Komunikaty PR

Spadek nawet o 30% - zima negatywnie wpływa na zasięg samochodów elektrycznych

2024-01-31  |  01:00
Biuro prasowe

Na początku stycznia 2024 r. Norweska Federacja Samochodowa wydała ostrzeżenie dla właścicieli elektryków: zaleciła, by w związku ze spadkiem temperatury przekraczającym -20 st. C, wzięli oni pod uwagę, że zasięg ich pojazdu może być mniejszy nawet o połowę. W tym roku pogoda nie rozpieszcza kierowców także w Polsce. Dlatego norweskie wytyczne można uznać za aktualne także na polskich drogach. Eksperci multiporównywarki rankomat.pl sprawdzili, jak popularne nad Wisłą modele samochodów eklektycznych mogą zachowywać się podczas ujemnych temperatur oraz jakich strat na zasięgu podczas mroźnej pogody powinni spodziewać się ich właściciele.

Mróz kontra zasięg. Ile przejedzie elektryk zimą?

Na podstawie kalkulacji OC eksperci rankomat.pl wytypowali pięć modeli samochodów elektrycznych, które najczęściej zgłaszano do obowiązkowego OC w 2023 roku. Te pojazdy to: Tesla Y, Tesla 3, Nissan Leaf, Tesla S oraz Tesla X. Ich zasięg – jak wynika z danych firmy Reccurent Auto, zajmującej się testowaniem samochodów elektrycznych – podczas mroźnych dni może być niższy nawet o 30%.

Najmniejszy spadek zasięgu przy minusowych temperaturach zanotowano w przypadku Tesli Y, Tesli S oraz Tesli X – każdy z tych pojazdów w warunkach zimowych tracił ok. 24% swojego zasięgu. Nieco większą stratę odnotowano w przypadku modelu Tesla S. Podczas testu w idealnej temperaturze zasięg tego modelu oscylował w granicach 280 km. Podczas użytkowania w warunkach zimowych, kiedy temperatura spadła poniżej zera, zasięg zmniejszył się do ok. 200 km. Największa strata natomiast dotyczyła Nissana Leaf. W idealnej temperaturze model ten powinien przejechać średnio ok. 120 km. Przy ujemnych temperaturach jego zasięg spadł jednak średnio do ok. 80 km.

W przeprowadzonych przez Reccurent Auto testach badano utratę zasięgu w temperaturach ujemnych w porównaniu do idealnej temperatury jazdy. Idealna temperatura jazdy określona została jako temperatura, w której dany model widzi swój najwyższy średni zasięg. Temperatura ta różni się w zależności od samochodu. Należy również pamiętać, że spadek zasięgu samochodów elektrycznych przy niższych temperaturach zależy od wielu zmiennych, np. marki i modelu pojazdu, stanu jego akumulatora, prędkości jazdy, ukształtowania terenu, po którym pojazd się porusza itp. Podane w badaniach liczby są więc wartościami średnimi.

Ładowanie elektryków to wciąż problem w Polsce

Choć wszystkie samochody tracą na wydajności w warunkach zimowych, to dla właścicieli elektryków większy problem niż dla posiadaczy aut spalinowych. Przyczyną jest dostęp do punktów ładowania typu pojazdów. Jak podaje rynekelektryczny.pl, pod koniec listopada 2023 r. w Polsce działało ponad 5,8 tys. ogólnodostępnych punktów ładowania pojazdów elektrycznych zlokalizowanych na 3,2 tys. stacji. Dla porównania w Polsce funkcjonuje ponad 7,9 tys. stacji benzynowych. 

Z internetowej mapy ładowania pojazdów elektrycznych wynika, że punkty te rozmieszczone są często w dużych odległościach od siebie. Tym samym spadek zasięgu samochodu w związku z niską temperaturą otoczenia może sprawić, że bateria samochodu elektrycznego wyczerpie się całkowicie, zanim kierowca dotrze do najbliższej stacji ładowania.

Dlaczego elektryki tracą na zasięgu zimą?

Na wzrosty zużycia energii w aucie elektrycznym zimą ma wpływ kilka czynników. Co więcej, zmieniają się one w zależności od tego czy samochód porusza się np. po mieście, czy też jest to droga ekspresowa. Według badania zrealizowanego przez serwis wysokienapiecie.pl, na spadek zasięgu w terenie zabudowanym wpływ ma wzrosty oporów toczenia (19%) - ze względu na zmiany temperatury zimowe opony są często niedopompowane, a nawierzchnia drogi zwykle bywa mokra, ogrzewanie (29%) czy też zimna bateria (zwłaszcza mocno naładowana), która przy hamowaniu doładowuje się w mniejszym stopniu (23%).

Na drodze ekspresowej największą rolę w utracie zasięgu zimą przez elektryki odgrywa z kolei zimne powietrze i silniejszy wiatr (49%), wzrost oporów toczenia (25%) czy wzrost strat napędu i baterii (11%).

 

Jak zwiększyć zasięg samochodu elektrycznego zimą?

