Komunikaty PR

Ruszasz na ferie w podróż po Europie? Sprawdź aktualne przepisy o oponach

2024-02-02  |  12:15
Biuro prasowe
Kontakt
Marlena Garucka-Kubajek
Biuro Prasowe Goodyear Polska

Przy Bażantarni 13
02-793 Warszawa
goodyear|alertmedia.pl| |goodyear|alertmedia.pl
609 329 385
https://news.goodyear.eu/pl-pl/
Do pobrania Goodyear ( 0.27 MB )

Kolejne województwa rozpoczęły ferie zimowe i wiele rodzin rusza w podróż do europejskich kurortów zimowych, warto więc sprawdzić aktualne przepisy dotyczące stosowania opon zimowych w różnych krajach. Obowiązkowe czy zalecane? W Polsce obowiązku nie ma i nie każdy kierowca ma świadomość różnic w regulacjach w Europie - a brak wiedzy to ryzyko wysokiego mandatu i ryzyko wypadku drogowego. Goodyear sprawdził aktualne przepisy obowiązujące w najczęściej wybieranych regionach i krajach [1].

Francja

Opony zimowe, z oznaczeniem M+S lub 3PMSF lub łańcuchy śniegowe są wymagane od 1 listopada do 31 marca w 34 francuskich departamentach położonych w regionach górskich, takich jak Alpy, Masyw Centralny i Pireneje. Przy wjeździe i wyjeździe z każdego departamentu objętego tym obowiązkiem widoczne są znaki drogowe wyraźnie sygnalizujące potrzebę posiadania opon zimowych i/lub łańcuchów śniegowych. Od 1 listopada 2024 r. nastąpi zmian i w tych regionach będą dozwolone tylko opony z oznaczeniem 3PMSF.

Niemcy

W 2017 r. Niemcy wprowadziły prawny obowiązek stosowania opon z oznaczeniem 3PMSF w warunkach zimowych. Faza przejściowa zezwala obecnie na dalsze stosowanie opon z oznaczeniem M+S wyprodukowanych przed 1 stycznia 2018 r., ale będzie to możliwe tylko do 30 września 2024 r.

W odróżnieniu od Francji, nie ma wskazanego okresu, w którym obowiązują przepisy dotyczące opon zimowych, a kierowca jest prawnie zobowiązany do montażu opon zimowych tylko wtedy, gdy wymagają tego warunki pogodowe. Stosowanie łańcuchów śniegowych nie spełnia tego wymogu.

Włochy

Opony zimowe lub łańcuchy śniegowe są obowiązkowe w niektórych regionach Włoch, na odcinkach autostrad i zwykłych dróg [2] oznaczonych znakami drogowymi z tekstem: obbligo di pneumatici invernali o catene a bordo (obowiązek posiadania opon zimowych lub łańcuchów).

Obowiązek ten ma zastosowanie od 15 listopada do 15 kwietnia, z zastrzeżeniem wyjątków. Na przykład w północno-zachodnich Włoszech, w regionie Doliny Aosty, opony zimowe są obowiązkowe od 15 października do 15 kwietnia. W Bolzano / Południowym Tyrolu opony zimowe są obowiązkowe w przypadku wystąpienia śniegu, lodu lub podobnych warunków pogodowych. Dopuszczalne są przy tym opony oznaczone symbolem M+S lub symbolem 3PMSF.

Hiszpania

Opony zimowe lub łańcuchy śniegowe są wymagane tylko na drogach oznaczonych specjalnym znakiem drogowym lub w przypadku konkretnego nakazu władz publicznych. W Hiszpanii za opony zimowe uważa się produkty z oznaczeniem M+S lub 3PMSF. Opony z kolcami nie są dozwolone.

Pozostałe kraje Europy

Inne kraje europejskie, w których montaż opon zimowych jest obowiązkowy, to: Bośnia i Hercegowina, Bułgaria, Chorwacja, Estonia, Łotwa, Litwa, Macedonia Północna, Mołdawia, Czarnogóra, Rosja, Słowenia i Turcja.

Kierowcy podróżujący po Austrii, Czechach, Finlandii, Niemczech, Grecji, Kosowie, Luksemburgu, Norwegii, Rumunii, Serbii, Słowacji lub Szwecji, mają obowiązek stosowania opon zimowych tylko wtedy, gdy wymagają tego warunki pogodowe. Na przykład w Austrii opony zimowe lub łańcuchy śniegowe są obligatoryjne między 1 listopada a 15 kwietnia, gdy drogi są pokryte śniegiem, błotem pośniegowym lub lodem – dopuszczalna minimalna głębokość bieżnika wynosi 4 mm. Natomiast w przypadku wystąpienia innych warunkach pogodowych w tym okresie nie ma obowiązku stosowania opon zimowych.

