Komunikaty PR

Raport EFL: Cyberbezpieczeństwo w polskich firmach. Wyzwanie zwłaszcza dla MŚP

2024-01-04  |  08:00
Biuro prasowe

Cyberataki mogą dotykać różnych firm. Jednak szczególnie w sektorze MŚP nie zawsze zwraca się należytą uwagę na ochronę urządzeń, dbanie o bezpieczeństwo danych oraz edukację w tym zakresie. Nowy raport specjalny EFL pokazuje, jak polskie firmy dbają o cyberodporność oraz na jakie zagrożenia muszą uważać.

Przedsiębiorstwa wobec cyberataków

Nawet co trzeci pracownik klika w nieznany link lub wiadomość e-mail albo niewłaściwie reaguje na podejrzane powiadomienie, czym stwarza realne ryzyko dla organizacji – wynika z badania „Phishing by Industry”. W dodatku aż jedna trzecia firm działających w naszym kraju odnotowała wzrost intensywności cyberataków na swoje systemy. Liczba zgłoszonych incydentów w 2022 r. wyniosła prawie 40 tysięcy – to wzrost o około 10 tysięcy w porównaniu do roku poprzedniego. 

– Wraz z rozwojem technologii i postępującym procesem digitalizacji przedsiębiorstw i usług pojawiły się nowe ryzyka z tym związane. Cyberbezpieczeństwo odmieniane jest w ostatnich latach przez wszystkie przypadki, a szeroka gama zagrożeń, takich jak phishing, ransomware czy ataki typu DDoS mają negatywny wpływ na działalność biznesu, możliwość świadczenia usług, a także procesy produkcyjne – komentuje Bartosz Lewszuk, kierownik Zespołu Bezpieczeństwa Informacji w EFL.

Kto i kogo powinien się obawiać?

Potencjalne zagrożenie dotyczy wszystkich przedsiębiorstw, bez względu na ich wielkość czy sektor gospodarki. Okazuje się jednak, że aż 47% cyberataków jest wymierzonych w firmy średniej wielkości. W dodatku trzy czwarte wszystkich incydentów dotyczy tylko czterech branż: mediów, handlu hurtowego i detalicznego, poczty i usług kurierskich oraz energetyki – wynika z danych Pracodawców RP.

Zdaniem przedsiębiorców największe zagrożenie stanowią zorganizowane grupy cyberprzestępcze, hakerzy oraz cyberterroryści. Na skutek wojny w Ukrainie zwiększyły się również obawy przed grupami wspieranymi przez obce państwa, w tym rosyjski i białoruski rząd. W ciągu ostatnich dwóch lat znacznie zmniejszył się z kolei odsetek przedsiębiorców, którzy zagrożenie widzą wewnątrz firmy, a konkretnie w niezadowolonych pracownikach – wynika z danych KPMG.

Skuteczna ochrona wyzwaniem dla mniejszych firm

W 2022 roku ponad 70% przedsiębiorców korzystało z dostępu mobilnego w swoim telefonie komórkowym, a 44% na laptopie lub innym urządzeniu przenośnym. Jak podkreślają autorzy raportu EFL, ich skuteczna ochrona powinna uwzględniać m.in. używanie systemów antywirusowych, managerów haseł i uwierzytelniania dwu- lub wielkoskładnikowego, tworzenie kopii zapasowych czy szyfrowanie dysków firmowych. Kluczowe jest również zwiększanie świadomości cyberbezpieczeństwa w swojej organizacji.

Niestety w praktyce nie zawsze tak to wygląda. Największe przeszkody w poprawie poziomu bezpieczeństwa w firmach stanowią koszty oraz trudności w zatrudnieniu i utrzymaniu wykwalifikowanych specjalistów. Problemy te dotyczą zwłaszcza małych i średnich przedsiębiorstw, które często ze względu na ograniczony budżet nie mają odpowiednich systemów zabezpieczeń lub są one niedostosowanie do rosnącej liczby zagrożeń.

Zagrożenia dla biznesu są poważne

Utrata danych, problem z ciągłością działania firmy, ujawnienie poufnych informacji, straty finansowe i wizerunkowe – to tylko niektóre z możliwych skutków ataków wymierzonych w firmową infrastrukturę. Ponadto autorzy raportu EFL podkreślają, że przedsiębiorcy w najbliższych latach powinni przygotować się na coraz bardziej zróżnicowane i trudne do przewidzenia ataki. Eksperci jako przykłady wymieniają m.in. kampanie dezinformacyjne, ataki na łańcuchy dostaw czy manipulowanie algorytmami sztucznej inteligencji.

