Komunikaty PR

Rynek czekoladowy w nowej rzeczywistości

2020-09-04  |  06:30
Biuro prasowe
Kontakt
Julia Adamczyk
Walk PR

ul. Dzielna 60
01-029 Warszawa
julia.adamczyk|walk.pl| |julia.adamczyk|walk.pl
+48 604 543 443
walk.pl/

We wrześniu Wedel obchodzi Dzień Czekolady – to również początek jesienno-zimowego sezonu, w którym słodyczy kupuje się najwięcej. Jak pokazują dane Nielsen za okres lipiec 2019 - czerwiec 2020, najpopularniejszym segmentem w kategorii czekoladowej są tabliczki. Nawet w trudnym okresie pandemii generują one wzrosty, a pierwsze miejsce należy wciąż do wersji mlecznych.

Rynek czekoladowy w Polsce jest obecnie wart 7,6 mld złotych – to prawie o 4 proc. więcej w porównaniu z rokiem ubiegłym. W ujęciu ilościowym, sprzedaż wzrosła o 1,3 proc. i wynosi ponad 190 tys. ton (E.Wedel za Nielsen - Panel Handlu Detalicznego, Cała Polska z Dyskontami (Food), sprzedaż wartościowa, okres M07 2019 - M06 2020 i M07 2018 - M06 2019, kategoria: Rynek czekoladowy).

Tabliczki odporne na pandemię

Branża słodyczy, jak wiele innych, odczuwa konsekwencje związane z pandemią COVID-19 i wprowadzanymi obostrzeniami. W pierwszym tygodniu obowiązywania najsurowszych ograniczeń (23-29.03.2020 r.), sprzedaż słodyczy i lodów w sklepach małoformatowych do 300m2 spadła o 14 proc., w supermarketach natomiast o 20 proc. rok do roku (CMR, Wpływ koronawirusa na sprzedaż w sklepach małoformatowych do 300 m2 i supermarketach, marzec 2020). Spadki dotyczyły głównie produktów impulsowych – batonów, wafelków, lodów czy gum do żucia. W okresie styczeń-czerwiec wzrost dla kategorii czekoladowej generowały głównie tabliczki – mimo epidemii, ich sprzedaż wzrosła o 6 proc. w porównaniu z analogicznym okresem w 2019 roku. To o 1,5 p.p. większy wzrost niż ten odnotowany przy porównaniu lat 2019 i 2018. (E.Wedel za Nielsen - Panel Handlu Detalicznego, Cała Polska z Dyskontami (Food), sprzedaż wartościowa, okres M07 2019 - M06 2020 i M07 2018 - M06 2019, kategoria: Rynek czekoladowy).

Ograniczenia przemieszczania się, a także obowiązek zakrywania nosa i ust w miejscach publicznych naturalnie minimalizowały okazje do konsumpcji produktów impulsowych. Podobną zależność obserwujemy w przypadku pralin i produktów prezentowych – ograniczając kontakty z bliskimi i spotkania towarzyskie, sięgaliśmy po nie zdecydowanie rzadziej. Nie znaczy to jednak, że Polacy nie kupowali słodyczy. Podczas większych zakupów, robionych na zapas, wybierali np. słodkości dla siebie i domowników, którymi można się dzielić i konsumować na kilka razy. Takimi produktami były więc czekolady w tabliczkach czy lody w opakowaniach familijnych i zbiorczych tzw. multipacki – mówi Aleksandra Kusz vel Sobczuk, Kierownik Komunikacji Korporacyjnej firmy Wedel.

Bogaty wybór przyjemności w tabliczkach

Warto przyjrzeć się dokładniej najpopularniejszemu segmentowi w kategorii, czyli czekoladowym tabliczkom. Wartość tego segmentu wynosi 2,14 mld zł (E.Wedel za Nielsen - Panel Handlu Detalicznego, Cała Polska z Dyskontami (Food), sprzedaż wartościowa, okres M07 2019 - M06 2020 i M07 2018 - M06 2019, kategoria: Rynek czekoladowy). Największy udział stanowią czekolady mleczne, na drugim miejscu znajdują się natomiast czekolady gorzkie. Znacznie mniejszy udział stanowią czekolady białe oraz pozostałe.

Od kilku lat obserwujemy wysoką dynamikę wzrostu kategorii czekolad gorzkich. To efekt popularności globalnego trendu health&wellness, zgodnie z którym również polscy konsumenci coraz częściej zwracają uwagę na ilość spożywanego cukru. Cechą charakterystyczną rodzimego rynku czekolad, jest natomiast bogaty i urozmaicony asortyment tabliczek – konsumenci mogą wybierać spośród ponad 250 różnych wariantów. Wynika to z faktu, że polski rynek, największy w Europie Centralno-Wschodniej, cechuje dojrzałość i silna konkurencyjność, co determinuje wiodących graczy do częstego wprowadzania nowości – wyjaśnia Aleksandra Kusz vel Sobczuk.

