Komunikaty PR

Różnorodne zespoły są kluczem do sukcesu

2020-03-06  |  10:30
Biuro prasowe

Raporty mówią same za siebie – na kierowniczych stanowiskach liczą się kompetencje, nie płeć. Jak kwestia parytetów wygląda w rzeczywistości i w jaki sposób firmy wspierają rozwój kobiet na kierowniczych stanowiskach?

Powolny wzrost
Obserwujemy zmiany idące w dobrym kierunku – coraz więcej kobiet w porównaniu do poprzednich lat zajmuje kierownicze stanowiska. Chociaż nie jest to dynamiczny wzrost, to możemy z optymizmem patrzeć w przyszłość. Wciąż jednak kobiety zmagają się ze szkodliwymi stereotypami na temat płci. Co zatem jest ważne na początku kariery? Na pewno odwaga. Przekonała się o tym Magda Neuman, dyrektor działu operacyjnego McDonald’s, która swoją karierę zawodową zaczynała bardzo wcześnie i w dodatku rozwijała ją później także za granicą. To było wyzwanie, ale ja to lubię, nie boję się trudnych rzeczy. Pierwsze momenty nie były łatwe: jako kobieta, Polka, przeżyłam zderzenie z inną kulturą, mentalnością, innym stylem zarządzania. Musiałam udowodnić, że jako młoda dziewczyna też mam coś do powiedzenia, mogę zajmować jakąś pozycję. Przydała mi się otwartość na zmiany. To doświadczenie utwierdziło mnie w przekonaniu, że nie ma rzeczy niemożliwych. To od nas zależy, w jaki sposób zorganizujemy życie – przekonuje Magda Neuman. – Nasze społeczeństwo nadal jest dość konserwatywne w aspekcie ról społecznych przyznaje Joanna Polus, Dyrektor Jakości na region EMEA w Corning. – Powinniśmy pozbyć się uprzedzeń i pozwolić dzieciom na swobodne wybory odnośnie ich zainteresowań i kierunków kształcenia.

Złoty środek
Mimo że zrobiliśmy olbrzymi krok w kierunku równouprawnienia, to wciąż borykamy się z głęboko zakorzenionymi stereotypami na temat ról społecznych. Można się z tym spotkać szczególnie w mniejszych miejscowościach, gdzie to głównie mężczyznom przypisywane jest zadanie utrzymania rodziny i rozwijania kariery. Jednak coraz więcej z nas stara się łączyć obydwie role. – Wiele kobiet uważa, że nie da się pogodzić bycia na wysokim stanowisku z byciem dobrą żoną czy matką. Dla mnie to jest kwestia znalezienia w sobie siły, chęci i dania sobie szansy spróbowania się w takich rolach – mówi Sylwia Kaczmarek, Dyrektor Personalny w Corning. – Nie można zakładać, że zawsze wszystko zrobi się na 100%, nie da się wydłużyć doby czy być w dwóch miejscach naraz, ale przy odpowiedniej organizacji i wsparciu najbliższych można czuć się spełnioną w każdej z tych ról. Kobiety powinny zrozumieć, że można zarówno realizować się zawodowo, jak i rodzinnie dodaje Joanna Polus. Organizacje zdają sobie sprawę, że pracownicy nie muszą już wybierać pomiędzy rodziną a karierą. Oferują liczne ułatwienia i dodatkowe benefity. Pozytywny przykład daje firma Corning. – Wspieramy możliwości samorealizacji zarówno w życiu prywatnym, jak i zawodowym, m.in. poprzez elastyczne formy zatrudnienia. Dajemy możliwość pracy zdalnej, a nasze benefity dostępne są również dla członków rodzin pracowników, co daje możliwość wspólnego spędzania razem czasu – tłumaczy Sylwia Kaczmarek. – Do każdego przypadku podchodzimy indywidualnie, staramy się wspierać pracownika w trudnych sytuacjach, bo wiemy, że samopoczucie znacznie wpływa na efektywność w pracy.

Liczne korzyści
Coraz więcej firm może pochwalić się liczną reprezentacją kobiet na kierowniczych stanowiskach. – Te organizacje, które zadbały o to wcześnie, od dawna czerpią z tego benefity i są pozytywnym wzorem dla innych firm – podkreśla Joanna Polus, Corning. Jaka jest największa korzyść takiego stanu rzeczy? Oczywiście… różnorodność! – Wierzę, że obecność kobiet na wysokich pozycjach pozwala na bardziej zbalansowane postrzeganie szans i zagrożeń, uwzgledniające zarówno uwarunkowania biznesowe, jak i tzw. czynnik ludzki – mówi Joanna Polus. Czym jeszcze charakteryzują się mieszane zespoły? – Kobiety mają naturalną umiejętność komunikowania się i empatię, co bardzo pomaga w tworzeniu zgranych zespołów – tłumaczy Monika Kozior, Dyrektor ds. Produkcji w Imperial Tobacco Polska Manufacturing S.A. – Są też mniej skore do ryzykownego zachowania i potrafią koncentrować się na większym obszarze zadań. – Kobiety charakteryzują się też podzielnością uwagi, dzięki czemu mogą realizować kilka zadań jednocześnie. – Potrafimy odnaleźć się w niemal każdej sytuacji, szybko priorytetyzować zadania, zorganizować wszystko tak, aby jak najlepiej działało – mówi Sylwia Kaczmarek, Corning. – Z tych cech korzystamy zarówno w domu, jak i w pracy. Często się zdarza, że dzięki temu gasimy „pożary”.

