Komunikaty PR

Skanuj sam czy kupuj sam? Kody kreskowe to już przeżytek

2020-11-02  |  13:48
Biuro prasowe

W ostatnich miesiącach przybywa rozwiązań, które mają ułatwić zakupy w sklepach, a jednocześnie do minimum ograniczyć kontakty z pracownikami czy przedmiotami. Coraz częściej możemy zatem płacić za pośrednictwem aplikacji wybranych sieci handlowych czy korzystać z automatycznych kas, które pojawiają się nawet w popularnych dyskontach i drogeriach. Niektóre sklepy pozwalają także korzystać z ręcznych skanerów kodów kreskowych i pakować towary zabrane z półek prosto do naszych toreb. Najbardziej nowoczesne sklepy zrezygnowały już dawno z takich metod i korzystają z technologii RFID. Dzięki niej coś takiego jak skanowanie każdego towaru na kasie, czekanie na zatwierdzenie wagi produktu, jak również problemy z odczytem niektórych kodów po prostu przestały istnieć.

 

Kody kreskowe

Historia kodów kreskowych sięga lat 40’ ubiegłego wieku – to wówczas narodziła się ich koncepcja, która ponad trzydzieści lat później na dobre zagościła w handlu i w prawie niezmienionej formie funkcjonuje do dziś. Wraz z rozwojem technologii i systemów zabezpieczających wielu sprzedawców detalicznych zdecydowało się na ustawienie w swoich sklepach automatycznych kas, w których klienci mogą samodzielnie zeskanować swoje produkty. W teorii to wygodne rozwiązanie, które pomaga rozładować kolejki i w miejscu, gdzie ustawilibyśmy jedną lub dwie kasy tradycyjne, tych automatycznych zmieści się nawet sześć. Kasa automatyczna to także mniejszy kontakt z obsługą, co we współczesnych czasach nie pozostaje bez znaczenia. W praktyce bywa różnie. Wielu klientów nie radzi sobie z obsługą automatów, nie wszystkie kody chcą „wejść” na kasę, kasy nie rozpoznają zbyt lekkich produktów i „męczą” klientów o włożenie do pojemnika towaru, który już się tam znajduje. To irytuje i sprawia, że i tak konieczna będzie interwencja pracownika. Używanie ręcznych skanerów to natomiast ryzyko wyrywkowej kontroli. Kto musiał wyciągać produkty z samego spodu po brzegi wyładowanego plecaka, zastanowi się dwa razy, zanim ponownie sięgnie po tę metodę zakupów. Do tego dochodzi poczucie, że ktoś nas posądza o nieuczciwość i chęć oszukania sklepu.

 

Nie skanuj sam – kupuj sam!

Potrzeby klientów zmieniają się nieustająco. Zakupy nie są już rodzinną wyprawą do marketu, a koniecznością, na którą chcemy poświecić jak najmniej czasu. Cenimy wygodę, szybkość i irytujemy się w długich kolejkach – zarówno do kas tradycyjnych, jak i tych automatycznych. Coraz bardziej zwracamy także uwagę na dystans społeczny i niechętnie chcemy używać tych samych skanerów, co klient przed nami. Są jednak w Polsce sklepy, w których rolę starych kodów kreskowych ograniczono do minimum. Ich rolę przejęły etykiety i metki RFID, które działają w technologii radiowej. Dzięki temu, że tego typu etykieta jest bardzo pojemna można w niej zapisać wiele informacji z datą przydatności do spożycia włącznie. Są one nie tylko metką z ceną, ale częścią systemu zabezpieczeń – etykieta, która nie została przez kasę oznaczona jako „kupiona” wzbudzi alarm na bramkach przy wyjściu ze sklepu. Najważniejsza jest jednak wygoda i prostota obsługi po stronie klienta. Koszyk z towarami wystarczy postawić w wyznaczonym miejscu przy kasie, a reszta zadzieje się sama. Żadnego wyciągania towarów, żadnego ręcznego skanowania produkt po produkcie. Wystarczy przyłożyć kartę płatniczą lub użyć aplikacji sklepu połączonej z naszą kartą aby zatwierdzić płatność. Cała operacja trwa tyle, ile wynosi czas potrzebny na autoryzację płatności przez bank – a to zazwyczaj są sekundy. Taki sposób dokonywania zakupów jest dziś najszybszą formą. Unikamy kolejek w sklepach bo czas potrzebny na obsłużenie jednego klienta nie jest już liczony w minutach, a w sekundach.

 

Korzyści dla sklepów

Wygoda i szybkość po stronie klienta to jedno. Nie można jednak zapomnieć o korzyściach płynących z rozwiązań RFID dla sprzedawców detalicznych. A tych jest całkiem sporo.

- Mało kto zdaje sobie jeszcze sprawę, jak technologia RFID może zmienić nasz biznes. Przykładowo, sklepy sportowe notują średnio 10% wzrost sprzedaży[1], a zwrot z inwestycji notowany jest zaledwie po 90 dniach od wdrożenia. Do tego zmniejsza się konieczny do bieżącej działalności niezbędny kapitał obrotowy. Przejście na nowoczesną technologię RFID, to jak przesiadka ze starego pociągu podmiejskiego do pociągu Pendolino – komentuje Ewa Pytkowska, dyrektor ds. sprzedaży w Checkpoint Systems Polska.