Mimo że straty zasięgu przez elektryki w warunkach zimowych są nieuniknione, kierowca może podjąć działania, które w pewnym stopniu ograniczą ten spadek. Serwis autobaza.pl podaje, że kierowcy samochodów elektrycznych mogą zwiększyć zasięg swoich pojazdów zimą w następujący sposób:

  • skorzystać z opcji przygotowania baterii do jazdy (można to zrobić w większości samochodów elektrycznych – dzięki temu akumulatory zaczną pracować w optymalnej temperaturze),
  • podczas podróży w pojedynkę korzystać z opcji ogrzewania foteli ogrzewania kabiny,
  • wyłączyć hamowanie rekuperacyjne,
  • wyłączyć zbędne elementy wyposażenia, np. automatyczne składanie lusterek itp.
  • zostawić pojazd podłączony do gniazdka po zakończeniu jazdy (jeżeli takie są zalecenia producenta). 

Rozładowana bateria w elektryku. Co robić?

Jeśli pomimo zastosowanych działań, bateria w samochodzie się rozładuje, a kierowca nie będzie miał możliwości jej naładowania, jedynym rozwiązaniem pozostaje wezwanie lawety, która odholuje dany pojazd do najbliższego punktu ładowania.

- Kierowcy samochodów elektrycznych powinni rozważyć rozszerzenie obowiązkowej polisy OC o ubezpieczenie Assistance, które zapewni pomoc w przypadku rozładowania się baterii w samochodzie. Towarzystwa ubezpieczeniowe oferują różne zakresy takiej ochrony, dlatego przed zakupem polisy należy dokładnie sprawdzić, jakie są limity holowania pojazdu oraz ile razy można skorzystać z takiej usługi. Zwykle ubezpieczyciele oferują dwa takie świadczenia w ramach polisy – tłumaczy Katarzyna Gaweł z rankomat.pl - Przykładowa cena OC+ Assistance, która obejmuje pomoc w przypadku rozładowania baterii dla Nissana Leaf z 2015 roku to 586 zł. – dodaje.

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Motoryzacja Specjalna oferta i dodatkowe rabaty na SUV-y i crossovery Toyoty. Wybiera je już połowa klientów Biuro prasowe
2025-05-14 | 12:00

Specjalna oferta i dodatkowe rabaty na SUV-y i crossovery Toyoty. Wybiera je już połowa klientów

Siedem SUV-ów Toyoty jest dostępne w specjalnej ofercie podczas Dni Otwartych w salonach marki w całej Polsce. Od 12 do 17 maja u dilerów można otrzymać rabaty,
Motoryzacja Rejestracja samochodów za granicą. Czy to się nadal opłaca? Kto może skorzystać?
2025-04-07 | 15:00

Rejestracja samochodów za granicą. Czy to się nadal opłaca? Kto może skorzystać?

Rejestracja samochodu poza granicami Polski to temat, który wraca regularnie na fora motoryzacyjne i do rozmów przedsiębiorców. Choć może się wydawać, że to
Motoryzacja Electroride podsumowuje 2024 rok w elektromobilności
2024-12-18 | 10:30

Electroride podsumowuje 2024 rok w elektromobilności

Rok 2024 był okresem wyzwań i zmian dla branży elektromobilności zarówno w Polsce jak i w Europie. Chociaż rynek samochodów elektrycznych nadal się rozwija, dynamika tego

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Targi Bezpieczeństwa

Bankowość

Finansowanie Europejskiego Banku Inwestycyjnego wspiera rozwój OZE czy infrastruktury drogowej. Wśród nowych priorytetów bezpieczeństwo i obronność

Od momentu przystąpienia do UE polska gospodarka urosła dwukrotnie – skumulowany wzrost PKB wyniósł 99 proc., a połowa wzrostu wynikała z członkostwa w UE. Duża w tym zasługa Europejskiego Banku Inwestycyjnego, który od 2004 roku przekazał w Polsce 100 mld euro w finansowanie projektów związanych m.in. z efektywnością energetyczną, OZE czy zrównoważonym rozwojem miast. EBI zwiększa też inwestycje w obronność i bezpieczeństwo – w 2024 roku bank zainwestował 300 mln euro w pierwszy polski program satelitarny.

Polityka

Duży udział własności państwowej negatywnie wyróżnia Polskę na tle Europy. Większość Polaków za ograniczeniem wpływu polityków na gospodarkę

Polska negatywnie wyróżnia się na tle krajów UE i OECD pod względem własności państwowej. Państwo kontroluje nie tylko duże, kluczowe dla gospodarki przedsiębiorstwa, lecz również graczy w mniej znaczących sektorach, jak słodycze czy armatura. Zdaniem przedstawicieli FOR „zatruwa” to zarówno gospodarkę, jak i politykę. W badaniach organizacji Polacy wypowiedzieli się proprywatyzacyjnie, choć w przypadku pytań o prywatyzacje dużych firm już nie byli tak zdecydowani.

Transport

Polska jednym z największych rynków aut używanych na świecie. Dwie trzecie kierowców planuje zakup z drugiej ręki

66 proc. konsumentów, którzy w ciągu najbliższych trzech lat chcą zmienić samochód, deklaruje zakup z drugiej ręki – wynika z badania autoDNA. W Polsce na jedno auto nowe, z salonu, przypada pięć używanych. Chociaż rynek wtórny się stopniowo profesjonalizuje, wciąż liczne są nieprawidłowości i próby oszukania kupującego. 81 proc. kupujących deklaruje, że weryfikuje stan auta przed zakupem, ale często jest to bardzo pobieżny proces.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.