Z przyjemnością dla przyszłości. Wedel przyjmuje strategię CSR
Walk PR
ul. Dzielna 60
01-029 Warszawa
julia.adamczyk|walk.pl| |julia.adamczyk|walk.pl
+48 604 543 443
walk.pl/
Wsparcie instytucji charytatywnych, troska o pracowników i ich bliskich, zajęcia kulturalne i rekreacyjne – założyciele Wedla już od 1851 roku reprezentowali podejście do biznesu wyróżniające się wrażliwością na potrzeby innych. Dziś odpowiedzialność społeczna firmy przejawia się m.in. w kulturze organizacyjnej, zrównoważonej produkcji, angażowaniu pracowników w działania dobroczynne i licznych projektach pomocowych. Teraz będą one realizowane w ramach wedlowskiej strategii CSR, która jednocześnie określa deklaracje, cele i kierunki rozwoju do roku 2027.
Tradycja społecznej odpowiedzialności i zaangażowania lokalnego
Wedel to kultowa czekoladowa marka i jeden z liderów branży czekoladowej w Polsce. Bogata historia firmy to jednak nie tylko opowieść o powstaniu produktów jak Ptasie Mleczko®, Torcik Wedlowski czy czekolada Jedyna, ekspansji zagranicznej czy niestandardowych działaniach marketingowych. Za sprawą założycieli, zwłaszcza Jana i Emila, Wedel stanowi również przykład jednej z pierwszych firm w Polsce, w której obecna była idea społecznej odpowiedzialności. Emil poza prowadzeniem czekoladowego przedsiębiorstwa zajmował się również działalnością społeczną i charytatywną, a swoją załogę postrzegał jako wielką rodzinę. Takie podejście przekazał synowi – Janowi, który dodatkowo rozwinął wsparcie i przywileje pracownicze. Zatrudnieni mogli korzystać m.in. z przyzakładowej łaźni, żłobka i przedszkola dla swoich dzieci, gabinetu lekarskiego i dentystycznego, a także szewca czy fryzjera. Ponadto, mieli możliwość uczestnictwa w zajęciach sportowych w ramach Klubu Sportowego Rywal, a wakacje spędzali w ośrodku wypoczynkowym w Świdrze.
O wrażliwości Jana Wedla na potrzeby innych świadczy też jego postawa w czasie wojny, gdy oferował najuboższym ciepłe posiłki w stołówce fabryki lub gdy rozdysponował produkty spożywcze z przyzakładowych magazynów pośród warszawiaków. Jego podejście jest dla nas niezmienną inspiracją, między innymi dlatego jednym z elementów współczesnej odpowiedzialności naszej firmy jest zaangażowanie lokalne. Od lat współpracujemy ze Stowarzyszeniem Serduszko dla Dzieci, Bankiem Żywności SOS w Warszawie, wspieramy Muzeum Warszawskiej Pragi czy jako mecenas projektu Ogrody Polsko-Niemieckie, rewitalizujemy część Parku Skaryszewskiego położonego w bezpośrednim sąsiedztwie fabryki – mówi Aleksandra Kusz vel Sobczuk, Kierownik Komunikacji Korporacyjnej firmy Wedel.
Pomaganie innym
Kontynuację podejścia założycieli obrazuje także współczesna odpowiedzialność Wedla jako pracodawcy, która przejawia się w kulturze organizacyjnej opartej na szacunku i różnorodności czy regularnie organizowanych akcjach wewnętrznych, zwracających uwagę na ważne kwestie tj. profilaktyka raka piersi, prostaty czy rejestrowanie się w bazie dawców szpiku. Dzięki realizowanemu od 13 lat programowi grantowemu „Wedel od Serca” oraz wewnętrznemu wolontariatowi, pracownicy mają możliwość angażowania się w działalność dobroczynną m.in. w budowę Folwarku Wawer – miejskiej farmy, będącej przestrzenią edukacji ekologicznej.
Troska o środowisko i transparentność
Wedel jako odpowiedzialny producent, pracodawca i sąsiad odpowiada również na wyzwania środowiskowe. Od I kwartału br., czekoladowa produkcja zasilana jest wyłącznie energią z farm wiatrowych, a w ramach praktyki zero waste stale minimalizuje się ilość plastikowych odpadów. Natomiast dach wedlowskiej fabryki od 2018 roku jest domem dla pszczół, którymi opiekuje się młodzież z warszawskiej Pragi, łącząc troskę o bioróżnorodność z edukacją w zakresie przedsiębiorczości. W zeszłym roku zorganizowano w firmie akcję, z której dochód z zakupionego przez pracowników miodu został przekazany na cele statutowe Stowarzyszenia Serduszko dla Dzieci – wsparcie jego podopiecznych.
Odpowiedzialność społeczna Wedla to także kierowanie się zasadami etyki i transparentności – nie tylko w procesach wewnętrznych, lecz również poprzez uczestnictwo w inicjatywach branżowych realizujących te wartości. Wedel jest pierwszym reklamodawcą w Polsce, który podpisał Białą Księgę Komunikacji Marketingowej SAR i znajduje się wśród członków założycieli pierwszej Polskiej Koalicji ds. Zrównoważonego Oleju Palmowego, której strategicznym celem jest osiągnięcie 100% zrównoważonego oleju palmowego w Polsce najpóźniej do 2023 roku.
Z przyjemnością dla przyszłości
Jesteśmy otwarci na dialog i współpracę a także potrzeby innych, dlatego fundamentem prac nad naszą strategią CSR były wewnętrzne warsztaty oraz dialog z interesariuszami, również z otoczenia zewnętrznego (łącznie niemal 100 uczestników), przeprowadzony zgodnie z normą AA SES100. W procesie, trwającym kilkanaście miesięcy, identyfikowaliśmy najważniejsze kwestie z perspektywy zrównoważonego rozwoju naszej firmy – opisuje Aleksandra Kusz vel Sobczuk.
W efekcie, strategia CSR Wedla porządkuje dotychczasowe, liczne działania w ramach 43 projektów z 18 obszarów, które wpisują się w filary: Ludzie, Innowacje, Środowisko i odpowiadają na 7 Celów Zrównoważonego Rozwoju ONZ (ang. SDG’s, Sustainable Development Goals).
Większość dotychczas zrealizowanych projektów mieści się w obszarze „Ludzie”, co obrazuje, że to właśnie człowiek znajduje się w centrum naszych zainteresowań. Hasło towarzyszące naszej strategii CSR brzmi: „Z przyjemnością dla przyszłości”, ponieważ zaangażowanie społeczne, troska o środowisko i tworzenie lepszego świata dla przyszłych pokoleń jest dla nas tak naturalne, jak dostarczanie przyjemności poprzez nasze produkty czy akcje specjalne dla konsumentów – wyjaśnia Aleksandra Kusz vel Sobczuk.
O kompleksowym podejściu do zaangażowania społecznego i zrównoważonego rozwoju świadczy nie tylko sposób przygotowywania strategii – oparty na dialogu, angażujący Zarząd i pracowników. Strategia CSR Wedla została wpisana w długoterminową strategię biznesową firmy, co czyni ją skutecznym narzędziem do realizowania wyszczególnionych w niej inicjatyw i mierzenia efektów. Zakłada ona kontynuację dotychczasowych działań, a także podejmowanie w przyszłości nowych, które stanowić będą odpowiedź na wyzwania postawione przez interesariuszy zewnętrznych w trakcie spotkań dialogowych. Jednocześnie Wedel pozostaje otwarty na realizację spontanicznych projektów, o czym świadczą m.in. akcje pomocowe w czasie pandemii – wsparcie personelu medycznego, pracowników zakładów warszawskiego transportu miejskiego, Polskiego Centrum Pomocy Międzynarodowej, Polskiego Czerwonego Krzyża czy nauki zdalnej podopiecznych zaprzyjaźnionego z Wedlem praskiego Stowarzyszenia Serduszko dla Dzieci.

