Ransomware wyraźnie przegrywa z BEC
Według informacji uzyskanych przez FBI ataki typu BEC (Business Email Compromise) są 62 razy bardziej opłacalne z punktu widzenia napastników niż te, które wykorzystują oprogramowanie ransomware. W 2020 roku do działającego w ramach FBI centrum IC3 (Internet Crime Complaint Center) wpłynęło 19.369 skarg dotyczących incydentów BEC, a łączna wartość strat będących następstwem tego typu ataków wyniosła 1,8 mld USD.
Oszustwa BEC dotykają zarówno sfery biznesowej oraz osób fizycznych dokonujących transferów środków finansowych. W większości przypadków przestępcy tworzą wiadomości do złudzenia przypominającą autentyczną korespondencję, która najczęściej wygląda na wysłaną przez pracownika firmy lub bliskiego kontrahenta. Najbardziej klasyczny przykład to spreparowany e-mail od prezesa firmy do księgowego z poleceniem dokonania przelewu. Celem napastnika jest pozyskanie pieniędzy lub nieco rzadziej poufnych plików.
- Choć ofiarami ataków BEC stają się czasami osoby fizyczne, to jednak zdecydowanie częściej przestępcy biorą na cel dyrektorów finansowych, księgowych czy asystentów uprawnionych do przelewania wysokich kwot. Tego typu incydenty opierają się na prostym schemacie i nie wymagają od napastników dużych nakładów inwestycyjnych czy specjalistycznej wiedzy, dlatego też przynoszą ogromne profity - wyjaśnia Mariusz Politowicz, z firmy Marken dystrybutora rozwiązań Bitdefender w Polsce.
Jeśli chodzi o oprogramowanie ransomware, IC3 otrzymał 2474 skargi ze skorygowanymi stratami w wysokości ponad 29,1 mln USD. W porównaniu z liczbą BEC straty spowodowane oprogramowaniem ransomware wyglądają nad wyraz skromnie. To niemały wyczyn, biorąc pod uwagę, że oprogramowanie ransomware samo w sobie wyróżnia się jako wysoce dochodowy biznes w krajobrazie cyberzagrożeń.
Źródło: marken.com.pl; bitdefender.pl

Polski biznes nie jest przygotowany na cyberzagrożenia

Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Bankowość

Rośnie liczba i wartość udzielonych konsumentom kredytów gotówkowych. Gorzej mają się kredyty ratalne oraz te udzielane firmom
Rynek kredytowy w Polsce co do zasady rośnie, choć nierównomiernie. Z danych Biura Informacji Kredytowej wynika, że najlepiej rozwija się segment kredytów gotówkowych dla konsumentów. Wartościowo wzrosła też kwota udzielonych limitów w kartach kredytowych. Według prognoz BIK w całym roku wzrośnie wartość zarówno udzielonych kredytów mieszkaniowych, jak i gotówkowych, choć tych pierwszych poniżej inflacji. Wcześniejsze cięcia stóp procentowych przez RPP nie zmieniły tej prognozy.
Transport
37,5 proc. środków z Planu Społeczno-Klimatycznego trafi na walkę z ubóstwem transportowym. Organizacje branżowe apelują o zmianę priorytetowych projektów [DEPESZA]

Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej z końcem czerwca zakończyło konsultacje Planu Społeczno-Klimatycznego, który otwiera drogę do pozyskania 65 mld zł (11,4 mld euro) z unijnego Społecznego Funduszu Klimatycznego. Polska będzie jego największym beneficjentem, a 37,5 proc. budżetu zostanie przeznaczone na bezpośrednie wsparcie osób narażonych na ubóstwo transportowe. Organizacje branżowe oceniają jednak, że walka z tym zjawiskiem może się okazać nieskuteczna. W toku konsultacji zgłosiły swoje zastrzeżenia co do priorytetów w wydatkach i sposobu wsparcia inwestycji w transport rowerowy.
Prawo
Firmy będą mogły przetestować krótszy tydzień pracy z rządowym wsparciem. Nabór wniosków ruszy w sierpniu

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej uruchamia pilotaż krótszego tygodnia pracy. Zainteresowane wzięciem w nim udziału firmy będą się mogły ubiegać o wsparcie finansowe ze strony rządu. Politycy Nowej Lewicy, którzy są pomysłodawcami testu tego rozwiązania, przekonują, że finalnie zyskają na nim wszyscy, zarówno pracownicy, jak i pracodawcy, a ostrzeżenia o spodziewanych problemach gospodarki są mocno przesadzone.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.