Komunikaty PR

Smak polskiej historii

2024-01-11  |  08:00
Biuro prasowe
Do pobrania 01 ( 0.38 MB )

„Tradycje kulinarne Polski”  to już kolejny przewodnik po kuchni polskiej pióra Magdaleny Tomaszewskiej-Bolałek. Tym razem autorka snuje opowieść o historii, kulturze, znaczeniu jedzenia świątecznego i jego roli w domowych obrzędach. Uzupełnieniem całości jest rozdział o turystyce kulinarnej. Jednym z partnerów publikacji zostało Muzeum Polskiej Wódki, które przy okazji wydania książki i przypadającego 13 stycznia Dnia Polskiej Wódki, zorganizowało konkurs, w którym zachęca do dzielenia się swoimi impresjami nt. polskiej kuchni.

Książka „Tradycje kulinarne Polski” prezentuje naszą rodzimą kuchnię od czasów dawnych Słowian poprzez kuchnię sarmacką i regionalną, po  współczesność. Na czytelników czeka też seria anegdot, legend i opowieści a także odniesień do literatury i sztuki. Autorka, badaczka kultury kulinarnej, kierownik Food Studies na Uniwersytecie SWPS, inspiruje też do kulinarnych podróży oraz zachęca do przygotowania przynajmniej jednego z dziewiętnastu mniej znanych dań z różnych części Polski, na które przepisy przytacza w książce.

Publikację można pobrać bezpłatnie w formie ebooka na stronie https://bunkatura.pl/tradycje-kulinarne-polski. Niewielki nakład dostępny jest również w sprzedaży w formie drukowanego wydania, które można znaleźć m.in. w Muzeum Polskiej Wódki. Co więcej, książka była inspiracją do zorganizowania konkursu z okazji Dnia Polskiej Wódki, który nieformalnie obchodzimy 13 stycznia, w rocznicę wejścia w życia ustawy opisującej definicję Polskiej Wódki, jako Chronionego Oznaczenia Geograficznego. Jak można dowiedzieć się w Muzeum, definicja Polskiej Wódki precyzuje, że może być ona wytworzona jedynie z tradycyjnych polskich zbóż (żyto, jęczmień, owies, pszenica, pszenżyto) lub ziemniaków, a wszystkie etapy jej wytwarzania muszą odbywać się na terenie Polski.  Poza definicją tym, co wyróżnia Polską Wódkę, na tle innych tego typu trunków, jest droga surowca z pola upraw po fabrykę, w której przygotowany i oczyszczony wcześniej spirytus łączony jest z wodą. Proces ten zobrazował ostatnio Tytus Brzozowski na jednym ze swoich kolorowych, nieco abstrakcyjnych murali, który można podziwiać w jednej z galerii Muzeum Polskiej Wódki.

„To już kolejna współpraca Muzeum Polskiej Wódki z Magdaleną Tomaszewską-Bolałek, która tak ciekawie pisze o polskiej kuchni kiedyś i dziś. Współpraca tym bardziej dla nas oczywista, że nasze muzeum także opowiada o polskiej historii, konkretnie o ponad 500-letniej historii rozpoznawalnego na całym świecie trunku znad Wisły, który swoje nieformalne święto obchodzi 13 stycznia. Przy okazji Dnia Polskiej Wódki i inspirowani książką „Tradycje Kulinarne Polski” postanowiliśmy w styczniu zorganizować konkurs. Mamy nadzieję, że zachęcimy nim uczestników do dzielenia się ich ulubionymi polskimi przysmakami i obyczajami kulinarnymi” – mówi Agnieszka Rynecka, dyrektor zarządzająca Muzeum.

Jak można przeczytać w poście konkursowym na fanpage’u Muzeum Polskiej Wódki:

„Wśród książek w naszym sklepie muzealnym znajdziecie „Tradycje kulinarne Polski”. Autorka Magdalena Tomaszewska-Bolałek napisała w niej: "Polski stół zmieniał się na przestrzeni wieków(...). Bez względu na czasy nie mogło zabraknąć na nim specjałów ulubionych przez domowników. Pachnące mięsa, ryby, chleb z chrupiącą skórką, sypkie kasze, zupy, słodkości, a także wyborne alkohole. Polski stół ma niejedno do zaoferowania". A my, z okazji Dnia Polskiej Wódki, który obchodzimy 13 stycznia, chcemy poznać Wasze skojarzenia związane z polską kuchnią!  Opowiedzcie - jakie Wy znacie dania, smaki albo niezwykłe przepisy i tradycyjne potrawy, które przekazujecie sobie z pokolenia na pokolenie lub z których słynie Wasz region? Czy znacie źródło tych tradycji?”

Swoje pomysły można zgłaszać do 31 stycznia 2024 r. na stronie: https://www.facebook.com/photo/?fbid=778509910988000&set=a.643711767801149

Na zwycięzców czekają:

- podwójny voucher na warsztaty „Teoria połączeń smakowych, czyli foodpairing z Polską Wódką” z pysznymi przekąskami wg receptur szefa kuchni muzealnej restauracji Setki Powodów - Daniela Kamasza;

- podwójny voucher na zwiedzanie VIP Muzeum Polskiej Wódki, które umożliwia nie tylko poznanie historii naszych tradycji kulinarnych i gorzelniczych podczas zwiedzania z przewodnikiem oraz uzyskanie dyplomu Konesera Polskiej Wódki, ale też wizytę w jednym z najlepszych koktajl barów w Warszawie: 3/4 Koneser Bar;

- podwójny voucher na zwiedzanie premium Muzeum Polskiej Wódki oraz drukowane wydanie książki „Tradycje kulinarne Polski” autorstwa Magdaleny Tomaszewskiej-Bolałek ze specjalną dedykacją okolicznościową.

