Reakcja na zmiany branży kurierskiej
2pr
ul. Długa 29
00-238 Warszawa
bartosz.sosnowka|dwapiar.pl| |bartosz.sosnowka|dwapiar.pl
517476361
dwapiar.pl
Branża kurierska w wymagających czasach pandemii reaguje na dynamiczne zmiany zarówno w samej gospodarce, jak i oczekiwania konsumentów. Olbrzymi wzrost rynku e-commerce na przestrzeni ostatniego roku wprost przełożył się na znaczenie logistyki, która stała się wiodącym ogniwem łączącym dostawców z odbiorcami.
Pandemia wymusiła na kurierach błyskawiczną adaptację do nowej rzeczywistości. Intensywna praca w zaostrzonym rygorze sanitarnym ułatwiła klientom, którzy zostali poddani społecznej izolacji, funkcjonowanie w kanale online i realizację bezpiecznych zakupów zdalnych. Proces ten rozwijał się już od kilku lat, ale prawdziwego przyspieszenia doznał dopiero w ubiegłym roku. Funkcjonowanie platform sprzedażowych oraz sklepów internetowych nie byłoby możliwe bez sprawnego łańcucha dostaw, a także – patrząc szerzej – zaawansowanego zaplecza logistycznego. Wpływ na branżę kurierską odcisnęły również zmiany administracyjne związane z ograniczeniami nakładanymi na galerie handlowe. Odpowiednia reakcja na te zmiany pozwoliła największym rynkowym graczom zachować płynność operacji logistycznych dzięki natychmiastowej implementacji szeregu usprawnień.
Pozytywne trendy
Ograniczenie śladu węglowego działalności logistycznej jest pozytywnym zjawiskiem, które skupia na sobie uwagę branży. Skrócenie tras kurierów, decentralizacja procesów, optymalizacja biznesu czy korzystanie z automatów do odbioru przesyłek przekładają się na obniżenie kosztów ostatniej mili, co ma szczególne znaczenie w dobie rosnącego zaufania do rynku e-commerce. Trendy są natomiast na bieżąco kształtowane przez potrzeby czy preferencje konsumentów. Zwyczaje zakupowe ulegają zmianom podobnie jak opcje zarządzania przesyłką kurierską.
Dodatkowym aspektem, który zyskał na znaczeniu w trakcie pandemii, są transakcje bezgotówkowe. Okazały się nie tylko kluczowe w zakresie bezpieczeństwa odbiorcy, ale także wpłynęły na komfort, wygodę i szybkość realizacji, ograniczając kontakt osobisty do niezbędnego minimum. Ponadto, klienci doskonale rozumieją atrakcyjność zakupów online. Istotne znaczenie ma dla nich szeroki wybór asortymentu oraz szybka dostawa – bez konieczności wychodzenia z domu lub w punkcie odbioru nieopodal ich miejsca zamieszkania lub pracy.
Jeszcze niedawno wśród kupujących znajdowały się przede wszystkim osoby młodsze. Pandemia wymusiła jednak na bardziej dojrzałych konsumentach przeniesienie swoich preferencji do Internetu. Mobilne zakupy sprzed monitora komputera lub smartphone’a są również kanałem zarządzania doręczeniem. Na rynku nie brakuje łatwych w obsłudze aplikacji umożliwiających bezpośredni kontakt z kurierem, co stanowi kolejne udogodnienie. Pandemia uprościła wiele procedur oraz przełożyła się na wdrożenie nowych usług. Nikogo nie dziwi już doręczenie przesyłki pod drzwi i bez podpisu. Digitalizacja procesów ostatniej mili kurierskiej jeszcze bardziej usprawniła pracę kurierów. Innym obszarem do zagospodarowania pozostaje zrównoważony rozwój. Odpowiedzialne podejście do biznesu, korzystanie z narzędzi redukujących zużycie energii ze źródeł nieodnawialnych wpływa korzystnie nie tylko na wizerunek, ale przede wszystkim na środowisko, które dla wszystkich nadal musi mieć kluczowe znaczenie.
Łukasz Łukasiewicz
Operations Manager
SwipBox Polska

Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25

Polki najbardziej przedsiębiorczymi kobietami w Unii Europejskiej. Jak w biznesie może pomóc im AI?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Polska przeciwna przedłużeniu umowy UE–Ukraina o transporcie drogowym. Uderza ona w krajową branżę transportową
Parlament Europejski większością głosów poparł przedłużenie umowy o transporcie drogowym między Unią Europejską a Ukrainą do końca 2025 roku. Zdaniem polskich europosłów, którzy głosowali przeciw, podtrzymanie liberalizacji przewozów drogowych przyczyni się do dalszego obniżenia konkurencyjności polskich firm transportowych. W przeciwieństwie do ukraińskich przewoźników muszą one spełniać szereg unijnych wymogów. Polska delegacja planuje przedstawić swoje stanowisko europejskiemu komisarzowi ds. zrównoważonego transportu i turystyki.
Transport
M.Kobosko: Wszyscy zapłacimy za eskalację między Izraelem a Iranem. Kraje UE powinny robić więcej dla budowy swojego własnego bezpieczeństwa

– Mrzonki o armii europejskiej są mrzonkami, to trzeba sobie jasno powiedzieć. Każdy z krajów członkowskich Unii Europejskiej musi, i to się na szczęście już dzieje, nie tylko myśleć i mówić, ale też robić coraz więcej dla budowy swojego własnego bezpieczeństwa w koordynacji wspólnej – uważa Michał Kobosko, poseł do Parlamentu Europejskiego z Polska 2050. W kontekście światowych konfliktów, w tym na linii Izrael–Iran, jego zdaniem Polska powinna się skupić na współpracy zarówno ze Wspólnotą, jak i Stanami Zjednoczonymi.
Muzyka
Trwający Festiwal Mozartowski przyciąga tłumy melomanów. To jedno z najważniejszych wydarzeń w stolicy

Artystka zaznacza, że za sprawą Warszawskiej Opery Kameralnej jeszcze przez dwa tygodnie Warszawa będzie rozbrzmiewać Mozartem. Kolejna edycja festiwalu poświęconego temu wybitnemu kompozytorowi zajmuje ważne miejsce w kulturalnym kalendarzu stolicy i przyciąga tłumy melomanów. A przed nimi jeszcze sporo atrakcji. Alicja Węgorzewska szczególnie zaprasza na dwie premiery, jedną skierowaną do młodych odbiorców, drugą – dedykowaną koneserom. Niezwykle ciekawie zapowiada się także nowy sezon artystyczny w WOK-u. Twórcy już pracują nad kolejnymi spektaklami i nagrywają nowe płyty.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.