Raport o stanie rynku pocztowego 2020 - komentarz eksperta
Good One PR
ul. Edwarda Jelinka 38
01-646 Warszawa
grzegorz.koper|goodonepr.pl| |grzegorz.koper|goodonepr.pl
+ 48 796 996 267
www.goodonepr.pl
Publikowany pod koniec maja przez Urząd Komunikacji Elektronicznej „Raport o stanie rynku pocztowego” to najbardziej rzetelne źródło prezentujące stan polskiego rynku w roku poprzednim. W roku 2020 największy wpływ na polski rynek pocztowy miała pandemia koronawirusa, która nie pominęła także tego obszaru gospodarki. O tym jakie trendy zrodziły się w ostatnim czasie i czego możemy spodziewać się dalej opowiada Janusz Konopka – Prezes Zarządu Speedmail, największego w Polsce niezależnego operatora pocztowego.
– Najnowszy raport UKE pokazał jak bardzo przyspieszyły trendy, które na rynku pocztowym obserwujemy już od dłuższego czasu. W roku 2020 branża kurierska zanotowała wzrosty największe od chwili liberalizacji rynku w 2013 roku, segment listowy to natomiast kontynuacja spadków. Katalizatorem obecnej sytuacji stała się niewątpliwie pandemia Covid-19, która gwałtownie przyspieszyła rozwój sektora e-commerce, a wraz z nim rynku usług kurierskich. Najlepszym na to dowodem – ponad 44-proc. wzrost ilości wysłanych przesyłek kurierskich.
W 2020 roku poszybował nie tylko wolumen, ale i wartość rynku kurierskiego, która zwiększyła się o rekordowe 33 proc. Wynik ten imponuje jeszcze bardziej, gdy weźmiemy pod uwagę fakt, że spadła średnia ceny przesyłki kurierskiej, na co wpływ miała niewątpliwie popularyzacja automatów paczkowych i znaczący wzrost liczby punktów odbioru. Przekłada się to na zmianę procesów na etapie ostatniej mili i względny spadek kosztów doręczania przesyłek, dzięki korzyściom skali wynikającym z ich doręczania do zbiorczych punktów odbioru. Konsument w pewnym sensie staje się dziś elementem procesu logistycznego.
Inaczej niż w przypadku przesyłek kurierskich, dla tradycyjnej korespondencji listowej postępująca cyfryzacja, pandemia i związane z nią lockdowny oznaczały kolejne spadki. W 2020 roku skurczył się nie tylko wolumen wysyłanych listów, ale i wartość tego rynku, która spadła o ponad 6 proc. Co ciekawe, przesyłki listowe wciąż pozostają najliczniej realizowaną usługą. Ich wolumen jednak systematycznie spada – w roku 2019 o ponad 9 proc., w 2020 aż o ponad 15 proc.
Uwagę zwraca wynik dotyczący wartości rynku przesyłek listowych. Ubiegłoroczny spadek o ponad 6-proc. to duży kontrast dla wyniku z 2019 roku, kiedy była mowa o prawie 5-proc. wzroście. Spadki dotykają przede wszystkim operatora wyznaczonego, którego łączny wolumen zrealizowanych w 2020 roku usług zmniejszył się o prawie 14 procent. W tym samym czasie operatorzy alternatywni zanotowali ponad 46-proc. wzrost wolumenu i ponad 36-proc. wzrost wartości przychodów.
Speedmail, jako największy alternatywny operator pocztowy w segmencie korespondencji biznesowej i masowej pozytywnie wyróżnia się na tle ogólnych trendów. W ubiegłym roku o ponad 3 proc. zwiększyliśmy zasięg populacyjny, docierając z naszymi usługami do kolejnego miliona mieszkańców kraju. Stale rozwijamy sieć dystrybucyjną oraz grono odbiorców, dzięki czemu utrzymaliśmy dodatnią dynamikę sprzedaży w segmencie listowym. W 2020 roku otworzyliśmy kolejne punkty, koncentrując się szczególnie na małych i średnich miastach. Wśród naszych klientów pojawił się natomiast szereg jednostek samorządowych, takich jak urzędy miast czy spółki komunalne.