Pomimo dużego ryzyka nie wszystkie przedsiębiorstwa, które w przeszłości doświadczyły cyberataku, zmieniły swoje podejście do cyberbezpieczeństwa. Pomóc mają w tym unijne przepisy, w tym dyrektywy DORA i NIS2, które wejdą w życie w latach 2024-2025.

– Nowe regulacje nakładają na przedsiębiorstwa szereg zobowiązań w zakresie cyberbezpieczeństwa i cyfrowej odporności, pomagając tym samym w spójny sposób wdrożyć niezbędne środki bezpieczeństwa – mówi Bartosz Lewszuk z EFL.

Więcej szczegółów można znaleźć w raporcie EFL „Cyberbezpieczeństwo w firmie. Jak o nie zadbać?”. Pełna wersja publikacji dostępna jest na stronie: https://efl.pl/pl/biznes-i-ty/raporty/raport-efl-cyberbezpieczenstwo-w-firmie-jak-o-nie-zadbac

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
IT i technologie Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska Biuro prasowe
2025-06-04 | 15:30

Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska

Współczesne przedsiębiorstwa nie mogą pozwolić sobie na brak ochrony w świecie cyfrowym. Codziennie pojawiają się nowe zagrożenia: wycieki danych, ataki phishingowe,
IT i technologie Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25
2025-05-13 | 14:45

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25

Emitel ponownie został Partnerem Technologicznym konferencji Impact’25 – jednego z najważniejszych wydarzeń poświęconych nowoczesnym technologiom, gospodarce
IT i technologie Polki najbardziej przedsiębiorczymi kobietami w Unii Europejskiej. Jak w biznesie może pomóc im AI?
2025-04-29 | 10:00

Polki najbardziej przedsiębiorczymi kobietami w Unii Europejskiej. Jak w biznesie może pomóc im AI?

Udział kobiet na stanowiskach kierowniczych w Polsce wynosi 43 % i jest to drugi najwyższy wynik w Europie (wyżej jest jedynie Łotwa – 46%).* Polki od lat udowadniają,

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Konsument

Dzięki e-commerce rośnie eksport polskich małych i średnich przedsiębiorców. Wartość ich sprzedaży na Amazon przekracza rocznie 5 mld zł

Mali i średni przedsiębiorcy coraz lepiej radzą sobie na arenie międzynarodowej, choć na razie tylko niecałe 5 proc. z nich sprzedaje swoje produkty za granicę. Duże możliwości ekspansji zagranicznej dają im e-commerce i współpraca z marketplace’ami. Za pośrednictwem Amazon w 2024 roku polskie MŚP sprzedały produkty za ponad 5,1 mld zł. Model sprzedaży sklepu umożliwia przedsiębiorcom z Polski działanie na skalę, która jeszcze kilka lat temu wydawała się zarezerwowana głównie dla największych marek

Polityka

Większość Polaków sprzeciwia się wprowadzeniu euro. Problemem może być brak dobrej komunikacji

– ​Polska należy do siedmiu krajów UE, które do tej pory nie wprowadziły jeszcze euro.  Choć zobowiązaliśmy się do przyjęcia wspólnej waluty w traktacie akcesyjnym, nigdy nie podjęliśmy konsekwentnych działań w tym kierunku – ocenia europosłanka Nowej Lewicy Joanna Scheuring-Wielgus. W dodatku tylko co czwarty Polak jest zwolennikiem zmiany waluty. Również obecna sytuacja gospodarcza – wysoka inflacja i rosnący deficyt – nie sprzyjają dyskusji o przyjęciu euro.

Handel

Źle wprowadzony system ROP może oznaczać duży wzrost cen dla konsumentów. Podrożeć mogą produkty spożywcze

Ministerstwo Klimatu i Środowiska proponuje powierzenie NFOŚiGW zadań organizacji odpowiedzialności producenta, która w imieniu producentów będzie realizowała obowiązki wynikające z ROP w ramach zamkniętego obiegu finansowego. Przedstawiciele Polskiej Federacji Producentów Żywności i sektora odzysku odpadów ostrzegają, że może utrudnić to Polsce wypełnienie unijnych wymogów w zakresie selektywnej zbiórki odpadów, a co za tym idzie, może się wiązać z karami, a w konsekwencji – ze wzrostem cen.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.