Rynek czekoladowy w nowej rzeczywistości
Walk PR
ul. Dzielna 60
01-029 Warszawa
julia.adamczyk|walk.pl| |julia.adamczyk|walk.pl
+48 604 543 443
walk.pl/
We wrześniu Wedel obchodzi Dzień Czekolady – to również początek jesienno-zimowego sezonu, w którym słodyczy kupuje się najwięcej. Jak pokazują dane Nielsen za okres lipiec 2019 - czerwiec 2020, najpopularniejszym segmentem w kategorii czekoladowej są tabliczki. Nawet w trudnym okresie pandemii generują one wzrosty, a pierwsze miejsce należy wciąż do wersji mlecznych.
Rynek czekoladowy w Polsce jest obecnie wart 7,6 mld złotych – to prawie o 4 proc. więcej w porównaniu z rokiem ubiegłym. W ujęciu ilościowym, sprzedaż wzrosła o 1,3 proc. i wynosi ponad 190 tys. ton (E.Wedel za Nielsen - Panel Handlu Detalicznego, Cała Polska z Dyskontami (Food), sprzedaż wartościowa, okres M07 2019 - M06 2020 i M07 2018 - M06 2019, kategoria: Rynek czekoladowy).
Tabliczki odporne na pandemię
Branża słodyczy, jak wiele innych, odczuwa konsekwencje związane z pandemią COVID-19 i wprowadzanymi obostrzeniami. W pierwszym tygodniu obowiązywania najsurowszych ograniczeń (23-29.03.2020 r.), sprzedaż słodyczy i lodów w sklepach małoformatowych do 300m2 spadła o 14 proc., w supermarketach natomiast o 20 proc. rok do roku (CMR, Wpływ koronawirusa na sprzedaż w sklepach małoformatowych do 300 m2 i supermarketach, marzec 2020). Spadki dotyczyły głównie produktów impulsowych – batonów, wafelków, lodów czy gum do żucia. W okresie styczeń-czerwiec wzrost dla kategorii czekoladowej generowały głównie tabliczki – mimo epidemii, ich sprzedaż wzrosła o 6 proc. w porównaniu z analogicznym okresem w 2019 roku. To o 1,5 p.p. większy wzrost niż ten odnotowany przy porównaniu lat 2019 i 2018. (E.Wedel za Nielsen - Panel Handlu Detalicznego, Cała Polska z Dyskontami (Food), sprzedaż wartościowa, okres M07 2019 - M06 2020 i M07 2018 - M06 2019, kategoria: Rynek czekoladowy).
Ograniczenia przemieszczania się, a także obowiązek zakrywania nosa i ust w miejscach publicznych naturalnie minimalizowały okazje do konsumpcji produktów impulsowych. Podobną zależność obserwujemy w przypadku pralin i produktów prezentowych – ograniczając kontakty z bliskimi i spotkania towarzyskie, sięgaliśmy po nie zdecydowanie rzadziej. Nie znaczy to jednak, że Polacy nie kupowali słodyczy. Podczas większych zakupów, robionych na zapas, wybierali np. słodkości dla siebie i domowników, którymi można się dzielić i konsumować na kilka razy. Takimi produktami były więc czekolady w tabliczkach czy lody w opakowaniach familijnych i zbiorczych tzw. multipacki – mówi Aleksandra Kusz vel Sobczuk, Kierownik Komunikacji Korporacyjnej firmy Wedel.
Bogaty wybór przyjemności w tabliczkach
Warto przyjrzeć się dokładniej najpopularniejszemu segmentowi w kategorii, czyli czekoladowym tabliczkom. Wartość tego segmentu wynosi 2,14 mld zł (E.Wedel za Nielsen - Panel Handlu Detalicznego, Cała Polska z Dyskontami (Food), sprzedaż wartościowa, okres M07 2019 - M06 2020 i M07 2018 - M06 2019, kategoria: Rynek czekoladowy). Największy udział stanowią czekolady mleczne, na drugim miejscu znajdują się natomiast czekolady gorzkie. Znacznie mniejszy udział stanowią czekolady białe oraz pozostałe.