W drugiej połowie roku możemy spodziewać się zmiany jeżeli chodzi o sytuację pandemiczną, która tak mocno wpłynęła na funkcjonowanie niemal każdej branży. Postępujący program szczepień sprawi, że kolejne sektory gospodarki będą powoli wracały do normalności, a nam nie będą już groziły powszechne lockdowny. Trendy, które na rynku pocztowym przyspieszyła pandemia, najpewniej się jednak utrzymają. Nie sądzę, by gwałtownie rozbudzona popularność zakupów w sieci miała się teraz zatrzymać. Branża usług kurierskich może tym samym liczyć na kolejne wzrosty. Zapewne dalszy rozwój czeka również kwestie dotyczące sposobów dostawy i punktów odbioru. Specyfika handlu e-commerce wymusi to, że doręczanie i odbiór przesyłek staną się jeszcze szybsze, wygodniejsze, tańsze.
Trzynasta edycja EFNI już za trzy tygodnie
Długi w paczkach – rosną zaległości finansowe kurierów
Mity powstrzymują 44 proc. przedsiębiorców przed upominaniem się o zapłatę
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Transport
Do 2050 roku lotnictwo ma być zeroemisyjne. Do osiągnięcia tego celu konieczna jest wymiana floty i przejście na ekologiczne paliwa
Lotnictwo odpowiada za ok. 4 proc. całkowitej emisji gazów cieplarnianych w UE. Międzynarodowa Organizacja Lotnictwa Cywilnego (ICAO) prognozowała, że wraz z dynamicznym wzrostem ruchu lotniczego do 2050 roku emisje z lotnictwa mogą się potroić w porównaniu z 2015 rokiem. Dlatego dwa lata temu wszystkie państwa członkowskie tej organizacji przyjęły zobowiązanie, by w ciągu kolejnych 25 lat dążyć do zeroemisyjności. Eksperci oceniają, że do tego konieczne są co najmniej dwa warunki – przejście na ekologiczne paliwa lotnicze i modernizacja floty.
Prawo
Rośnie liczba wynalazków wykorzystujących sztuczną inteligencję. Za rozwojem technologii nie nadążają przepisy
W ciągu ostatnich 10 lat liczba patentów związanych z generatywną sztuczną inteligencją wzrosła z 733 w 2014 roku do ponad 14 tys. w 2023 roku – wynika z raportu Światowej Organizacji Własności Intelektualnej (WIPO). Łącznie w ciągu dekady przyznano niemal 54,5 tys. patentów dla tego typu wynalazków. Nie wszystkie kwestie związane z prawem własności intelektualnej, prawem autorskim, wykorzystaniem gen AI są uregulowane. – Potrzeba jeszcze trochę czasu, żeby znalazły się odpowiednie rozwiązania prawne, które pozwolą na ochronę rozwiązań wykorzystujących sztuczną inteligencję – ocenia Dorota Rzążewska, prezeska Polskiej Izby Rzeczników Patentowych.
Edukacja
MNiSW wspiera programy badawcze dotyczące żywienia. W planach jest też popularyzacja zdrowej diety
Resort nauki współfinansuje programy, które mają odpowiedzieć na wyzwania związane ze zdrowiem uczniów. Ruszyła właśnie kolejna edycja programu JEŻ – Junior-Edu-Żywienie, w którym rodzice i dzieci będą uczestniczyć w badaniu dotyczącym marnowania żywności. – Innym ważnym i nowatorskim komponentem jest program telewizyjny, który będzie popularyzował zdrowe żywienie – zapowiada Maciej Gdula, wiceminister nauki i szkolnictwa wyższego. Jak podkreśla, to przykład na to, jak wykorzystywać w praktyce wyniki badań naukowych.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.