Ransomware wyraźnie przegrywa z BEC
Według informacji uzyskanych przez FBI ataki typu BEC (Business Email Compromise) są 62 razy bardziej opłacalne z punktu widzenia napastników niż te, które wykorzystują oprogramowanie ransomware. W 2020 roku do działającego w ramach FBI centrum IC3 (Internet Crime Complaint Center) wpłynęło 19.369 skarg dotyczących incydentów BEC, a łączna wartość strat będących następstwem tego typu ataków wyniosła 1,8 mld USD.
Oszustwa BEC dotykają zarówno sfery biznesowej oraz osób fizycznych dokonujących transferów środków finansowych. W większości przypadków przestępcy tworzą wiadomości do złudzenia przypominającą autentyczną korespondencję, która najczęściej wygląda na wysłaną przez pracownika firmy lub bliskiego kontrahenta. Najbardziej klasyczny przykład to spreparowany e-mail od prezesa firmy do księgowego z poleceniem dokonania przelewu. Celem napastnika jest pozyskanie pieniędzy lub nieco rzadziej poufnych plików.
- Choć ofiarami ataków BEC stają się czasami osoby fizyczne, to jednak zdecydowanie częściej przestępcy biorą na cel dyrektorów finansowych, księgowych czy asystentów uprawnionych do przelewania wysokich kwot. Tego typu incydenty opierają się na prostym schemacie i nie wymagają od napastników dużych nakładów inwestycyjnych czy specjalistycznej wiedzy, dlatego też przynoszą ogromne profity - wyjaśnia Mariusz Politowicz, z firmy Marken dystrybutora rozwiązań Bitdefender w Polsce.
Jeśli chodzi o oprogramowanie ransomware, IC3 otrzymał 2474 skargi ze skorygowanymi stratami w wysokości ponad 29,1 mln USD. W porównaniu z liczbą BEC straty spowodowane oprogramowaniem ransomware wyglądają nad wyraz skromnie. To niemały wyczyn, biorąc pod uwagę, że oprogramowanie ransomware samo w sobie wyróżnia się jako wysoce dochodowy biznes w krajobrazie cyberzagrożeń.
Źródło: marken.com.pl; bitdefender.pl

Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25

Polki najbardziej przedsiębiorczymi kobietami w Unii Europejskiej. Jak w biznesie może pomóc im AI?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Finanse

Uchodźcy z Ukrainy pomogli wygenerować 2,7 proc. PKB Polski w 2024 roku. Napływ nowych pracowników znacznie zmienił polski rynek pracy
Uchodźcy z Ukrainy coraz lepiej radzą sobie na polskim rynku pracy – pracuje 69 proc. z nich – wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez Deloitte dla UNHCR. Jednocześnie wciąż w tym obszarze jest wiele wyzwań, w tym bariery językowe czy kwestie dotyczące uznawania kwalifikacji, np. w zawodach medycznych i prawniczych. Na rosnącej aktywności zawodowej Ukraińców mocno skorzystała polska gospodarka, ale też sam rynek pracy: wzrosła konkurencja, a Polacy uzyskali możliwość specjalizacji i objęcia stanowisk menedżerskich, eksperckich i technicznych.
Ochrona środowiska
W UE wciąż więcej kontroli działań firm w ramach ESG niż zachęt. Konieczne jest złagodzenie podejścia

Instytucje unijne powinny bardziej koncentrować się na celach i możliwościach rozwoju, jakie daje ESG, a nie kontroli działań firm w tym obszarze i obowiązków sprawozdawczych – twierdzą przedstawiciele organizacji Business for Good. Konieczne jest więc złagodzenie obowiązujących regulacji. Europa powinna również dążyć do utworzenia wspólnego rynku o ujednoliconych przepisach i mechanizmach.
Konsument
Wakacje wyzwaniem dla operatorów komórkowych. W najpopularniejszych kurortach ruch w sieci rośnie nawet pięciokrotnie

Długie weekendy i wakacje to wymagający czas dla operatorów komórkowych. W najbardziej obleganych kurortach udział abonentów tylko sieci Play w stosunku do liczby mieszkańców przekracza 500 proc. Dlatego operator planuje dalszą rozbudowę swojej sieci komórkowej do minimum ponad 15 tys. stacji bazowych. W latach 2020–2024 Play zainwestował w sieć i częstotliwość ponad 6 mld zł.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.