Polscy przedsiębiorcy nie wykorzystują w pełni potencjału Przemysłu 4.0 – wyniki
Polscy przedsiębiorcy nie wykorzystują w pełni potencjału Przemysłu 4.0 – wyniki raportu
Dziś został opublikowany raport przedstawiający obecny stan i przyszłe wyzwania dla Przemysłu 4.0 w Polsce. Raport przygotowany został przy współpracy z APA Group, wiodącym dostawcą usług dla przemysłu.
Zgodnie z raportem "Stan Przemysłu 4.0 w Polsce", polski przemysł doświadcza wzrostu w obszarze transformacji cyfrowej i automatyzacji, ale nadal wymaga intensywnych działań i inwestycji, aby sprostać wyzwaniom nowej ery przemysłowej.
Przed Państwem raport, w którym przyglądamy się temu, jak wygląda implementacja czwartej rewolucji przemysłowej w Polsce, z jakimi wyzwaniami borykają się firmy produkcyjne w kraju oraz które z technologii Przemysłu 4.0 rodzime organizacje darzą największym zainteresowaniem. Ważnym sygnałem jest, że tylko 5% przedsiębiorstw deklaruje całkowite oparcie swojego funkcjonowania o narzędzia oraz idee Przemysłu 4.0"
-opowiada dr inż. Artur Pollak, prezes zarządu APA Group
Celem badania było określenie, na jakim etapie transformacji cyfrowej znajduje się branża przemysłowa w kraju oraz czy z perspektywy rozwoju technologicznego jesteśmy konkurencyjnym rynkiem zdolnym przyciągać zagranicznych partnerów i atrakcyjne inwestycje.
W badaniu wzięli udział decydenci z szerokiego przekroju polskiej branży przemysłowej.
Raport wskazuje obszary, w jakich Przemysł 4.0 pozwala odnosić korzyści firmom, które go wdrożyły. Omawia również fakty i mity związane z czwartą rewolucją przemysłową. Posiada też część praktycznych informacji, która jest przygotowana zgodnie z wnioskami wynikającymi z badania i konkretnymi potrzebami rynku:
- Wdrożenie Przemysłu 4.0 w firmie – jak zacząć?
- Jak zrobić to dobrze - przemyślany plan to podstawa
- Potencjalne wyzwania i jak je rozwiązać
- Przykłady case studies z rynku polskiego
- Polecana literatura i materiały edukacyjne
By nie przegapić pociągu zmian, na danym poziomie zawansowania technologicznego konkretne przedsiębiorstwo winno wyznaczyć obszar (-y), w które może ono wpuścić powiew rewolucji przemysłowej. Powiew, który wywoła ewolucję przedsiębiorstwa krok po kroku, z zachowaniem zdrowego rozsądku m.in. w obszarze kondycji finansowej, zdolności do udźwignięcia nowoczesnej linii automatycznej ze stanowiskami robotycznymi lub półautomatycznej z cobotami, aż po aktualną kadrę.
-komentuje wyniki badania dr Mariusz Citkowski z Instytutu Zarządzania Uniwersytetu w Białymstoku
Wśród wniosków z badania, można wymienić 5 kluczowych spostrzeżeń:
- Pomimo dużej popularności pojęcia Przemysł 4.0, ponad 1/3 respondentów przyznaje, że kojarzy tę koncepcję, ale nie wie, na czym ona polega w praktyce. 34% respondentów przyznaje, że nie pogłębia swoich kompetencji w obszarze Przemysłu 4.0.
- Zdecydowana większość (83%) respondentów zgadza się ze stwierdzeniem, że wdrożenie Przemysłu 4.0 pozwala podnieść konkurencyj-ność firmy w branży. Co czwarty badany uważa także, że transformacja cyfrowa to element konieczny do rozwoju i przetrwania na rynku.
- 54% ankietowanych przyznaje, że ich firmy rozumieją korzyści płynące z Industry 4.0, ale nie wiedzą, od czego zacząć wprowadzanie zmian i jakie technologie wybrać do implementacji.
- Respondenci deklarują, że w ciągu najbliższych dwóch lat ich organizacje planują wydać 21-30% całościowego budżetu na innowacje na inwestycje w obszarze Przemysłu 4.0. To średnio o 10% więcej, niż zainwestowały w te same działania w 2021 roku.
- Wśród technologii 4.0, jakie zdaniem ankietowanych mogą przynieść najwięcej korzyści w ich przedsiębiorstwach wymieniane są automatyzacja, Big Data i analityka z wykorzystaniem sztucznej inteligencji oraz przetwarzanie w chmurze. Najmniejszym zainteresowaniem cieszy się zastosowanie dronów i cobotów.
Pełna wersja raportu "Stan Przemysłu 4.0 w Polsce" znajduje się pod adresem: https://www.apagroup.pl/raport40
---
O spółce:
APA Group jest liderem na rynku inteligentnej automatyki przemysłowej i systemów zarządzania budynkami. Posiada ponad 20 lat doświadczenia i dziesiątki udanych wdrożeń dla instytucji, osób prywatnych, gmin i zakładów przemysłowych na całym świecie. Wszystkie koncepcje technologii produktów i usług powstają w Gliwicach i stają się polską wizytówką na świecie. Do grona klientów należą tacy giganci światowego przemysłu jak: VW, Eisenmann, FIAT, OPEL, 3M, MAN, Amazon, DB Schenker, Tesla, czy prestiżowe uczelnie techniczne. Laureat Godła „Teraz Polska” za platformę do zarządzania i optymalizacji procesów automatyki budynkowej NAZCA. Od lat z sukcesami realizuje innowacyjne projekty z Politechniką Śląską i zaopatruje ją w technologie, czego efektem jest m.in. powstanie znanego w Polsce Leonardo Lab (www.leonardolab.pl) oraz Laboratorium Nowoczesnych Technik Sterowania na Wydziale Elektrycznym. Firma realizuje też projekty na zlecenie Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.
www.apagroup.pl
Automatyzacja magazynu w branży automotive – case study
Od Kolonii po Kalkutę. Maszyny PROMOTECH na światowych targach
Zarządzanie prawami użytkowników w ważeniu laboratoryjnym
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.
Problemy społeczne
W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym
– Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.
Konsument
Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend
Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.