Komunikaty PR

Firmy z branży spożywczej przyspieszą transformację energetyczną.

2022-06-07  |  10:00
Biuro prasowe
Kontakt
Monika Pietraszek
M+G Sp. z o.o. Sp. k.

ul. Piękna 15 lok. 35
00-549 Warszawa
monika.pietraszek|mplusg.com.pl| |monika.pietraszek|mplusg.com.pl
+48 501 183 386
www.mplusg.com.pl

Uniezależnianie się od rosyjskich surowców, coraz droższa energia, obecność w międzynarodowych łańcuchach dostaw, rosnące zapotrzebowanie na „żywność z certyfikatem” – to wszystko sprawia, że przedsiębiorstwa działające w branży spożywczej będą coraz mocniej spoglądały w stronę odnawialnych źródeł energii (OZE). Przykładem takiej firmy jest Hochland Polska, który właśnie rozpoczął transformację energetyczną z Luneosem.

Luneos podpisał umowę z Hochland Polska. Na mocy porozumienia Luneos będzie wspierał Hochland Polska w transformacji energetycznej i zwiększaniu roli zielonej energii w jego działalności.

Umowa zgodna z globalnym trendem 

Jak podają autorzy raportu IRENA pt. „Renewable energy for agri-food systems”, systemy rolno-spożywcze zużywają ok. 30% energii na świecie[1].

Producenci m.in. wędlin, słodyczy, napojów, pieczywa, alkoholu, a także producenci maszyn dla zakładów przetwórczych, doskonale wiedzą, że potrzebują ogromnej ilości energii dla swojej działalności. Dlatego część energochłonnych przedsiębiorstw z branży spożywczej próbuje dywersyfikować swoje źródła pozyskiwania energii i inwestuje w odnawialne źródła energii (OZE). 

Początkowo stawianie na energię odnawialną w branży spożywczej wynikało głównie z przyjmowanych strategii ESG (E – Środowisko, S – Społeczna odpowiedzialność i G – Ład korporacyjny). Według raportu Mintel pt. „Trendy na globalnym rynku konsumenckim w 2022 r.” 73% polskich konsumentów uważa, że kupowanie od etycznych marek to dobry pomysł na sprawienie, by świat stał się lepszym miejscem. Z kolei według badania „EY Future Consumer Index” 50% polskich respondentów jest skłonne zapłacić dodatkowo za produkty uwzględniające zrównoważony rozwój, a 42% deklaruje, że będzie zwracać więcej uwagi na wpływ ich zakupów i konsumpcji na środowisko.

Kwestia ESG jest bardzo ważna, ale szybko firmy zaczęły także dostrzegać szereg innych korzyści z postawienia na energie odnawialną. Doskonale rozumie to m.in. Hochland Polska z siedzibą w Węgrowie. Od maja Luneos będzie wspierał tę uznaną firmę w jej transformacji energetycznej. Inne przedsiębiorstwa z branży spożywczej także przymierzają się do podobnych zmian. Jest to trend, który będzie przybierał na sile – mówi dr Anna Dębowska, dyrektor sprzedaży Luneos

Sytuacja międzynarodowa wymusza szybsze zmiany

Proces transformacji energetycznej w sektorze spożywczym, który obecnie ma charakter „ewolucyjny”, już niedługo może mieć wymiar „rewolucji”. Dlaczego?

Z uwagi na wojnę w Ukrainie i problemy z uzależnieniem Europy od dostaw rosyjskiego gazu i węgla przejście na zieloną energię przyspieszy, także w branży spożywczej. Jesteśmy w stałym kontakcie z wieloma firmami działającymi w szeroko rozumianym sektorze spożywczym, dzięki czemu wiemy, że do zielonej energii obecnie nie trzeba nikogo specjalnie przekonywać i dużo zakładów przymierza się do postawienia własnych instalacji OZE i magazynów energii. Dzięki energii uzyskiwanej m.in. z fotowoltaiki i farm wiatrowych przedsiębiorstwa spożywcze osiągają niezależność energetyczną i obniżają koszty niezbędnej do funkcjonowania – podkreśla Michał Kozłowski, współzałożyciel i wiceprezes Luneos oraz CEO Luneos Green Energy. 

