Rusza program Mama–Warszawianka na rynku pracy
Sytuacja zawodowa kobiet
Współczynnik aktywności zawodowej u kobiet w Polsce jest bardzo niski, a w pierwszym kwartale 2020 roku wynosił tylko 47,8proc. w porównaniu z mężczyznami, u których był on wyższy i wynosił 64,9proc. Pandemia koronawirusa mocno odbija się na sytuacji zawodowej Polek. Z badań Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką wynika, że co piąta ankietowana boi się, że straci pracę, prawie 12 proc. już ją straciła, a 10 proc. nie wie czy nie nastąpi to w najbliższej przyszłości. Pojawia się coraz więcej sygnałów o zwalnianiu kobiet pracujących w branżach, które najbardziej ucierpiały - a były w nich zatrudnione głównie kobiety (usługi, kultura, gastronomia) oraz kobiet, które po zamknięciu żłobków czy przedszkoli korzystały ze zwolnień na opiekę nad dzieckiem.
Dodatkowo wyniki pokazały, co utrudnia ankietowanym kobietom rozwój zawodowy: ciągle brakuje im wystarczającej pewności siebie (36 proc.) i kompetencji (16 proc.).
- Jak wynika z badań przeprowadzonych przez stolicę, Warszawianki zauważają zmianę swojej sytuacji na rynku pracy w momencie, gdy zostają matkami. Kobiety-matki bardzo często postrzegane są przez pracodawców jako mniej efektywne. Natomiast kobiety, które przebywają w domu i wychowują dziecko, nie mają wiary w siebie i często poszukują pracy poniżej swoich kwalifikacji. Wielokrotnie spotykałam się z warszawiankami, które jeszcze przed pandemią skarżyły się, że ich głównym problemem jest powrót na rynek pracy po dłużej przerwie, ponieważ pracodawcy nie zapewniają im rozwiązań, umożliwiających godzenie życia zawodowego z rodzinnym bądź tworzą taką atmosferę, aby same rezygnowały z pracy - mówi Katarzyna Wilkołaska-Żuromska, Pełnomocniczka Prezydenta m.st. Warszawy do spraw kobiet, inicjatorka projektu. - Dlatego będziemy kompleksowo wspierać nasze mieszkanki, które powracają do pracy z urlopów macierzyńskich i wychowawczych oraz kobiety, które właśnie utraciły pracę lub obawiają się jej utraty – dodaje.
„Mama – Warszawianka na rynku pracy. Wygrajmy z COVIDEM”
Warsztaty i szkolenia mają na celu uchronić matki aktywne zawodowo przed negatywnymi skutkami pandemii na rynku pracy i jednocześnie wzmocnić poczucie własnej wartości. Projekt będzie realizowany przez Fundację Przedsiębiorczości Kobiet przy wsparciu Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką.
Działania skierowane są do kobiet, które na stałe mieszkają w Warszawie. Program w szczególności przeznaczony jest dla mam, które mają trudności z powrotem na rynek pracy lub dalszym rozwojem swojej kariery. Program szkoleniowy odbędzie się w języku polskim, niemniej jednak zachęcamy, aby wzięły w nim także udział migrantki mieszkające w Warszawie, pochodzące z Ukrainy czy Białorusi.
W pierwszym etapie uczestniczki będą rozwijały swoje predyspozycje i wzmacniały pewność siebie. W kolejnym wezmą udział w warsztatach, które pomogą im w rozwoju oraz wyborze ścieżki kariery zawodowej, a w ostatnim będą rozwijały konkretne umiejętności, które pomogą im wrócić na rynek pracy lub założyć własny biznes.
Rekrutacja do programu rozpoczyna się 21 września br. Aby wziąć udział w programie, należy wypełnić formularz online, dostępny w specjalnej zakładce na stronie Sieci Przedsiębiorczych Kobiet. Wyniki rekrutacji będą znane już 13 października.
Program „Mama - Warszawianka na rynku pracy. Wygrajmy z COVIDEM” jest uzupełnieniem dotychczasowej oferty miasta dla rodziców małych dzieci. Warszawa m.in. oferuje bezpłatne żłobki, mające na celu aktywizację zawodową kobiet, zapewniając ich dzieciom opiekę oraz profesjonalne wsparcie w rozwoju kariery zawodowej.
Link rejestracyjny: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSfifn3RxJa_EQjRzT2TRjhgeFhTyK8lCDGQlIJUV6s0seCo7Q/viewform?gxids=7628
Linki do raportów:
Prawie 12 proc. kobiet straciło pracę w czasie pandemii
Ambitne i samotne w drodze na szczyt
Znamy wyniki 2. edycji Universiady – zwycięzcami młodzi naukowcy z Oławy
Już prawie 600 szkół bierze udział w programie „Finansoaktywni”
Zrozumienie i wsparcie - jak pomóc dzieciom przebrnąć przez czas egzaminów?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.
Problemy społeczne
W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym
– Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.
Konsument
Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend
Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.