Rozwój produktu w przedsiębiorstwie produkcyjnym
Rozwój produktu, który ma szansę stać się prawdziwą innowacją i odmienić rynek, jest niezwykle wymagającym przedsięwzięciem. Nawet najwspanialsza wizja nie wystarczy, by zrealizować projekt. A od stworzenia biznesplanu – nawet bardzo szczegółowego – do wprowadzenia innowacyjnego produktu na rynek, droga jest bardzo daleka. Jak więc zabrać się za realizację nowatorskiej wizji i doprowadzić do sytuacji, w której wytworzona koncepcja, zamiast skończyć w szufladzie, przerodzi się w pełnoprawny produkt?
Brak środków to najmniejszy problem
Wielu przedsiębiorców planujących wdrożenie innowacji w formie nowego produktu lub usługi wychodzi z założenia, że największym (a wręcz jedynym) problemem stojącym na drodze do realizacji projektu, jest brak wystarczających środków. Sytuacja często jest jednak nieco bardziej skomplikowana.
Co stoi na przeszkodzie, by rozwinąć produkt i wprowadzić innowację na rynek? – Choć oczywiście elementów negatywnie wpływających na możliwość wprowadzenia innowacji do obiegu jest wiele, trzy z nich są szczególnie istotne. Mowa o nieprzemyślanym produkcie, braku know-how oraz wspomnianych już wcześniej niewystarczających środkach – wylicza Grzegorz Putynkowski z CBRTP.
(Nie do końca) nowatorska wizja
Aby upewnić się, że droga, jaką przedsiębiorstwo chce obrać w celu rozwoju swojego produktu, jest właściwa, potrzebna jest szczegółowa analiza wizji i jej weryfikacja. Pominięcie tego kroku może nieść ze sobą poważne konsekwencje dla przedsiębiorstwa – przede wszystkim straty finansowe i wizerunkowe, ale także stratę czasu, tak istotnego w kontekście wprowadzania innowacji na rynek. Roboczogodziny spędzone nad opracowywaniem projektu, który nie ma szans na realizację, to czas, który inni wykorzystują na pracę nad konkurencyjnymi projektami.
Rozwiązaniem tego problemu może być skierowanie projektu do weryfikacji w niezależnych instytucjach. Warto zacząć od państwowych, bezpłatnych instrumentów, dostępnych dla wszystkich przedsiębiorców. Mowa o projekcie STEP (Sprawdzimy Twój Eksperymentalny Pomysł na Projekt) oraz programie Innovation Coach.
Wypełnienie i wysłanie odpowiedniego formularza w STEP pozwala przedsiębiorcy uzyskać pomoc eksperta, który przeanalizuje projekt pod kątem jego zalet i wad oraz zasugeruje zmiany mające wesprzeć przedsiębiorcę w dalszych etapach procesu ubiegania się o pomoc finansowaną ze środków publicznych.
Jak zdobyć know-how?
Nawet, jeżeli projekt okaże się faktycznie innowacyjny, szanse na doprowadzenie go do szczęśliwego finału znacząco wzrosną, ale sprawa nie będzie jeszcze przesądzona. Kolejną rzeczą, o którą warto zadbać, jest know-how, czyli zestaw kompetencji, które umożliwią dalsze efektywne zaangażowanie w rozwój produktu.
– Optymalizacja procesów i kosztów, pomoc w pozyskiwaniu środków czy doradztwo podatkowe ułatwiające skorzystanie z ulg badawczo-rozwojowych i Innovation Box – to wszystko jest możliwe dzięki ścisłej współpracy firm z sektora prywatnego z jednostkami naukowymi. Instytuty badawcze nie tylko dzielą się swoją wiedzą, ale także przeprowadzają kompletne badania na zlecenie inwestorów i wspierają firmy w komercjalizacji rezultatów przeprowadzonych analiz – podpowiada Paweł Uss z Centrum Badań i Rozwoju Technologii dla Przemysłu.
Sposoby pozyskiwania środków finansowych
Ostatnim krokiem w przygotowaniach do dalszego rozwoju produktu, jest pozyskanie środków finansowych. Jeżeli firma jest odpowiednio przygotowana, a więc posiada zweryfikowany, przetestowany i poprawiony projekt, a także odpowiednie zaplecze do uruchomienia procesu rozwoju produktu, łatwiej będzie jej pozyskać środki na realizację projektu.
Czy to dotacje z Funduszy Europejskich, fundusze Venture Capital czy prywatne inwestycje aniołów biznesu – każdy inwestor wymaga jak najlepiej przygotowanego projektu. Im więcej danych, analiz, przeprowadzonych badań rynku, przetestowanych prototypów (czy choćby MVP – minimum viable product), tym większe szanse na pozyskanie finansowania. Właśnie dlatego kluczowe jest przejście poprzednich etapów przed próbą wnioskowania o środki finansowe na realizację innowacyjnego projektu. Należy przy tym pamiętać, że podmioty inwestujące w innowacje mają dwa główne cele: jednym jest wsparcie danej branży i wprowadzenie innowacyjnego produktu na rynek, ale drugim – nie mniej ważnym – jest wypracowanie konkretnego zysku.

