Komunikaty PR

Sprzedawco uważaj na Black Friday! Liczba kradzieży wzrośnie

2021-10-27  |  12:43
Biuro prasowe

Przedświąteczna zakupowa gorączka rozpocznie się już w ostatni weekend listopada. Słynny piątek to czas bardzo aktywnego „polowania” na promocje i atrakcyjne wyprzedaże. Nie tylko w sieci, ale także w galeriach handlowych, marketach i tradycyjnych sklepach. Te, poza przygotowaniem się na znacznie zwiększony ruch i przypływ gotówki powinny jednak wziąć jeszcze pod uwagę rosnące wówczas ryzyko kradzieży.


O ile jeszcze ubiegłoroczny polski Black Week miał miejsce w trakcie dużych obostrzeń,
o tyle ten nadchodzący będzie prawdopodobnie podobny do tych sprzed pandemii. Czyli – poza wzmożonym ruchem w sieci i na portalach e-commerce, odnotujemy także znacznie większy ruch w tradycyjnych punktach handlowych. To oczywiście duża szansa i możliwość pełnego wykorzystania sprzedażowego potencjału Czarnego Weekendu, ale także zagrożenie w postaci nieuczciwych klientów. Jak wynika z badania przeprowadzonego przez Crime&tech, spółkę spin-off Università Cattolico del Sacro Cuore – Transcrime, przy wsparciu Checkpoint Systems, najwięcej – aż 62% wszystkich przypadków kradzieży ma miejsce właśnie w ostatnim kwartale roku[1]. Podczas tych szalonych dni promocji konsumenci często polują już na świąteczne prezenty, którymi obok elektroniki czy książek są często kosmetyki i perfumy. Wiele popularnych sieci kosmetycznych korzysta już z automatycznych kas, przy których znacznie częściej, niż przy tradycyjnych kasach, dochodzi do kradzieży czy błędnej transakcji płatniczej. Straty w przypadku automatycznych systemów kasowych są wyższe od 33% do 147% w porównaniu z tradycyjnym modelem sprzedaży. Różnice wynikają z zastosowanych technologii np. użycia kas automatycznych weryfikujących wagę produktów vs. urządzeń, które tej wagi nie weryfikują[2]. A jest o co walczyć – z danych Santander Bank Polska wynika, że Polska zajmuje szóstą pozycję w Europie z obrotami handlu detalicznego kosmetykami na poziomie 4,1 mld euro, a średnio Polacy wydają rocznie na kosmetyki 100 euro[i]. To jednak uśredniona kwota. Bardziej szczegółowe badania Picodi.com pokazały, że średnio Polki wydają na kosmetyki aż 1414 zł rocznie![ii] Można się spodziewać, że duża część tej kwoty wydawana jest w okresie przedświątecznym, szczególnie przy licznych promocjach z okazji Black Friday.

 – To zrozumiałe, gdyż przedświąteczna gorączka zakupów przyciąga do sklepów i galerii handlowych najwięcej klientów, a dni takie jak Czarny Piątek są jej punktami kulminacyjnymi. Pośród odwiedzających sklepy nie brakuje niestety tych, którzy korzystając z panującego wówczas zamieszania i ograniczonych możliwości nadzoru chcą przywłaszczyć sobie wybrane produkty. Dlatego warto zainstalować dodatkowe zabezpieczenia w postaci zautomatyzowanych i skutecznych systemów antykradzieżowych, od klipsów, przez metki, aż po etykiety RFID. Sam system monitoringu wizyjnego czy pracownicy ochrony to zdecydowanie niewystarczające zabezpieczenie. Szczególnie pod kątem ochrony najdroższych i najczęściej padających łupem złodziei dóbr luksusowych – radzi Ewa Pytkowska, dyrektor sprzedaży Checkpoint Systems.
 

