Nowa WPR ukierunkowana na działania związane z przeciwdziałaniem i adaptacją do
Jakie wyzwania dla polskiego rolnictwa niesie ze sobą nowa wspólna polityka rolna (WPR) Unii Europejskiej? Czy jej reforma sprosta oczekiwaniom społeczeństwa, w tym producentów rolnych?
A jakie korzyści WPR przyniesie polskim rolnikom? To tylko niektóre z zagadnień poruszonych
w raporcie pod tytułem „Pożądana struktura wsparcia w ramach wspólnej polityki rolnej Unii Europejskiej po 2020 roku oraz cele polityki krajowej w świetle globalnych wyzwań modernizacyjnych wobec polskiego rolnictwa”. Jednym ze szczegółowo omawianych w publikacji zagadnień są cele WPR i kierunek, w jakim ona zmierza. Autorzy raportu stawiają szereg ważnych pytań, na które propozycje Komisji Europejskiej w sprawie kształtu WPR nadal zdają się nie odpowiadać.
Raport opublikowany przez Fundację Europejski Fundusz Rozwoju Wsi Polskiej we współpracy
z Instytutem Rozwoju Wsi i Rolnictwa Polskiej Akademii Nauk, autorstwa dr Mirosława Drygasa i dr Iwony Nurzyńskiej, opisuje założenia i strategiczne kierunki zmian WPR. Wskazuje przy tym kluczowe wyzwania i bariery dalszego wzrostu konkurencyjności i efektywności polskiego rolnictwa oraz konkretne propozycje rozwiązań. Pierwszą część raportu autorzy poświęcają celom WPR i jej kształtowi.
Jakie są cele WPR?
Wspólna polityka rolna (WPR) jest umową społeczną pomiędzy sektorem rolnym i społeczeństwem, między Unią Europejską (UE) i rolnikami. Zgodnie z przyjętym prawodawstwem UE ustanowiono następujące trzy cele główne:
- Poprawa odporności sektora rolnego na różnego rodzaju kryzysy oraz podnoszenia konkurencyjności i zapewnienia bezpieczeństwa żywnościowego dla obywateli UE (rolnictwo).
- Zwiększenie wkładu rolnictwa na rzecz środowiska, dobrostanu zwierząt i mitygowania zmian klimatu w wyniku realizacji działań rolno-środowiskowo-klimatycznych (środowisko i klimat).
- Podtrzymywanie żywotności i witalności obszarów wiejskich poprzez tworzenie poza rolniczych miejsc pracy oraz polepszanie dostępu do szerokiej palety usług publicznych (obszary wiejskie).
Wymienione cele główne mają być osiągnięte poprzez wspieranie działań umożliwiających realizację dziewięciu poniżej wymienionych celów szczegółowych WPR:
- Zapewnienie stabilnych dochodów w rolnictwie
- Poprawa konkurencyjności rolnictwa
- Wzmocnienie siły przetargowej rolników w łańcuchu żywnościowym
- Działania mitygujące zmiany klimatyczne
- Zrównoważone zarządzanie zasobami naturalnymi
- Ochrona krajobrazu i bioróżnorodności
- Wspieranie wymiany pokoleń w rolnictwie
- Podtrzymywanie żywotności obszarów wiejskich
- Wspieranie produkcji żywności „zdrowotnej” i zdrowego odżywiania
Realizacji tak zdefiniowanych celów głównych i szczegółowych ma także służyć realizacja celów przekrojowych WPR, które KE zdefiniowała następująco:
- Zintensyfikowanie transferu wiedzy i innowacyjności do praktyki rolniczej;
- Wdrażanie zasady zrównoważonego rozwoju;
- Unowocześnienie i uproszczenie we wszystkich możliwych wymiarach.
W odpowiedzi na tak przyjęte cele WPR, Polska przygotowała (podobnie jak inne kraje unijne) Plan Strategiczny dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023-2027 (PS WPR), przyjęty 14 grudnia 2021 r. przez Radę Ministrów, który koncentruje się na trzech głównych obszarach, zgodnych z trzema celami głównymi WPR.
Nowy kierunek WPR – przeciwdziałanie zmianom klimatu
Analizując założenia i treść polskiego PS WPR, Raport wskazuje, że w warunkach polskich następuje silniejsza koncentracja wsparcia w ramach WPR na rolnictwie kosztem rozwoju wsi. Innym ważnym aspektem, zgodnie z kierunkami zmian, jest znacznie silniejsze skupienie się na rozbudowanych celach środowiskowo-klimatycznych, które stają się w zasadzie celami przekrojowymi, obejmującymi w praktyce prawie wszystkie planowane do wsparcia operacje. Jednocześnie KE wskazuje na konieczność uwzględnienia w przygotowywanych przez kraje członkowskie Planach Strategicznych WPR także celów, właściwych dla pozostałych polityk unijnych dotyczących środowiska i klimatu, szeroko opisanych
w Europejskim Zielonym Ładzie, który wyznacza strategię rozwoju Unii Europejskiej.
