Rok pełen wyzwań - gwałtowny wzrost ilości windykacji w sektorze TSL w 2024 roku

Hanna Gehrke - Gut
GutPR Hanna Gehrke - Gut
ul. Ludwika Rydygiera 14/14
50-249 Wrocław
gutpr|gutpr.pl| |gutpr|gutpr.pl
512078181
gutpr.pl
Rok 2024 był szczególnym okresem dla branży transportu, spedycji i logistyki. Mijające 12 miesięcy to czas, w którym wyzwania ekonomiczne i prawne wymusiły zmianę podejścia do zarządzania finansami. Sytuacja ta znalazła odzwierciedlenie w gwałtownym wzroście liczby zleceń windykacyjnych. Było to pokłosie trudności finansowych, z jakimi zmagały się firmy transportowe.
Zatory płatnicze i szybka reakcja
Sektor transportu drogowego był szczególnie narażony na zatory płatnicze. Wysokie koszty prowadzenia działalności, związane z inflacją, wzrostem cen paliw i presją płacową, sprawiły, że przewoźnicy coraz częściej decydowali się na działania windykacyjne już po krótkim okresie zwłoki w płatnościach. Jak zauważa Jacek Dżumak z Pactus.eu, liczba zleceń windykacyjnych w 2024 roku wzrosła aż o 25%.
- Praca na należnościach przekazanych do naszej obsługi bez zbędnej zwłoki pozwoliła nam działać, zanim będzie za późno – komentuje przedstawiciel firmy.
Cztery kluczowe przyczyny wzrostu liczby zleceń windykacyjnych
Pierwszym powodem zwiększonego zapotrzebowania na usługi windykacyjne w transporcie, spedycji i logistyce był wzrost kosztów operacyjnych i inflacja. Jak mówi Team Leader z Pactus.eu, rosnące ceny paliw i zwiększone koszty operacyjne znacząco obciążyły budżety firm transportowych. W przypadku przedsiębiorstw posiadających własną flotę, paliwo stanowiło istotną część miesięcznych wydatków, a inflacja dodatkowo wpłynęła na koszty płac, ubezpieczeń i usług logistycznych. Efektem tego był spadek marż, który zmusił przewoźników do bardziej stanowczego dochodzenia należności.
Drugą przyczyną wzrostu ilości windykacji w sektorze TSL stanowiły czynniki geopolityczne i wojna w Ukrainie.
- Konflikt za wschodnią granicą zakłócił przepływy towarowe i wymusił zmiany w łańcuchach dostaw. Choć niektóre firmy znalazły niszę w przewozie strategicznych towarów, takich jak zboża, ogólna destabilizacja gospodarcza zwiększyła ryzyko finansowe w branży TSL – mówi Jacek Dżumak z Pactus.eu
Kolejne powody zwiększonego zainteresowania skuteczną windykacją w transporcie, spedycji i logistyce związane są ze zmianami regulacyjnymi. Jak przypomina ekspert z Pactus.eu, 2024 rok przyniósł istotne zmiany wynikające z Europejskiego Zielonego Ładu.
- Obowiązek zakupu niskoemisyjnych pojazdów, instalacja nowoczesnych tachografów i przestrzeganie surowych norm emisji spalin wymagały znaczących nakładów finansowych. Firmy obciążyły również dodatkowe koszty administracyjne związane z raportowaniem ekologicznym i zarządzaniem emisjami również obciążyły firmy – mówi Jacek Dżumak.
Ostatnią, ale bardzo istotną przyczyną wzrostu ilości zleceń windykacyjnych jest wzrost świadomości finansowej wśród przedsiębiorców z sektora TSL.
Niska marżowość usług transportowych wpłynęła na większą świadomość przedsiębiorców w zakresie ochrony interesów finansowych. W ciągu minionych 12 miesięcy przewoźnicy coraz częściej sięgali po usługi profesjonalnych firm windykacyjnych, traktując je jako kluczowe narzędzie utrzymania płynności finansowej – wskazuje ekspert z Pactus.eu.
2024 rok w branży windykacyjnej
Szybsze przekazywanie spraw do windykacji przełożyło się na krótszy czas odzyskiwania należności i wyższą skuteczność działań.
- Natychmiastowe działania windykacyjne pozwoliły ograniczyć ryzyko strat wynikających z postępowań restrukturyzacyjnych czy upadłości kontrahentów – mówi Jacek Dżumak z Pactus.eu.
Wyzwania roku 2024 zmusiły przedsiębiorców z branży TSL do bardziej zdecydowanego zarządzania finansami i szybszego reagowania na opóźnienia w płatnościach. Rosnące koszty, zmiany regulacyjne i niestabilna sytuacja geopolityczna ukształtowały na przestrzeni minionych 12 miesięcy rynek, na którym usługi windykacyjne stały się nieodzownym wsparciem dla wielu firm transportowych, chcących utrzymać płynność finansową i spływ należności na przyzwoitym poziomie.

Linie lotnicze Corendon Airlines świętowały 20. lecie działalności podczas spektakularnej Gali w Antalya Cosmos Theatre

DPD Polska zainstalowała ponad 10 tys. automatów paczkowych w sieci DPD Pickup. Sieć obejmuje już ponad 32 tys. punktów i automatów paczkowych

DPD Mobile z kolejnymi państwami na mapie Europy. Wysyłki międzynarodowe z aplikacji już do 20 państw
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej
Rozporządzenie PPWR stawia ambitne cele w zakresie wykorzystania recyklatów w poszczególnych rodzajach opakowań. To będzie oznaczało wzrost popytu na materiały wtórne pochodzące z recyklingu. Obecnie problemy branży recyklingu mogą spowodować, że popyt będzie zaspokajany głównie przez import. Dziś do dobrowolnego wykorzystania recyklatów nie zachęcają przede wszystkim ceny – surowiec pierwotny można kupić taniej niż ten z recyklingu.
Przemysł spożywczy
Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać

Rolnictwo i żywność, w tym rybołówstwo, są sektorami strategicznymi dla UE. System rolno-spożywczy, oparty na jednolitym rynku europejskim, wytwarza ponad 900 mld euro wartości dodanej. Jego konkurencyjność stoi jednak przed wieloma wyzwaniami – to przede wszystkim eksport z Ukrainy i niedługo także z krajów Mercosur, a także presja związana z oczekiwaniami konsumentów i Zielonym Ładem. Bez rekompensat rolnikom może być trudno tym wyzwaniom sprostać.
Transport
Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier

Liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych wynosi dziś ok. 10 tys., a tempo wzrostu wynosi ok. 50 proc. r/r. Dynamika ta przez wiele miesięcy była wyższa niż wyniki samego rynku samochodów elektrycznych, na które w poprzednim roku wpływało zawieszenie rządowych dopłat do zakupu elektryka. Pierwszy kwartał br. zamknął się 22-proc. wzrostem liczby rejestracji w ujęciu rocznym, ale kwiecień przyniósł już wyraźne odbicie – o 100 proc.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.