Obok tego ważnym procesem, który ulega wyraźnemu skróceniu, jest proces inwentaryzacji. Przykład polskiej marki „Reserved” pokazuje, że czas potrzebny na inwentaryzację skrócił się z 10 godzin do zaledwie 1,5h i to przy wykorzystaniu zaledwie jednej osoby[2]. RFID pozwala także precyzyjnie lokalizować produkt na terenie sklepu, przez co odnalezienie poszukiwanego produktu trwa zaledwie chwilę. Dokładna znajomość stanów magazynowych oraz sklepowych aktualizowana ze znacznie wyższą częstotliwością pozwala także rozwinąć strategię handlu wielokanałowego. Formuła „kup online – odbierz w sklepie” zyskuje ostatnio szalenie na popularności i staję się jedną z ulubionych form robienia zakupów przez konsumentów.

Kody kreskowe, mimo swojego rozpowszechnienia, nie spełniają już oczekiwań współczesnego handlu detalicznego. Wiele sieci podejmuje próby stworzenia systemów samoobsługowych w oparciu o system kamer. Również i ta droga nie przynosi oczekiwanej skuteczności, dokładności i wygody oczekiwanej przez klientów – kamera musi zobaczyć każdy produkt osobno i gubi się przy większej ich liczbie.. Coraz więcej firm decyduje się zatem na wdrożenie rozwiązań RFID poprawiając tym samym doświadczenia zakupowe konsumentów, zwiększając komfort pracy pracowników, a jednocześnie generując wyższe przychody.

 


[1] http://www.rfidhy.com/decathlons-rfid-project-achieved-remarkable-results/

[2] https://businessinsider.com.pl/technologie/nowe-technologie/technologia-rfid-elektroniczne-metki-w-sieci-reserved/5t5w21k

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Handel Żabka i Red Bull MOBILE łączą siły. Kup starter i odbierz przekąskę Haps! Biuro prasowe
2024-07-31 | 10:30

Żabka i Red Bull MOBILE łączą siły. Kup starter i odbierz przekąskę Haps!

31 lipca br. wystartuje kampania promująca starter na usługę Red Bull MOBILE, który kupić można m.in. w sieci sklepów Żabka. Będzie to jednocześnie pierwsza promocja oferty
Handel Handel transgraniczny bez tajemnic – wysokooktanowe paliwo e-handlu
2024-07-31 | 08:40

Handel transgraniczny bez tajemnic – wysokooktanowe paliwo e-handlu

Polscy konsumenci nie stronią od e-zakupów zagranicznych. W polskich sklepach internetowych robi zakupy aż 75% internautów, a aż 30% użytkowników Internetu w naszym kraju
Handel Handel transgraniczny na wyciągnięcie ręki polskich e-sprzedawców
2024-07-26 | 09:00

Handel transgraniczny na wyciągnięcie ręki polskich e-sprzedawców

Platforma IdoSell – należąca do firmy IAI, która jest liderem w dostarczaniu technologii dla branży e-commerce – wprowadziła do swojej oferty narzędzie

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Zbiory czereśni zakończyły się o miesiąc wcześniej niż zazwyczaj. Z powodu szybszej wegetacji owoce przypominają te z południa Europy

Zmiany klimatyczne wpływają na uprawy i zbiory owoców. Drzewa czereśni zakwitły w tym roku o kilka tygodni wcześniej niż zazwyczaj. Ciepła i słoneczna pogoda już w marcu przyspieszyła kwitnienie. W efekcie, o ile w poprzednich latach czereśnie można było kupić jeszcze w sierpniu, w tym roku już w lipcu zbierano późne odmiany. – Sezon wegetacyjny był o wiele dłuższy, a temperatura była wysoka w trakcie dojrzewania owoców. To warunki porównywalne z włoskim klimatem, a owoce, które udało nam się wyprodukować, są doskonałej jakości – mówi Krzysztof Czarnecki, wiceprezes Związku Sadowników RP. Część upraw zniszczyły jednak kwietniowe przymrozki.

Prawo

Osoby z niepełnosprawnością i ich opiekunowie czekają na ustawę o asystencji osobistej. Dzięki niej może wzrosnąć zainteresowanie pracą w tym zawodzie

Polska jest jednym z ostatnich europejskich krajów bez ustawy o asystencji osobistej. Tymczasem wspieranie osób z niepełnosprawnościami w różnych aspektach życia może mieć kluczowe znaczenie dla rynku pracy. Zatrudnienie będzie mogła znaleźć część osób z niepełnosprawnościami i ich opiekunowie. Stworzy to też duże zapotrzebowanie na pracę asystentów. Dziś część z nich nie chce podejmować niepewnego zatrudnienia, nieuregulowanego w przepisach. – Jest przestrzeń dla tego nowego, bardzo prestiżowego w Europie zawodu asystenta osobistego osoby z niepełnosprawnością, który wesprze system ochrony zdrowia – przekonuje Małgorzata Szumowska, prezeska Fundacji Centrum Edukacji Niewidzialna.

Bankowość

Małe i średnie firmy czeka szereg wyzwań związanych ze zrównoważonym rozwojem. Banki chcą im w tym pomagać

Hasła takie jak zrównoważony rozwój, ESG, taksonomia czy dekarbonizacja będą w nadchodzącym czasie dotyczyć nie tylko korporacji, ale też małych i średnich firm. Chcąc pozostać konkurencyjnymi uczestnikami łańcucha dostaw, także mniejsze podmioty  będą musiały wypełnić unijne wymogi i realizować proekologiczne projekty. To jednak oznacza dla nich szereg wyzwań, związanych chociażby z poznaniem wymogów unijnych, terminów ich realizacji i całym aspektem ich wdrożenia. Wydany właśnie przez Bank Ochrony Środowiska przewodnik, podsumowujący najważniejsze wyzwania legislacyjne, ma pomóc przedsiębiorcom się odnaleźć w gąszczu regulacji.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.