Kto zyska a kto straci na koronawirusie? Wpływ epidemii na rynek spożywczy

Marketing
PMR
Królewska 57
30-081 Kraków
marketing|pmrcorporate.com| |marketing|pmrcorporate.com
12 340 51 00
www.pmrmarketexperts.com
Od dwóch tygodni jesteśmy bombardowani doniesieniami z rynku handlu detalicznego artykułami spożywczymi – nasiliły się wizyty w sklepach wielkopowierzchniowych i zakupy na zapas, sklepy internetowe z żywnością mają bardzo wydłużone terminy dostaw. Z drugiej strony, zamknięcie granic negatywnie wpływa na liczbę podróżujących, zamknięcie sklepów niespożywczych w galeriach handlowych na liczbę odwiedzających itd. W tej sytuacji PMR postanowiło oszacować wpływ epidemii na rynek spożywczy i jego poszczególne kanały dystrybucji.
Internet zyska. Czy ktoś jeszcze?
W raporcie „Wpływ epidemii koronawirusa na rynek spożywczy w Polsce” zawarliśmy prognozy dynamiki sprzedaży w 2020 r. dla kanałów dystrybucji rynku spożywczego w trzech scenariuszach – aktualnym (utrzymanie obecnych obostrzeń, bez zamykania sklepów i obejmowania kwarantanną miast), zbliżonym do włoskiego oraz skrajnie negatywnym (co ciekawe, dopiero w tym scenariuszu przewidujemy spadek wartości rynku spożywczego). Dla porównania, prognozowaliśmy też wartość rynku i kanałów dystrybucji w 2020 r. w sztucznej sytuacji braku epidemii. Z prognoz PMR wynika, że przy obecnej sytuacji zyskuje głównie kanał internetowy oraz sklepy wielkopowierzchniowe – głównie dzięki zakupom na zapas oraz ograniczeniu zakupów impulsowych przez konsumentów.
Co w przypadku pogorszenia sytuacji?
Jeżeli sytuacja się pogorszy – zostaną wprowadzone dodatkowe restrykcje np. w przemieszczaniu się lub dotyczące wychodzenia z domów (co ma miejsce obecnie np. w Czechach), to należy spodziewać się znacznego obniżenia dynamiki rynku spożywczego w 2020 r. Wtedy też ciężko będzie znaleźć zwycięzców – jednak niektóre kanały dystrybucji stracą mniej niż inne. Duże znaczenie odgrywać będzie logistyka – utrzymanie stanów magazynowych żywności oraz zdolność do zaopatrywania sklepów przełożą się na lepsze wyniki niż u konkurencji.
Więcej informacji o raporcie można znaleźć tutaj -> https://bit.ly/33wlHOJ
Aktualne informacje rynkowe wraz z opiniami naszych ekspertów są dostępna na www.retailmarketexperts.com/

Smak zaczyna się od mięsa

Dlaczego na świątecznych stołach zostaje tyle jedzenia?

„Herbapol. We współpracy z naturą.”
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Farmacja

Zbrojeniówka i farmacja kluczowe dla bezpieczeństwa kraju. Polskie firmy walczą o pozycję w obu tych sektorach
Polska gospodarka stoi przed wieloma wyzwaniami – od inflacji i zmian legislacyjnych po dynamiczny rozwój technologii. W tym kontekście kluczową rolę odgrywają przedsiębiorcy, którzy nie tylko napędzają wzrost gospodarczy, ale również inwestują w innowacje, cyfryzację i zrównoważony rozwój. Z punktu widzenia bezpieczeństwa kraju jednymi z najważniejszych są branże zbrojeniowa i farmaceutyczna.
Konsument
Konsumenci zwracają uwagę na klasę energetyczną sprzętu AGD. To ma wpływ na ich rachunki

Duże AGD ma spory potencjał oszczędności prądu w gospodarstwach domowych i w całym systemie elektroenergetycznym – ocenia APPLiA Polska, związek pracodawców tej branży. Ze względu na postęp technologiczny dziś produkowane urządzenia w najlepszych klasach energetycznych zużywają 10–20 proc. prądu w porównaniu do urządzeń dostępnych 25 lat temu. Do stałego postępu w tym obszarze motywują też wymogi unijne, które z roku na rok się zaostrzają.
Prawo
Polska w końcówce europejskiej stawki pod względem udziału kobiet w zarządach spółek. Zmienić ma to unijna dyrektywa

Udział kobiet w zarządach i radach nadzorczych 140 największych spółek notowanych na warszawskiej giełdzie na koniec 2024 roku wyniósł 18,4 proc. – wynika z danych 30% Club Poland. Zgodnie z dyrektywą Women on Boards, żeby zapewnić równowagę płci, 33 proc. wszystkich stanowisk zarządczych powinno być zajmowane przez osoby należące do niedostatecznie reprezentowanej płci. Sytuację kobiet powinny poprawić obowiązkowe parytety, transparentność rekrutacji oraz merytoryczne kryteria wyboru kandydata.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.