Sezamki – jak skutecznie pozycjonować kategorię w punktach handlowych?
38 pr & content communication
Łódź
91-035 Łódź
38|pr.pl| |38|pr.pl
000000000
www.38pr.pl
Sezamki to kategoria znana i lubiana przez Polaków, ale wymaga odpowiedniej komunikacji. To zadanie dla producentów, którzy ze swoimi produktami powinni skutecznie docierać do konsumentów, ale nie mniej istotne są również działania sprzedawców w punktach sprzedażowych. Jak odpowiednio pozycjonować sezamki? Odpowiada Svetlana Vnučko, Marketing Director w firmie Unitop Sp. z o.o.
Jakich sezamków chcą Polacy?
Dla ponad 60% badanych, sezamki to zdrowsza alternatywa klasycznych słodyczy. To naturalne, ponieważ sezam jest bogatym źródłem białka, błonnika, witamin czy niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych. Co równie istotne – konsumenci szukają dziś przekąsek z prostym składem, tj. z krótką listą składników, pozbawioną tzw. „sztucznych wypełniaczy”. Jednocześnie chcą, aby produkt stanowił źródło dodatkowych korzyści odżywczych, a szczególnie w trendzie jest żywność z błonnikiem i bezglutenowa. Sezamki są produktem, który wpisuje się w powyższe potrzeby. Firma Unitop, oprócz propozycji klasycznego formatu, poszła o krok dalej i oferuje innowacyjne, chrupiące batony sezamowe Amki Superfoods. Są uzupełnione ekspandowanymi zbożami, które wzbogacają produkt będąc źródłem dodatkowych witamin czy minerałów.
Półka ze zdrową żywnością?
Sezamki należą do kategorii, która idealnie nadaje się do sprzedaży przy kasie – na półce z produktami impulsowymi, zwłaszcza w sklepach convienience. Jednak to nie jedyne miejsce na ich dobrą ekspozycję.
- Współcześni konsumenci mogą sięgać po ten sam towar, jednak nie zawsze z tego samego powodu. Sezamki dobrze sprawdzą się jako produkt impulsowy i z pewnością będą odpowiednim wyborem dla kogoś, kto szuka poręcznej, energetycznej przekąski convienience. Natomiast istnieje też dziś silny trend, wedle którego konsumenci szukają propozycji zdrowszych, oferujących dodatkowe korzyści odżywcze. Z tego względu sezamki warto ulokować także na półce ze zdrową żywnością. Wśród sprzedawców może pojawić się pytanie – czy konsument jest aktualnie świadomy właściwości odżywczych sezamu? Odpowiedź brzmi: nie musi. Dlatego ważne jest, aby producenci wyraźnie komunikowali te aspekty na opakowaniach produktu. Np. marka Amki posiada na swoich etykietach klarowne wskazania, m.in. o braku glutenu czy źródle błonnika, co wpisuje się w aktualne trendy – klienci szukający zdrowszych przekąsek, będą potrzebowali właśnie tych cech produktu. Ważne, aby przy pierwszym spojrzeniu na opakowanie konsument był poinformowany po co sięga. Jeśli będzie potrzebował bardziej szczegółowych informacji, przestrzeń ze zdrową żywnością będzie dla tego typu klientów lepszym miejscem do chwilowej pauzy i przeczytania tyłu etykiety – w porównaniu ze stoiskiem przy kasie – mówi Svetlana Vnučko, Marketing Director w firmie Unitop Sp. z o.o.
Opakowanie zwierciadłem przekąski
Bardziej klasyczną opcją umiejscowienia sezamków w sklepie jest standardowa półka z batonami, chałwą i sezamkami. Jak zwrócić uwagę konsumenta na produkty, aby sięgnął po nie równie chętnie, jak przy półce impulsowej przy kasie?
- Opakowanie to najważniejszy środek komunikacji z klientem, który po raz pierwszy spotyka się z naszym produktem. Jednak niejedyny – niemniej istotny jest również display, w którym znajdują się opakowania jednostkowe. Dla ponad 70% ankietowanych sezamki to idealna przekąska na wycieczkę[1]. Jednocześnie badania wskazują, że to dla konsumentów kategoria znana, ale nieco zapomniana i wymagająca „odświeżenia” dzięki odpowiedniej komunikacji. Dlatego w przypadku marki Amki TO GO, dedykowanej osobom poszukującym zdrowszej przekąski, pasującej do plenerowych aktywności, postawiliśmy na piktogramy. To bardzo jasny impuls zakupowy – „call to action”. Na displayach i innych materiałach promocyjnych umieściliśmy rysunki postaci: na rowerze, w kajaku, na nartach i podczas spaceru. Konsument będący w targecie produktu, po ich zobaczeniu w sklepie, zainteresuje się nim znacznie szybciej – co zwiększy szanse na zakup impulsowy. Tym samym marka chce wyróżnić się na tle konkurencji, która nie wykorzystuje podobnych narzędzi, nawiązując „dialog” z konsumentem już od pierwszego kontaktu z produktem – dodaje Svetlana Vnučko.
[1] Havas Media, Omnibus, n=1074, grupa docelowa: All 18+, fieldwork: wrzesień 2019.

Smak zaczyna się od mięsa

Dlaczego na świątecznych stołach zostaje tyle jedzenia?

„Herbapol. We współpracy z naturą.”
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Jednorazowe opakowania z plastiku mają do 2030 roku zniknąć z lokali gastronomicznych. Przekonanie klientów do pojemników wielorazowych może być wyzwaniem
Unijne przepisy zobowiązują firmy z branży HoReCa do ograniczenia w perspektywie 2030 roku jednorazowych opakowań z tworzyw sztucznych i zastąpienia choć części z nich opakowaniami wielorazowymi. Choć wielu Europejczyków pozytywnie odnosi się do oferowania opakowań wielorazowych przez lokale gastronomiczne, zaangażowanie użytkowników w zwrot pojemników może się okazać wyzwaniem.
Handel
Zbliża się szczyt UE–Chiny. Głównym tematem spotkania będzie polityka handlowa, w tym cła

Unia Europejska i Chiny odpowiadają łącznie za niemal 30 proc. światowego handlu, ale Europa wciąż ma ogromny deficyt handlowy w wymianie z Państwem Środka. Ostatnio relacje między Pekinem a Brukselą były pełne napięć, choćby w kwestii europejskich ceł na elektryki, chińskich ograniczeń eksportu metali ziem rzadkich, czy braku równowagi w dostępie do rynków. Szczyt UE–Chiny odbędzie się ponad półtora roku po poprzednim.
Polityka
Dane statystyczne pomogą przyspieszyć rozwój turystyki. Posłużą również do promocji turystycznej Polski

Główny Urząd Statystyczny we współpracy z resortem turystyki buduje nowoczesny portal analityczny Turystyka+. To interaktywne narzędzie, które umożliwia śledzenie zmian i porównywanie danych. Celem projektu jest wsparcie rozwoju turystyki na wielu poziomach – nie tylko krajowym, ale również lokalnym i regionalnym. Ma on być pomocny zarówno w podejmowaniu decyzji politycznych dotyczących infrastruktury turystycznej, jak i dla przedsiębiorców, co ma się przełożyć na rozwój sektora i gospodarki.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.