Jak zaznaczają eksperci Luneos obecna sytuacja w handlu międzynarodowym mocno zdynamizuje trwający od wielu lat trend większego wykorzystywania zielonej energii.

Jest to widoczne przede wszystkim wśród polskich eksporterów, których spore grono pochodzi z branży spożywczej. Jak podaje „Kwartalnik Eksportera” PKO BP, udział sprzedaży eksportowej w przychodach polskich producentów artykułów spożywczych i napojów w 2020 r. wynosił ponad 20%[2]. M.in. wiedzą oni, że stawiając na zieloną energię i dążąc do tzw. zeroemisyjności pomagają sobie w prowadzeniu biznesu na arenie międzynarodowej. Większość największych globalnych koncernów nie chce, aby w ich łańcuchu dostaw znajdowały się podmioty, które wykorzystują tzw. brudną energię pochodzącą z węgla. Dlatego dotychczas najbardziej aktywne przy transformacji energetycznej w Polsce były firmy będące w międzynarodowych łańcuchach dostaw (ang. – supply chain), a także polskie oddziały międzynarodowych korporacji – tłumaczy Zbigniew Prokopowicz, prezes i współzałożyciel Luneos

OZE opłaci się branży spożywczej

Międzynarodowe trendy, tj. uniezależnianie się od surowców z Rosji oraz obecność polskich firm w globalnych łańcuchach dostaw, to ważny, ale nie kluczowy argument za wykorzystywaniem zielonej energii przez przedsiębiorstwa. Najważniejszym z nich jest opłacalność produkcji i optymalizacja kosztów – podkreśla Michał Kozłowski.

Od kwietnia 2020 r. średnia cena energii w Polsce sale rośnie, a w ciągu ostatnich miesięcy była najwyższa w UE. Gdy przedsiębiorstwo decyduje się zieloną energię, wytwarzaną np. dzięki fotowoltaice, to nie musi już kupować energii od zewnętrznych podmiotów. Ma więc tańszy prąd, a do tego znacząco, lub nawet całkowicie, redukuje wytwarzany ślad węglowyZ kolei redukcja śladu węglowego ułatwi przedsiębiorstwom spożywczym dostęp do specjalnych dopłat z Unii Europejskiej, a także sprawi, że instytucje finansowe chętniej udzielą im kredytów. Dodatkowo wiele funduszy inwestycyjnych, private equity, jak i banków, już dawno zrozumiało, jak wiele przewag biznesowych mają przedsiębiorstwa dążące do zeroemisyjności i że to one za kilka lat będą kluczowymi graczami w handlu międzynarodowym. Dlatego chętniej podejmują współpracę z podmiotami, które stawiają na zieloną energię –dodaje.

W tym kontekście warto także dodać, że w marcu 2022 r. ING poinformował, że wycofuje się z finansowania nowych pól wydobycia ropy i gazu. Największy bank w Niderlandach chce za to pożyczać więcej pieniędzy na projekty w zakresie wytwarzania zielonej energii. To także pokazuje, że przyszłość należy do energii pochodzącej z OZE.

Dodatkowo eksperci Luneos zauważają, że obecnie wśród konsumentów wzmacnia się popyt na „żywność z certyfikatem”. Klienci wybierają produkty, które np. mają certyfikat o obniżonej emisji CO2. Wymusza to na zakładach produkujących żywność redukcję emisji CO2 i dlatego wiele z nich decyduje się na zieloną energię. 

Nie można także zapominać o rosnącej grupie konsumentów wybierających produkty premium. Lecz ich produkcja jest znacznie droższa, m.in. z uwagi na wyższe koszty surowców. Dlatego firmy muszą walczyć o odpowiednią marżowość wyrobów premium. Aby ją zwiększyć i przy tym zachować stabilność mikrobiologiczną produktu, oszczędności warto poszukać w kosztach, do których zaliczana jest cena energii. Własne wytwarzanie energii z OZE jest doskonałym sposobem długoterminowego oszczędzania – podpowiada na koniec Zbigniew Prokopowicz.

