Komunikaty PR

Robotyzacja w samorządach – szansa czy zagrożenie dla urzędników?

2021-03-17  |  09:12
Biuro prasowe
Do pobrania Inf_pras ( 0.03 MB )

Robotyzacja procesów coraz odważniej wkracza do jednostek samorządu terytorialnego. Chociaż roboty wspierają urzędników w codziennych zadaniach, nie brakuje głosów pełnych obaw o przyszłość ludzkich pracowników. Jakie szanse niesie ze sobą robotyzacja i czy urzędnicy mają się czego obawiać?

Według danych Deloitte zebranych z 26 krajów Europy, Afryki, Azji i obu Ameryk, rynek automatyzacji (w tym RPA – Robotic Process Automation – Zrobotyzowanej Automatyzacji Procesów) wzrasta o 20% rocznie, a do roku 2024 osiągnie wartość 5 bilionów dolarów. [1]

– Zapotrzebowanie na roboty jest duże, a ich potencjał wykorzystuje coraz więcej firm i organizacji. Liczne zalety tego rozwiązania sprawiają, że obecnie nie ma odwrotu od procesów automatyzacji i robotyzacji, zarówno w firmach, jak i w jednostkach samorządu terytorialnego. – twierdzi prof. Andrzej Sobczak, redaktor serwisu Robonomika, założyciel Fundacji „Ośrodek Studiów nad Cyfrowym Państwem". Dodaje: Przykłady z zagranicy jedynie potwierdzają tę tezę: w Trelleborg w Szwecji wprowadzenie narzędzi RPA poskutkowało 60% spadkiem kosztów administracyjnych, a otworzone w 2016 roku w Anglii Centrum Dostaw Automatyki – w przeciągu zaledwie 18 miesięcy – stworzyło 56 robotów, które wykonały 7,5 mln. transakcji, przyczyniając się do poprawy jakości obsługi klienta i wzrostu zadowolenia z pracy.

Jak roboty mogą służyć samorządom?

Roboty sprawdzą się m.in. w powtarzalnych zadaniach, wymagających monotonnych czynności i pracy z dużą ilością danych. Mogą być to procesy takie jak odczytywanie i wysyłanie maili, zlecanie i odbieranie plików z systemu OCR (Optical Character Recognition – optyczne rozpoznawanie znaków), zbieranie danych ze stron www, nadzorowanie dostawców czy rekrutacja pracowników. Doskonale radzą sobie w działaniach związanych z księgowością i płatnościami: rozliczanie delegacji, czytanie stanu kont bankowych, informowanie o nierozliczonych saldach na koncie, obsługa ryzyka kredytowego – wykonają te i wiele innych zadań z różnych obszarów funkcjonowania dużej i małej organizacji. 

Robota można zaprogramować na wykonywanie niemal wszystkich czynności, które wiążą się z opracowanym, powtarzalnym procesem opartym na określonych regułach. Robot nauczy się danego procesu i będzie wykonywał go tak, jak zrobiłby to człowiek, jednak niejednokrotnie szybciej oraz z mniejszą ilością błędów. 

Zagrożenie dla pracowników?

Jak zwracają uwagę eksperci, wprowadzenie robota do organizacji powinno wiązać się z odpowiednią komunikacją. Wielu pracowników obawia się bowiem, że ich pracę zastąpi robot, a oni staną się niepotrzebni. W rzeczywistości jest to jednak duża szansa także dla pracowników.

– Zajmuję się robotyzacją procesów biznesowych i dotychczas nie zdarzyło się, by pracownik utracił pracę na rzecz robota. Pracownicy mogą zająć się ciekawszymi i bardziej rozwijającymi zadaniami, kiedy to roboty będą wykonywały tę monotonną, nudną część zadań.– mówi Piotr Ślęzak ekspert RPA, CEO ForProgress Sp. z o.o. Dodaje:Organizacje często decydują się na roboty wtedy, gdy ich działalność szybko się rozwija, a nie są w stanie zatrudnić nowych pracowników. Innym powodem może być także potrzeba, by praca była wykonywana w weekendy, wieczorami lub w nocy – czyli w czasie wolnym pracowników. „Zatrudnienie” robota absolutnie nie musi wiązać się ze zwolnieniami, a wręcz przeciwnie – z rozwojem pracowników.

Jakie są korzyści z pracy z robotem?

Roboty pozwalają na szybsze i efektywniejsze wykonywanie zadań, dzięki czemu organizacja zyskuje dużo więcej czasu, który pracownicy mogą przeznaczyć na bardziej angażujące czynności. Dzięki nim znacznie ogranicza się ilość pomyłek, bowiem dobrze zaprogramowany robot będzie działał dokładnie tak, jak go tego „nauczymy”. W efekcie zwiększa się efektywność całej organizacji, która może także zwiększyć zakres wykonywanej pracy.

To także lepsza obsługa klienta, zwiększenie wolumenu i… oszczędności. 

– Obecne rozwiązania dostępne na rynku, umożliwiają wprowadzenie robota w przeciągu kilku dni, a niskie koszty sprawiają, że jest to rozwiązanie dostępne niemal dla każdej organizacji. Dodatkowo dzięki zleceniu robotyzacji firmie zewnętrznej, samorządy unikają angażowania działów IT oraz zakupu dodatkowego sprzętu, co zdecydowanie przyśpiesza „zatrudnienie” cyfrowego urzędnika.– mówi Michał Wawiórko, Prezes Zarządu First Byte Sp. z o.o., właściciela Wizlink. Dodaje: Wizlink obecnie doskonale sprawdza się między innymi w Urzędzie Miasta Bydgoszczy, gdzie stosowany jest do robotyzacji procesu pobierania i dystrybucji dokumentów za energię elektryczną. Mamy potwierdzenie, że jego wprowadzenie znacznie zwiększyło efektywność pracy Urzędu, a cały proces wdrożenia rozwiązania przez firmę ForProgress przebiegł ekspresowo.

