Komunikaty PR

Światowy Dzień Gumy do Żucia. Poznajcie historię kultowych gumowych marek

2024-02-01  |  09:00
Biuro prasowe

Guma do żucia skradła serca milionów ludzi na całym świecie. To nie tylko odświeżający smakołyk, ale również doskonały towarzysz chwil, które chcemy mieć tylko dla siebie, pragnąc małej przerwy od codzienności. 1 lutego obchodzimy Światowy Dzień Gumy do Żucia. Z tej okazji przedstawiamy historię tej popularnej przekąski.

W dzisiejszych czasach w Polsce gumę do żucia można kupić niemal wszędzie – w sklepach, na stacji benzynowej, czy w salonikach prasowych. Chociaż np. w Singapurze jej sprzedaż jest ściśle uregulowana – można ją kupować tylko ze względu na wskazania medyczne w specjalnych punktach. Skąd jednak wzięła się guma do żucia? Jak się okazuje, ta odświeżająca przekąska pojawiła się już w latach pięćdziesiątych XIX wieku, a prawdziwą popularność zyskała zaledwie dwadzieścia lat później. Sama potrzeba żucia pojawiła się jednak dużo wcześniej – w wielu krajach możemy spotkać różne tradycje, praktyki, czy nawet przesądy z nią związane.

Początki najsłynniejszej gumy do żucia

Wiosną 1891 roku do Chicago, z 32 dolarami w kieszeni i wielkim talentem do sprzedaży, przybył 29-letni William Wirgley jr. Wpadł on na pomysł, aby do każdej puszki sprzedawanego przez siebie proszku do pieczenia oferować darmową gumę do żucia, dając tym samym początek marce Juicy Fruit®, która trafiła na rynek w 1893 r. Zaledwie kilka miesięcy później w sprzedaży pojawiła się kultowa Wrigley's Spearmint®, a niedługo potem Doublemint®, czyli produkt o nietypowych właściwościach: podwójnej mocy smaku mięty pieprzowej i podwójnych opakowaniach, dzięki którym guma miała być zawsze „świeża i czysta”. Guma zapisała się w historii wyrazistą kampanią reklamową z udziałem tzw. bliźniąt Doublemint®, które umocniły wizerunek marki w wyobraźni amerykańskich odbiorców. 

Wraz z rokiem 1974 nadeszło nowe opakowanie kultowej gumy Wrigley's Juicy Fruit®, które zostało pierwszym produktem zeskanowanym za pomocą kodu kreskowego. To wydarzenie zwiastowało erę wygodnych zakupów w supermarkecie. Od tej chwili czarno-białe kody kreskowe, które teraz wszyscy znamy, stały się narzędziem do monitorowania sprzedaży miliardów opakowań gum do żucia. 10 lat po tym wydarzeniu Wrigley prezentuje pierwszą gumę bez cukru w Stanach Zjednoczonych. 

Jeden z czterech kroków dla zdrowych i czystych zębów

W 1989 r. Wrigley’s inicjuje „Program zdrowia jamy ustnej", tworzony we współpracy ze stomatologami na całym świecie. Jego filozofia opiera się na prostej zasadzie: żucie bezcukrowej gumy po posiłku i piciu płynów wspiera opiekę stomatologiczną. 

Rok 2001 roku na rynek amerykański wkracza popularna w Europie marka gum bezcukrowych Orbit®, a sześć lat później Amerykańskie Stowarzyszenie Stomatologiczne (ADA) pierwszy raz uznaje gumy bez cukru: Orbit®, Extra® i Eclipse® za korzystne dla zdrowia jamy ustnej. Obecnie organizacje stomatologiczne na całym świecie podkreślają korzyści płynące z żucia gum bezcukrowych. 

Dwanaście lat później – w 2013 r. – Mars Polska we współpracy z Polskim Czerwonym Krzyżem oraz przy wsparciu merytorycznym Polskiego Towarzystwa Stomatologicznego i Polskiego Towarzystwa Stomatologii Dziecięcej inicjuje program edukacyjny Orbit® „Dziel się Uśmiechem”. Ma on na celu jest przekazanie uczniom z klas 1-3 (a od 11. edycji programu również z zerówek szkolnych oraz przedszkolnych) wiedzy niezbędnej do prawidłowego dbania o higienę jamy ustnej. Impulsem do rozpoczęcia programu były dane Ministerstwa Zdrowia, według których nawet 82% sześciolatków choruje na próchnicę[1]. 