W Albanii, Andorze, Belgii, na Cyprze, w Danii, Gruzji, na Węgrzech, w Islandii, Irlandii, Liechtensteinie, na Malcie, w Monako, Holandii, Polsce, Portugalii, Szwajcarii, w Ukrainie i Wielkiej Brytanii wymiana opon w okresie zimowym nie jest obowiązkowa. Jednak w trosce o własne bezpieczeństwo, Goodyear zaleca kierowcom stosowanie opon dopasowanych do warunków pogodowych – zimowych lub całorocznych z homologacją 3PMSF.

W pozostałej części Europy okresy stosowania i wymagane oznaczenia opon zimowych różnią się w zależności od kraju, więc obowiązkiem kierowcy jest sprawdzenie przepisów obowiązujących w danym rejonie.

Oprócz posiadania odpowiednich opon, kierowcy powinni pamiętać o przestrzeganiu innych zasad bezpieczeństwa, jak np. sprawdzenie przed podróżą głębokości bieżnika i ciśnienia oponach.

[1] Stan na dzień publikacji niniejszego materiału.

[2] https://www.autostrade.it/en/la-nostra-rete/operazioni-invernali

https://www.poliziadistato.it/statics/05/ordinanze-catene-e-pneumatici-invernali.pdf

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Biuro Prasowe Goodyear Polska
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Motoryzacja Specjalna oferta i dodatkowe rabaty na SUV-y i crossovery Toyoty. Wybiera je już połowa klientów Biuro prasowe
2025-05-14 | 12:00

Specjalna oferta i dodatkowe rabaty na SUV-y i crossovery Toyoty. Wybiera je już połowa klientów

Siedem SUV-ów Toyoty jest dostępne w specjalnej ofercie podczas Dni Otwartych w salonach marki w całej Polsce. Od 12 do 17 maja u dilerów można otrzymać rabaty,
Motoryzacja Rejestracja samochodów za granicą. Czy to się nadal opłaca? Kto może skorzystać?
2025-04-07 | 15:00

Rejestracja samochodów za granicą. Czy to się nadal opłaca? Kto może skorzystać?

Rejestracja samochodu poza granicami Polski to temat, który wraca regularnie na fora motoryzacyjne i do rozmów przedsiębiorców. Choć może się wydawać, że to
Motoryzacja Electroride podsumowuje 2024 rok w elektromobilności
2024-12-18 | 10:30

Electroride podsumowuje 2024 rok w elektromobilności

Rok 2024 był okresem wyzwań i zmian dla branży elektromobilności zarówno w Polsce jak i w Europie. Chociaż rynek samochodów elektrycznych nadal się rozwija, dynamika tego

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Targi Bezpieczeństwa

Kongres Rady Podatkowej

Handel

Negocjacje między UE i USA w sprawie ceł trwają. Przełom możliwy podczas czerwcowej wizyty Trumpa w Europie

Czas, jaki Donald Trump zostawił krajom obłożonym cłami na negocjacje, zbliża się do półmetka. Umowę podpisała Wielka Brytania, ogłoszono również porozumienie z Chinami. Unia Europejska, która jest czwartym partnerem handlowym USA, do niedawna zdawała się nie czynić żadnych postępów w rozmowach. Jednak negocjacje trwają. Zdaniem europosła Michała Szczerby z PO stanowisko Unii powinno być twarde, a przede wszystkim jednomyślne. Okazją do rozmów może być wizyta Trumpa na czerwcowym szczycie NATO w Hadze.

Przemysł

Unijne programy szansą dla polskiego przemysłu zbrojeniowego. Wkrótce uruchomione będzie 150 mld euro na niskooprocentowane pożyczki

Prace nad uruchomieniem instrumentu pożyczkowego SAFE są na ostatniej prostej. Jak poinformował MON, po wielu tygodniach negocjacji został on przyjęty przez stałych przedstawicieli państw członkowskich przy UE. Wdrożenie SAFE oznacza uruchomienie 150 mld euro niskooprocentowanych pożyczek na finansowanie inwestycji państw członkowskich w obronność. Wysiłki krajowe i unijne koncentrują się teraz na zwiększaniu potencjału europejskiego przemysłu obronnego i budowaniu zdolności obrony i odstraszania.

Konsument

Roboty w służbie środowisku. Ograniczanie ilości odpadów możliwe dzięki automatyzacji

Sztuczna inteligencja i robotyka już dziś pomagają firmom ograniczać swój wpływ na środowisko. Korzyści z inwestycji w zaawansowaną automatyzację odczuwają także konsumenci. Przykładem może być automatyczny system pakowania wdrażany przez Amazon. Robot dostosowujący każdorazowo rozmiar papierowego opakowania do danego produktu pozwolił już zaoszczędzić 3 mln t materiału opakowaniowego, co oznacza dla kupujących mniej materiałów do utylizacji i prostszy recykling.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.