Mięso jest passé? Przyszłość należy do roślin?
Attention Marketing
Al. Jerozolimskie 92
00-807 Warszawa
m.sokolowski|attentionmarketing.pl| |m.sokolowski|attentionmarketing.pl
795520960
attentionmarketing.pl/
Na przestrzeni ostatniego roku obserwuje się coraz szerszą dystrybucję produktów spożywczych bazujących na białku roślinnym. Chwilowa moda czy trwała, świadoma, post-covidowa zmiana? W jaki sposób wyjaśnić otwartość społeczeństwa na roślinne zamienniki tradycyjnego mięsa?
Jeszcze do 2018 r. spożycie mięsa w Polsce pozostawało w wyraźnym trendzie wzrostowym. Tymczasem, dane przedstawione w opublikowanym przez GUS raporcie za 2019 r., wskazują na spadek ilościowego spożycia mięsa o 2,3 proc., a wędlin i przetworów mięsnych o 1,5 proc. W praktyce oznacza to, że rocznie Polak spożywa o 1,4 kg mięsa mniej.
- Nawet jeśli na pierwszy rzut oka wydaje się to być stosunkowo niewielką zmianą, to biorąc pod uwagę aktualne trendy i sytuację społeczno-ekonomiczną na świecie, wiele wskazuje na to, że w kolejnych latach będziemy obserwować postępujące ograniczenie konsumpcji mięsa i zwrot w kierunku diety roślinnej – mówi Dominika Kowalewska, kierownik ds. badań i rozwoju produktów OneDayMore.
Czy Polacy tracą apetyt na mięso i dlaczego tak się dzieje? Nie tylko Polacy i nie chodzi wyłącznie o upodobania smakowe. Rok 2019 nie bez powodu został ogłoszony rokiem weganizmu przez magazyn The Economist. Rośnie liczba osób na całym świecie deklarująca zmniejszenie lub chęć ograniczenia spożycia mięsa. Wegetarianizm i jego odmiany stają się naprawdę widoczną tendencją i prognozuje się, że będą rosły w siłę. Jak wskazuje raport „Roślinnie jemy” już blisko 40 proc. Polaków to fleksitarianie.
Jakie są motywacje ograniczania spożycia mięsa?
- Do kluczowych należy wzrost świadomości konsumenckiej i zdrowotnej w społeczeństwie. Konsumenci nie tylko zaczęli się bardziej interesować wartością odżywczą pożywienia, ale też tym, w jaki sposób nabywany przez nich produkt został wytworzony. Sporo osób ma wątpliwości w kwestii jakości dostępnego na rynku mięsa. Co ciekawe, tendencję do ograniczania spożycia mięsa lub też całkowitego wykluczenia go z diety nasiliła także pandemia COVID-19 – wskazuje Dominika Kowalewska, kierownik ds. badań i rozwoju produktów OneDayMore.
Jak wynika z badania Market Research World z 2020 r., ponad 40 proc. Polaków zmieniło podczas pandemii swoje zwyczaje żywieniowe, a w ramach tej grupy co czwarty przynajmniej ograniczył jedzenie mięsa, jak również wprowadził jego roślinne zamienniki lub ograniczył nabiał. Dodatkowo 20 proc. Polaków w okresie pandemii zaczęło postrzegać dietę roślinną jako bardziej atrakcyjną. Jak wskazują badania konsumenckie Mintel z 2021 „Trendy na globalnym rynku żywności i napojów”, zaczęliśmy też baczniej zwracać uwagę na relację z przestrzenią, w której żyjemy, przyspieszając zwrot w kierunku zrównoważonego rozwoju. Opinia konsumencka coraz większą uwagę skupia na zachowaniu dobrostanu zwierząt i planety. Nie jest tajemnicą, że produkcja białka zwierzęcego jest bardziej emisyjna od produkcji roślinnej, bo pochłania więcej energii i wody.
W związku z tym, że fleksitarian przybywa, dostępność alternatyw dla produktów pochodzenia zwierzęcego stale rośnie. Według badania przeprowadzonego w grudniu 2020 r. na zlecenie serwisu Pyszne.pl, co drugi ankietowany Polak uważa, że dzisiaj łatwiej jest być weganinem niż 5 lat temu. Zarówno producenci żywności, jak i sieci handlowe coraz dynamiczniej otwierają się na potrzeby konsumentów wegetarian, a ci z kolei coraz silniej wyznaczają trendy na rynku żywności. Jak wskazuje „Smart Protein Plant-based Food Sector Report” z 2021 r. w ciągu ostatnich 2 lat rynek produktów roślinnych w Europie wzrósł aż o 49 proc. W Polsce już 56 proc. ankietowanych deklaruje, że sięga po dania kuchni roślinnej w miarę regularnie. 39,9 proc. Polaków w wieku 18-24 lata kupuje roślinne alternatywy mięsa (takie jak parówki, burgery czy nuggetsy) wytworzone bez wykorzystania produktów odzwierzęcych, a 11,9 proc. młodych konsumentów regularnie spożywa takie produkty.
W odpowiedzi na rosnące oczekiwania konsumentów dotyczące etycznej i bardziej przyjaznej środowisku produkcji, do grupy producentów roślinnych zamienników mięsa dołącza OneDayMore. OneDayMore to jeden z wiodących producentów zdrowej żywności, znany z produkcji musli, owsianki, granoli oraz przekąsek.
Nowa linia asortymentowa roślinnych zamienników mięsa w postaci hamburgerów, mielonego, klopsów oraz kiełbasek, pojawi się na sklepowych półkach jesienią bieżącego roku. Na uwagę zasługuje fakt, że ich bazą będzie białko grochu.
- Produkty dedykowane są dla wszystkich, ze szczególnym uwzględnieniem osób chcących poprawić swoje nawyki żywieniowe, wegan i osób pragnących ograniczyć spożycie mięsa na rzecz produktów pochodzenia roślinnego – podsumowuje Dariusz Haraj, CEO OneDayMore.

