Znalezienie klientów będzie wyzwaniem dla 42 proc. firm z branży budowlanej
Przedsiębiorcy z branży budowlanej pytani o wyzwania, z jakimi będą mierzyć się w najbliższym czasie, w pierwszej kolejności wymieniają znalezienie nowych klientów (42 proc.). Badani przez Siemens Financial Services w Polsce często wskazują również na obsługę aktualnych kosztów firmy (41 proc.). Wielu przedstawicieli branży zwraca także uwagę na kwestie związane z utrzymaniem równowagi między kosztami a przychodami firmy, tak by móc wypracować zadowalający zysk.
Jak wynika z badania „Inwestycje w branży budowlanej” zrealizowanego na zlecenie Siemens Financial Services w Polsce, najwięcej przedsiębiorców z branży budowlanej uważa, że wyzwaniem w nadchodzących miesiącach będzie dla nich przede wszystkim znalezienie nowych klientów. Tak odpowiedziało 42 proc. respondentów. Podobny odsetek (41 proc.) wskazuje na obsługę aktualnych kosztów, a co trzecia firma z branży (33 proc.) wymienia wywiązanie się z aktualnych zleceń. Co czwarty ankietowany (24 proc.) podkreśla natomiast, że wyzwaniem będą dla niego braki kadrowe.
– Co ważne, z innymi czynnikami zmagać się będą mniejsze przedsiębiorstwa, a z innymi większe. Dla firm zatrudniających powyżej 250 osób największym wyzwaniem będzie wywiązanie się z aktualnych zleceń (60 proc. wskazań w tej grupie). Natomiast dla ankietowanych, których zespół liczy między 50 a 250 pracowników, będzie to znalezienie nowych klientów (54,3 proc.). Jeszcze inny element wymienili przedsiębiorcy zatrudniający między 10 a 50 osób – dla nich największym wyzwaniem będzie obsługa aktualnych kosztów firmy. Warto podkreślić, że mimo takiego zróżnicowania wymienione wyżej wyzwania, z jakimi branża budowlana będzie się mierzyć w nadchodzących 12 miesiącach, są związane z obecną sytuacją – m.in. mniejszą liczbą kontraktów oraz utrzymaniem bieżących, szczególnie po ostatnich perturbacjach kosztowych na rynku – mówi Łukasz Puławski, Head of Industry Sales w Siemens Financial Services w Polsce.
Wypracowanie zadowalającego zysku ze sprzedaży
Dla 17 proc. respondentów biorących udział w badaniu Siemens Financial Services w Polsce wyzwaniem będzie także wygenerowanie marży, czyli wypracowanie zadowalającego zysku ze sprzedaży swoich usług. Tak wskazało 28,6 proc. średnich firm, 20 proc. dużych oraz jedynie 10 proc. mniejszych przedsiębiorstw.
– Wzrost kosztów pracy oraz cen materiałów spowodowany wysoką inflacją to tylko jeden z czynników, które sprawiły, że wiele firm z branży budowlanej weryfikuje swoje założenia biznesowe. Wygenerowanie marży może być największym wyzwaniem dla przedsiębiorców, którzy swoją działalność opierają na kontraktach zdobytych w drodze przetargu. Takie projekty, zwykle długoterminowe, dają wykonawcom ograniczone możliwości renegocjacji warunków umowy w razie nieprzewidzianych okoliczności – mówi Łukasz Puławski, Head of Industry Sales w Siemens Financial Services w Polsce. – Inwestycje w maszyny i urządzenia mogą wesprzeć przedsiębiorców w wygenerowaniu marży. Nowoczesne sprzęty pozwalają bowiem na optymalizację wykonywanych prac i wpływają tym samym na zmniejszenie kosztów operacyjnych. Takie maszyny spalają zwykle mniej niż ich starsze odpowiedniki – to szczególnie ważne przy obecnych cenach paliw. W tym kontekście warto wspomnieć również, że przedsiębiorcy coraz częściej rozważają zakup maszyn hybrydowych bądź elektrycznych. Niezależnie od powodów inwestycje w nowy sprzęt powinno się realizować korzystając z dopasowanych rozwiązań finansowych, które pozwalają firmie zachować elastyczność finansową. Jednym z takich produktów jest np. leasing Open RV, czyli oferowane przez Siemens Financial Services w Polsce finansowanie z otwartą wartością rezydualną – dodaje.
Nota metodologiczna:
Badanie z przedstawicielami 100 małych, średnich i dużych firm zrealizował Instytut Badań i Rozwiązań B2B Keralla Research między 8 a 12 maja 2023 r. Uczestnikami badania byli przedsiębiorcy z branży budowlanej – firmy, które inwestują w maszyny i urządzania, wykonawcy robót budowlanych – z całej Polski, zatrudniające ponad 10 osób. Wykorzystano metodę ilościową, technikę standaryzowanych wywiadów telefonicznych (CATI).

Nowy Prezes Związku Browary Polskie

CBAM - szansa czy zagrożenie dla polskiego przemysłu?

MSV 2025 – przemiany w przemyśle, technologie przyszłości i szeroki zakres tematyczny
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Polskie MŚP otrzymają większe wsparcie w ekspansji międzynarodowej. To cel nowej inicjatywy sześciu instytucji
Firmy z sektora małych i średnich przedsiębiorstw otrzymają kompleksowe wsparcie na potrzeby zwiększania konkurencyjności na arenie międzynarodowej. Taki jest cel wspólnej inicjatywy instytucji zrzeszonych w Grupie PFR pod szyldem Team Poland. Obejmuje ona zarówno wsparcie kapitałowe, w postaci gwarancji, pożyczek czy ubezpieczenia, jak i doradztwo oraz wsparcie promocyjne i informacyjne, dzięki czemu mikro-, małym i średnim firmom łatwiej będzie podjąć decyzję o ekspansji zagranicznej. Pierwszy projekt dotyczy wsparcia dla firm zainteresowanych uczestnictwem w odbudowie Ukrainy.
Bankowość
RPP zgodna co do potrzeby obniżania stóp procentowych. Trwają dyskusje dotyczące tempa tych decyzji

W lipcu Rada Polityki Pieniężnej po raz drugi w tym roku obniżyła stopy procentowe, określając swój ruch mianem dostosowania. W kolejnych miesiącach można oczekiwać kolejnych obniżek, ale ich tempo i termin będą zależeć od efektów dotychczasowych decyzji i wzrostu płac. Docelowo główna stopa procentowa ma wynosić 3,5 proc. Te okoliczności sprzyjają kredytobiorcom.
Handel
Umowa z krajami Mercosur coraz bliżej. W. Buda: Polska nie wykorzystała swojej prezydencji do jej zablokowania

– Polska podczas prezydencji w Radzie UE nie wykorzystała szansy na obronę swoich interesów w sprawie umowy z krajami Mercosur – ocenia europoseł PiS Waldemar Buda. W jego ocenie polski rząd, mimo sprzeciwu wobec zapisów umowy, nie zbudował w UE sojuszy niezbędnych do jej odrzucenia. Porozumienie o wolnym handlu spotyka się przede wszystkim z protestami europejskich rolników, którzy obawiają się zalania wspólnego rynku tańszą żywnością z krajów Ameryki Południowej. Według europosła wszystko może się rozegrać w najbliższych tygodniach.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.