Impulsy czekają na odmrożenie
Walk PR
ul. Dzielna 60
01-029 Warszawa
julia.adamczyk|walk.pl| |julia.adamczyk|walk.pl
+48 604 543 443
walk.pl/
Najnowsze dane Nielsen dla kategorii lodów wskazują spadki, głównie za sprawą wariantów impulsowych (tj. lody na patyku czy w rożku) wypieranych teraz przez większe formaty familijne. Czy wraz z łagodzeniem obostrzeń związanych z pandemią i wzrostem temperatur ten trend się obróci i zobaczymy obraz znany z ostatnich lat, w którym dominowały właśnie formaty impulsowe? – Jesteśmy gotowi na nadejście pełni sezonu – deklaruje Wedel, kultowa marka słodyczy i jeden z trzech liderów branży czekoladowej w Polsce, który sukcesywnie rozwija swoją obecność także w kategorii lodów. Tegoroczna oferta wedlowskich lodów obejmuje 21 pozycji, a wśród nich nowe formaty i smaki.
Spadki całej kategorii, pomimo wzrostu większych formatów
Pandemia i związane z nią obostrzenia w sposób bezprecedensowy wpłynęły na zwyczaje konsumpcji i zawartość koszyka zakupowego, również w przypadku lodów. W zeszłym roku, w okresie styczeń-kwiecień, struktura sprzedaży przedstawiała się następująco: 46,9% stanowiły formaty impulsowe, 4,3% multipacki, a 48,8% familijne i desery[1]. Natomiast dane za kwiecień 2020 r., pokazują, że 55,3% sprzedażowego tortu należy obecnie do lodów familijnych i deserów, 37,2% do lodów impulsowych, a 7,5% do multipacków[2]. Głównie za sprawą spadku impulsów (-22%), kategoria lodów do końca kwietnia miała ujemną dynamikę na poziomie -1,9% w odniesieniu do analogicznego okresu w zeszłym roku[3]. Natomiast formaty familijne i multipacki odnotowały wzrost na poziomie odpowiednio +11,1% i +69,5%[4]. Sprzedaż kategorii w ciągu pierwszych czterech miesięcy tego roku wyniosła 450 mln zł, co równoznaczne jest ze spadkiem o 8,7 mln zł w porównaniu z okresem styczeń-kwiecień w 2019 roku[5].
- Ograniczenia zakupowe i zalecenia o pozostaniu w domach sprawiły, że po słodycze w formatach impulsowych, w tym także lody, sięgaliśmy w ostatnim czasie o wiele rzadziej niż zwykle. Z tych samych względów słodycze – również te w wydaniu mrożonym, wybierano w większych opakowaniach, „na zapas”. W ostatnim tygodniu marca widoczne były co prawda pierwsze sezonowe wzrosty sprzedaży lodów, jednak rok temu w tym samym czasie sprzedaż tych impulsowych była blisko o połowę większa – mówi Marcin Rogowski, Kierownik Rozwoju Kategorii Lody.
Zmiana powszechnych nawyków
Dodatkowym czynnikiem, wpływającym na gorsze wyniki lodowych impulsów w czasie pandemii, był nakaz zasłaniana nosa oraz ust w przestrzeni publicznej, która jest jednocześnie naturalnym miejscem ich konsumpcji. Dane z zeszłorocznego badania zrealizowanego przez Kantar na zlecenie Wedla pokazały, że 70% Polaków sięga po lody spontanicznie – wtedy, gdy ma na to ochotę, a ich ulubionym formatem impulsowym (dostępnym w sklepach) są lody na patyku[6]. W obliczu nałożonych ograniczeń konieczna była zmiana dotychczasowych przyzwyczajeń, świadczących o impulsowym charakterze konsumpcji lodów.
Jak kształtuje się zatem tegoroczny obraz formatów impulsowych kategorii? Niemalże 60% (57,2%) wartości stanowią lody na patyku, ponad 1/5 (21,9%) różki, 9,4% kanapki, 0,9% tuby, a 2,6% inne formy. Wszystkie te formaty odnotowały spadek sprzedaży. Z kolei w strukturze sprzedaży lodów familijnych w 2020 przeważają te w opakowaniach większych niż 600ml – stanowią 69,2% i odnotowały wzrost o 12,7% wobec 30,8% formatów w rozmiarze do 600ml z wzrostem o 7,5%[7].