Przyjęte już po opublikowaniu raportu ostateczne decyzje co do kształtu wspólnej polityki rolnej potwierdziły strategiczną reorientację WPR w kierunku rolno‑środowiskowo‑klimatycznym oraz społecznym. Raport bardzo silnie akcentuje, że niezależnie od zmian WPR, na pierwszym miejscu zawsze musi pozostawać bezpieczeństwo żywnościowe UE, w tym Polski.
Mały budżet i brak zachęt
Jednym z najważniejszych elementów propozycji KE odnośnie do przyszłej WPR, z punktu widzenia silniejszego zorientowania tej polityki na problematykę rolno‑środowiskowo‑klimatyczną, jest tzw. nowa zielona architektura. Składają się na nią w praktyce cztery bloki zagadnień: 1. środowisko i klimat, 2. zdrowie ludności, zwierząt i upraw, 3. dobrostan zwierząt, 4. usługi doradztwa rolniczego. Nowe wymogi, zastępujące dotychczasowe zazielenienie oraz zasadę wzajemnej zgodności, mają zapewniać osiąganie zakładanych wyższych celów rolno-środowiskowo‑klimatycznych.
Zdecydowane pogłębienie propozycji reformy w kierunku celów środowiskowo-klimatycznych i rosnące wymagania napotykają na coraz silniejszą krytykę krajów członkowskich, co wynika przede wszystkim
z obaw rolników, również polskich. Podstawowym elementem wyrażanej krytyki jest zbyt niski planowany budżet oraz brak wystarczających zachęt w relacji do wyzwań i celów w perspektywie do 2030 roku.
Raport można pobrać ze strony https://www.efrwp.pl.
Czy kolejne nowoczesne gospodarstwo zostanie zlikwidowane decyzją urzędników podległych MRiRW?
SVI podwaja moce produkcyjne, otwierając drugi moduł szklarni w Zdunowie
Sytuacja w rolnictwie w 2024 i prognoza krótkookresowa
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
IT i technologie
W Krakowie powstało centrum operacyjne cyberbezpieczeństwa. Sektor małych i średnich firm zyska dostęp do specjalistycznych usług [DEPESZA]
Security Operations Center, które zostało uruchomione w ramach Centrum Technologicznego Hitachi w Krakowie, ma zapewnić firmom dostęp do usług specjalistów w zakresie cyberbezpieczeństwa, bez konieczności tworzenia własnych działów IT. Dla przedsiębiorstw outsourcing tego typu zadań jest rozwiązaniem, które pozwala uniknąć wysokich nakładów inwestycyjnych, zabezpieczyć się przed coraz intensywniejszymi atakami hakerów, a także sprostać wymogom legislacyjnym.
Edukacja
Podwyżki wynagrodzeń nie rozwiążą problemu niedoboru nauczycieli. Ważny jest też prestiż zawodu i obciążenie obowiązkami
Niski poziom wynagrodzenia nauczycieli w porównaniu z innymi zawodami to tylko jeden z czynników, które wpływają na niedobór kadr pedagogicznych w różnych krajach. Z analizy naukowców z Wielkiej Brytanii wynika, że popularne strategie szybkich rozwiązań, takie jak programy stypendialne, nie działają w długiej perspektywie. Potrzebne jest więc nie tylko zwiększenie płac, ale i budowanie prestiżu tego zawodu, by osoby, które mają predyspozycje do jego wykonywania, nie bały się obierać takiej ścieżki kariery zawodowej.
Fundusze unijne
Coraz więcej inwestorów stawia na budownictwo modułowe. Kolejne dwa lata powinny przynieść duże wzrosty
Do 2030 roku rynek budownictwa modułowego ma osiągnąć wartość 7 mld zł – szacuje firma Spectis. Szczególnie ten i przyszły rok będą dla niego korzystne ze względu na duży napływ środków z KPO, których wydatkowanie wiąże się z ograniczeniami czasowymi. Presja kosztowa i czasowa oraz otwartość na nowe technologie może skłonić inwestorów indywidualnych i instytucjonalnych do zwrotu w kierunku budynków modułowych.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.