Komunikaty PR

Rynek czekoladowy w nowej rzeczywistości

2020-09-04  |  06:30
Biuro prasowe
Kontakt
Julia Adamczyk
Walk PR

ul. Dzielna 60
01-029 Warszawa
julia.adamczyk|walk.pl| |julia.adamczyk|walk.pl
+48 604 543 443
walk.pl/

We wrześniu Wedel obchodzi Dzień Czekolady – to również początek jesienno-zimowego sezonu, w którym słodyczy kupuje się najwięcej. Jak pokazują dane Nielsen za okres lipiec 2019 - czerwiec 2020, najpopularniejszym segmentem w kategorii czekoladowej są tabliczki. Nawet w trudnym okresie pandemii generują one wzrosty, a pierwsze miejsce należy wciąż do wersji mlecznych.

Rynek czekoladowy w Polsce jest obecnie wart 7,6 mld złotych – to prawie o 4 proc. więcej w porównaniu z rokiem ubiegłym. W ujęciu ilościowym, sprzedaż wzrosła o 1,3 proc. i wynosi ponad 190 tys. ton (E.Wedel za Nielsen - Panel Handlu Detalicznego, Cała Polska z Dyskontami (Food), sprzedaż wartościowa, okres M07 2019 - M06 2020 i M07 2018 - M06 2019, kategoria: Rynek czekoladowy).

Tabliczki odporne na pandemię

Branża słodyczy, jak wiele innych, odczuwa konsekwencje związane z pandemią COVID-19 i wprowadzanymi obostrzeniami. W pierwszym tygodniu obowiązywania najsurowszych ograniczeń (23-29.03.2020 r.), sprzedaż słodyczy i lodów w sklepach małoformatowych do 300m2 spadła o 14 proc., w supermarketach natomiast o 20 proc. rok do roku (CMR, Wpływ koronawirusa na sprzedaż w sklepach małoformatowych do 300 m2 i supermarketach, marzec 2020). Spadki dotyczyły głównie produktów impulsowych – batonów, wafelków, lodów czy gum do żucia. W okresie styczeń-czerwiec wzrost dla kategorii czekoladowej generowały głównie tabliczki – mimo epidemii, ich sprzedaż wzrosła o 6 proc. w porównaniu z analogicznym okresem w 2019 roku. To o 1,5 p.p. większy wzrost niż ten odnotowany przy porównaniu lat 2019 i 2018. (E.Wedel za Nielsen - Panel Handlu Detalicznego, Cała Polska z Dyskontami (Food), sprzedaż wartościowa, okres M07 2019 - M06 2020 i M07 2018 - M06 2019, kategoria: Rynek czekoladowy).

Ograniczenia przemieszczania się, a także obowiązek zakrywania nosa i ust w miejscach publicznych naturalnie minimalizowały okazje do konsumpcji produktów impulsowych. Podobną zależność obserwujemy w przypadku pralin i produktów prezentowych – ograniczając kontakty z bliskimi i spotkania towarzyskie, sięgaliśmy po nie zdecydowanie rzadziej. Nie znaczy to jednak, że Polacy nie kupowali słodyczy. Podczas większych zakupów, robionych na zapas, wybierali np. słodkości dla siebie i domowników, którymi można się dzielić i konsumować na kilka razy. Takimi produktami były więc czekolady w tabliczkach czy lody w opakowaniach familijnych i zbiorczych tzw. multipacki – mówi Aleksandra Kusz vel Sobczuk, Kierownik Komunikacji Korporacyjnej firmy Wedel.

Bogaty wybór przyjemności w tabliczkach

Warto przyjrzeć się dokładniej najpopularniejszemu segmentowi w kategorii, czyli czekoladowym tabliczkom. Wartość tego segmentu wynosi 2,14 mld zł (E.Wedel za Nielsen - Panel Handlu Detalicznego, Cała Polska z Dyskontami (Food), sprzedaż wartościowa, okres M07 2019 - M06 2020 i M07 2018 - M06 2019, kategoria: Rynek czekoladowy). Największy udział stanowią czekolady mleczne, na drugim miejscu znajdują się natomiast czekolady gorzkie. Znacznie mniejszy udział stanowią czekolady białe oraz pozostałe.

Od kilku lat obserwujemy wysoką dynamikę wzrostu kategorii czekolad gorzkich. To efekt popularności globalnego trendu health&wellness, zgodnie z którym również polscy konsumenci coraz częściej zwracają uwagę na ilość spożywanego cukru. Cechą charakterystyczną rodzimego rynku czekolad, jest natomiast bogaty i urozmaicony asortyment tabliczek – konsumenci mogą wybierać spośród ponad 250 różnych wariantów. Wynika to z faktu, że polski rynek, największy w Europie Centralno-Wschodniej, cechuje dojrzałość i silna konkurencyjność, co determinuje wiodących graczy do częstego wprowadzania nowości – wyjaśnia Aleksandra Kusz vel Sobczuk.

