Komunikaty PR

Jak Wspólnoty walczą z psim problemem?

2014-02-27  |  12:06
Biuro prasowe

Początek wiosny odsłania nam wszystkim coroczny, zalegający na chodnikach i trawnikach psi problem. Samorządy twierdzą, że jest coraz lepiej, niemniej pomimo ustawowego nakazu sprzątania oraz licznych akcji społecznych wciąż natrafiamy na miejsca, gdzie spacerowiczów może spotkać niemiła niespodzianką. Licząc na dobrą wolę właścicieli psów oraz czujność Straży Miejskiej sami, w ramach Wspólnoty, powinniśmy zadbać o porządek na swoich osiedlach.

 

Ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach nakłada na nie obowiązek ustalenia indywidualnych zasad obowiązujących na ich terenie. Oznacza to, że decyzja, czy sprzątanie po psie jest obowiązkowe czy nie, zależy od stosownej uchwały rady gminy. W stolicy oraz wszystkich większych miastach w Polsce takie działanie jest obowiązkowe. Uchylenie się od czynności sprzątnięcia po swoim pupilu zagrożone jest pouczeniem lub karą pieniężną w wysokości od 50 do nawet 500 zł. Niestety kara ma zastosowanie jedynie w miejscach publicznych i nie dotyczy osiedli administrowanych przez zewnętrznego zarządcę lub wspólnotę mieszkaniową. Co zatem mogą zrobić mieszkańcy Wspólnot z terenem wokół posesji, aby wyeliminować ten nieprzyjemny proceder?

 

FIRMA SPRZĄTAJĄCA, CZY MIESZKAŃCY?

Problem sprzątania po naszym pupilu możemy przerzucić na profesjonalną firmę sprzątającą nasze osiedle lub zobowiązać do tego poszczególnych właścicieli psów.

 

Naturalnie najprostszą, kończącą problem możliwością byłoby wynajęcie zewnętrznego usługodawcy. Pamiętajmy jednak, że znacząco zwiększy to koszty utrzymania porządku i czystości, co w konsekwencji zostanie rozdzielone w czynszu, równomiernie na każdy z lokali. Pomysł ten z pewnością nie przypadnie również do gustu tym mieszkańcom, którzy nie posiadają własnego czworonoga. Jeśli takich osób we wspólnocie będzie więcej trudno oczekiwać, aby w umowie między Wspólnotą, a Zarządcą pojawił się stosowny zapis. Wówczas to, jedynym słusznym rozwiązaniem pozostaje nakłonienie lokatorów, poprzez dostępne prawnie środki, do regularnego sprzątania po swoich psach.

 

Problem zachowania czystości na terenie osiedla i poza nim jest wszystkim doskonale znany. Podejmowana inicjatywa edukacyjna, informująca o korzyściach wynikających z czystego trawnika, niestety nie przynosi spodziewanych rezultatów, dlatego wielu zarządców rozpoczyna „walkę” z psim problemem od działań prewencyjnych, tj. zorganizowania akcesoriów skutecznie wspomagających utrzymanie czystości wokół posesji. Jak informuje Mariusz Łubiński, prezes ADMUS Sp. z o.o. „na wyraźną prośbę mieszkańców organizujemy zakup i rozlokowanie narzędzi - woreczków, łopatek oraz pojemników z przeznaczeniem do właścicieli czworonogów. W razie potrzeby, zapasy są przez nas stale uzupełniane.

 

Zgodnie z ustawą o ochronie zwierząt z dnia 21 sierpnia 1997 r. to właściciele zwierząt domowych są zobowiązani do bezzwłocznego usuwania odchodów tych zwierząt z terenów przeznaczonych do wspólnego użytku. Odchody należy umieszczać w oznakowanych pojemnikach, koszach ulicznych lub pojemnikach na niesegregowane odpady komunalne. „Zapewniając stosowne akcesoria do usuwania niesoczystości po swoim pupilu, wytrącamy ich właścicielom główny argument, polegający na braku miejsca do składowania odpadów. Dlatego też, staramy się je ustawiać w widocznych dla wszystkich miejscach.” – dodaje Mariusz Łubiński.

 

W sytuacji, gdy to nie pomoże, kolejnym krokiem powinno być zwrócenie lokatorowi uwagi. Aby mieć większą siłę przebicia, możemy to zrobić podczas cyklicznego spotkania Wspólnoty. Wstyd, jaki wówczas ogarnia właściciela czworonoga nierzadko skutkuje poprawą sytuacji.

 

Ostatecznym rozwiązaniem staje się złożenie zawiadomienia odpowiednim służbom. Gdy zauważymy właściciela, który nie sprząta po swoim pupilu, możemy poinformować o tym Straż Miejską. Przyjęło się, że wykroczenie powinno być naocznie stwierdzone przez funkcjonariusza, jednak zawsze możemy osobiście powiadomić Straż Miejską, że byliśmy świadkami takiego zdarzenia i złożyć w tej sprawie zeznania. Wówczas to Straż Miejska kieruje sprawę do sądu z wnioskiem o ukaranie właściciela psa.

 

METODA ZZA OCEANU

Problem sprzątania po psach został jak dotychczas idealnie rozwiązany w Stanach Zjednoczonych. Każdy pies został oczipowany, a informacje o jego DNA zamieszczone w bazie danych. W sytuacji, gdy napotkamy na bezpańskie znalezisko, badania laboratoryjne rozwiązują kwestię pochodzenia, a właściciel zostaje obciążony kosztami badania oraz stosownym mandatem.

