Rockwell Automation prezentuje Raport o Stanie Inteligentnej Produkcji
Raport o Stanie Inteligentnej Produkcji z 2022 r. (The 2022 State of Smart Manufacturing Report) to najbardziej solidna edycja, jaka dotychczas powstała. Badanie zostało przeprowadzone przez Plex Systems, spółkę firmy Rockwell Automation, we współpracy z Hanover Research. Wśród uczestników i respondentów znalazły się firmy produkcyjnej z całego świata, łącznie około 321 podmiotów. Wyniki badania ujawniają obecny stan i kondycję inteligentnej produkcji (smart manufacturing), wyzwania przed którymi stoją firmy produkcyjne, a także oczekiwania dotyczące przyszłości sektora produkcyjnego. Dzięki odkryciom i zaleceniom zawartym w opracowanym raporcie, a także dołączonej liście kontrolnej (strona 41 raportu) można samodzielnie opracować i stworzyć własny plan działania dotyczący wdrażania technologii i wykorzystać przyszłość inteligentnej produkcji.
Coroczny raport o stanie inteligentnej produkcji firmy Plex (spółka Rockwell Automation) wziął pod lupę najpilniejsze wyzwania branży produkcyjnej ostatniej dekady. Niedobór wykwalifikowanych pracowników, zakłócenia w łańcuchu dostaw i ograniczanie ryzyka są co roku głównymi przeszkodami w rozwoju branży, ale ich przyczyny stale się zmieniają. Kluczem do rozwiązania tych problemów i innych jeszcze nieznanych zjawisk jest technologia – w szczególności inteligentna produkcja. Czynniki takie jak wzrost ilości danych na poziomie zakładu, większa łączność maszyn i ludzi, rozwój Przemysłowego Internetu Rzeczy oraz praktyczne wykorzystanie i przystępność cenowych technologii zmieniają produkcję i poszerzają ludzkie możliwości.
1. SMART MANUFACTURING
Inteligentna instrumentacja i optymalizacja w czasie rzeczywistym procesów biznesowych, fizycznych i cyfrowych w fabrykach i w całym łańcuchu wartości. Zasoby i procesy są zautomatyzowane, zintegrowane, monitorowane i stale oceniane na podstawie wszystkich dostępnych informacji możliwie najbliżej czasu rzeczywistego. Rockwell Automation wskazuje, że wdrożenie inteligentnej produkcji przyspieszyło o 50% i w 2022 ten trend wzrostowy się utrzyma. Modularyzacja oprogramowania, która pozwala na stopniowe przyjmowanie technologii, zyskuje na popularności, ponieważ producenci chcą stać się bardziej zwinni w obliczu przeciwności.
- Wdrażanie inteligentnej produkcji wzrosło o 50% rok do roku
- Działania w zakresie ESG są traktowane bardziej priorytetowo
- Bariery wejścia są niższe, co prowadzi do wyższego poziomu adopcji i bardziej atrakcyjnego zwrotu z inwestycji.
2. PANDEMIA ODKRYŁA 3 ROZWIJAJĄCE SIĘ WYZWANIA BIZNESOWE
Rockwell Automation wskazuje, że raporty o stanie inteligentnej produkcji z 2021 i 2022 r. wskazały, że pandemia COVID-19 uwypukla problemy i wyzwania, z jakimi mierzy się branża:
- Nowoczesne rozwiązania do zarządzania łańcuchem dostaw muszą uwzględniać współczesną złożoność.
- Przy ponad 800 000 nieobsadzonych stanowiskach produkcyjnych potrzebne jest nowe podejście do rozwiązania problemu niedoboru wykwalifikowanych pracowników.
- Ograniczanie ryzyka wciąż ewoluuje i przy ciągłej potrzebie rozwoju.
3. NIEGDYŚ PRZEREKLAMOWANE TECHNOLOGIE DZIŚ ROZWIĄZUJĄ NASZE PROBLEMY
Technologie, które kiedyś były postrzegane jako przereklamowane i mało prawdopodobne, aby wniosły znaczący wkład, są obecnie uważane za kluczowe dla sukcesu. Chmura, wzmocnione urządzenia przemysłowe i automatyzacja procesów pomagają firmom pokonywać wyzwania związane z niedoborem wykwalifikowanych pracowników, zarządzaniem łańcuchem dostaw i ograniczaniem ryzyka. Ponadto rozszerzona rzeczywistość zyskują popularność, pomagając szybko wdrożyć nowych pracowników i przyciągnąć nowe talenty.
- 49% respondentów — prawie 20% rok do roku — korzysta z jakiejś formy inteligentnych urządzeń (AR, rzeczywistość mieszana, urządzenia do noszenia).
- 75% respondentów postrzega technologię jako kluczowe rozwiązanie problemów pracowników.
- Przedsiębiorstwa produkcyjne, które prezentują się jako zaawansowane technologicznie, są bardziej atrakcyjne dla potencjalnych pracowników.
4. POZOSTAĆ KONKURENCYJNYM W 2022 I PÓŹNIEJ
Produkcja nigdy nie była tak kluczowa. Pandemia ujawniła skalę wyzwań, przed którymi stoją producenci, w tym zakłócenia łańcucha dostaw, niedobór wykwalifikowanych pracowników i ograniczanie ryzyka. Zarządzanie środowiskowe, społeczne i korporacyjne (ESG) również stało się niezbędnym elementem działalności biznesowej. Jednocześnie połączenie analiz opartych na danych, szybkości i automatyzacji nigdy nie było bardziej dostępne. Wszystko to przyspiesza wdrażanie inteligentnej produkcji. Oto kilka faktów z raportu, którym warto się przyjrzeć:
- Wskaźniki wdrożenia inteligentnej produkcji wzrosły o 50% od 2021 do 2022 r., co oznacza, że 2 na 3 producentów korzysta obecnie z jakiejś formy inteligentnego komponentu produkcyjnego.
- Niezdecydowanie spowodowane przeciążeniem opcji inwestycyjnych w technologię jest po raz pierwszy wiodącą przeszkodą w rozwoju – wybrało ją ponad 20% respondentów.
- Podczas gdy 78% producentów posiada rozwiązanie punktu planowania łańcucha dostaw, 38% respondentów stwierdziło, że planuje zainwestować w planowanie łańcucha dostaw, wskazując, że ich obecne rozwiązanie nie wystarczy.
- Ponad 80% respondentów zarówno w raporcie o stanie inteligentnej produkcji z 2022 r., jak i w ankiecie perspektywicznej NAM (National Association of Manufacturers) podkreśla znaczenie przyciągania i utrzymania wysokiej jakości siły roboczej.
Coroczny raport o stanie inteligentnej produkcji firmy Plex wziął pod lupę najpilniejsze wyzwania ostatniej dekady. Niedobór wykwalifikowanych pracowników, zakłócenia w łańcuchu dostaw i ograniczanie ryzyka są co roku głównymi przeszkodami w rozwoju branży, ale ich przyczyny stale się zmieniają. Kluczem do rozwiązania tych problemów i innych jeszcze nieznanych zjawisk jest technologia – w szczególności inteligentna produkcja. Czynniki takie jak wzrost ilości danych na poziomie zakładu, większa łączność maszyn i ludzi, rozwój Przemysłowego Internetu Rzeczy oraz praktyczne wykorzystanie i przystępność cenowych technologii zmieniają produkcję i poszerzają ludzkie możliwości.
Raport wraz z infografiką dostępny jest tutaj.