W 2017 roku Mars Wrigley Foundation obchodzi 30. rocznicę działalności. Podczas wydarzenia firma przekazała ponad 70 milionów dolarów na cele związane z zdrowiem jamy ustnej, zarządzaniem środowiskiem i lokalnymi potrzebami. 

Dziś guma do żucia jest postrzegana jako jedna z ulubionych przekąsek. W wariancie bezcukrowym jest ona również świetnym wyborem w przypadku dbania o higienę jamy ustnej, a jej żucie stanowi jeden z czterech kroków dla zdrowych i czystych zębów. 

 Również w 2024 r - żuje się dobrze 

Wraz z początkiem 2024 r. Orbit® wystartowało z nową kampanią pod hasłem „Żuje się dobrze”. W swojej komunikacji marka pokazuje, jak ważne jest, aby w natłoku codziennych zajęć znaleźć małe chwile tylko dla siebie i poczuć, że jest się „tu i teraz”. Tym bardziej, że dzisiejszy świat i jego intensywne tempo obfitują w mikrostresy, czyli drobne chwile stresu, które występują regularnie w najrozmaitszych momentach dnia – w szkole, pracy czy życiu codziennym, a w efekcie wpływają na nasze samopoczucie. 

 


[1] Monitorowanie stanu zdrowia jamy ustnej populacji polskiej i jego uwarunkowań w latach 2016-2020. Ocena stanu zdrowia jamy ustnej i jego uwarunkowań w populacji polskiej w wieku 6, i 10 oraz 15 lat w 2018 roku, red. Dorota Olczak-Kowalczyk. Oficyna Wydawnicza Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego, Warszawa 2019.

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Handel Pracownicy MediaMarkt King Cross w Poznaniu wspominają 20-lecie sklepu Biuro prasowe
2025-03-18 | 15:00

Pracownicy MediaMarkt King Cross w Poznaniu wspominają 20-lecie sklepu

20 lat temu w poznańskiej galerii King Cross miało miejsce otwarcie drugiego w mieście sklepu MediaMarkt. Dlaczego to miejsce było i jest tak wyjątkowe? O pracy w salonie
Handel Płatności online dla sklepów Shopify – dwie nowe aplikacje od PayU
2025-03-04 | 08:00

Płatności online dla sklepów Shopify – dwie nowe aplikacje od PayU

Wiodący dostawca płatności dla e-commerce - PayU - przygotował dwie oficjalne wtyczki (aplikacje) do platformy Shopify służącej do tworzenia i zarządzania sklepami internetowymi.
Handel Marcowe promocje na smartfony Motorola
2025-03-03 | 10:15

Marcowe promocje na smartfony Motorola

Marcowe promocje na smartfony Motorola wjeżdżają na bogato. Co tydzień, wybrane modele dostępne będą w prawdziwie kocich cenach - tak dobrych, że aż żal ich

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Transport

Prawo

Tylko co piąty nakaz powrotu migranta do kraju pochodzenia jest realizowany. UE chce wprowadzić nowe skuteczne procedury

Obecnie w Unii Europejskiej obowiązuje 27 różnych systemów odsyłania migrantów. W efekcie tylko co piąty nakaz powrotu jest faktycznie realizowany. Komisja Europejska zaproponowała wspólny europejski system powrotów, który ma na celu szybsze, prostsze i skuteczniejsze procedury. Nowe przepisy uzupełnią pakt o migracji i azylu przyjęty w zeszłym roku. – Nie rozwiązuje to jednak wszystkich problemów. Konieczna jest restrykcyjna kontrola i wsparcie krajów, żeby zapobiec dalszej migracji – ocenia europoseł Arkadiusz Mularczyk.

Handel

Rekordowy eksport polskiej żywności. Koszty produkcji będą jednak rosły z powodu zmieniających się norm wraz z wprowadzaniem Zielonego Ładu

W 2024 roku eksport polskich produktów i przetworów rolno-spożywczych wzrósł w porównaniu z rokiem poprzednim do rekordowej wartości w euro. Pozytywną dynamikę odnotował handel zarówno z krajami Unii, jak i spoza wspólnoty. Dalsze sukcesy polskich eksporterów będą zależały m.in. od zwiększania udziału produktów wysokoprzetworzonych w zagranicznej sprzedaży. Wszystko zależeć jednak będzie od popytu i międzynarodowych regulacji.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.