Smak zaczyna się od mięsa

Dlaczego na świątecznych stołach zostaje tyle jedzenia?

„Herbapol. We współpracy z naturą.”
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

UE lepiej przygotowana na reagowanie na klęski żywiołowe. Od czasu powodzi w Polsce pojawiło się wiele usprawnień
Na tereny dotknięte ubiegłoroczną powodzią od rządu trafiło ponad 4 mld zł. Pierwsze formy wsparcia, w tym zasiłki, pomoc materialna czy wsparcie dla przedsiębiorców, pojawiły się już w pierwszych dniach od wystąpienia kataklizmu. Do Polski ma też trafić 5 mld euro z Funduszu Spójności UE na likwidację skutków powodzi. Doświadczenia ostatnich lat powodują, że UE jest coraz lepiej przygotowana, by elastycznie reagować na występujące klęski żywiołowe.
Prawo
Rzecznik MŚP: Obniżenie składki zdrowotnej to nie jest szczyt marzeń. Ideałem byłby powrót do tego, co było przed Polskim Ładem

Podczas najbliższego posiedzenia, które odbędzie się 23 i 24 kwietnia, Senat ma się zająć ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Zakłada ona korzystne zmiany w składkach zdrowotnych płaconych przez przedsiębiorców. Rzecznik MŚP apeluje do izby wyższej i prezydenta o przyjęcie i podpisanie nowych przepisów. Pojawiają się jednak głosy, że uprzywilejowują one właścicieli firm względem pracowników, a ponadto nie podlegały uzgodnieniom, konsultacjom i opiniowaniu.
Handel
Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą

Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.