Lifting rodem z Kalifornii, czyli jak John Deere tworzył nowe maszyny z designer
Tocząc się po polu, nowy ciągnik gąsienicowy John Deere 8RX wygląda na muskularny, mocny, ale też… nieco oderwany od branżowych trendów. Dlaczego?
Design prosto z Kalifornii
Wprowadzając serię nowych produktów, amerykański producent maszyn rolniczych John Deere, chciał nie tylko zadbać o najwyższą klasę maszyn i przewagi technologiczne nad konkurencją, ale też przedstawić mocną wizualną deklarację przyszłości sprzętu rolniczego i marki John Deere.
- Branża rolnicza dotąd kojarzona głównie z mocą, za sprawą amerykańskiego producenta, zyskuje nowy wizerunek. Nasza wizja projektowania pochodzi z południowej Kalifornii, a konkretnie ze studia BMW Designworks, które odpowiada za design doskonale znanym wszystkim luksusowych samochodów, motocykli i silników – mówi Bartosz Białas z John Deere Polska.
Siedziba Designworks w Kalifornii jest jednym z trzech światowych studiów projektowych należących do BMW, a pozostałe znajdują się w Szanghaju i Monachium. Studio umożliwia projektantom tworzenie pełnowymiarowych replik produktów klientów – od BMW, jachty, a nawet odrzutowce, po… słuchawki.
Zespół z Kalifornii projektuje samochody BMW jako w pełni zintegrowaną część organizacji rozwoju BMW, ale to nie całość ich pracy. Studio współpracuje z wieloma klientami, w tym firmami zajmującymi się technologiami lotniczymi i transportowymi, takimi jak Virgin Hyperloop, które dosłownie odkrywają na nowo sposób, w jaki ludzie będą podróżować dzisiaj i w przyszłości.
Co ciekawe, w tym momencie 50 proc. pracy Designworks to biznes związany z Grupą BMW, a pozostałe 50 proc. to klienci spoza branży motoryzacyjnej - i to właśnie utrzymuje stałą świeżość w ich spojrzeniu projektowym.
Nowe DNA maszyn Deere
Podczas gdy Deere Construction rozpoczął współpracę z Designworks wiele lat temu, inne działy i linie produktów Deere'a (np. dział rolnictwa produkujący ciągniki i TURF, m. in. kosiarki) nie były związane z tą firmą. W 2012 roku Deere skupił się na wyborze jednego partnera w zakresie wzornictwa przemysłowego dla wszystkich kategorii maszyn.
Podczas projektowania ciągników 8R i kombajnów X9, Designworks nie tylko zaprojektowało produkty, ale wraz z kierownictwem John Deere zdecydowano o całkowitej rewolucji, czyli opracowaniu języka projektowania przemysłowego. Co to oznacza w praktyce? Język projektowania przemysłowego jest zasadniczo przewodnikiem po ujednoliceniu zasad projektowania - od formy, przez grafikę, po materiały - które będą pomocne w opracowywaniu przyszłych rozwiązań.
- Jest to wspólne DNA projektowania, które łączy każdy nasz produkt, a zarazem to punkt zwrotny, ponieważ właśnie ten pojazd, ciągnik 8R, jest tym, do którego się odnosiliśmy w celu stworzenia całościowego języka projektowania – komentuje Laura Robin, dyrektor studia BMW Designworks.
- Efektem pracy, którą Designworks wykonała z nami jest nowy język projektowania, który będzie widoczny we wszystkich maszynach z działu rolnictwa i turf (m. in. kosiarki). Rola Designworks jest naprawdę kluczowym partnerem projektowym w tworzeniu wizji tego, jak chcemy, aby te maszyny wyglądały i były w przyszłości - powiedział Josh Hoffman, kierownik firmy Deere ds. Doświadczeń użytkownika i wzornictwa przemysłowego. „”.
Lata współpracy procentują. Ciągnik 8R zdobył już dwie międzynarodowe nagrody za swój projekt, w tym prestiżowe nagrody Red Dot i iF.
„Ciągniki 8R mają uderzający wygląd zewnętrzny, który jest wyrazem ich osiągów i wydajności. Wnętrze jest dobrze przemyślane pod względem ergonomii” - stwierdziło jury konkursu Red Dot Award.
Nowy projekt wpłynie na wygląd wielu nowych produktów Deere – od opryskiwaczy, przez Gatory, po równiarki samojezdne.

NDP i brak wzajemności standardów – pięta Achillesa unijnej polityki handlowej

Eksperci rynku rolnego apelują: Nie cofajmy polskiego rolnictwa do zeszłego stulecia

Jak pestycydy trafiają na nasze stoły? - nowy raport ujawnia niespójności w polityce UE
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

1 października ruszy w Polsce system kaucyjny. Część sieci handlowych może nie zdążyć z przygotowaniami przed tym terminem
Producenci, sklepy i operatorzy systemu kaucyjnego mają niespełna dwa miesiące na finalizację przygotowań do jego startu. Wówczas na rynku pojawią się napoje w specjalnie oznakowanych opakowaniach, a jednostki handlu powinny być gotowe na ich odbieranie. Część z nich jest już do tego przygotowana, część ostrzega przed ewentualnymi opóźnieniami. Jednym z ważniejszych aspektów przygotowań na te dwa miesiące jest uregulowanie współpracy między operatorami, których będzie siedmiu, co oznacza de facto siedem różnych systemów kaucyjnych.
Ochrona środowiska
KE proponuje nowy cel klimatyczny. Według europosłów wydaje się niemożliwy do realizacji

Komisja Europejska zaproponowała zmianę unijnego prawa o klimacie, wskazując nowy cel klimatyczny na 2040 roku, czyli redukcję emisji gazów cieplarnianych o 90 proc. w porównaniu do 1990 rok. Jesienią odniosą się do tego kraje członkowskie i Parlament Europejski, ale już dziś słychać wiele negatywnych głosów. Zdaniem polskich europarlamentarzystów już dotychczas ustanowione cele nie zostaną osiągnięte, a europejska gospodarka i jej konkurencyjność ucierpi na dążeniu do ich realizacji względem m.in. Stanów Zjednoczonych czy Chin.
Handel
Amerykańskie indeksy mają za sobą kolejny wzrostowy miesiąc. Druga połowa roku na rynkach akcji może być nerwowa

Lipiec zazwyczaj jest pozytywnym miesiącem na rynkach akcji i tegoroczny nie był wyjątkiem. Amerykańskie indeksy zakończyły go na plusie, podobnie jak większość europejskich. Rynki Starego Kontynentu nie przyciągają jednak już kapitału z taką intensywnością jak w pierwszej części roku. Z drugiej strony wyceny za oceanem po kolejnych rekordach są już bardzo wysokie, a wpływ nowego porządku celnego narzuconego przez Donalda Trumpa – na razie trudny do przewidzenia. W najbliższym czasie na rynkach można się spodziewać jeszcze większej zmienności i nerwowości, ale dopóki spółki pokazują dobre wyniki, przesłanek do zmiany trendu na spadkowy nie ma.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.