Raport EFL: Cyberbezpieczeństwo w polskich firmach. Wyzwanie zwłaszcza dla MŚP
Cyberataki mogą dotykać różnych firm. Jednak szczególnie w sektorze MŚP nie zawsze zwraca się należytą uwagę na ochronę urządzeń, dbanie o bezpieczeństwo danych oraz edukację w tym zakresie. Nowy raport specjalny EFL pokazuje, jak polskie firmy dbają o cyberodporność oraz na jakie zagrożenia muszą uważać.
Przedsiębiorstwa wobec cyberataków
Nawet co trzeci pracownik klika w nieznany link lub wiadomość e-mail albo niewłaściwie reaguje na podejrzane powiadomienie, czym stwarza realne ryzyko dla organizacji – wynika z badania „Phishing by Industry”. W dodatku aż jedna trzecia firm działających w naszym kraju odnotowała wzrost intensywności cyberataków na swoje systemy. Liczba zgłoszonych incydentów w 2022 r. wyniosła prawie 40 tysięcy – to wzrost o około 10 tysięcy w porównaniu do roku poprzedniego.
– Wraz z rozwojem technologii i postępującym procesem digitalizacji przedsiębiorstw i usług pojawiły się nowe ryzyka z tym związane. Cyberbezpieczeństwo odmieniane jest w ostatnich latach przez wszystkie przypadki, a szeroka gama zagrożeń, takich jak phishing, ransomware czy ataki typu DDoS mają negatywny wpływ na działalność biznesu, możliwość świadczenia usług, a także procesy produkcyjne – komentuje Bartosz Lewszuk, kierownik Zespołu Bezpieczeństwa Informacji w EFL.
Kto i kogo powinien się obawiać?
Potencjalne zagrożenie dotyczy wszystkich przedsiębiorstw, bez względu na ich wielkość czy sektor gospodarki. Okazuje się jednak, że aż 47% cyberataków jest wymierzonych w firmy średniej wielkości. W dodatku trzy czwarte wszystkich incydentów dotyczy tylko czterech branż: mediów, handlu hurtowego i detalicznego, poczty i usług kurierskich oraz energetyki – wynika z danych Pracodawców RP.
Zdaniem przedsiębiorców największe zagrożenie stanowią zorganizowane grupy cyberprzestępcze, hakerzy oraz cyberterroryści. Na skutek wojny w Ukrainie zwiększyły się również obawy przed grupami wspieranymi przez obce państwa, w tym rosyjski i białoruski rząd. W ciągu ostatnich dwóch lat znacznie zmniejszył się z kolei odsetek przedsiębiorców, którzy zagrożenie widzą wewnątrz firmy, a konkretnie w niezadowolonych pracownikach – wynika z danych KPMG.
Skuteczna ochrona wyzwaniem dla mniejszych firm
W 2022 roku ponad 70% przedsiębiorców korzystało z dostępu mobilnego w swoim telefonie komórkowym, a 44% na laptopie lub innym urządzeniu przenośnym. Jak podkreślają autorzy raportu EFL, ich skuteczna ochrona powinna uwzględniać m.in. używanie systemów antywirusowych, managerów haseł i uwierzytelniania dwu- lub wielkoskładnikowego, tworzenie kopii zapasowych czy szyfrowanie dysków firmowych. Kluczowe jest również zwiększanie świadomości cyberbezpieczeństwa w swojej organizacji.
Niestety w praktyce nie zawsze tak to wygląda. Największe przeszkody w poprawie poziomu bezpieczeństwa w firmach stanowią koszty oraz trudności w zatrudnieniu i utrzymaniu wykwalifikowanych specjalistów. Problemy te dotyczą zwłaszcza małych i średnich przedsiębiorstw, które często ze względu na ograniczony budżet nie mają odpowiednich systemów zabezpieczeń lub są one niedostosowanie do rosnącej liczby zagrożeń.
Zagrożenia dla biznesu są poważne
Utrata danych, problem z ciągłością działania firmy, ujawnienie poufnych informacji, straty finansowe i wizerunkowe – to tylko niektóre z możliwych skutków ataków wymierzonych w firmową infrastrukturę. Ponadto autorzy raportu EFL podkreślają, że przedsiębiorcy w najbliższych latach powinni przygotować się na coraz bardziej zróżnicowane i trudne do przewidzenia ataki. Eksperci jako przykłady wymieniają m.in. kampanie dezinformacyjne, ataki na łańcuchy dostaw czy manipulowanie algorytmami sztucznej inteligencji.
Pomimo dużego ryzyka nie wszystkie przedsiębiorstwa, które w przeszłości doświadczyły cyberataku, zmieniły swoje podejście do cyberbezpieczeństwa. Pomóc mają w tym unijne przepisy, w tym dyrektywy DORA i NIS2, które wejdą w życie w latach 2024-2025.
– Nowe regulacje nakładają na przedsiębiorstwa szereg zobowiązań w zakresie cyberbezpieczeństwa i cyfrowej odporności, pomagając tym samym w spójny sposób wdrożyć niezbędne środki bezpieczeństwa – mówi Bartosz Lewszuk z EFL.
Więcej szczegółów można znaleźć w raporcie EFL „Cyberbezpieczeństwo w firmie. Jak o nie zadbać?”. Pełna wersja publikacji dostępna jest na stronie: https://efl.pl/pl/biznes-i-ty/raporty/raport-efl-cyberbezpieczenstwo-w-firmie-jak-o-nie-zadbac

Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25

Polki najbardziej przedsiębiorczymi kobietami w Unii Europejskiej. Jak w biznesie może pomóc im AI?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Dzięki e-commerce rośnie eksport polskich małych i średnich przedsiębiorców. Wartość ich sprzedaży na Amazon przekracza rocznie 5 mld zł
Mali i średni przedsiębiorcy coraz lepiej radzą sobie na arenie międzynarodowej, choć na razie tylko niecałe 5 proc. z nich sprzedaje swoje produkty za granicę. Duże możliwości ekspansji zagranicznej dają im e-commerce i współpraca z marketplace’ami. Za pośrednictwem Amazon w 2024 roku polskie MŚP sprzedały produkty za ponad 5,1 mld zł. Model sprzedaży sklepu umożliwia przedsiębiorcom z Polski działanie na skalę, która jeszcze kilka lat temu wydawała się zarezerwowana głównie dla największych marek
Polityka
Większość Polaków sprzeciwia się wprowadzeniu euro. Problemem może być brak dobrej komunikacji

– Polska należy do siedmiu krajów UE, które do tej pory nie wprowadziły jeszcze euro. Choć zobowiązaliśmy się do przyjęcia wspólnej waluty w traktacie akcesyjnym, nigdy nie podjęliśmy konsekwentnych działań w tym kierunku – ocenia europosłanka Nowej Lewicy Joanna Scheuring-Wielgus. W dodatku tylko co czwarty Polak jest zwolennikiem zmiany waluty. Również obecna sytuacja gospodarcza – wysoka inflacja i rosnący deficyt – nie sprzyjają dyskusji o przyjęciu euro.
Handel
Źle wprowadzony system ROP może oznaczać duży wzrost cen dla konsumentów. Podrożeć mogą produkty spożywcze

Ministerstwo Klimatu i Środowiska proponuje powierzenie NFOŚiGW zadań organizacji odpowiedzialności producenta, która w imieniu producentów będzie realizowała obowiązki wynikające z ROP w ramach zamkniętego obiegu finansowego. Przedstawiciele Polskiej Federacji Producentów Żywności i sektora odzysku odpadów ostrzegają, że może utrudnić to Polsce wypełnienie unijnych wymogów w zakresie selektywnej zbiórki odpadów, a co za tym idzie, może się wiązać z karami, a w konsekwencji – ze wzrostem cen.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.