Strefy wspólne nowym magnesem przyciągającym studentów
ZDJĘCIA: https://wetransfer.com/downloads/c1442017b0f6e1960217373f2262c5cd20221024104841/329ba2c7641b2080babcc1a73eab15b920221024104859/6dc425
Od kilku lat Polska staje się coraz bardziej atrakcyjnym kierunkiem dla studentów z całego świata. Powodów jest wiele – wysoki poziom naukowy kadry akademickiej, względnie niskie koszty utrzymania oraz czesnego sprawiają, że na polskich uczelniach pojawia się coraz więcej obcokrajowców, co w naturalny sposób przekłada się na zwiększenie popytu na wysokiej jakości bazę noclegową.
Miasta myślą długofalowo
Jak powszechnie wiadomo, najważniejsze ośrodki akademickie są zlokalizowane w największych polskich miastach. Nic więc dziwnego, że ich władzom zależy na zwiększeniu swojej atrakcyjności, co w dłuższej perspektywie może poskutkować pojawieniem się na rynku pracy większej ilości wykwalifikowanych specjalistów z najróżniejszych branż. Obecny trend zabudowywania działek, na których dopuszczone jest zamieszkanie zbiorowe, poprzez budowę prywatnych akademików, staje się więc coraz bardziej popularny. Warto zauważyć, że również władze gmin coraz częściej interesują się stwarzaniem nowoczesnej bazy noclegowej dla studentów, gdyż polepsza to komfort życia w uniwersyteckich miastach i przyciąga młodych ludzi.
Dobrze zaprojektowany akademik, to taki, w którym żyje się komfortowo każdemu studentowi, taki który odpowiada na różnorodne, bieżące i zmieniające się zapotrzebowania mieszkańców – mówi Karol Wojtas, członek zarządu Silver Rock – spółki, która przygotowała Akademik Collegia w Gdańsku. Odczytywane z rynku sygnały wskazują na potrzebę zapewnienia młodym ludziom prywatnej przestrzeni mieszkalnej w komfortowo wyposażonych pokojach oraz stworzenia wspólnych przestrzeni, służących do integracji podczas spędzania wolnego czasu, w czasie wspólnej nauki czy podczas rozwijania pasji. W przygotowanym przez nas budynku oferujemy salę do fitnessu wyposażoną w profesjonalny sprzęt sportowy, salę muzyczną wyposażoną w instrumenty oraz foodcourt, w którym oprócz funkcji podstawowej, planuje się organizować różnorodne eventy celem urozmaicenia czasu wolnego – dodaje.
Założenia projektowe
W przypadku obiektów, w których dopuszczone jest zamieszkanie zbiorowe, największą trudnością jest zwykle określenie założeń projektowych. Najprostszym rozwiązaniem byłoby oczywiście wzorowanie się na projektach prywatnych akademików z rynków zagranicznych, jednak praktyka wykazała, że nie najlepiej sprawdziłyby się w przypadku polskiego rynku. Każdy młody człowiek, wchodzący w fazę wczesnej dorosłości, ma bowiem naturalną potrzebę usamodzielnienia się, a w naszej kulturze jest to zwyczajowo dość szybkie, stąd też potrzeba znalezienia atrakcyjnego, dobrze wyposażonego i estetycznie wykończonego lokum „na start”.
Prywatne akademiki z założenia są przeznaczone dla innego segmentu studenckiego rynku niż państwowe – mówi Barbara Reiter, architektka IARP, właścicielka pracowni Design Atelier. Na pewno jest to najemca o szerokich potrzebach, niemieszczących się w standardowym sektorze. Materiały powinny być dobrej jakości, aby mogły wytrzymać próbę czasu. Muszą być łatwo zmywalne i odporne na intensywne tarcie. W praktyce w działającym obiekcie ciężko o remonty więc raz przemyślany kompleksowo standard będzie procentował na lata. Pamiętać należy, że odbiorcą jest klient indywidualny. Wystrój i funkcjonalność może przeważyć w wyborze takiego lokum.
Strefy wspólne – jak to się robi?
Profesjonalne strefy fitness, foodcourty, wyciszone pomieszczenia do nauki, miejsca postojowe dla samochodów i rowerów, dobrze wyposażona pralnia, playroomy czy nawet wytłumiona salka muzyczna z instrumentami – to tylko niektóre z funkcji dodatkowych, które na rynku prywatnych akademików pomału stają się absolutnym standardem. Wspólne przestrzenie służą nie tylko spędzaniu wolnego czasu bez konieczności opuszczania obiektu, ale stanowią też istotny czynnik integrujący studencką społeczność. Ich przemyślany projekt i wykończenie mogą już niebawem być kluczowym czynnikiem, który będzie miał finalny wpływ na komercyjny sukces danego obiektu.
Przemyślane i dobrze zaprojektowane strefy wspólne w prywatnych akademikach są bezpośrednim nawiązaniem do rynku hotelarskiego – mówi Daniel Ochońko, prezes zarządu Trust Us, spółki działającej na rynku mebli kontraktowych. Model biznesowy nowoczesnych hoteli i resortów już od dawna oparty jest bowiem o filozofię zapewniania gościom możliwie jak największej liczby atrakcji i sposobów spędzania wolnego czasu bez konieczności opuszczania terenu obiektu. Strefy wspólne muszą więc być przede wszystkim zoptymalizowane pod kątem metrażu i wyposażenia pod specyficzne potrzeby danej grupy docelowej. Jeżeli mówimy o rynku studenckim - w strefach wspólnych dominuje różnorodna kolorystyka zapewniająca świeżość i lekkość, przez co po prostu chce się w nich regularnie przebywać. W zakresie doboru materiałów powinno się natomiast stawiać na podwyższoną wytrzymałość i nowoczesny design – dodaje.
Perspektywy
Rozwijając bazę prywatnych akademików o wysokim standardzie, polskie miasta wkraczają na konkurencyjny rynek rywalizacji o studentów zagranicznych. Dotychczasowe doświadczenia pokazują, że poszczególne metropolie przyciągają studentów z wybranych obszarów globu. Wysoki poziom nauczania w połączeniu z rozbudowującą się bazą wysokiej jakości miejsc mieszkalnych, daje szansę na promocję Polski jako ważnego ośrodka akademickiego również w innych częściach świata. Współpraca między ośrodkami akademickimi a prywatnymi inwestorami może więc stanowić doskonały impuls do podnoszenia atrakcyjności danego miasta i przyciągania kolejnych grup studentów.

