Komunikaty PR

System EcoQPower obniża zużycie energii w lakierni Dürr o 21%

2024-07-18  |  10:30
Biuro prasowe
Kontakt
Emilia Potocka
Synertime

Aleja Wyścigowa
02-681 Warszawa
e.potocka|synertime.pl| |e.potocka|synertime.pl
668132416
www.synertime.pl

Dürr buduje pierwszą lakiernię zgodną z unijną Taksonomią

Lakiernie muszą stać się bardziej ekologiczne, aby producenci pojazdów mogli realizować swoje ambitne cele klimatyczne. Ocena ekologiczności danej technologii jest złożonym zadaniem. W ramach kompleksowej analizy cyklu życia, Instytut Fizyki Budowli Fraunhofer (Fraunhofer Institute for Building Physics, IBP) zbadał ślad węglowy dwóch różnych projektów lakierni. Wynik wskazuje, że lakiernia Dürr, wykorzystująca system EcoQPower, który tworzy sieć wszystkich przepływów energii w celu zasilania każdego etapu procesu, zmniejsza emisję dwutlenku węgla o 19,2% w całym cyklu życia w porównaniu z lakierniami bez tego systemu. Jest to głównie spowodowane zmniejszeniem zużycia energii o około 21% w fazie eksploatacji, dzięki czemu jest to pierwsza lakiernia, która spełnia wymogi unijnego rozporządzenia zwanego Taksonomią.

Lakiernie zużywają najwięcej energii w całym procesie produkcji pojazdów, ponieważ nakładanie lakieru i suszenie nadwozia samochodów są bardzo energochłonne. W związku z tym, pomimo postępu technicznego, ślad węglowy nowoczesnych lakierni pozostaje bardzo wysoki. – Unia Europejska chce osiągnąć neutralność klimatyczną do 2050 roku. Właśnie taki cel przyświecał nam, gdy przyjmowaliśmy nową strategię na drodze do lakierni neutralnej pod względem emisji dwutlenku węgla z perspektywy energetycznej. Zamiast ciągłego zwiększania efektywności energetycznej poszczególnych elementów, takich jak kabiny lakiernicze i piece, jak to robiliśmy wcześniej, opracowaliśmy system EcoQPower, który uwzględnia wszystkie źródła energii lakierni i elementy sieci, a także przepływy energii – wyjaśnia Jens Oliver Reiner, Senior Vice President Sales w dywizji Paint and Final Assembly firmy Dürr. Nowa koncepcja analizuje działające źródła i pochłaniacze energii, uwzględniając różne stany operacyjne i archiwalne dane klimatyczne. Na tej podstawie sieć energetyczna EcoQPower systematycznie odzyskuje energię w jednym miejscu, by następnie wykorzystać ją w innym.

Znacząca redukcja śladu węglowego

Firmy i organizacje często deklarują chęć dążenia do zrównoważonego rozwoju, ale te obietnice niejednokrotnie okazują się być niczym innym jak ekościemą (ang. greenwashing). Firma Dürr nawiązała współpracę z Instytutem Fizyki Budowli Fraunhofer, aby udowodnić, że pierwsza lakiernia zoptymalizowana z wykorzystaniem EcoQPower, budowana dla niemieckiego producenta pojazdów, emituje mniej gazów cieplarnianych niż lakiernia bez systemu sieci energetycznej. Naukowcy przeanalizowali wpływ na ślad węglowy, przeprowadzając symulację i obliczając wartości dla dwóch identycznych, w pełni elektrycznych fabryk w tej samej lokalizacji i z tymi samymi danymi dotyczącymi wydajności – jednej wykorzystującej system EcoQPower, a drugiej bez tego systemu.

Zgodnie z założeniami gospodarki o obiegu zamkniętym wzięto pod uwagę cały cykl życia, od produkcji w lakierni, z uwzględnieniem transportu materiałów, po fazę wykorzystania i koniec cyklu życia. Badanie przeprowadzone przez Instytut Fizyki Budowli Fraunhofer wykazało, że system EcoQPower pozwala zmniejszyć ślad węglowy o 19,2% w całym tym okresie. Z uwagi na to, że 91% emisji generowane jest w fazie wykorzystania, EcoQPower umożliwia operatorom lakierni prowadzenie działalności bardziej przyjaznej dla klimatu. Inwestycja jest również opłacalna pod względem ekologicznym, ponieważ analiza zużycia energii przeprowadzona przez firmę Dürr potwierdziła, że system EcoQPower redukuje zużycie energii w fazie eksploatacji o 20,6%. Dzięki temu, zoptymalizowana lakiernia jest o około 21% bardziej energooszczędna niż nowoczesny, standardowy system. W rezultacie operatorzy mogą zmniejszyć koszty energii nawet o siedmiocyfrową kwotę w zakładanym okresie użytkowania wynoszącym 15 lat, przy rocznym polakierowaniu 110 000 nadwozi samochodów.

