Santander Consumer Multirent: Jak polscy kierowcy kupują auta używane?
- Badanie przeprowadzone na zlecenie Santander Consumer Multirent na rzecz raportu „Polak kupuje auto używane” wykazało, że większość polskich kierowców ostatni samochód z drugiej ręki kupiło bezpośrednio od sprzedawcy, korzystając z oferty prywatnej (55 proc.). Co szósty z nas udał się do autokomisu, a co ósmy skorzystał z oferty dealera samochodowego.
- Santander Consumer Multirent zapytał ankietowanych również o inne kwestie dotyczące ostatnio zakupionego samochodu używanego m.in. o jego wiek. Jak wynika z badania, najstarsze samochody wyprodukowane 15 lat temu i wcześniej przeważnie kupują najmłodsi ankietowani w wieku 18-29 lat.
Wrocław, 2 czerwca 2022 r. Aby zbadać podejście polskich kierowców do zakupu aut używanych, Santander Consumer Multirent zlecił badanie na rzecz raportu „Polak kupuje auto używane”, w którym zapytał ankietowanych m.in. o to gdzie kupili ostatni pojazd z drugiej ręki, ile auto miało lat w momencie zakupu i w jaki sposób go szukali. Jak wynika z zebranych danych, przeważająca liczba ankietowanych skorzystała z oferty prywatnej, kupując samochód bezpośrednio od sprzedawcy (55 proc.). Byli to głównie mężczyźni (59 proc. w porównaniu do 46 proc. kobiet) i osoby przed 30 rokiem życia (78 proc.). Co szósty z nas udał się do autokomisu (17 proc.). W tej grupie znalazło się więcej kobiet niż mężczyzn (21 proc. w zestawieniu z 16 proc.), ta opcja była też najpopularniejsza wśród respondentów między 50 a 59 i powyżej 60 roku życia (w obu przypadkach po 23 proc. wskazań).
- Dodatkowo co ósmy z nas skorzystał z oferty dealera samochodowego – komentuje Piotr Półtorzycki z Santander Consumer Multirent. – Na tę formę kupna zdecydowało się 12 proc. ankietowanych. Była ona niemal równie popularna wśród kobiet i mężczyzn (kolejno 13 i 12 proc.). Najchętniej korzystali z niej respondenci w średnim wieku między 40 a 49 lat oraz seniorzy od 60 lat w górę. Jest to korzystna opcja ze względu na to, że dealer samochodowy zawsze dokładnie sprawdza auto zanim je zakupi i przeznaczy do sprzedaży, na co nie zawsze możemy liczyć u prywatnego sprzedawcy. Pracownik dealera ma również obowiązek poinformowania nas o całej historii pojazdu, dzięki czemu mamy szansę uniknięcia nieprzyjemnych niespodzianek w przyszłości – dodaje.
Co ciekawe, według danych zebranych w badaniu, ostatni samochód używany zakupiony przez ankietowanych w wieku 18-29 lat miał od 13 do 15 lat (33 proc. wskazań) lub więcej (22 proc.). Z kolei pozostałe grupy wiekowe sięgały raczej po auta 10-12 letnie. Różnica ta może być związana z rozbieżnością dochodów. Osoby w wieku 18-29 lat z racji ograniczonych środków lub pozostawaniu na utrzymaniu rodziców często nie mogą pozwolić sobie na zakup „młodszego” auta.
Ile samochodów używanych oglądali polscy kierowcy zanim zdecydowali się na zakup? Tutaj wyniki są różne i można założyć, że zależą zarówno od oferty w miejscu poszukiwania pojazdu, jak i od tego na ile sprecyzowane są wymagania samego szukającego. 28 proc. Polaków przed zakupem ostatniego auta używanego obejrzało tylko ten konkretny model. Ten sam odsetek oglądał 7 i więcej pojazdów. Następnie 22 proc. obejrzało 2-3 samochody, a 16 proc. od 4 do 6 aut.
Samochodów szukamy głównie w sieci
Santander Consumer Multirent w zleconym badaniu zapytał również polskich kierowców o to, gdzie szukają ofert aut używanych. Większość osób korzysta w tym celu z portali z ogłoszeniami aut (46 proc.). Są to głównie mężczyźni (52 proc. w porównaniu do 30 proc. kobiet). Na kolejnym miejscu znalazło się poszukiwanie wśród znajomych (28 proc.), gdzie również przeważali panowie (31 proc. w porównaniu do 20 proc. pań).
- Ankietowani chętnie korzystają również z internetowych platform zakupowych np. Carvago (23 proc.) oraz z ofert dealerów samochodowych czy komisów (w obu przypadkach po 16 proc.). 9 proc. respondentów wskazało sklepy internetowe firm finansujących samochody – komentuje Piotr Półtorzycki z Santander Consumer Multirent. – Warto pamiętać o korzystaniu z tych ostatnich, zwłaszcza gdy prowadzi się własną firmę. Do auta można otrzymać wtedy dopasowaną ofertę leasingu, który nadal pozostaje niezwykle popularnym i korzystnym sposobem finansowania pojazdu.
Badanie zostało przeprowadzone w dniach 26-29 kwietnia br. na zlecenie Santander Consumer Multirent przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS). Zrealizowano je metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI). Próba n=500.