Od kilku lat obserwujemy wysoką dynamikę wzrostu kategorii czekolad gorzkich. To efekt popularności globalnego trendu health&wellness, zgodnie z którym również polscy konsumenci coraz częściej zwracają uwagę na ilość spożywanego cukru. Cechą charakterystyczną rodzimego rynku czekolad, jest natomiast bogaty i urozmaicony asortyment tabliczek – konsumenci mogą wybierać spośród ponad 250 różnych wariantów. Wynika to z faktu, że polski rynek, największy w Europie Centralno-Wschodniej, cechuje dojrzałość i silna konkurencyjność, co determinuje wiodących graczy do częstego wprowadzania nowości – wyjaśnia Aleksandra Kusz vel Sobczuk.
Mocno mleczny efekt prac załogi Wedla
Wedel, będący liderem w kategorii czekolad twardych gorzkich i twardych mlecznych do 149g (E.Wedel za Nielsen - Panel Handlu Detalicznego, Cała Polska z Dyskontami (Food), sprzedaż wartościowa, okres: lipiec 2019 - czerwiec 2020, kategorie: Słodycze - rynek czekoladowy, Praliny - Pianki w czekoladzie, Tabliczki czekoladowe mleczne twarde do 149g, kategoria: Tabliczki czekoladowe gorzkie twarde do 149g), w odpowiedzi na trendy i oczekiwania konsumentów, stworzył nową linię czekolad Mocno Mlecznych. Składa się na nią kilka wariantów: Mocno Mleczna, Mocno Mleczna dodatkami tj. bakalie, płatki kukurydziane czy orzechy laskowe. Czekolady te wyróżniają się gładką i delikatną konsystencją, która przyjemnie rozpływa się w ustach. Swoją wyjątkowość, oprócz oczywistych walorów smakowych, czekolady zawdzięczają pasji z jaką tworzą je pracownicy Wedla. To wynik współpracy wielu działów, a wśród nich zespołu Badań i Rozwoju (R&D). Unikalną recepturę opracowała czekoladniczka – Renata Kamińska, a ważny udział w procesie balansowania idealnych proporcji mleczności i delikatności mieli uczestnicy panelu sensorycznego. W tym roku, zewnętrzny (złożony z osób spoza firmy) panel sensoryczny Wedla obchodzi swoje 10-lecie i co ciekawe, w większości wciąż składa się z tych samych degustatorów!
Wedlowska oferta stanowi odzwierciedlenie różnorodnych upodobań, także odnośnie intensywności smaków gorzkich czy słodkich. Rozwijając portfolio czekolad mlecznych, stworzyliśmy czekoladę Mocno Mleczną, w której najważniejszym wyzwaniem dla mnie jako technologa było osiągnięcie odpowiednio wysokiej mleczności i delikatności. W ramach prac nad Mocno Mleczną, uczestnicy panelu sensorycznego rozebrali próbki na kilkadziesiąt atrybutów, opisując szczegółowo ich charakterystykę, a konsumenci podczas badań dzielili się z nami opiniami, czy i które wersje bardziej odpowiadają ich gustom. Na tej podstawie dowiedzieliśmy się dokładnie, co smakuje naszym konsumentom i staraliśmy się oddać to w nowym produkcie. Finalna receptura Mocno Mlecznej była oceniona najwyżej – mówi Renata Kamińska, Starszy Technolog Produktu, Czekoladniczka w firmie Wedel.
Poza panelem zewnętrznym złożonym z degustatorów, którzy wyróżniają się miłością do czekolady oraz wyjątkową wrażliwością zmysłów na smaki i zapachy, w Wedlu istnieje również panel wewnętrzny. Jego uczestnikami są nie tylko pracownicy działu R&D – niektóre produkty testowane są również przez pracowników z innych zespołów (wybranych w wewnętrznej rekrutacji).