Mustela Stelatopia+ zwycięzcą Rankingu TOP10 Emolienty 2025

PGE Baltica, CRIST, WIKE i Grupa Przemysłowa Baltic chcą współpracować przy budowie statków instalacyjnych i serwisowych

Bausch Health nawiązuje współpracę z YUN, aby wprowadzić przełomową pielęgnację mikrobiomu skóry do Polski
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Bankowość

Rośnie liczba i wartość udzielonych konsumentom kredytów gotówkowych. Gorzej mają się kredyty ratalne oraz te udzielane firmom
Rynek kredytowy w Polsce co do zasady rośnie, choć nierównomiernie. Z danych Biura Informacji Kredytowej wynika, że najlepiej rozwija się segment kredytów gotówkowych dla konsumentów. Wartościowo wzrosła też kwota udzielonych limitów w kartach kredytowych. Według prognoz BIK w całym roku wzrośnie wartość zarówno udzielonych kredytów mieszkaniowych, jak i gotówkowych, choć tych pierwszych poniżej inflacji. Wcześniejsze cięcia stóp procentowych przez RPP nie zmieniły tej prognozy.
Transport
37,5 proc. środków z Planu Społeczno-Klimatycznego trafi na walkę z ubóstwem transportowym. Organizacje branżowe apelują o zmianę priorytetowych projektów [DEPESZA]

Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej z końcem czerwca zakończyło konsultacje Planu Społeczno-Klimatycznego, który otwiera drogę do pozyskania 65 mld zł (11,4 mld euro) z unijnego Społecznego Funduszu Klimatycznego. Polska będzie jego największym beneficjentem, a 37,5 proc. budżetu zostanie przeznaczone na bezpośrednie wsparcie osób narażonych na ubóstwo transportowe. Organizacje branżowe oceniają jednak, że walka z tym zjawiskiem może się okazać nieskuteczna. W toku konsultacji zgłosiły swoje zastrzeżenia co do priorytetów w wydatkach i sposobu wsparcia inwestycji w transport rowerowy.
Prawo
Firmy będą mogły przetestować krótszy tydzień pracy z rządowym wsparciem. Nabór wniosków ruszy w sierpniu

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej uruchamia pilotaż krótszego tygodnia pracy. Zainteresowane wzięciem w nim udziału firmy będą się mogły ubiegać o wsparcie finansowe ze strony rządu. Politycy Nowej Lewicy, którzy są pomysłodawcami testu tego rozwiązania, przekonują, że finalnie zyskają na nim wszyscy, zarówno pracownicy, jak i pracodawcy, a ostrzeżenia o spodziewanych problemach gospodarki są mocno przesadzone.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.