Premiera halloweenowych słodyczy reklamowych SLODKIE

Rynek czekolady 2023 – krótkoterminowe wyzwania i długoterminowy optymizm

Kompaktowa kartoniarka zapewnia szybkość i jakość pakowania przekąsek
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

E-handel coraz bardziej ekologiczny. InPost umożliwi sprawdzanie oszczędzonego śladu węglowego na każdej paczce
Branża kurierska mocno stawia na zielone formy dostawy. Temu służyć ma chociażby elektryfikacja flot samochodów dostawczych, których przybywa na polskich drogach, ale wciąż zbyt wolno. Druga kwestia to dostawy do punktów odbioru i automatów paczkowych. Jak wskazuje InPost, kurier jest w stanie w tym samym czasie dostarczyć do nich dziesięciokrotnie więcej paczek niż w przypadku dowozów do domów. To z kolei oznacza mniejsze korki i ograniczenie emisji spalin. Nadający i odbierający w Paczkomatach przesyłki niedługo w aplikacji będą mogli sprawdzić, jaki jest ślad węglowy poszczególnych transakcji i jak wypada to na tle innych form dostawy.
Infrastruktura
Wojna w Ukrainie zaburzyła rozwój gospodarki i turystyki Podkarpacia. Strategia Karpacka na szczeblu UE szansą dla całego regionu

Wojna w Ukrainie mocno wpływa na biznes i turystykę na Podkarpaciu. – Przedsiębiorstwa, które są blisko granicy, odczuwają pewien niepokój i nie ma już wśród nich tak dynamicznego rozwoju – mówi Władysław Ortyl, marszałek województwa podkarpackiego. Jak wskazuje, Podkarpacie współpracuje z ukraińskimi podmiotami nad wdrażaniem wspólnych projektów, a po zakończeniu konfliktu tamtejsze firmy chcą wziąć udział w powojennej odbudowie. Władze województwa mają też nadzieję na zacieśnienie polsko-ukraińskiej współpracy nad piątą makroregionalną strategią UE dla regionu Karpat, która jak na razie wciąż jest w trakcie prac na forum unijnym.
Edukacja
Szkoły zawodowe coraz popularniejsze. Wybiera je już prawie 60 proc. uczniów po podstawówce

Po latach zaniedbania i niedofinansowania szkolnictwo zawodowe zaczyna się cieszyć w Polsce rosnącą popularnością. Jak podaje MEiN, obecnie 58,5 proc. młodych ludzi po szkole podstawowej wybiera kształcenie branżowe i techniczne. To dobra wiadomość dla firm, dla których niedobór wykwalifikowanych kadr o odpowiednich kompetencjach jest jedną z głównych bolączek. – Naszą rolą – biznesu i pracodawców – jest wspomaganie szkolnictwa zawodowego, żeby tworzyć warunki do nauczania przedmiotów technicznych na najnowszych technologiach i sprzęcie – podkreśla Michał Walczak z Festool Polska.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.