Efekty robotyzacji procesów są szybkie do zaobserwowania nie tylko w JST. Działania można rozpocząć na małą skalę i małymi kosztami, a kiedy sprawdzą się, można je szybko rozwinąć realizując to samodzielnie w organizacji, bądź przy wsparciu firmy zewnętrznej.

  

Wizlinkto polskie narzędzie pomagające firmom automatyzować rutynowe czynności, takie jak wprowadzanie lub kopiowanie danych pomiędzy aplikacjami, wypełnianie formularzy lub praca z dokumentami. Używanie narzędzia nie wymaga żadnych zmian w aplikacjach, które robotyzuje. 

 

Wizlink został tak zaprojektowany, aby poprzez intuicyjny interfejs skomplikowane technologie były niewidoczne dla użytkownika. Dzięki temu, że nie wymaga wiedzy programistycznej, może być on używany przez osoby nieposiadające wykształcenia 
w kierunku IT. Jest bardzo łatwy do nauczenia i daje możliwość szybkiego czerpania zysków z robotyzacji.

 

Obecnie w oparciu o Wizlink działa już kilkadziesiąt robotów w polskich organizacjach różnej wielkości i charakterze działalności.

 


[1]https://www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/tw/Documents/strategy/tw-Automation-with-intelligence.pdf

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Technologie BRAK ZDJĘCIA
2022-08-03 | 08:00

PolCard from Fiserv zainstalował już ponad 100 datkomatów w całej Polsce

Zainteresowanie płatnościami bezgotówkowymi wciąż rośnie. Kwestią czasu było wprowadzenie takiej możliwości również w trzecim sektorze. Kościoły oraz organizacje pozarządowe są coraz bardziej otwarte na nowe
Technologie Nanotechnologia w produkcji żywności
2022-08-02 | 14:00

Nanotechnologia w produkcji żywności

Świadomość konsumentów w związku z decyzjami zakupowymi jest coraz większa. Decydują się oni na produkty wysokiej jakości, trwałe, ale zarazem stronią od zbędnych polepszaczy
Technologie MiR i Modula dostarczają w pełni autonomiczne rozwiązanie do prac magazynowych
2022-08-02 | 12:00

MiR i Modula dostarczają w pełni autonomiczne rozwiązanie do prac magazynowych

Czołowy producent inteligentnych rozwiązań magazynowych, Modula, oraz Mobile Industrial Robots (MiR), opracowali w pełni zautomatyzowany system, który może przechowywać, kompletować

Transmisje online

Więcej ważnych informacji

Złote Spinacze 2022

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Branżę modową czekają rewolucyjne zmiany. Formuła fast fashion odejdzie do lamusa

– Idealny model biznesowy w branży modowej to zero waste, który nie stosuje surowców naturalnych, tylko wtórne. Bardzo dobry jakościowo i przez to drogi, w związku z czym konsumenci kupują te produkty rzadziej. I moim zdaniem w ciągu maksymalnie 20 lat dojdziemy właśnie do takiego modelu. Zmuszą nas do tego kwestie środowiskowe – prognozuje dr Magdalena Płonka, dyrektorka Międzynarodowej Szkoły Kostiumografii i Projektowania Ubioru w Warszawie. Jak podkreśla, marki z segmentu tzw. fast fashion już doskonale wiedzą, że ich formuła biznesowa się kończy. Dlatego w nadchodzących latach ten rynek czeka transformacja, bo szybka moda generuje dziś olbrzymie problemy społeczne i środowiskowe.

Prawo

W Polsce jest ponad milion legalnie pracujących cudzoziemców. Kontrole Inspekcji Pracy wciąż wykazują nieprawidłowości w tym zakresie

Liczba obcokrajowców na polskim rynku pracy szybko rośnie. Najliczniejszą grupą są już od lat obywatele Ukrainy, których teraz dodatkowo przybywa w związku z wojną za wschodnią granicą. Z danych MRiPS wynika, że na koniec lipca 736 tys. Ukraińców pracowało i odprowadzało składki. Kontrole Państwowej Inspekcji Pracy w zakresie legalności zatrudnienia cudzoziemców wciąż wykazują szereg nieprawidłowości i nadużyć, jednak ich skala nie wzrosła znacząco w ostatnich miesiącach wraz z napływem większej liczby Ukraińców. 

Farmacja

Ministerstwo Zdrowia analizuje możliwości rozszerzenia roli farmaceutów. Część nowych zadań może trafić do koszyka świadczeń gwarantowanych

Pilotaż przeglądów lekowych czy szczepienia ochronne to przykłady nowych zadań realizowanych przez farmaceutów. Eksperci pracujący w specjalnym zespole w ubiegłym roku wskazali siedem takich usług, które mogłyby być z powodzeniem wdrażane w aptekach. Rozszerzenie uprawnień farmaceutów wiąże się również z wyceną świadczeń i włączaniem ich do koszyka świadczeń refundowanych, choć niewykluczone, że niektóre usługi byłyby dostępne prywatnie. 

Współpraca

Obsługa konferencji prasowych

Zapraszamy do współpracy przy organizacji konferencji prasowych. Nasz doświadczony i kompetentny zespół sprosta każdej realizacji. Dysponujemy nowoczesnym, multimedialnym centrum konferencyjnym i biznesowym w samym sercu Warszawy. Zapraszamy do kontaktu w sprawie oferty.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.