Ruszasz na ferie w podróż po Europie? Sprawdź aktualne przepisy o oponach
Biuro Prasowe Goodyear Polska
Przy Bażantarni 13
02-793 Warszawa
goodyear|alertmedia.pl| |goodyear|alertmedia.pl
609 329 385
https://news.goodyear.eu/pl-pl/
Kolejne województwa rozpoczęły ferie zimowe i wiele rodzin rusza w podróż do europejskich kurortów zimowych, warto więc sprawdzić aktualne przepisy dotyczące stosowania opon zimowych w różnych krajach. Obowiązkowe czy zalecane? W Polsce obowiązku nie ma i nie każdy kierowca ma świadomość różnic w regulacjach w Europie - a brak wiedzy to ryzyko wysokiego mandatu i ryzyko wypadku drogowego. Goodyear sprawdził aktualne przepisy obowiązujące w najczęściej wybieranych regionach i krajach [1].
Francja
Opony zimowe, z oznaczeniem M+S lub 3PMSF lub łańcuchy śniegowe są wymagane od 1 listopada do 31 marca w 34 francuskich departamentach położonych w regionach górskich, takich jak Alpy, Masyw Centralny i Pireneje. Przy wjeździe i wyjeździe z każdego departamentu objętego tym obowiązkiem widoczne są znaki drogowe wyraźnie sygnalizujące potrzebę posiadania opon zimowych i/lub łańcuchów śniegowych. Od 1 listopada 2024 r. nastąpi zmian i w tych regionach będą dozwolone tylko opony z oznaczeniem 3PMSF.
Niemcy
W 2017 r. Niemcy wprowadziły prawny obowiązek stosowania opon z oznaczeniem 3PMSF w warunkach zimowych. Faza przejściowa zezwala obecnie na dalsze stosowanie opon z oznaczeniem M+S wyprodukowanych przed 1 stycznia 2018 r., ale będzie to możliwe tylko do 30 września 2024 r.
W odróżnieniu od Francji, nie ma wskazanego okresu, w którym obowiązują przepisy dotyczące opon zimowych, a kierowca jest prawnie zobowiązany do montażu opon zimowych tylko wtedy, gdy wymagają tego warunki pogodowe. Stosowanie łańcuchów śniegowych nie spełnia tego wymogu.
Włochy
Opony zimowe lub łańcuchy śniegowe są obowiązkowe w niektórych regionach Włoch, na odcinkach autostrad i zwykłych dróg [2] oznaczonych znakami drogowymi z tekstem: obbligo di pneumatici invernali o catene a bordo (obowiązek posiadania opon zimowych lub łańcuchów).
Obowiązek ten ma zastosowanie od 15 listopada do 15 kwietnia, z zastrzeżeniem wyjątków. Na przykład w północno-zachodnich Włoszech, w regionie Doliny Aosty, opony zimowe są obowiązkowe od 15 października do 15 kwietnia. W Bolzano / Południowym Tyrolu opony zimowe są obowiązkowe w przypadku wystąpienia śniegu, lodu lub podobnych warunków pogodowych. Dopuszczalne są przy tym opony oznaczone symbolem M+S lub symbolem 3PMSF.
Hiszpania
Opony zimowe lub łańcuchy śniegowe są wymagane tylko na drogach oznaczonych specjalnym znakiem drogowym lub w przypadku konkretnego nakazu władz publicznych. W Hiszpanii za opony zimowe uważa się produkty z oznaczeniem M+S lub 3PMSF. Opony z kolcami nie są dozwolone.
Pozostałe kraje Europy
Inne kraje europejskie, w których montaż opon zimowych jest obowiązkowy, to: Bośnia i Hercegowina, Bułgaria, Chorwacja, Estonia, Łotwa, Litwa, Macedonia Północna, Mołdawia, Czarnogóra, Rosja, Słowenia i Turcja.
Kierowcy podróżujący po Austrii, Czechach, Finlandii, Niemczech, Grecji, Kosowie, Luksemburgu, Norwegii, Rumunii, Serbii, Słowacji lub Szwecji, mają obowiązek stosowania opon zimowych tylko wtedy, gdy wymagają tego warunki pogodowe. Na przykład w Austrii opony zimowe lub łańcuchy śniegowe są obligatoryjne między 1 listopada a 15 kwietnia, gdy drogi są pokryte śniegiem, błotem pośniegowym lub lodem – dopuszczalna minimalna głębokość bieżnika wynosi 4 mm. Natomiast w przypadku wystąpienia innych warunkach pogodowych w tym okresie nie ma obowiązku stosowania opon zimowych.
W Albanii, Andorze, Belgii, na Cyprze, w Danii, Gruzji, na Węgrzech, w Islandii, Irlandii, Liechtensteinie, na Malcie, w Monako, Holandii, Polsce, Portugalii, Szwajcarii, w Ukrainie i Wielkiej Brytanii wymiana opon w okresie zimowym nie jest obowiązkowa. Jednak w trosce o własne bezpieczeństwo, Goodyear zaleca kierowcom stosowanie opon dopasowanych do warunków pogodowych – zimowych lub całorocznych z homologacją 3PMSF.
W pozostałej części Europy okresy stosowania i wymagane oznaczenia opon zimowych różnią się w zależności od kraju, więc obowiązkiem kierowcy jest sprawdzenie przepisów obowiązujących w danym rejonie.
Oprócz posiadania odpowiednich opon, kierowcy powinni pamiętać o przestrzeganiu innych zasad bezpieczeństwa, jak np. sprawdzenie przed podróżą głębokości bieżnika i ciśnienia oponach.
[1] Stan na dzień publikacji niniejszego materiału.
[2] https://www.autostrade.it/en/la-nostra-rete/operazioni-invernali
https://www.poliziadistato.it/statics/05/ordinanze-catene-e-pneumatici-invernali.pdf