Partnerami książki „Tradycje kulinarne Polski” obok Muzeum Polskiej Wódki są: Bunkatura, Gospodarstwo Podole Wielkie, Hanami, Instytut Skrzynki – Instytut Dokumentacji, Rozwoju i Promocji Dziedzictwa Kulturowego i Kulinarnego Powiatu Poznańskiego oraz Szlak Kulinarny „Smaki Powiatu Poznańskiego”, LaCava, Muzeum Toruńskiego Piernika oddział Muzeum Okręgowego w Toruniu, , Piekarnia Cukiernia Grzybki, Stowarzyszenie Polska Wódka, Szlak Kulinarny Śląskie Smaki, Śląska Organizacja Turystyczna, VIVAMIX – Oficjalny Dystrybutor KitchenAid w Polsce.

 Medialnie projekt wspierają: Kuchniokracja, Mistrz Branży, Podróże kulinarne, Radio Kulinarne, Smakosze.pl oraz Wydarzenia kulinarne.

 

Po więcej informacji zapraszamy na www.muzeumpolskiejwodki.pl oraz na profile społecznościowe:

Polub nas na Facebooku: www.facebook.com/MuzeumPolskiejWodki

Śledź nas na Instagramie: https://www.instagram.com/polishvodkamuseum/?hl=pl

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Kultura Co 7. Polak na pewno kupi książkę pod choinkę Biuro prasowe
2024-12-19 | 08:00

Co 7. Polak na pewno kupi książkę pod choinkę

Książka to prezent świąteczny, na który decyduje się ponad połowa Polaków. Jak pokazują wyniki „Badania o książkach” przeprowadzonego przez IMAS International na
Kultura Świąteczny eko-prezent dla mieszkańców Szczecina
2024-12-18 | 12:15

Świąteczny eko-prezent dla mieszkańców Szczecina

Z okazji nadchodzących Świąt Bożego Narodzenia mieszkańcy Szczecina otrzymali od Browaru Bosman i Miasta Szczecin wyjątkowy eko-prezent. Browar opracował koncepcję parku przy ulicy
Kultura Startuje konkurs Pulsu Biznesu na Biznesową Książkę Roku
2024-10-23 | 15:00

Startuje konkurs "Pulsu Biznesu" na Biznesową Książkę Roku

Dziś rusza premierowa edycja konkursu Biznesowa Książka Roku organizowanego przez dziennik „Puls Biznesu”. Jego celem jest wyróżnienie wyjątkowych tytułów,

Transmisje online

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Biznes apeluje o wdrożenie pakietu Omnibus. Chodzi o zmniejszenie obowiązków związanych z ESG

Europejski biznes zaapelował do instytucji unijnych o szybkie przyjęcie pierwszego tzw. pakietu Omnibus. To zestaw propozycji KE, który ma uprościć obowiązki firm związane z dyrektywą CSRD dotyczącą m.in. oceny wpływu działalności na środowisko. Eksperci podkreślają jednak, że fakt, iż będzie więcej czasu na wdrożenie wymogów czy że mniej firm będzie objętych regulacjami, nie oznacza, że biznes może zaprzestać przygotowań.

Problemy społeczne

Unia Europejska chce wzmocnić prawa kobiet. Zapowiadane działania będą dotyczyć m.in. równości w zatrudnieniu czy zwalczania przemocy

Jedna na trzy kobiety w Unii Europejskiej doświadcza przemocy fizycznej lub seksualnej. Mniej kobiet niż mężczyzn pracuje zawodowo, mniej pełni też rolę kierowniczą, za to więcej pracuje na gorzej płatnych stanowiskach. Panie zarabiają też średnio o 12 proc. mniej niż mężczyźni – wynika z danych Komisji Europejskiej. Opracowana mapa drogowa na rzecz praw kobiet ma pomóc wyrównywać szanse na rynku pracy i w dostępie do edukacji, ale też walczyć z przemocą wobec kobiet – zarówno fizyczną, jak i ekonomiczną.

Edukacja

W cyfrowym świecie spada umiejętność koncentracji. Uważność można ćwiczyć od najmłodszych lat

Poziom koncentracji młodzieży funkcjonującej w trybie multiscreeningu spada poniżej poziomu umożliwiającego efektywną naukę – wskazują eksperci NASK. Cyfrowe bodźce sprawiają, że mniejsza jest też zdolność do głębokiego przetwarzania informacji. By poradzić sobie z wyzwaniami, jakie wiążą się z rozwojem cyfrowym, kluczowe jest rozwijanie umiejętności społecznych od najmłodszych lat, m.in. uważności. Fundacja Orange w ramach programu MegaMisja chce budować takie kompetencje u przedszkolaków i młodszych uczniów.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.