Rosnące ceny materiałów i kłopoty z dostawami. Problemy firm w pandemii
Masz-Media Ida Marzenna Szwaczko
Waszyngtona 18/213
15-269 Białystok
maszmedia|wp.pl | |maszmedia|wp.pl
693400464
www.maszmedia.pl
Po okresie covidowego marazmu białostocki Promotech zakończył rok 2020 z dobrym wynikiem finansowym, a pierwsze półrocze 2021 stało pod znakiem wysokiego popytu na jego wyroby. Pojawiły się jednak nowe problemy – przerywane łańcuchy dostaw i bardzo duży wzrost cen materiałów.
Promotech to producent i eksporter zaawansowanych technologicznie, profesjonalnych elektronarzędzi i sprzętu dla przemysłu.
- Nie lada wyzwanie, aby utrzymać rentowność wyrobów, stanowi wzrost ceny blach ze stali czarnej o 300 proc. Ale to nie wszystko, np. coraz wyższe ceny aluminium, przekładają się na rosnące koszty zakupu odlewów, które są powszechnie wykorzystywane w naszych wyrobach – mówi Artur Zawadzki, dyrektor produkcji Promotechu. - Przekłada się to na problemy z ciągłością dostaw oraz utrzymaniem cen - każdy dzień to nowe wyzwania w tym zakresie.
Z kolei problemy, związane ze spedycją i jej dostępnością przekładają się na terminowość dostaw komponentów i materiałów do Promotechu.
- Mieliśmy sytuację, w której transport komponentów elektrycznych z Chin stał ze względu na korek na granicy z Mongolią, na węźle kolejowym, przez ponad miesiąc – opowiada dyrektor Zawadzki. - Konieczne było organizowanie znacznie droższych dostaw lotniczych, aby utrzymać ciągłość produkcji.
Skutki covidowej absencji
Jednak problemy z ciągłością dostaw od dostawców i kooperantów to jedno; drugie to absencja pracownicza, związana z trzecią falą pandemii.
- W pierwszym półroczu mieliśmy sytuację, w której lokalnie borykaliśmy się z nieobecnościami rzędu 25 proc. w Białymstoku oraz nawet 60 proc. w Puńcowie. Niestety z powodu koronawirusa pożegnaliśmy na zawsze dwóch naszych pracowników ze Śląska.
Tak duże poziomy absencji przełożyły się między innymi na zbyt małą produkcję silników i elementów uzębionych, co powoduje opóźnienia w realizacji części zleceń.
- Dzięki elastycznym zmianom w procesach produkcyjnych oraz organizacji prac dodatkowych udało nam się realizować zamówienia naszych klientów. Bardzo liczymy na efekty programów szczepień na świecie - pozwoli to na ustabilizowanie sytuacji pandemicznej i ograniczenie absencji zarówno w Promotechu, jak i u naszych dostawców – dodaje Artur Zawadzki. - Powyższe problemy wymagają od nas wszystkich większej elastyczności i zaangażowania w proces dostaw, produkcji i montażu wyrobów po to, by wykonać i dostarczyć towary w terminie do naszych dostawców. Planujemy zwiększenie zatrudnienia oraz zmiany w procesach, które pozwolą na jeszcze lepsze zabezpieczenie realizacji zamówień.
Po raz kolejny TOPBUILDER dla marki WIŚNIOWSKI
APA Group publikuje Raport CSR za 2023
Kontrola wizyjna mrożonych ryb z dokładnością do 100%
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Regionalne
Start-upy mogą się starać o wsparcie. Trwa nabór do programu rozwoju innowacyjnych pomysłów na biznes
Trwa nabór do „Platform startowych dla nowych pomysłów” finansowany z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej 2021–2027. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości wybrała sześć partnerskich ośrodków innowacji, które będą oferować start-upom bezpłatne programy inkubacji. Platformy pomogą rozwinąć technologicznie produkt i zapewnić mu przewagę konkurencyjną, umożliwią dostęp do najlepszych menedżerów i rynkowych praktyków, ale też finansowanie innowacyjnych przedsięwzięć. Każdy z partnerów przyjmuje zgłoszenia ze wszystkich branż, ale także specjalizuje się w konkretnej dziedzinie. Jest więc oferta m.in. dla sektora motoryzacyjnego, rolno-spożywczego, metalowo-maszynowego czy sporttech.
Transport
Kolej pozostaje piętą achillesową polskich portów. Zarządy liczą na przyspieszenie inwestycji w tym obszarze
Nazywane polskim oknem na Skandynawię oraz będące ważnym węzłem logistycznym między południem i północą Europy Porty Szczecin–Świnoujście dynamicznie się rozwijają. W kwietniu 2024 roku wydano decyzję lokalizacyjną dotycząca terminalu kontenerowego w Świnoujściu, który ma szansę powstać do końca 2028 roku. Zdaniem ekspertów szczególnie ważnym elementem rozwoju portów, podobnie jak w przypadku innych portów w Polsce, jest transport kolejowy i w tym zakresie inwestycje są szczególnie potrzebne. – To nasza pięta achillesowa – przyznaje Rafał Zahorski, pełnomocnik zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście ds. rozwoju.
Polityka
Projekt UE zyskuje wymiar militarny. Wojna w Ukrainie na nowo rozbudziła dyskusję o wspólnej europejskiej armii
Wspólna europejska armia na razie nie istnieje, a w praktyce obronność to wyłączna odpowiedzialność państw członkowskich UE. Jednak wybuch wojny w Ukrainie, tuż za wschodnią granicą, na nowo rozbudził europejską dyskusję o potrzebie posiadania własnego potencjału militarnego. Jak niedawno wskazał wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz, Europa powinna mieć własne siły szybkiego reagowania i powołać komisarza ds. obronności, ponieważ stoi obecnie w obliczu największych wyzwań od czasu zakończenia II wojny światowej. – Musimy zdobyć własną siłę odstraszania i zwiększać wydatki na obronność – podkreśla europoseł Janusz Lewandowski.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.