 


[1] https://www.irena.org/publications/2021/Nov/Renewable-Energy-for-Agri-food-Systems

[2] https://www.pkobp.pl/media_files/413b6073-8181-4576-8cc4-9a75fbd1a178.pdf

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: M+G Sp. z o.o. Sp. k.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Przemysł spożywczy Fanex prezentuje nowy sklep internetowy Biuro prasowe
2024-07-26 | 12:00

Fanex prezentuje nowy sklep internetowy

Fanex, wiodący producent sosów i dodatków kulinarnych, ogłasza uruchomienie nowej wersji swojego sklepu internetowego. Odświeżona całościowo platforma e-commerce, ma na
Przemysł spożywczy Zapewnienia bezpieczeństwa żywieniowego wyzwaniem Światowego Dnia Ludności
2024-07-11 | 10:00

Zapewnienia bezpieczeństwa żywieniowego wyzwaniem Światowego Dnia Ludności

39% dorosłych Polaków i 41% matek w imieniu swoich dzieci deklaruje zaangażowanie w ograniczenie zmian klimatycznych[1] – wynika z badania „Talerz Polaka – Nawyki
Przemysł spożywczy Z jakimi wyzwaniami mierzą się producenci czekolady?
2024-07-10 | 17:00

Z jakimi wyzwaniami mierzą się producenci czekolady?

  Nadchodzący Dzień Czekolady (7 lipca) jest doskonałą okazją do refleksji nad podejmowaniem bardziej zrównoważonych i proekologicznych praktyk w całym łańcuchu

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Polskie firmy z szansą na zdobycie azjatyckich rynków. Mogą otrzymać wsparcie na promocję podczas Expo 2025 w Osace

W 2025 roku w japońskiej Osace odbędzie się Wystawa Światowa Expo 2025. Udział w niej, a także towarzyszących imprezie wydarzeniach i targach to dla polskich firm szansa na wzrost rozpoznawalności swoich marek za granicą, a w konsekwencji na rozwój ich potencjału eksportowego. Expo 2025 będzie się koncentrowało na innowacjach służących zrównoważonemu rozwojowi. PARP, który jest partnerem wydarzenia w Polsce, do 26 września br. czeka na wnioski firm zainteresowanych udziałem w wydarzeniu i ekspansją na azjatyckie rynki. W ramach programu mogą one otrzymać wsparcie na udział w targach, na misje wyjazdowe i kampanie promocyjne przed i po zakończeniu Expo. Nabór finansowany jest z Funduszy Europejskich dla Nowoczesnej Gospodarki 2021–2027

Polityka

Rośnie ryzyko wybuchu epidemii w Strefie Gazy. Brakuje czystej wody, kanalizacji i toalet, a w zniszczonej enklawie wykryto polio

W Strefie Gazy brakuje praktycznie wszystkiego – od żywności i wody po podstawowe leki – ale najgorsze może dopiero nadejść – alarmuje Polska Akcja Humanitarna. – Kilka dni temu w wodzie w Strefie Gazy znaleziono polio typu 2. Ta woda jest bardzo zanieczyszczona, infrastruktura wodno-sanitarna na tym terenie tak naprawdę już nie istnieje. Na dodatek od dziewięciu miesięcy dzieci nie są szczepione, ponieważ nie ma warunków, żeby to zrobić, więc istnieje bardzo duże zagrożenie wybuchu epidemii – mówi Magdalena Foremska z PAH. W odpowiedzi na kryzys organizacja uruchomiła duże projekty pomocowe, które mają zapewnić żywność i opiekę medyczną w Strefie Gazy i na Zachodnim Brzegu.

IT i technologie

Gminy potrzebują inwestycji w cyberbezpieczeństwo. Eksperci widzą duże ryzyka wynikające z zaniedbań

Dane gromadzone przez jednostki samorządu terytorialnego mogą być bardzo niebezpiecznym narzędziem w rękach przestępców. Wykradzione mogą posłużyć do fałszowania tożsamości człowieka. Tymczasem poziom inwestycji w cyberbezpieczeństwo jest w gminach niski, a liczba ataków hakerskich na nie stale rośnie. Eksperci czekają na pozytywne skutki rządowego programu Cyberbezpieczny Samorząd. W jego ramach 1,5 mld zł trafi na inwestycje w poprawę bezpieczeństwa cybernetycznego samorządów: zarówno na poziomie sprzętu i oprogramowania, jak i kompetencji oraz procedur.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.