Lodowe portfolio Wedla – bogactwo smaków i formatów
- Na nadchodzący sezon mimo wszystko patrzymy z optymizmem, zakładając, że wraz z kolejnymi fazami odmrażania gospodarki i częstszym spędzaniem czasu na świeżym powietrzu, Polacy powrócą do dawnych nawyków i sięgną równie chętnie po lody impulsowe, bo właśnie one stanowią większą część naszej oferty. Posiadamy także lody w opakowaniach familijnych o pojemności 460 ml, czyli kubki z linii lodów E.Wedel Premium dostępne w czterech wariantach smakowych oraz tegoroczną nowość w tym formacie – lody Ptasie Mleczko® o smaku waniliowym – mówi Marcin Rogowski.
Wedel, który zadebiutował w tej kategorii w 2018 roku, stopniowo rozszerza swoje lodowe portfolio. Z początkiem sezonu do sprzedaży wprowadzono kolejne nowości. Między innymi: lody w rożku, w linii E.Wedel Premium, w dwóch wariantach smakowych: bananowo-czekoladowym i śmietankowo-czekoladowym, nowy smak w linii Ptasie Mleczko® na patyku - mango oraz mrożoną wersję Czekotubki – kultowego deseru dla najmłodszych w wygodnym opakowaniu typu pouch.
[1] E.Wedel za Nielsen - Panel Handlu Detalicznego, Cała Polska z Dyskontami (Food), sprzedaż wartościowa, okres styczeń-kwiecień 2019 i styczeń-kwiecień 2020, kategoria: Lody
[2] Tamże
[3] Tamże
[4] Tamże
[5] Tamże
[6] Badanie „Lody oczami Polaków i Włochów” zrealizowane przez Kantar na zlecenie LOTTE Wedel w dniach 15-23 kwietnia 2019 r., metodą CAWI, na reprezentatywnej grupie Polaków i Włochów
[7] E.Wedel za Nielsen - Panel Handlu Detalicznego, Cała Polska z Dyskontami (Food), sprzedaż wartościowa, okres styczeń-kwiecień 2019 i styczeń-kwiecień 2020, kategoria: Lody
Smak zaczyna się od mięsa
Dlaczego na świątecznych stołach zostaje tyle jedzenia?
„Herbapol. We współpracy z naturą.”
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
IT i technologie
W Krakowie powstało centrum operacyjne cyberbezpieczeństwa. Sektor małych i średnich firm zyska dostęp do specjalistycznych usług [DEPESZA]
Security Operations Center, które zostało uruchomione w ramach Centrum Technologicznego Hitachi w Krakowie, ma zapewnić firmom dostęp do usług specjalistów w zakresie cyberbezpieczeństwa, bez konieczności tworzenia własnych działów IT. Dla przedsiębiorstw outsourcing tego typu zadań jest rozwiązaniem, które pozwala uniknąć wysokich nakładów inwestycyjnych, zabezpieczyć się przed coraz intensywniejszymi atakami hakerów, a także sprostać wymogom legislacyjnym.
Edukacja
Podwyżki wynagrodzeń nie rozwiążą problemu niedoboru nauczycieli. Ważny jest też prestiż zawodu i obciążenie obowiązkami
Niski poziom wynagrodzenia nauczycieli w porównaniu z innymi zawodami to tylko jeden z czynników, które wpływają na niedobór kadr pedagogicznych w różnych krajach. Z analizy naukowców z Wielkiej Brytanii wynika, że popularne strategie szybkich rozwiązań, takie jak programy stypendialne, nie działają w długiej perspektywie. Potrzebne jest więc nie tylko zwiększenie płac, ale i budowanie prestiżu tego zawodu, by osoby, które mają predyspozycje do jego wykonywania, nie bały się obierać takiej ścieżki kariery zawodowej.
Fundusze unijne
Coraz więcej inwestorów stawia na budownictwo modułowe. Kolejne dwa lata powinny przynieść duże wzrosty
Do 2030 roku rynek budownictwa modułowego ma osiągnąć wartość 7 mld zł – szacuje firma Spectis. Szczególnie ten i przyszły rok będą dla niego korzystne ze względu na duży napływ środków z KPO, których wydatkowanie wiąże się z ograniczeniami czasowymi. Presja kosztowa i czasowa oraz otwartość na nowe technologie może skłonić inwestorów indywidualnych i instytucjonalnych do zwrotu w kierunku budynków modułowych.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.