Mocno mleczny efekt prac załogi Wedla

Wedel, będący liderem w kategorii czekolad twardych gorzkich i twardych mlecznych do 149g (E.Wedel za Nielsen - Panel Handlu Detalicznego, Cała Polska z Dyskontami (Food), sprzedaż wartościowa, okres: lipiec 2019 - czerwiec 2020, kategorie: Słodycze - rynek czekoladowy, Praliny - Pianki w czekoladzie, Tabliczki czekoladowe mleczne twarde do 149g, kategoria: Tabliczki czekoladowe gorzkie twarde do 149g), w odpowiedzi na trendy i oczekiwania konsumentów, stworzył nową linię czekolad Mocno Mlecznych. Składa się na nią kilka wariantów: Mocno Mleczna, Mocno Mleczna dodatkami tj. bakalie, płatki kukurydziane czy orzechy laskowe. Czekolady te wyróżniają się gładką i delikatną konsystencją, która przyjemnie rozpływa się w ustach. Swoją wyjątkowość, oprócz oczywistych walorów smakowych, czekolady zawdzięczają pasji z jaką tworzą je pracownicy Wedla. To wynik współpracy wielu działów, a wśród nich zespołu Badań i Rozwoju (R&D). Unikalną recepturę opracowała czekoladniczka – Renata Kamińska, a ważny udział w procesie balansowania idealnych proporcji mleczności i delikatności mieli uczestnicy panelu sensorycznego. W tym roku, zewnętrzny (złożony z osób spoza firmy) panel sensoryczny Wedla obchodzi swoje 10-lecie i co ciekawe, w większości wciąż składa się z tych samych degustatorów!

Wedlowska oferta stanowi odzwierciedlenie różnorodnych upodobań, także odnośnie intensywności smaków gorzkich czy słodkich. Rozwijając portfolio czekolad mlecznych, stworzyliśmy czekoladę Mocno Mleczną, w której najważniejszym wyzwaniem dla mnie jako technologa było osiągnięcie odpowiednio wysokiej mleczności i delikatności. W ramach prac nad Mocno Mleczną, uczestnicy panelu sensorycznego rozebrali próbki na kilkadziesiąt atrybutów, opisując szczegółowo ich charakterystykę, a konsumenci podczas badań dzielili się z nami opiniami, czy i które wersje bardziej odpowiadają ich gustom. Na tej podstawie dowiedzieliśmy się dokładnie, co smakuje naszym konsumentom i staraliśmy się oddać to w nowym produkcie. Finalna receptura Mocno Mlecznej była oceniona najwyżej – mówi Renata Kamińska, Starszy Technolog Produktu, Czekoladniczka w firmie Wedel.

Poza panelem zewnętrznym złożonym z degustatorów, którzy wyróżniają się miłością do czekolady oraz wyjątkową wrażliwością zmysłów na smaki i zapachy, w Wedlu istnieje również panel wewnętrzny. Jego uczestnikami są nie tylko pracownicy działu R&D – niektóre produkty testowane są również przez pracowników z innych zespołów (wybranych w wewnętrznej rekrutacji).

Takie podejście wynika z naszej kultury organizacyjnej, która zakłada pełne zaangażowanie bazujące na współpracy i otwartości na różne punkty widzenia. Myślimy o sobie jako o zgranej załodze, w której każdy głos, choć inny, ma takie samo znaczenie. Dzięki temu, wedlowska oferta staje się efektem wysiłków dosłownie wszystkich pracowników – wyjaśnia Aleksandra Kusz vel Sobczuk. 

Czekolady z linii Mocno Mleczna, dostępne w sprzedaży od sierpnia tego roku, produkowane są w nowej szacie graficznej. Kultowa czekoladowa marka, nie zapominając o swojej bogatej historii, sięgającej 1851 r. łączy najnowsze trendy z tradycyjnymi, wyróżniającymi ją elementami tj. ponadczasowy symbol chłopca na zebrze, który teraz występuje w nieco zmienionej odsłonie.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Przemysł spożywczy MLEKOVITA nagrodzona Złotym Laurem za rozwój i wejście na rynek e-commerce Biuro prasowe
2020-11-27 | 16:00

MLEKOVITA nagrodzona Złotym Laurem za rozwój i wejście na rynek e-commerce

Grupa MLEKOVITA znalazła się w prestiżowym gronie laureatów tegorocznej, 7. edycji nagród Złote Laury „Super Biznesu”. Firma zwyciężyła w kategorii „Firmy
Przemysł spożywczy PINTA bardziej medialna niż Książęce
2020-11-27 | 14:00

