Rośnie rynek elektroniki z 2 ręki. Ile warty jest globalny biznes refurbished?
Wysoka inflacja, zbliżająca się recesja gospodarcza oraz wprowadzane uregulowania prawne – to tylko niektóre z czynników, wpływających na rozwój segmentu refursbished, czyli elektroniki użytkowej z drugiej ręki. Jak wynika z danych Counterpoint Research, w 2022 roku sektor ten urósł o 5 punktów procentowych, a analitycy prognozują, że w perspektywie trzech lat, globalne dostawy używanych smartfonów osiągną 413,3 mln sztuk[1]. Jak kształtują się perspektywy rozwoju rynku recommerce i jakie faktory wpływają na popularność tych rozwiązań?
Drugi obieg odpowiedzią na stagnację
Na rynku nowej elektroniki użytkowej obserwowany jest zastój. Kolejne premiery smartfonów nie przynoszą przełomowych zmian, a ceny flagowych modeli osiągają astronomiczne pułapy. Z tego powodu konsumenci, w czasie kryzysu gospodarczego i ekonomicznej niepewności, stawiają na rozsądna i sprawdzoną alternatywę w postaci urządzeń refurbished. Trend ten widoczny jest w globalnych danych firmy badawczej Counterpoint Research. Podczas gdy na rynku nowych telefonów notowane są dwucyfrowe spadki sprzedaży (12 p. proc. w minionym roku), wartość sektora telefonów z drugiego obiegu rośnie z roku na rok (5 p. proc. w 2022 r.)[2].
– Szczególnym okresem dla wciąż młodej branży refurbished, która działa w ramach idei cyrkularności, była pandemia COVID-19. Przerwane liczne łańcuchy dostaw przełożyły się na ograniczony dostęp do nowych urządzeń. Konsumenci swoją uwagę skierowali na sektor odnawianej elektroniki, który oferował dostęp do sprawdzonych modeli w konkurencyjnych cenach – komentuje Tomasz Kowalczyk, założyciel i prezes firmy Luxtrade, polskiego lidera branży telefonów obiegu zamkniętego. – Warto również zwrócić uwagę na aspekt ekologiczny, szczególnie popularny wśród pokolenia Z. Młodzi posiadają o wiele większą świadomość troski o środowisko – de facto wzrastali w otoczeniu, w którym postulaty społecznej odpowiedzialności i zielonego ładu towarzyszyły im na porządku dziennym – uzupełnia Tomasz Kowalczyk.
Analitycy są zgodni, że w najbliższych latach segment ten będzie notował wzrosty[3]. Wpływ na zainteresowanie urządzeniami refurbished będzie miała nie tylko okazyjna cena, ale również konieczność ograniczenia negatywnego wpływu na środowisko czy redukcja liczby elektroodpadów. Zmiany wymuszają również regulatorzy, którzy na poziomie europejskim i narodowym, wprowadzają legislację, przyczyniającą się do wydłużania cyklu życia elektroniki. Przykładem takich działań są między innymi unijne prace nad tzw. prawem do naprawy oraz wprowadzone przez francuski parlament dopłaty do serwisowania elektroniki konsumenckiej.
Dynamiczny rozwój polskiego rynku
Coraz większe zainteresowanie elektroniką z drugiej ręki widoczne jest również nad Wisłą, gdzie po rozwiązania obiegu zamkniętego najczęściej sięgają najmłodsi konsumenci oraz rodzice, nabywający wymarzony sprzęt dla swojego dziecka. Z danych firmy Luxtrade wynika także, że najważniejszym motywatorem zakupowym oprócz okazyjnej ceny jest możliwość zakupu urządzenia konkretnej marki w wymarzonym wariancie[4].
– Działamy na rynku używanej elektroniki użytkowej od 2017 roku. Widzimy jak szybko rozwija się ta branża oraz związana z nią świadomość społeczna. Wprowadziliśmy do sprzedaży już ponad 150 tys. odnowionych urządzeń, a nasze plany na dalszą ekspansję są bardzo ambitne – zaznacza Kowalczyk.
[1] Refurbished iPhone Volumes Grew 16% YoY Globally in 2022 – counterpointresearch.com, dostęp: 27.06.23
[2] Ibidem
[3] ReCommerce Marketplaces are growing 20 times faster than the broader retail market – cbcommerce.eu, dostęp 27.06.23
[4] Badania własne Luxtrade - bit.ly/badanie_trendy_rynku_refurbished

Seria HONOR 400 - zaawansowana technologia AI w zasięgu każdego użytkownika

Eksperci uspokajają: poziom pola elektromagnetycznego wytwarzanego przez stacje bazowe operatorów komórkowych w Polsce na niskim poziomie

Raport PLSE: ćwierć miliarda złotych kar dla telekomów za naruszanie praw klientów
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Komisja Europejska chce wprowadzić ujednolicone przepisy dotyczące wyrobów tytoniowych. Europosłowie mówią o kolejnej nadregulacji
Ministerstwo Zdrowia opracowało nowy projekt przepisów wprowadzających kolejne zakazy dotyczące wyrobów tytoniowych – całkowitą eliminację e-papierosów oraz zakaz aromatów w woreczkach nikotynowych. Najprawdopodobniej w ciągu kolejnych dwóch–trzech lat Polska będzie musiała implementować nową dyrektywę dotyczącą wszystkich produktów tytoniowych, nad którym niebawem ma rozpocząć prace Komisja Europejska. Europosłowie mówią o ryzyku chaosu legislacyjnego, nadregulacji i wskazują na zagrożenia związane z proponowaną podwyżką akcyzy.
Konsument
Za trzy miesiące ruszy w Polsce system kaucyjny. Wątpliwości budzą kwestie rozliczeń i podatków

Zaledwie trzy miesiące zostały do startu systemu kaucyjnego w Polsce. Kaucje obejmą szklane i plastikowe butelki oraz puszki z napojami. To duża zmiana dla producentów napojów, sklepów i konsumentów oraz pośredniczących w zbiórce operatorów systemów kaucyjnego. Na razie przepisy są na tyle niedoprecyzowane, że budzą wiele wątpliwości w kwestii rozliczania podatków czy rozliczeń z operatorami. Producenci będą musieli płacić podatek od niezwróconych butelek, co zwiększy ich koszty.
Transport
Rośnie skala agresji na polskich drogach. Problemem jest nie tylko nadmierna prędkość, ale też jazda na zderzaku

Za kilka dni zaczynają się wakacje, czyli statystycznie najniebezpieczniejszy czas na drogach. Wśród głównych przyczyn takich zdarzeń na prostych odcinkach drogi są nadmierna prędkość i jazda na zderzaku. Zarządca autostrady A4 Katowice–Kraków w ramach kampanii „Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie” zwraca uwagę na zjawisko agresji na polskich drogach i przypomina, że bezpieczeństwo zaczyna się od osobistych decyzji kierowcy.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.