Takie podejście wynika z naszej kultury organizacyjnej, która zakłada pełne zaangażowanie bazujące na współpracy i otwartości na różne punkty widzenia. Myślimy o sobie jako o zgranej załodze, w której każdy głos, choć inny, ma takie samo znaczenie. Dzięki temu, wedlowska oferta staje się efektem wysiłków dosłownie wszystkich pracowników – wyjaśnia Aleksandra Kusz vel Sobczuk.
Czekolady z linii Mocno Mleczna, dostępne w sprzedaży od sierpnia tego roku, produkowane są w nowej szacie graficznej. Kultowa czekoladowa marka, nie zapominając o swojej bogatej historii, sięgającej 1851 r. łączy najnowsze trendy z tradycyjnymi, wyróżniającymi ją elementami tj. ponadczasowy symbol chłopca na zebrze, który teraz występuje w nieco zmienionej odsłonie.
Smak zaczyna się od mięsa
Dlaczego na świątecznych stołach zostaje tyle jedzenia?
„Herbapol. We współpracy z naturą.”
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
NEWSERIA POLECA
Optegra otwiera dwunastą klinikę w Polsce i trzecią w Warszawie, dedykowaną specjalnie do korekcji wad wzroku
Sieć klinik okulistycznych Optegra, lider chirurgii korekcji wad wzroku w Polsce, otwiera nową, flagową klinikę w nowoczesnym biurowcu Warsaw Trade Tower w centrum Warszawy. Będzie to dwunasta placówka Optegra w Polsce oraz trzecia w Warszawie.
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
UE uszczelnia ochronę konsumentów. Producenci i sprzedawcy będą ponosić większą odpowiedzialność za wadliwe i niebezpieczne produkty
W grudniu weszła w życie unijna dyrektywa, która wprowadza nowe przepisy dotyczące odpowiedzialności za wadliwe produkty. Zastąpi ona regulacje sprzed niemal czterech dekad i ma na celu dostosowanie norm prawnych do współczesnych realiów w handlu, czyli m.in. zakupów transgranicznych i online. Wśród najważniejszych zmian znalazły się nowe zasady dotyczące odpowiedzialności producentów i dystrybutorów, a także obowiązki dla sprzedawców internetowych. Państwa mają czas do 9 grudnia 2026 roku na wdrożenie dyrektywy do swoich porządków prawnych.
Problemy społeczne
Rośnie liczba cyberataków na infrastrukturę krytyczną. Skuteczna ochrona zależy nie tylko od nowych technologii, ale też odporności społecznej
W ciągu ostatnich dwóch lat doszło na świecie do ponad 800 cyberataków o wymiarze politycznym na infrastrukturę krytyczną – wylicza Europejskie Repozytorium Cyberincydentów. Ochrona tego typu infrastruktury staje się więc priorytetem. Rozwiązania, które będą to wspierać, muszą uwzględniać nowe technologie i wiedzę ekspercką, lecz również budowanie społeczeństwa odpornego na cyberzagrożenia.
Zagranica
Kolejne cztery lata kluczowe dla transatlantyckich relacji. Polityka administracji Donalda Trumpa może przynieść napięcia
USA i UE są dla siebie nawzajem kluczowymi partnerami handlowymi i inwestycyjnymi, ale obserwatorzy wskazują, że prezydentura Donalda Trumpa może być dla nich okresem próby. Zapowiadane przez prezydenta elekta wprowadzenie ceł na towary importowane z Europy oraz polityka nastawiona na ochronę amerykańskiego przemysłu mogą ograniczyć zakres tej współpracy i zwiększyć napięcia w relacjach transatlantyckich. Jednak wobec eskalacji napięć i globalnych wyzwań USA i UE są skazane są na dalszą, ścisłą współpracę i koordynację swoich polityk.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.