PINTA bardziej medialna niż Książęce

PINTA jako pierwszy browar rzemieślniczy znalazła się wśród 10 najsilniejszych marek piwnych w Polsce, według 13. edycji rankingu Top Marka, przygotowanego przez agencję Press-Service
Przemysł spożywczy Świąteczne zestawy Starbucks dostępne w dostawie z Glovo
2020-11-27 | 10:00

Świąteczne zestawy Starbucks dostępne w dostawie z Glovo

Chociaż Święta w tym roku będą nietypowe, istnieje wiele sposobów, aby się nimi rozkoszować. Z pomysłami przychodzi Starbucks, który dla swoich fanów przygotował

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Biogen

Aktualne oferty pracy

Specjalista ds. sprzedaży

Aktualnie poszukujemy kandydatów i kandydatek na stanowisko: Specjalista ds. sprzedaży. Ze szczegółami oferty można zapoznać się na tej podstronie.

Farmacja

W wyniku pandemii tysiące chorych na osteoporozę pozostają bez pomocy. Lekarze i pacjenci apelują o proste zmiany umożliwiające diagnostykę i leczenie [DEPESZA]

Na osteoporozę choruje w Polsce aż 2,1 mln osób, a liczba nowych przypadków rośnie. Nieleczona prowadzi do niepełnosprawności i trwałego kalectwa, a nawet śmierci. Tymczasem pandemia COVID-19 spowodowała kilkumiesięczny przestój w diagnostyce i terapii tej choroby. Dane NFZ pokazują, że liczba porad udzielonych w poradniach leczenia osteoporozy spadła w tym roku o ponad 20 proc., a wizyt w gabinetach reumatologów i ortopedów – o 1/3. Lekarze alarmują, że opóźnienia będą mieć nieodwracalne konsekwencje dla tysięcy pacjentów, i apelują do Ministerstwa Zdrowia o wdrożenie prostych rozwiązań, które odciążą system. 

 

Infrastruktura

Firmy budowlane nie odczuwają dużego spowolnienia. Osłabienie koniunktury w budownictwie spodziewane jest w przyszłym roku

Pandemia nie zatrzymała budowlanki. Jak pokazuje listopadowa ankieta PZPB, firmy budowlane mają zapełnione portfele zleceń pozyskanych jeszcze przed pandemią COVID-19, a większość z nich pracuje w tej chwili z 80–90-proc. wydajnością. Ostatnie miesiące przyniosły pewne odbicie zwłaszcza w sektorze mieszkaniowym. Branża budowlana musi jednak przygotować się na skutki kryzysu gospodarczego w następstwie pandemii, choć osłabienie koniunktury pojawi się z pewnym opóźnieniem.

Serwis specjalny

Wyprzedaże u dealerów mają pobudzić sprzedaż aut przed końcem grudnia. Mimo to w całym roku spadki przekroczą 20 proc.

Sprzedaż samochodów osobowych i dostawczych przez pierwsze 10 miesięcy 2020 roku spadła o 26 proc. Po 20 dniach listopada widać większe zainteresowanie klientów – w osobówkach wzrost sięgnął 7 proc., w autach dostawczych – 26,5 proc. r/r. To może być efekt rozpoczętych wyprzedaży roczników 2020. Pod tym względem pandemiczny rok nie będzie znacząco różnił się od poprzednich. Tym bardziej że od 2021 roku wchodzi w życie nowa norma Euro 6d związana z emisją spalin. Przedstawiciele branży podkreślają, że każdy impuls popytowy byłby na wagę złota, np. programy dopłat połączone ze złomowaniem.

 
 

Infrastruktura

Mniejsze miasta dzięki pandemii mogą zahamować odpływ ludności. Nowych mieszkańców przyciągnęłyby inwestycje w czyste środowisko i oferta mieszkań na wynajem

Wyludnianie się małych i średnich miast i ucieczka młodych do większych aglomeracji to zjawisko obserwowane od dawna. Dzięki pandemii i pracy zdalnej okazało się, że nie trzeba mieszkać blisko miejsca pracy, co może okazać się szansą dla mniejszych ośrodków. Ich dużym plusem są też niższe koszty utrzymania. Jeśli lokalne społeczności zaproponują wykształconym ludziom warunki do wygodnego i przyjemnego życia, m.in. czyste środowisko i atrakcyjną ofertę mieszkaniową, będą mogły konkurować z większymi miastami o nowych mieszkańców. To może pomóc samorządom pozyskać wykwalifikowanych pracowników m.in. do pracy w urzędach, szpitalach czy szkołach.