Wygraj przejazd supersamochodem na lotnisko! Easy Parking i Cylindersi zapraszają do konkursu

Polski rynek dóbr luksusowych rośnie, Mercedes odpowiada

Specjalna oferta i dodatkowe rabaty na SUV-y i crossovery Toyoty. Wybiera je już połowa klientów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Polska przeciwna przedłużeniu umowy UE–Ukraina o transporcie drogowym. Uderza ona w krajową branżę transportową
Parlament Europejski większością głosów poparł przedłużenie umowy o transporcie drogowym między Unią Europejską a Ukrainą do końca 2025 roku. Zdaniem polskich europosłów, którzy głosowali przeciw, podtrzymanie liberalizacji przewozów drogowych przyczyni się do dalszego obniżenia konkurencyjności polskich firm transportowych. W przeciwieństwie do ukraińskich przewoźników muszą one spełniać szereg unijnych wymogów. Polska delegacja planuje przedstawić swoje stanowisko europejskiemu komisarzowi ds. zrównoważonego transportu i turystyki.
Transport
M.Kobosko: Wszyscy zapłacimy za eskalację między Izraelem a Iranem. Kraje UE powinny robić więcej dla budowy swojego własnego bezpieczeństwa

– Mrzonki o armii europejskiej są mrzonkami, to trzeba sobie jasno powiedzieć. Każdy z krajów członkowskich Unii Europejskiej musi, i to się na szczęście już dzieje, nie tylko myśleć i mówić, ale też robić coraz więcej dla budowy swojego własnego bezpieczeństwa w koordynacji wspólnej – uważa Michał Kobosko, poseł do Parlamentu Europejskiego z Polska 2050. W kontekście światowych konfliktów, w tym na linii Izrael–Iran, jego zdaniem Polska powinna się skupić na współpracy zarówno ze Wspólnotą, jak i Stanami Zjednoczonymi.
Muzyka
Trwający Festiwal Mozartowski przyciąga tłumy melomanów. To jedno z najważniejszych wydarzeń w stolicy

Artystka zaznacza, że za sprawą Warszawskiej Opery Kameralnej jeszcze przez dwa tygodnie Warszawa będzie rozbrzmiewać Mozartem. Kolejna edycja festiwalu poświęconego temu wybitnemu kompozytorowi zajmuje ważne miejsce w kulturalnym kalendarzu stolicy i przyciąga tłumy melomanów. A przed nimi jeszcze sporo atrakcji. Alicja Węgorzewska szczególnie zaprasza na dwie premiery, jedną skierowaną do młodych odbiorców, drugą – dedykowaną koneserom. Niezwykle ciekawie zapowiada się także nowy sezon artystyczny w WOK-u. Twórcy już pracują nad kolejnymi spektaklami i nagrywają nowe płyty.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.