Ransomware wyraźnie przegrywa z BEC
Według informacji uzyskanych przez FBI ataki typu BEC (Business Email Compromise) są 62 razy bardziej opłacalne z punktu widzenia napastników niż te, które wykorzystują oprogramowanie ransomware. W 2020 roku do działającego w ramach FBI centrum IC3 (Internet Crime Complaint Center) wpłynęło 19.369 skarg dotyczących incydentów BEC, a łączna wartość strat będących następstwem tego typu ataków wyniosła 1,8 mld USD.
Oszustwa BEC dotykają zarówno sfery biznesowej oraz osób fizycznych dokonujących transferów środków finansowych. W większości przypadków przestępcy tworzą wiadomości do złudzenia przypominającą autentyczną korespondencję, która najczęściej wygląda na wysłaną przez pracownika firmy lub bliskiego kontrahenta. Najbardziej klasyczny przykład to spreparowany e-mail od prezesa firmy do księgowego z poleceniem dokonania przelewu. Celem napastnika jest pozyskanie pieniędzy lub nieco rzadziej poufnych plików.
- Choć ofiarami ataków BEC stają się czasami osoby fizyczne, to jednak zdecydowanie częściej przestępcy biorą na cel dyrektorów finansowych, księgowych czy asystentów uprawnionych do przelewania wysokich kwot. Tego typu incydenty opierają się na prostym schemacie i nie wymagają od napastników dużych nakładów inwestycyjnych czy specjalistycznej wiedzy, dlatego też przynoszą ogromne profity - wyjaśnia Mariusz Politowicz, z firmy Marken dystrybutora rozwiązań Bitdefender w Polsce.
Jeśli chodzi o oprogramowanie ransomware, IC3 otrzymał 2474 skargi ze skorygowanymi stratami w wysokości ponad 29,1 mln USD. W porównaniu z liczbą BEC straty spowodowane oprogramowaniem ransomware wyglądają nad wyraz skromnie. To niemały wyczyn, biorąc pod uwagę, że oprogramowanie ransomware samo w sobie wyróżnia się jako wysoce dochodowy biznes w krajobrazie cyberzagrożeń.
Źródło: marken.com.pl; bitdefender.pl

Motorola na MWC 2025: kolejna generacja ekosystemu Smart Connect ze wsparciem moto ai

Praca w IT bez doświadczenia. Liderzy EY GDS o tym, jak odnaleźć swoją ścieżkę do sukcesu na rynku IT

Wyzwania związane z cyfryzacją firm - jak je pokonać?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Handel

Na wojnie handlowej straci nie tylko Unia Europejska, ale przede wszystkim USA. Cła odwetowe na eksport USA wynoszą już 190 mld dol.
Donald Trump podniósł cła na produkty z Kanady, Meksyku, Chin, a także nałożył taryfy na import stali i aluminium od wszystkich partnerów handlowych USA, w tym Unii Europejskiej. KE odpowiedziała nałożeniem ceł na amerykańskie produkty o łącznej wartości 26 mld euro. Wiadomo, że USA odpowiedzą wprowadzeniem kolejnych taryf, co nakręci wojnę handlową. – Jeżeli się obkładamy cłami, to my stracimy i straci Ameryka, żadnego innego skutku wojen handlowych w historii nie było – podkreśla europoseł Janusz Lewandowski.
Konsument
Branżę tworzyw sztucznych czekają kosztowne zmiany. Firmy wdrożą innowacyjne technologie recyklingu

Polska branża tworzyw sztucznych stoi przed wyzwaniami, które wynikają z unijnych regulacji i rosnącej świadomości ekologicznej konsumentów. Wdrożenie zasad gospodarki obiegu zamkniętego staje się koniecznością, a dla firm oznacza to koszty i inwestycje w nowe technologie. Z drugiej strony inwestycje w GOZ mogą przynieść firmom długofalowe korzyści zarówno w kontekście oszczędności surowców, jak i wzmocnienia pozycji na rynku. Kluczowy pozostaje jednak dostęp do finansowania i gotowość firm na wdrażanie zmian.
Finanse
UE przedstawi w tym tygodniu szczegóły dotyczące planu dozbrojenia Europy. Problemem jest sposób jego sfinansowania

W tym tygodniu Komisja Europejska przedstawi Białą Księgę w sprawie przyszłości europejskiej obronności. Znajdą się w niej wytyczne dotyczące zwiększenia produkcji i gotowości obronnej w obliczu możliwej agresji militarnej ze strony Rosji. Zgodnie z planem ReArm Europe na obronę w ciągu najbliższych czterech lat ma trafić 800 mld euro. – Działania KE to ideologiczne zapowiedzi i teoretyczne obietnice. Unia Europejska znajduje się obecnie w ogromnym kryzysie finansowym i brakuje pieniędzy na obronność – ocenia europoseł Bogdan Rzońca.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.