 

Sprzątanie po naszych pupilach powinno być mocno respektowane nie tylko ze względu na aspekt porządkowy, ale i czysto zdrowotny. Drobnoustroje, bakterie oraz pasożyty znajdujące się w odchodach pieska z pewnością stanowią zagrożenia dla zdrowia naszego oraz naszych pociech. Szczególnie wiec przewrażliwieni powinni być na tym punkcie mieszkańcy Wspólnot, terenów zamkniętych, poza których zabraniamy się bawić naszym dzieciom.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Samorządy BRAK ZDJĘCIA
2020-01-08 | 13:35

W obiektywie Strażników energii - konkurs dla gdyńskich podstawówek

GDYNIA i DALKIA partnerami projektu edukacji energetycznej dla uczniów   „W obiektywie Strażników energii” – konkurs dla gdyńskich podstawówek na najciekawszy  film promujący akcję
Samorządy Raport: Janosikowe rabuje Warszawę i inne duże miasta
2019-12-18 | 12:20

Raport: Janosikowe rabuje Warszawę i inne duże miasta

Warszawa w 2020 r. zapłaci ponad 1,2 mld złotych Janosikowego. To o niemal 160 mln złotych więcej niż w kończącym się roku. Jak wynika z raportu „Miliardowe straty
Samorządy Janosikowe drenuje budżety części samorządów. Eksperci: potrzebne zmiany
2019-12-13 | 11:55

Janosikowe drenuje budżety części samorządów. Eksperci: potrzebne zmiany

Tylko pięć miast – Warszawa, Kraków, Wrocław, Poznań i Gdańsk – zapłaciło na przestrzeni ostatniej dekady prawie 11 mld zł z tytułu Janosikowego. Jak wynika z

Więcej ważnych informacji

Kalendarium

CES 2020

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Zdrowie

Szpitale potrzebują 100 mld zł na znaczącą poprawę jakości leczenia. Niezbędne są też zmiany w organizacji pracy

Niedofinansowanie, rosnące koszty i zadłużenie w NFZ, a także brak kadr i zła organizacja pracy – to bariery, które hamują rozwój polskich szpitali, a wraz z nimi również systemu opieki zdrowotnej. – Jest bardzo wiele działań do podjęcia, począwszy od poprawy finansowania. Mówimy o wielkich pieniądzach rzędu 100 mld zł – uważa Jarosław Fedorowski, prezes Polskiej Federacji Szpitali.

Komunikat

Ważne informacje dla dziennikarzy radiowych

Dziennikarze radiowi mają możliwość pobierania oryginalnego klipu dźwiękowego oraz  z lektorem w przypadku materiałów, w których ekspertami są obcokrajowcy.

Zapraszamy do kontaktu media|newseria.pl?subject=Kontakt%20dla%20medi%C3%B3w| style="background-color: rgb(255, 255, 255);"|media|newseria.pl 

Jak korzystać z materiałów Newserii?

Ważne informacje dla dziennikarzy i mediów

Wszystkie materiały publikowane w serwisach agencji informacyjnej Newseria przeznaczone są do bezpłatnej dystrybucji poprzez serwisy internetowe, stacje radiowe i telewizje, wydawców prasy oraz aplikacje pełniące funkcję agregatorów newsów. 

Szczegóły dotyczące warunków współpracy znajdują się tutaj.

Transport

Ponad 9 tys. elektrycznych aut na drogach. Polska jednym z nielicznych krajów bez dopłat do ich zakupu

Uruchomienie rządowych dopłat do zakupu pojazdów elektrycznych będzie istotnym wsparciem dla wzrostu sprzedaży. Mimo to rząd zapowiedział, że będą one niższe, niż pierwotnie zakładano. – Jesteśmy jednym z ostatnich państw, które nie wprowadziły jeszcze takiego systemu – mówi Maciej Mazur z PSPA. Do rozwoju tego segmentu rynku motoryzacyjnego z pewnością przyczyniłoby się również wprowadzenie e-taryfy za energię elektryczną, dzięki której operatorom stacji ładowania będzie się opłacało w nie inwestować, oraz wdrożenie do polskiego prawa unijnej dyrektywy, która zapewni infrastrukturę do ładowania w budynkach mieszkalnych i użyteczności publicznej.

Problemy społeczne

Nadmierna biurokracja utrudnia organizacjom pozarządowym dostęp do unijnych funduszy. Tracą ważne źródło finansowania

Wiele organizacji pozarządowych finansuje swoje działania przy wsparciu funduszy unijnych, ale ich wykorzystanie hamują nadmierna biurokracja i niesprawny system informowania o ich dostępności. W przyszłej perspektywie finansowej na lata 2021–2027 NGO-sy chcą bardziej włączyć się w proces dysponowania środkami z unijnego budżetu. Apelują też o ograniczenie papierologii i większą swobodę we wdrażaniu nowatorskich rozwiązań.

 
 

Finanse

Pracownicy z Ukrainy mogą liczyć na coraz większe zarobki i benefity. Tylko 8 proc. z nich myśli o zamieszkaniu w Polsce na stałe

Już co piąta polska firma zatrudnia pracowników z Ukrainy – wynika z Barometru Imigracji Zarobkowej za II półrocze 2019 roku. Większość pracuje na stanowiskach niskiego szczebla, ale rośnie zapotrzebowanie także w obszarze kompetencji specjalistycznych. Dynamicznie rosną też zarobki pracowników ze Wschodu, a w związku z tym, że coraz trudniej ich pozyskać, 17 proc. polskich przedsiębiorców byłoby skłonnych płacić im więcej niż Polakom. – Ukraińcy postrzegają nasz kraj jako atrakcyjny do emigracji zarobkowej, ale przed nami jednak sporo do zrobienia – ocenia Kinga Marczak z Grupy Personnel Service.