Zielona transformacja w branży odzieżowej - jak to robią Szwedzi?
Czy trwalsze spodnie pomogą uratować Ziemię przed klimatyczną katastrofą? Legendarny szwedzki producent odzieży roboczej Blaklader dowodzi, że branża tekstylna może zdziałać wiele w zakresie zielonej transformacji globalnego przemysłu. Wysoka jakość ubrań wytwarzanych przy użyciu odpowiednio dobranych technologii i materiałów pozwala dbać o naszą planetę skuteczniej, a z punktu widzenia użytkowników – także wygodniej…
Elektryfikacja motoryzacji czy stopniowe zamykanie elektrowni węglowych to tylko niektóre z widocznych gołym okiem działań, jakie światowy przemysł podejmuje, by przeciwdziałać globalnemu ociepleniu. I choć za największą konsumpcję energii i surowców tradycyjnie odpowiada transport i „ciężkie” gałęzie przemysłu, takie jak budowlana czy elektromaszynowa, również przemysł lekki potrafi być coraz bardziej „eko”.
„Zielona” jakość
– Pracownicy jednego z naszych obecnych klientów zużywali wcześniej średnio od 4 do 5 par spodni rocznie. Gdy zdecydowali się na nasze produkty, średnia ta spadła do 1,8 pary na rok. Przy liczbie pracowników idącej w tysiące oznacza to nie tylko oszczędności kosztowe dla firmy, ale także zdecydowane zmniejszenie wpływu stosowanej odzieży na środowisko, bo ogranicza się liczbę procesów produkcyjnych i transportowych, wykorzystujących surowce i energię – wyjaśnia Grzegorz Marcinkowski z firmy Blaklader.
Wydłużanie żywotności odzieży jest jednak celem, którego osiągnięcie trzeba stale balansować z kryterium wpływu takich ubrań na środowisko. Ich produkcja musi więc być cały czas optymalizowana, co na szczęście umożliwiają nowoczesne technologie i ich odpowiedni dobór. – Przy produkcji włókien syntetycznych, takich jak poliester i poliamid, można uzyskać ogromne oszczędności w zakresie zużycia wody, chemikaliów i energii dzięki zastosowaniu tak zwanego „farbowania wirowego”, w którym kolor dodaje się do polimeru przed przędzeniem włókna. W przypadku naszego popularnego materiału R2002, zastosowanie tej metody pozwoliło zaoszczędzić w skali roku szacunkowo 7,4 miliona litrów wody i ograniczyć emisję CO2 o 82 tony – podkreśla Grzegorz Marcinkowski.
Dobra energia, dobry kierunek
Produkcja w fabrykach Blaklader od 2019 w około 50% jest zasilana energią słoneczną. Oznacza to, że prawie 4 miliony sztuk odzieży powstaje rocznie w oparciu o ekologiczne, odnawialne źródło energii. Zakłady na Sri Lance i w Birmie należą do najnowocześniejszych tego typu obiektów na świecie – posiadają certyfikat LEED (Leadership in Energy and Environmental Design), potwierdzający spełnianie przez nich kryteriów i celów zrównoważonego budownictwa.
Szwedzki producent należy również do grona firm spełniających normy certyfikatu STeP by OEKO-TEX® (Sustainable Textile & Leather Production). Uwzględnia on aspekty działalności kluczowe dla środowiska naturalnego, m.in. odpowiednie zarządzanie chemikaliami, efektywność środowiskowa czy zarządzanie jakością, jak i społeczne, w tym bezpieczeństwo i higiena pracy oraz społeczna odpowiedzialność biznesu. Firma jest także członkiem inicjatywy Better Cotton, mającej na celu popularyzowanie mniej uciążliwych dla rolników oraz środowiska metod uprawy bawełny. W 100% pozyskuje ten surowiec od certyfikowanych dostawców, wspierając jednocześnie ich edukację, m.in. w zakresie ograniczania wody i pestycydów, a także skutecznego zarządzania biznesem.
– W działaniach na rzecz zrównoważonego rozwoju i bardziej ekologicznej produkcji odzieży Blaklader stawia na kompleksowość i nieustanne doskonalenie. Troska o środowisko naturalne to element naszego skandynawskiego DNA, dlatego z zaangażowaniem przystępujemy do kolejnych wartościowych inicjatyw oraz inwestujemy w nowe i bardziej ekologiczne technologie. Marzy nam się, by w przyszłości branża odzieżowa stała się częścią gospodarki obiegu zamkniętego, w której ubrania będą poddawane recyklingowi bądź przetwarzaniu na surowce wykorzystywane w innych gałęziach gospodarki. Choć do tego jeszcze długa droga, jesteśmy przekonani, że obecne działania prowadzą nas w dobrym kierunku – podsumowuje Grzegorz Marcinkowski.

Zwyżki nożycowe – co je wyróżnia i do jakich zadań są polecane?

Zobacz, w jaki sposób dobra spawarka laserowa może przyspieszyć pracę w Twojej firmie

Adaptico wprowadza na polski rynek nowoczesne systemy lamp ostrzegawczych do suwnic
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

UE lepiej przygotowana na reagowanie na klęski żywiołowe. Od czasu powodzi w Polsce pojawiło się wiele usprawnień
Na tereny dotknięte ubiegłoroczną powodzią od rządu trafiło ponad 4 mld zł. Pierwsze formy wsparcia, w tym zasiłki, pomoc materialna czy wsparcie dla przedsiębiorców, pojawiły się już w pierwszych dniach od wystąpienia kataklizmu. Do Polski ma też trafić 5 mld euro z Funduszu Spójności UE na likwidację skutków powodzi. Doświadczenia ostatnich lat powodują, że UE jest coraz lepiej przygotowana, by elastycznie reagować na występujące klęski żywiołowe.
Prawo
Rzecznik MŚP: Obniżenie składki zdrowotnej to nie jest szczyt marzeń. Ideałem byłby powrót do tego, co było przed Polskim Ładem

Podczas najbliższego posiedzenia, które odbędzie się 23 i 24 kwietnia, Senat ma się zająć ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Zakłada ona korzystne zmiany w składkach zdrowotnych płaconych przez przedsiębiorców. Rzecznik MŚP apeluje do izby wyższej i prezydenta o przyjęcie i podpisanie nowych przepisów. Pojawiają się jednak głosy, że uprzywilejowują one właścicieli firm względem pracowników, a ponadto nie podlegały uzgodnieniom, konsultacjom i opiniowaniu.
Handel
Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą

Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.