły na antropomorfizowanie robota, czyli przypisywanie mu cech ludzkich. Zjawisko to ma pozytywne implikacje w postaci zwiększonego zaufania w stosunku do robota, co przekłada się na większą chęć współpracy z nim. Zgodnie z doniesieniami tych naukowców, ekstrawertycy przypisywali robotom więcej ludzkich cech, niż introwertycy. Osoby otwarte na doświadczenia oraz ekstrawertywne bardziej akceptowały roboty w pracy, niż osoby będące ich przeciwieństwem (Conti i in., 2017). Ponadto osoby ekstrawertyczne preferowały szybsze ruchy robota, w przeciwieństwie do osób introwertycznych. (Aly i in., 2013). Ciekawy jest również sam wygląd robota w kontekście osobowości pracownika - osoby neurotyczne preferowały roboty o wyglądzie mechanicznym w porównaniu do robotów o wyglądzie humanoidalnym (Walters et al. 2008).
Informacje te mogą być pomocne do dopasowywania pracowników do różnych stanowisk pracy tak, aby zmaksymalizować ich wydajność i zminimalizować odczuwanie stresu.
Komentarz eksperta: Anita Pollak
Doktor psychologii. Kierownik projektów badawczych. Współwłaścicielka gliwickiej firmy APA Group, polskiego lidera automatyki przemysłowej i budynkowej. Porusza się w świecie zespołów wirtualnych, robotów przemysłowych i nowych technologii. Specjalizuje się w psychologii pracy i organizacji oraz psychologii klinicznej. W swoich badaniach wykorzystuje nowe technologie do badania reakcji psychofizjologicznych. Jest autorką publikacji z zakresu dobrostanu pracowników w krajowych i zagranicznych czasopismach naukowych. Należy do Polskiego Towarzystwa Psychologicznego, Polskiego Stowarzyszenia Psychologii Organizacji, European Association of Work and Organizational Psychology – EAWOP.

Duże linie myjące: zintegrowane systemy dla wymagającej produkcji

Nowy model myjni przemysłowej NOYEN: Dlaczego warto zainwestować w kompaktowe rozwiązanie mycia detali

Nowy Prezes Związku Browary Polskie
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Wzrost sprzedaży piw bezalkoholowych idzie w parze z inwestycjami w zieloną energię. Kompania Piwowarska ogranicza ślad węglowy i wspiera lokalne inicjatywy
Kompania Piwowarska kontynuuję realizację strategii „Lepsza Przyszłość 2030”, w której łączy ambitne cele środowiskowe, edukacja konsumentów oraz rozwój segmentu piw bezalkoholowych z realnym wsparciem dla lokalnych społeczności. Firma, będąca liderem polskiego rynku piwa, ogranicza emisję CO₂, zwiększa udział opakowań zwrotnych i angażuje pracowników w wolontariat, w tym m.in. w pomoc dla ofiar powodzi na Dolnym Śląsku.
Handel
D. Joński: Europa musi chronić swój rynek poprzez cła i wysokie standardy bezpieczeństwa dla importowanych towarów. Powinniśmy budować własny przemysł oparty na tańszej energii

Tańsza energia, a przez to niższe koszty produkcji w Europie to jeden z kierunków, który wskazuje Unia Europejska w rywalizacji z tanimi towarami z Azji, głównie z Chin. Jednocześnie rynek Starego Kontynentu powinien być chroniony poprzez zbalansowane cła oraz wysokie standardy bezpieczeństwa stawiane importowanym produktom. Zdaniem europosła Dariusza Jońskiego ważne jest rozwijanie przemysłu w Europie bez względu na narodowość właścicieli. Relacje z Chinami muszą zostać na nowo zdefiniowane i przebiegać na równych zasadach.
Handel
Poprawia się jakość raportów dużych spółek giełdowych dotyczących zrównoważonego rozwoju. Pozostają też obszary do dopracowania

Ekspertki i eksperci z Deloitte’a przeprowadzili analizę ujawnień taksonomicznych spółek notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych, która objęła sprawozdania z działalności za rok 2024 w części dotyczącej zrównoważonego rozwoju. To trzeci rok ujawniania stopnia zgodności przedsiębiorstw z Taksonomią Unii Europejskiej, co przekłada się na zwiększoną jakość i porównywalność prezentowanych danych. Jednocześnie można oczekiwać, że inwestycje zgodne z Taksonomią będą coraz istotniejszym elementem strategii rozwoju przedsiębiorstw w kolejnych latach.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.