Duże linie myjące: zintegrowane systemy dla wymagającej produkcji

Nowy model myjni przemysłowej NOYEN: Dlaczego warto zainwestować w kompaktowe rozwiązanie mycia detali

Nowy Prezes Związku Browary Polskie
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Wzrost sprzedaży piw bezalkoholowych idzie w parze z inwestycjami w zieloną energię. Kompania Piwowarska ogranicza ślad węglowy i wspiera lokalne inicjatywy
Kompania Piwowarska kontynuuję realizację strategii „Lepsza Przyszłość 2030”, w której łączy ambitne cele środowiskowe, edukacja konsumentów oraz rozwój segmentu piw bezalkoholowych z realnym wsparciem dla lokalnych społeczności. Firma, będąca liderem polskiego rynku piwa, ogranicza emisję CO₂, zwiększa udział opakowań zwrotnych i angażuje pracowników w wolontariat, w tym m.in. w pomoc dla ofiar powodzi na Dolnym Śląsku.
Handel
D. Joński: Europa musi chronić swój rynek poprzez cła i wysokie standardy bezpieczeństwa dla importowanych towarów. Powinniśmy budować własny przemysł oparty na tańszej energii

Tańsza energia, a przez to niższe koszty produkcji w Europie to jeden z kierunków, który wskazuje Unia Europejska w rywalizacji z tanimi towarami z Azji, głównie z Chin. Jednocześnie rynek Starego Kontynentu powinien być chroniony poprzez zbalansowane cła oraz wysokie standardy bezpieczeństwa stawiane importowanym produktom. Zdaniem europosła Dariusza Jońskiego ważne jest rozwijanie przemysłu w Europie bez względu na narodowość właścicieli. Relacje z Chinami muszą zostać na nowo zdefiniowane i przebiegać na równych zasadach.
Handel
Poprawia się jakość raportów dużych spółek giełdowych dotyczących zrównoważonego rozwoju. Pozostają też obszary do dopracowania

Ekspertki i eksperci z Deloitte’a przeprowadzili analizę ujawnień taksonomicznych spółek notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych, która objęła sprawozdania z działalności za rok 2024 w części dotyczącej zrównoważonego rozwoju. To trzeci rok ujawniania stopnia zgodności przedsiębiorstw z Taksonomią Unii Europejskiej, co przekłada się na zwiększoną jakość i porównywalność prezentowanych danych. Jednocześnie można oczekiwać, że inwestycje zgodne z Taksonomią będą coraz istotniejszym elementem strategii rozwoju przedsiębiorstw w kolejnych latach.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.