Mowa tutaj o produktach takich jak alkohole, sprzęt elektroniczny, odzież marek premium, ale także perfumach i kosmetykach. To najczęściej wskazywane kategorie produktów kradzionych w sklepach detalicznych, według badania[iii]. Te ostatnie zdają się być teraz wyjątkowo atrakcyjnym łupem dla złodziei. Markowe kosmetyki łatwo odsprzedać za pośrednictwem licznych portali z ogłoszeniami – nie mają one numerów seryjnych czy charakterystycznych, unikalnych cech. Wspomniany wcześniej raport picodi.com pokazał także, że to cena jest jednym z głównych kryteriów zakupowych i aż 70% ankietowanych zadeklarowało, że markowe kosmetyki kupuje rzadko. Atrakcyjne ceny podczas Black Friday przekładają się na tłumy konsumentów w drogeriach i perfumeriach, jednak wśród uczciwych konsumentów pojawią się i tacy, którzy korzystając z okazji i dużej liczby klientów będą chcieli wynieść towar bez płacenia.
 

Perfumy i markowe kosmetyki są kategorią produktów dość trudnych do skutecznego zabezpieczenia przed kradzieżą, głównie ze względu na swoje niewielkie rozmiary czy możliwość wyciągnięcia flakoników z pudełek. Tutaj pomocne mogą okazać się zabezpieczenia reagujące natychmiast na każdą próbę wyciągania ich z opakowań bądź systemy zdolne do alarmowania sprzedawców także w sytuacjach, gdy sklep w danym czasie nie posiada bramek antykradzieżowych. Z informacji płynących od sprzedawców detalicznych wiemy także, że ogromnym ryzykiem kradzieży obarczone są jednorazowe baterie oraz maszynki do golenia wraz z wymiennymi ostrzami. Właśnie dla takich produktów mamy przygotowaną szeroką gamę zabezpieczeń przeciwkradzieżowych            – mówi Katarzyna Chapman, Business Development Manager Source Tagging z Checkpoint Systems.
 

Zgodnie z raportem Retail Security in Europe, wartość strat powodowanych przez kradzieże artykułów z kategorii Beauty & Cosmetics w Polsce szacowana jest na 13 milionów euro rocznie[3]. Co więcej, to druga po towarach spożywczych, w tym alkoholach, najczęściej borykająca się z nieuczciwymi praktykami konsumentów grupa produktów. Taka kwota uderza zarówno w duże sieci, jak i w mniejsze sklepy. Utrata flakonu drogich perfum dla małego sprzedawcy detalicznego będzie równie dotkliwa finansowo, jak kradzież setek opakowań popularnego kremu w dużej sieci handlowej. Każdy sprzedawca detaliczny, niezależnie od skali swojej działalności, jest narażony na wysokie straty finansowe. Od nich zależy jednak czy wykorzystując odpowiednie technologie wyraźnie zmniejszymy poziom kradzieży. Do Black Friday zostało jeszcze trochę czasu i warto zainwestować w rozwiązania, które pomogą nie tylko tego dnia, ale będą chronić towary przez cały rok.

 


[1] https://www.crimetech.it/landing/retail-security-in-europe/index.html

 

[2] https://checkpointlive.wpengine.com/pl/wp-content/uploads/2020/01/ECR-Self-Checkout-Measuring-Loss-Final-Report.pdf

[3] https://www.crimetech.it/landing/retail-security-in-europe/index.html

 


[i] https://infowire.pl/generic/release/564372/polski-rynek-kosmetyczny-rozwija-sie-pomimo-pandemii-analiza-santander-bank-polska-na-miedzynarodowy-dzien-urody

[ii] https://www.wiadomoscikosmetyczne.pl/artykuly/ile-polki-wydaja-na-kosmetyki,65829

[iii] https://www.crimetech.it/landing/retail-security-in-europe/index.html

Fot. Adobe Stock

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Handel Kabanosy oficjalną przekąską European League of Football Biuro prasowe
2024-04-19 | 10:55

