Raport Salesforce Shopping Index: galopujący wzrost cen i wydatków konsumentów
Według najnowszych wyników Salesforce Shopping Index za II kwartał 2021 roku globalne przychody z handlu cyfrowego w skali rok do roku wzrosły jedynie o 3%. Jest to spora zmiana po ostatnich czterech kwartałach, podczas których wzrost przychodów utrzymywał się na poziomie ponad 50%. Dużym zaskoczeniem jest również fakt, iż handel cyfrowy w Stanach Zjednoczonych spadł o 2% r/r.
Pomimo niższego wskaźnika wzrostu w porównaniu do poprzednich kwartałów, widać wyraźnie, że konsumenci nie zniechęcili się do e-commerce. Po znacznym wzroście zakupów online, jaki miał miejsce w drugim kwartale 2020 roku, klienci nadal pozostali obecni w sieci, zwiększając przychody sprzedawców.
Jesteśmy obecnie w momencie, w którym sprzedawcy już przygotowują się na okres powrotu do szkoły, a następnie na gorączkę zakupów świątecznych. Oznacza to, że będą musieli skupić się na budowaniu spersonalizowanych doświadczeń klienta, ewolucji roli pracownika oraz zarządzaniu łańcuchem dostaw i dynamiką cen, w celu utrzymania wzrostu gospodarczego.
"Pomimo tego, że wzrost przychodów z handlu detalicznego znacząco spłaszczył się, to jednak nawyki internetowe, które klienci wyrobili podczas ostatniego roku nadal się utrzymują” - powiedział Rob Garf, wiceprezes i dyrektor generalny ds. handlu detalicznego w Salesforce. "Okres świąteczny zbliża się wielkimi krokami, a to oznacza, że konsumenci powinni przygotować się na mniejsze zniżki i wyższe ceny, które sprzedawcy są zmuszeni windować ze względu na koszty produkcji, opóźnień w łańcuchach dostaw i braki kadrowe”.
Szybkie fakty:
- Podczas gdy indeks cen konsumenckich wskazuje wzrost o 5,4% rok do roku we wszystkich kategoriach konsumenckich, to jednak wskaźnik Shopping Index firmy Salesforce wskazuje, że inflacja mocniej uderza w sektor detaliczny, gdzie średnia cena sprzedaży (ASP) w II kwartale wzrosła o 11% rok do roku.
- Wskaźnik Shopping Index pokazuje również, że średnia wartość zamówienia (AOV) w tym kwartale wzrosła do 90,64 USD (około 352 zł) w porównaniu do 77,96 (około 303 zł) USD w II kwartale 2020 r., co stanowi wzrost o 17%, nawet pomimo spadku o 1% liczby artykułów zakupionych przez konsumentów.
- Średnie stopy obniżek cen zmniejszyły się w tym kwartale do 17% w porównaniu do 20% w II kw. 2020 r. ze względu na ograniczone zapasy i utrzymujący się popyt.
- Udział opcji płatności "kup teraz, zapłać później" wzrósł o 86% rok do roku i stanowił 6,03% wszystkich metod płatności w 2 kwartale 2021 roku, w porównaniu do 3,25% wszystkich płatności w 2 kwartale 2020 roku.
Kategorie produktów, które odnotowały największy wzrost w II kwartale r./r. to m.in:
- Odzież luksusowa (43%)
- Torby i bagaże (22%)
- Luksusowe torebki (17%)
Kategorie produktowe, które odnotowały największy spadek w II kwartale r./r. to:
- Uroda - włosy (-36%)
- Żywność i napoje (-21%)
- Uroda - makijaż (-19%).
W drugim kwartale 2020 roku nastąpił boom sprzedaży e-commerce, a wynikał on niewątpliwie z faktu, że konsumenci bali się dokonywać zakupów stacjonarnych ze względu na pandemię. Statystyki jasno pokazały skok przychodów z handlu online w ujęciu rok do roku - od II kwartału 2019 roku do II kwartału 2020 roku. Obiecujący wzrost w tym kwartale odzwierciedla fakt, iż nawyki ukształtowane w początkowym etapie pandemii, nadal towarzyszą klientom.
Fot.: Unsplash (CC)
Wszystkie zakupy robi się na Żabka Jush!
Tarczyński Protein: kabanosy naturalnie bogate w białko. Nowość w przekąskach
COMP ułatwia wprowadzenie systemu kaucyjnego
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.
Problemy społeczne
W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym
– Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.
Konsument
Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend
Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.