Mocno mleczny efekt prac załogi Wedla

Wedel, będący liderem w kategorii czekolad twardych gorzkich i twardych mlecznych do 149g (E.Wedel za Nielsen - Panel Handlu Detalicznego, Cała Polska z Dyskontami (Food), sprzedaż wartościowa, okres: lipiec 2019 - czerwiec 2020, kategorie: Słodycze - rynek czekoladowy, Praliny - Pianki w czekoladzie, Tabliczki czekoladowe mleczne twarde do 149g, kategoria: Tabliczki czekoladowe gorzkie twarde do 149g), w odpowiedzi na trendy i oczekiwania konsumentów, stworzył nową linię czekolad Mocno Mlecznych. Składa się na nią kilka wariantów: Mocno Mleczna, Mocno Mleczna dodatkami tj. bakalie, płatki kukurydziane czy orzechy laskowe. Czekolady te wyróżniają się gładką i delikatną konsystencją, która przyjemnie rozpływa się w ustach. Swoją wyjątkowość, oprócz oczywistych walorów smakowych, czekolady zawdzięczają pasji z jaką tworzą je pracownicy Wedla. To wynik współpracy wielu działów, a wśród nich zespołu Badań i Rozwoju (R&D). Unikalną recepturę opracowała czekoladniczka – Renata Kamińska, a ważny udział w procesie balansowania idealnych proporcji mleczności i delikatności mieli uczestnicy panelu sensorycznego. W tym roku, zewnętrzny (złożony z osób spoza firmy) panel sensoryczny Wedla obchodzi swoje 10-lecie i co ciekawe, w większości wciąż składa się z tych samych degustatorów!

Wedlowska oferta stanowi odzwierciedlenie różnorodnych upodobań, także odnośnie intensywności smaków gorzkich czy słodkich. Rozwijając portfolio czekolad mlecznych, stworzyliśmy czekoladę Mocno Mleczną, w której najważniejszym wyzwaniem dla mnie jako technologa było osiągnięcie odpowiednio wysokiej mleczności i delikatności. W ramach prac nad Mocno Mleczną, uczestnicy panelu sensorycznego rozebrali próbki na kilkadziesiąt atrybutów, opisując szczegółowo ich charakterystykę, a konsumenci podczas badań dzielili się z nami opiniami, czy i które wersje bardziej odpowiadają ich gustom. Na tej podstawie dowiedzieliśmy się dokładnie, co smakuje naszym konsumentom i staraliśmy się oddać to w nowym produkcie. Finalna receptura Mocno Mlecznej była oceniona najwyżej – mówi Renata Kamińska, Starszy Technolog Produktu, Czekoladniczka w firmie Wedel.

Poza panelem zewnętrznym złożonym z degustatorów, którzy wyróżniają się miłością do czekolady oraz wyjątkową wrażliwością zmysłów na smaki i zapachy, w Wedlu istnieje również panel wewnętrzny. Jego uczestnikami są nie tylko pracownicy działu R&D – niektóre produkty testowane są również przez pracowników z innych zespołów (wybranych w wewnętrznej rekrutacji).

Takie podejście wynika z naszej kultury organizacyjnej, która zakłada pełne zaangażowanie bazujące na współpracy i otwartości na różne punkty widzenia. Myślimy o sobie jako o zgranej załodze, w której każdy głos, choć inny, ma takie samo znaczenie. Dzięki temu, wedlowska oferta staje się efektem wysiłków dosłownie wszystkich pracowników – wyjaśnia Aleksandra Kusz vel Sobczuk. 

Czekolady z linii Mocno Mleczna, dostępne w sprzedaży od sierpnia tego roku, produkowane są w nowej szacie graficznej. Kultowa czekoladowa marka, nie zapominając o swojej bogatej historii, sięgającej 1851 r. łączy najnowsze trendy z tradycyjnymi, wyróżniającymi ją elementami tj. ponadczasowy symbol chłopca na zebrze, który teraz występuje w nieco zmienionej odsłonie.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Przemysł spożywczy Warto ją poznać! Danusia Malinowa Beauty Biuro prasowe
2024-04-25 | 13:00

Warto ją poznać! Danusia Malinowa Beauty

Produkcja pierwszej MINIczekolady Danusia rozpoczęła się na początku XX wieku, kiedy to krakowski Mistrz Czekolady - Adam Piasecki - stworzył wyjątkową recepturę, a sam produkt nazwał
Przemysł spożywczy Think tank Żywność dla Przyszłości prezentuje wnioski z raportu „Talerz Polaka
2024-04-24 | 16:00

Think tank Żywność dla Przyszłości prezentuje wnioski z raportu „Talerz Polaka"

Obchody Dnia Ziemi, jak co roku, są okazją do refleksji na temat naszego wpływu na kondycję planety. W kwietniu br. mija rok od utworzenia Interdyscyplinarnego Centrum Analiz
Przemysł spożywczy DANONE wprowadza programy wspierające ograniczenie emisji gazów cieplarnianych
2024-04-23 | 14:05

DANONE wprowadza programy wspierające ograniczenie emisji gazów cieplarnianych

DANONE zobowiązał się globalnie do redukcji emisji gazów cieplarnianych do 2030 roku. Określone przez organizację cele zostały pozytywnie zweryfikowane zgodnie z metodyką SBTI. W ich

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.