Przede wszystkim rozwój
Kwestia parytetów jest bardzo ważna, ale to, co liczy się przede wszystkim, to ciągłe doskonalenie i podnoszenie kwalifikacji. Na szerokie możliwości rozwoju mogą liczyć pracownicy firmy Imperial Tobacco Polska. W tej organizacji płeć nie ma żadnego znaczenia, liczą się umiejętności, które stale są rozwijane dzięki zaangażowaniu przełożonych. Liczne programy rozwojowe umożliwiają zostanie liderem nie tylko na rynku krajowym, ale i globalnym. – Uczestniczyłam w dwóch programach rozwojowych – wspomina Sandra Magdziak, Dyrektor Produkcji Imperial Tobacco Polska S.A. – Pierwszy z nich był międzynarodowym programem dla kilkunastu osób z fabryk Imperial Brands (międzynarodowego koncernu, którego częścią jest Imperial Tobacco). W zakres programu wchodził wzrost kompetencji miękkich i wiedzy z zakresu biznesu. Jego celem było kształcenie przyszłych liderów w naszej organizacji. Drugi skupiał się na rozwoju kompetencji osób zarządzających innymi w ramach kluczowych wzorców zachowań promowanych w naszym koncernie. Inspirującą ścieżką kariery pochwalić się może także Anna Chudzichowska, dyrektor HR na Europę Centralną i Ukrainę w Imperial Tobacco Polska S.A. Pracę zaczynała dwie dekady temu, kiedy sytuacja kobiet na rynku pracy była o wiele trudniejsza niż obecnie. Jak wyglądały te początki? – Swoją drogę zawodową rozpoczęłam od roli stażysty, obecnie jestem członkinią zarządu oraz odpowiadam za HR w ramach kilku krajów – tłumaczy Anna Chudzichowska. – Nasza kultura organizacyjna oraz polityka HR wspierają wewnętrzne promocje oraz rozwój pracowników bez względu na płeć. Stawiamy na potencjał, kompetencje oraz wzorcowe zachowania oparte na wartościach.

Więcej pewności siebie!
Często to my same jesteśmy dla siebie wyzwaniem. Nasza postawa różni się od męskiego punktu widzenia. Mężczyźni są bardziej pewni siebie i kolejny awans traktują jak rzecz oczywistą – wyjaśnia Monika Kozior, Imperial Tobacco Polska Manufacturing S.A. – Zdarzyła mi się natomiast kilka razy sytuacja, że kobieta była zaskoczona propozycją awansu pomimo tego, że umiejętnościami przewyższała kontrkandydatów. Mężczyźni awansują, a potem ewentualnie rozwijają potrzebne kompetencje, kobiety czują, że muszą być „gotowe” na awans. Co zatem jest potrzebne, aby osiągnąć sukces? Na pewno otwartość na zmiany i gotowość do podjęcia wyzwania. A te ostatnie czekają na pracowników w firmie Corning, w której od kilku lat działa program rozwojowy Female Talent Pool oraz Corning Professional Women Forum. Jaki jest cel takich programów? Wzajemna integracja, poznanie się kobiet z różnych zespołów i oczywiście zdobywanie wiedzy. W takiej atmosferze łatwo o awans, trzeba tylko być na niego gotową. – Nie bój się sięgać po więcej i korzystaj z tego, co pojawia się na Twojej drodze tak, aby niczego potem nie żałować – zgadza się z tym Sylwia Kaczmarek, Corning. Pamiętaj, że to ty sama decydujesz, jak rozwinie się Twoja kariera – dodaje. Ważna jest też wytrwałość i konsekwencja. – Rób to, co potrafisz i nie zniechęcaj się niepowodzeniami – one czynią nas silniejszymi – przekonuje Joanna Polus, Corning. – Staraj się być najlepszym w tym, co robisz. Awans przyjdzie w momencie, gdy będziesz na to gotowa – dodaje Sandra Magdziak, Imperial Tobacco Polska S.A.


 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Firma Zielony list. Usługi pocztowe także muszą być zrównoważone Biuro prasowe
2024-04-30 | 06:00

Zielony list. Usługi pocztowe także muszą być zrównoważone

W obliczu narastających wyzwań klimatycznych, branża pocztowa przyjmuje zielone rozwiązania logistyczne jako kluczową odpowiedź na zmieniające się regulacje dotyczące emisji.
Firma Efektywne magazynowanie w przemyśle spożywczym
2024-04-29 | 01:00

Efektywne magazynowanie w przemyśle spożywczym

Cukrownie, browary, mleczarnie, wytwórnie napojów gazowanych – to tylko kilka przykładów przedsiębiorstw, w których podczas procesów produkcyjnych,
Firma Rebranding w branży deweloperskiej – kto, jak, dlaczego?
2024-04-29 | 01:00

Rebranding w branży deweloperskiej – kto, jak, dlaczego?

PROFIT Development obchodzi właśnie 20-lecie swojego istnienia. Na przestrzeni dwóch dekad firma oddała do użytku tysiące mieszkań w Łodzi, we Wrocławiu i w Warszawie. W planie

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.