Koniec z niewykorzystaną energią dzięki EcoQPower

System EcoQPower opiera się na założeniu, że każdy obszar produkcyjny otrzymuje tylko niezbędny poziom energii i temperatury. W standardowej lakierni poszczególne etapy procesu, takie jak obróbka wstępna, piec i kabina lakiernicza, były do tej pory postrzegane i zaopatrywane jako oddzielne komponenty. Na przykład nadmiar energii z procesu suszenia, który mógłby zostać wykorzystany gdzie indziej, uwalniano do środowiska. Biorąc pod uwagę wszystkie aspekty, system EcoQPower integruje źródła ciepła odpadowego, w tym te dotychczas nieużytkowane, umożliwiając ich ponowne wykorzystanie przy niższych temperaturach, co przynosi rzeczywiste korzyści. Pompy ciepła generują jednocześnie energię grzewczą i chłodzącą, co jest możliwe dzięki temu, że eksperci firmy Dürr mierzą zapotrzebowanie na ogrzewanie i chłodzenie dla każdego etapu procesu w lakierni za pomocą dedykowanego oprogramowania. Dzięki tej wiedzy wykorzystują synergię procesów, co w połączeniu z technologią pozwalającą na oszczędność zasobów, umożliwiają ekonomiczne wykorzystanie energii.

Unijna Taksonomia definiuje standardy dla zrównoważonych projektów

Unijne rozporządzenie zwane Taksonomią jest instrumentem opracowanym w ramach Zielonego Ładu, którego celem politycznym jest uczynienie Europy pierwszym kontynentem neutralnym pod względem klimatycznym do 2050 roku. Poprzez stworzenie przejrzystej klasyfikacji zrównoważonych inwestycji, rozporządzenie ma zagwarantować, że środki finansowe zostaną przeznaczone na projekty wspierające ochronę klimatu i środowiska. – Zrównoważony rozwój staje się coraz ważniejszy dla firm z sektora produkcyjnego. Wspieramy naszych klientów w dążeniu do jak najwyższej efektywności energetycznej ich procesów produkcyjnych, aby mogli osiągnąć swoje cele w zakresie dekarbonizacji. Wiemy, że firmy zaangażowane w ekologiczną produkcję będą miały w dłuższej perspektywie coraz więcej korzyści z pozyskiwania finansowania w Europie – wyjaśnia Reiner.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Synertime
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Technologie Nowy smartfon realme Note 60 już dostępny w Polsce Biuro prasowe
2024-10-03 | 07:00

Nowy smartfon realme Note 60 już dostępny w Polsce

Kompleksowa ochrona realme Note 60 jest wyposażony w ochronę ArmorShell™, wysoce wytrzymały system konstrukcyjny, zaprojektowany specjalnie w celu zwiększenia żywotności i
Technologie Rola dedykowanych wytrzymałych urządzeń w transformacji cyfrowej gospodarki
2024-10-01 | 08:30

Rola dedykowanych wytrzymałych urządzeń w transformacji cyfrowej gospodarki

Transformacja cyfrowa to nie tylko oprogramowanie, chmura obliczeniowa czy sztuczna inteligencja – to także nowoczesny sprzęt, z którego na co dzień korzystają pracownicy. Jednym
Technologie Universal Robots zwiększa udźwig cobotów UR20 i UR30
2024-09-27 | 06:00

Universal Robots zwiększa udźwig cobotów UR20 i UR30

Universal Robots, duńska firma produkująca roboty współpracujące (coboty), zwiększa teraz udźwig swoich cobotów nowej generacji UR20 i UR30 o dużej ładowności,

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Green Industry Summit 2024

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Farmacja

Transport

Branża lotnicza zmaga się z niedoborem kadr. Brakuje przede wszystkim mechaników lotniczych

Według Alton Aviation Consultancy koszty naprawy i remontów silników wzrosły z 31 mld dol. przed pandemią do 58 mld dol. w tym roku. Rośnie też zapotrzebowanie na pracowników – w ciągu najbliższych 20 lat na świecie będzie potrzebnych niemal 770 tys. mechaników lotniczych. Tylko w Polsce już teraz brakuje kilku tysięcy wyspecjalizowanego personelu.  – Brak kadr spowalnia nasz rozwój. Obecnie potrzebujemy kilkuset wyspecjalizowanych osób – ocenia Aleksandra Juda, prezes LOT Aircraft Maintenance Services.

DlaWas.info

Problemy społeczne

Obecna technologia sztucznej inteligencji nie stanowi zagrożenia dla istnienia ludzkości. Nie jest zdolna do samodzielnego myślenia i planowania

Duże modele językowe, takie jak ChatGPT, nie potrafią samodzielnie nabywać nowych umiejętności, rozumować czy planować. Nie stanowią więc egzystencjalnego zagrożenia dla ludzkości – dowiedli naukowcy, którzy przeanalizowali możliwości dużych modeli językowych właśnie pod takim kątem. Nie oznacza to jednak, że narzędzia te nie stanowią żadnego zagrożenia. Wykorzystane niewłaściwie już dziś służą chociażby do szerzenia dezinformacji.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.