Kabanosy oficjalną przekąską European League of Football

Marka SNACK !T, należąca do firmy Tarczyński S.A., została oficjalnym partnerem European League of Football (ELF), a kabanosy SNACK !T oficjalną przekąską ligi, co potwierdza specjalne logo
Handel Grupa Wittchen rośnie dzięki e-commerce, w 2023 roku zwiększyła przychody o 15%
2024-04-19 | 07:00

Grupa Wittchen rośnie dzięki e-commerce, w 2023 roku zwiększyła przychody o 15%

Grupa Wittchen w 2023 roku zwiększyła przychody o 15% r/r do ponad 467 mln zł, poprawiając jednocześnie marżę brutto na sprzedaży, która sięgnęła 63,5%. Wypracowany w minionym
Handel Manufaktura jako pierwsza w Łodzi: otwarcie sklepu Candy POP
2024-04-18 | 12:00

Manufaktura jako pierwsza w Łodzi: otwarcie sklepu Candy POP

Do grona najemców w Manufakturze dołączył prawdziwy słodki fenomen na światowym rynku. Candy Pop, bo o nim mowa, oferuje gamę słodyczy, napojów, przekąsek i słodkich

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Bankowość

Ponad 70 proc. budynków w Polsce wymaga gruntownej modernizacji. 1 mln zł trafi na granty na innowacje w tym obszarze

Ograniczenie zużycia energii w budynkach to jeden z najbardziej efektywnych ekonomicznie sposobów redukcji emisji dwutlenku węgla. Tymczasem w Unii Europejskiej zdecydowana większość budynków mieszkalnych wymaga poprawy efektywności energetycznej. Innowacji, które mają w tym pomóc, poszukuje ING Bank Śląski w piątej edycji swojego Programu Grantowego dla start-upów i młodych naukowców. Najlepsi mogą liczyć na zastrzyk finansowania z przeznaczeniem na rozwój i komercjalizację swojego pomysłu. Budżet Programu Grantowego ING to 1 mln zł w każdej edycji.

Infrastruktura

Branża infrastrukturalna szykuje się na inwestycyjny boom. Projektanci i inżynierowie wskazują na szereg wyzwań w kolejnych latach

W kolejnych latach w polskiej gospodarce ma być odczuwalne przyspieszenie realizacji inwestycji infrastrukturalnych. Ma to związek z finansową perspektywą unijną na lata 2021–2027 i odblokowaniem środków z KPO. To inwestycje planowane na dziesiątki albo nawet na setki lat, a w dyskusji dotyczącej takich projektów często pomijana jest rola projektantów i inżynierów. Przedstawiciele tych zawodów wskazują na szereg wyzwań, które będą rzutować na planowanie i realizowanie wielkich projektów infrastrukturalnych. Do najważniejszych zaliczają się m.in. relacje z zamawiającymi, coraz mniejsza dostępność kadr, konieczność inwestowania w nowe, cyfrowe technologie oraz unijne regulacje dotyczące zrównoważonego rozwoju w branży budowlanej.

Konsument

Techniki genomowe mogą zrewolucjonizować europejskie rolnictwo i uodpornić je na zmiany klimatu. UE pracuje nad nowymi ramami prawnymi

Techniki genomowe (NTG) pozwalają uzyskiwać rośliny o większej odporności na susze i choroby, a ich hodowla wymaga mniej nawozów i pestycydów. Komisja Europejska wskazuje, że NTG to innowacja, która może m.in. zwiększyć odporność systemu żywnościowego na zmiany klimatu. W tej chwili wszystkie rośliny uzyskane w ten sposób podlegają tym samym, mocno wyśrubowanym zasadom, co GMO. Dlatego w ub.r. KE zaproponowała nowe rozporządzenie dotyczące roślin uzyskiwanych za pomocą technik genomowych. W lutym br. przychylił się do niego Parlament UE, co otworzyło drogę do rozpoczęcia negocjacji z rządami państw UE w Radzie. Wątpliwości wielu państw członkowskich, również Polski, budzi kwestia patentów NGT pozostających w rękach globalnych koncernów, które mogłyby zaszkodzić pozycji europejskich hodowców.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.