Wygraj przejazd supersamochodem na lotnisko! Easy Parking i Cylindersi zapraszają do konkursu

Polski rynek dóbr luksusowych rośnie, Mercedes odpowiada

Specjalna oferta i dodatkowe rabaty na SUV-y i crossovery Toyoty. Wybiera je już połowa klientów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Polska przeciwna przedłużeniu umowy UE–Ukraina o transporcie drogowym. Uderza ona w krajową branżę transportową
Parlament Europejski większością głosów poparł przedłużenie umowy o transporcie drogowym między Unią Europejską a Ukrainą do końca 2025 roku. Zdaniem polskich europosłów, którzy głosowali przeciw, podtrzymanie liberalizacji przewozów drogowych przyczyni się do dalszego obniżenia konkurencyjności polskich firm transportowych. W przeciwieństwie do ukraińskich przewoźników muszą one spełniać szereg unijnych wymogów. Polska delegacja planuje przedstawić swoje stanowisko europejskiemu komisarzowi ds. zrównoważonego transportu i turystyki.
Transport
M.Kobosko: Wszyscy zapłacimy za eskalację między Izraelem a Iranem. Kraje UE powinny robić więcej dla budowy swojego własnego bezpieczeństwa

– Mrzonki o armii europejskiej są mrzonkami, to trzeba sobie jasno powiedzieć. Każdy z krajów członkowskich Unii Europejskiej musi, i to się na szczęście już dzieje, nie tylko myśleć i mówić, ale też robić coraz więcej dla budowy swojego własnego bezpieczeństwa w koordynacji wspólnej – uważa Michał Kobosko, poseł do Parlamentu Europejskiego z Polska 2050. W kontekście światowych konfliktów, w tym na linii Izrael–Iran, jego zdaniem Polska powinna się skupić na współpracy zarówno ze Wspólnotą, jak i Stanami Zjednoczonymi.
Muzyka
Trwający Festiwal Mozartowski przyciąga tłumy melomanów. To jedno z najważniejszych wydarzeń w stolicy

Artystka zaznacza, że za sprawą Warszawskiej Opery Kameralnej jeszcze przez dwa tygodnie Warszawa będzie rozbrzmiewać Mozartem. Kolejna edycja festiwalu poświęconego temu wybitnemu kompozytorowi zajmuje ważne miejsce w kulturalnym kalendarzu stolicy i przyciąga tłumy melomanów. A przed nimi jeszcze sporo atrakcji. Alicja Węgorzewska szczególnie zaprasza na dwie premiery, jedną skierowaną do młodych odbiorców, drugą – dedykowaną koneserom. Niezwykle ciekawie zapowiada się także nowy sezon artystyczny w WOK-u. Twórcy już pracują nad kolejnymi spektaklami i nagrywają nowe płyty.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.