Innowacyjna przestrzeń edukacyjna – STEM Kindloteka – debiutuje w gliwickim Biblioforum

Lekcja: AI. Szkolenia o sztucznej inteligencji dla nauczycieli

Kwalifikacja Profesjonalna CGMA zostaje zaktualizowana w odpowiedzi na rosnące wymagania nowoczesnych finansów
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Bankowość

Rośnie liczba i wartość udzielonych konsumentom kredytów gotówkowych. Gorzej mają się kredyty ratalne oraz te udzielane firmom
Rynek kredytowy w Polsce co do zasady rośnie, choć nierównomiernie. Z danych Biura Informacji Kredytowej wynika, że najlepiej rozwija się segment kredytów gotówkowych dla konsumentów. Wartościowo wzrosła też kwota udzielonych limitów w kartach kredytowych. Według prognoz BIK w całym roku wzrośnie wartość zarówno udzielonych kredytów mieszkaniowych, jak i gotówkowych, choć tych pierwszych poniżej inflacji. Wcześniejsze cięcia stóp procentowych przez RPP nie zmieniły tej prognozy.
Transport
37,5 proc. środków z Planu Społeczno-Klimatycznego trafi na walkę z ubóstwem transportowym. Organizacje branżowe apelują o zmianę priorytetowych projektów [DEPESZA]

Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej z końcem czerwca zakończyło konsultacje Planu Społeczno-Klimatycznego, który otwiera drogę do pozyskania 65 mld zł (11,4 mld euro) z unijnego Społecznego Funduszu Klimatycznego. Polska będzie jego największym beneficjentem, a 37,5 proc. budżetu zostanie przeznaczone na bezpośrednie wsparcie osób narażonych na ubóstwo transportowe. Organizacje branżowe oceniają jednak, że walka z tym zjawiskiem może się okazać nieskuteczna. W toku konsultacji zgłosiły swoje zastrzeżenia co do priorytetów w wydatkach i sposobu wsparcia inwestycji w transport rowerowy.
Prawo
Firmy będą mogły przetestować krótszy tydzień pracy z rządowym wsparciem. Nabór wniosków ruszy w sierpniu

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej uruchamia pilotaż krótszego tygodnia pracy. Zainteresowane wzięciem w nim udziału firmy będą się mogły ubiegać o wsparcie finansowe ze strony rządu. Politycy Nowej Lewicy, którzy są pomysłodawcami testu tego rozwiązania, przekonują, że finalnie zyskają na nim wszyscy, zarówno pracownicy, jak i pracodawcy, a ostrzeżenia o spodziewanych problemach gospodarki są mocno przesadzone.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.